مقایسه قیمت گوشی‌های پرچم‌دار از سال ۲۰۱۰ تاکنون

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
مطالعه 16 دقیقه
می‌خواهیم نگاهی به سیر صعودی قیمت گوشی‌های پرچم‌دار شش شرکت بزرگ دنیا از سال ۲۰۱۰ تاکنون داشته باشیم. با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد هرچه شرکت‌های مطرح سازنده گوشی‌های هوشمند از پرچم‌دار جدیدی رونمایی می‌کنند در کنار افزایش قابلیت‌های نرم‌افزاری و بهبود توان سخت‌افزاری، قیمت‌های آن‌ها نیز نسبت به نسل پیشین افزایش می‌یابد.

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی پرچم‌دار شرکتی به قیمتی بیش از ۱،۰۰۰ دلار به‌فروش برسد. در کنار مشخصات سخت‌افزاری، قیمت نیز رقابتی انتخاب می‌شد تا سازندگان گوشی هوشمند بتوانند سهم بیشتری از بازار کسب کنند.

با این حال، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم. در حال حاضر شاهد پرچم‌دارانی هستیم که ارزان‌ترین مدل آن‌ها تقریبا از ۱،۰۰۰ دلار شروع می‌شود. درگذشته نیز مدل‌هایی از پرچم‌داران با قیمتی بیشتر نسبت به مدل معمولی عرضه می‌شد که شامل نسخه‌های محدود و مخصوص کلکسیونرها بود؛ اما به‌نظر می‌رسد که رویه قیمت‌گذاری برای پرچم‌داران کاملا تغییر پیدا کرده است.

در این مقاله قصد داریم با بررسی قیمت پرچم‌داران شش شرکت بزرگ سازنده گوشی‌های هوشمند، نگاهی به سیر صعودی برچسب قیمت محصولات بالارده انداخته و دلایل افزایش این قیمت‌ها را کمی بررسی کنیم.

هریک از شرکت‌ها ممکن است بیش از یک سری پرچم‌دار داشته باشد؛ برای مثال سامسونگ دو سری پرچم‌دار گلکسی اس و گلکسی نوت را دارد؛ اما هدف ما بررسی قیمت محصولات سری اصلی هر شرکت است و همچنین تنها ارزان‌ترین نسخه استاندارد هر سری معرفی‌شده لحاظ می‌شود.

چندی پیش شرکت هواوی از سری پی ۴۰ رونمایی کرد. در این مقاله تنها قیمت نسخه استاندارد پی ۴۰ را بررسی خواهیم کرد؛ زیرا هدف این است که بدانیم ارزان‌ترین نسخه از هر سری برای مثال سری گلکسی اس ۲۰ یا هواوی پی ۴۰ را به چه قیمتی می‌توان خریداری کرد.

همچنین به این نکته باید اشاره کرد که قیمت محصولات مختلف با توجه به بازارها کمی متفاوت است. به همین دلیل، بازار ایالات متحده را در نظر گرفته‌ایم و قیمت محصولات به دلار مشخص شده است. برخی از گوشی‌های هوشمند مانند سری پی ۴۰ که به بازار ایالات متحده راه نیافته‌اند نیز معادل قیمتشان به دلار در نمودارها درج شده است.

بنر سامسونگ

سامسونگ شرکت کره‌ای است که در زمینه‌های مختلف ازجمله تولید گجت‌های قابل حمل فعالیت دارد. اولین پرچم‌دار از سری گلکسی اس در ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ معرفی شد. برخلاف مدل‌های فعلی که نمایشگری بالاتر از ۵/۵ اینچ را یدک می‌کشند و حتی مدل‌هایی با نمایشگر ۶/۷ را می‌توان در بازار مشاهده کرد، گلکسی اس از نمایشگری ۴ اینچی با رزولوشن ۴۸۰ در ۸۰۰ پیکسل برخوردار بود.

میزان ظرفیت باتری گلکسی تنها ۱،۵۰۰ میلی‌آمپرساعت بود و حافظه رم نیز به ۵۱۲ مگابایت می‌رسید. سامسونگ برای گلکسی اس برچسب قیمت ۴۰۰ دلاری را در نظر گرفت. طی سال‌های بعدی، شاهد پیشرفت سخت‌افزاری هر نسخه نسبت به نسل پیشین بودیم.

سری گلکسی اس از مدل دیگری نیز برخوردار شد که پسوند اج (Edge) را یدک می‌کشید؛ اما بعدها این پسوند حذف شد و جای آن را پسوند پلاس گرفت. درواقع سری گلکسی اس ۷ شامل نسخه استاندارد و نسخه گلکسی اس ۷ اج می‌شد؛ اما در نسل بعد شاهد معرفی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس بودیم. نسخه پلاس درواقع از همان طراحی نسخه گلکسی اس ۷ اج یعنی نمایشگری با لبه‌های منحنی برخوردار بود.

نمودار قیمت پرچمداران سری گلکسی اس سامسونگ

جالب است بدانید گلکسی اس ۱۰ اولین نسخه استاندارد بود که نمایشگری بالاتر از ۶ اینچ را در سری گلکسی اس یدک می‌کشید. در دو سری گذشته یعنی سری گلکسی اس ۸ و اس ۹ اصولا نسخه‌های استاندارد نمایشگری ۵/۸ اینچی داشتند و نسخه پلاس نیز به نمایشگری ۶/۲ اینچی مجهز شده بود.

سری گلکسی اس اولین بار با تراشه اکسینوس به بازار عرضه شد؛ اما طی سال‌های اخیر در سری گلکسی اس شاهد استفاده از تراشه‌های اسنپدراکون ساخت کوالکام در کنار تراشه‌های اکسینوس ساموسنگ هستیم. سیاست سامسونگ به این صورت است که برای بازارهای خاصی پرچم‌داران خود را با تراشه کوالکام عرضه می‌کند و برای نقاط دیگر دنیا نیز نسخه مجهز به اکسینوس را در نظر می‌گیرد؛ اقدامی که شاید بیشتر کاربران محصولات شرکت کره‌ای مخالف آن هستند.

بنر ال جی

ال‌جی بزرگ‌ترین رقیب شرکت سامسونگ در کره جنوبی محسوب می‌شود. با این حال، هرچه ال‌جی در بازارهای محصولات دیگر مانند لوازم خانکی موفق عملکرده است؛ اما شرکت کره‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در بازار گوشی‌های هوشمند داشته باشد. به‌نحوی‌که این شرکت می‌خواهد پرچم‌دار بعدی از سری گوشی ال‌جی جی را به جای برخورداری از تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ با تراشه میان‌رده 765G عرضه کند تا در صورت فروش کم آن با ضرر فراوانی همراه نشود.

بخواهیم واقعیت را در طی ۱۰ سال گذشته در نظر بگیریم شاید ال‌جی بدشانس‌ترین شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند باشد. ال‌جی هر بار در سری ال‌جی جی (LG G) تلاش کرد که انقلابی در صنعت تلفن‌های هوشمند به وجود آورد؛ برای مثال می‌توان به گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ اشاره کرد که طراحی ماژولار آن فوق‌العاده جالب بود.

با این حال، عدم استقبال کاربران باعث شد ال‌جی جی ۵ موفق نشود. بسیاری از گوشی‌های هوشمند به سمت بدنه‌ای یک‌پارچه می‌رفتند و ویژگی اصلی سری جی ال‌جی نیز امکان جداسازی باتری بود. شرکت کره‌ای خواست با افزودن ویژگی‌های بیشتر و ماژولار شدن جی ۵ تحولی در گوشی‌های هوشمند به وجود آورد؛ اما چنین طراحی باید یک سال قبلتر و در ال‌جی جی ۴ استفاده می‌شد. درواقع زمانی ال‌جی جی ۵ معرفی شد که طراحی یک‌پارچه دیگر به ترند گوشی‌های پرچم‌دار تبدیل شده بود.

نمودار قیمت پرچم‌داران ال جی

ال‌جی در کنار سری پرچم‌دار جی، سری دیگری به نام ال‌جی وی دارد؛ اما همانطور که ذکر شد تنها به سری اصلی هر شرکت خواهیم پرداخت. اولین گوشی از سری جی، ال‌جی آپتیموس جی نام داشت که ۲۹ شهریور ۹۱ به بازار عرضه شد. پس از چهار ماه از عرضه آن، ال‌جی اعلام کرد که فروش آپیتموس جی از مرز یک میلیون دستگاه گذشته است.

نسل بعدی سری جی دیگر پیشوند آپیموس را نداشت و با نام ال‌جی جی ۲ به بازار عرضه شد. تاکنون شاهد عرضه سری ال‌جی جی ۸ نیز بوده‌ایم با این تفاوت که پسوند ThinQ را یدک می‌کشند و درآینده انتظار می‌رود که ال‌جی جی ۹ ThinQ با برخورداری از تراشه اسنپدراگون 765G به بازار عرضه شود.

بنر اپل

ورود شرکت اپل و معرفی آیفون را می‌توان نقطه عطف صنعت گوشی‌های هوشمند دانست. اپل نه‌تنها زبان طراحی مخصوص به‌خود در ساخت تلفن‌های هوشمند را داشت؛ بلکه با معرفی iOS به بزرگ‌ترین رقیب سیستم‌عامل اندروید تبدیل شد.

بسیاری از سیستم‌عامل‌های موجود در بازار شکست خوردند؛ اما iOS به‌قدری میان توسعه‌دهندگان و کاربران محبوب شد که توانست در برابر اندروید قرار بگیرد. باید در نظر داشت که تعداد محصولات مبتنی بر iOS در برابر اندروید بسیار کم است؛ اما کمتر اپلیکیشنی را می‌توان یافت که همزمان در کنار اندروید، نسخه iOS آن عرضه نشود.

آیفون اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط استیو جابز معرفی شد. جابز آیفون را دستگاهی سه در یک معرفی کرد که ترکیبی از آیپاد برای پخش موسیقی، دستگاهی با قابلیت برخورداری از ارتباطات اینترنتی و تلفن همراه بود. اولین آیفون، مجهز به نمایشگری ۳/۵ اینچی با رزولوشن ۳۲۰ در ۴۸۰ پیکسل بود و ارتباطات 2G را یدک می‌کشید.

ورود به ارتباطات 3G به‌قدری برای اپل مهم بود که آیفون بعدی با نام آیفون 3G معرفی شد. در گذر زمان، اپل تلاش کرد که تولید قطعات مورد نیاز برای آیفون‌ها را یا خود به دست بگیرد یا کارخانه‌هایی مخصوص مانند فاکسکان وظیفه تولید آیفون‌ها را به عهده بگیرند.

نمودار قیمت پرچمداران سری آیفون اپل

آیفون‌ها علاوه بر سیستم‌عامل اختصاصی، دارای پردازنده ساخت اپل نیز هستند و شاید همین امر به موفقیت آیفون‌ها کمک کرده است؛ زیرا طراحی کامل قطعات آیفون توسط اپل صورت می‌گیرد و این امر به کوپرتینویی‌ها اجازه می‌دهد که از حداکثر توان سخت‌افزار استفاده‌شده در آیفون بهره بگیرند.

به این نکته باید اشاره کرد که آیفون ۱۱ اولین مدل پرچم‌داران نسل فعلی اپل نیست؛ بلکه جایگزین آیفون 10 آر است و ترفندی هوشمندانه برای فریب کاربران هنگام خرید به‌نظر می‌رسد. درواقع جایگزین آیفون 10 اس را می‌توان آیفون ۱۱ پرو دانست. به همین دلیل به آیفون ۱۱ پرو در نمودار اشاره شده است.

بنر وان پلاس

وان‌پلاس اولین پرچم‌دار خود را با نام وان‌پلاس وان معرفی کرد؛ اما این تلفن هوشمند لقبی را یدک می‌کشید که نه‌تنها برازنده آن بود، بلکه این عنوان نسل به نسل به جدیدترین پرچم‌داران وان‌پلاس منتقل شد.

برخورداری از جدیدترین تکنولوژی‌ها، توانمندترین سخت‌افزارها و قیمتی رقابتی باعث شده است که پرچم‌داران وان‌پلاس را «قاتل پرچم‌داران» بنامند. در کنار موارد اشاره شده، پایداری نرم‌افزاری و زیبایی طراحی نیز باعث شد وان‌پلاس نه‌تنها در بازار چین، بلکه در بازار نقاط دیگر دنیا نیز طرفداران بی‌شماری به دست آورد.

نمودار قیمت پرچم‌داران وان پلاس

در آوریل ۲۰۱۴ شاهد معرفی گوشی وان‌پلاس وان بودیم که نمایشگری ۵/۵ اینچی FullHD، به همراه ۳ گیگابایت حافظه رم، تراشه اسنپدراگون ۸۰۱ و اندروید ۴.۴.۲ را به کاربران ارائه می‌کرد؛ آنچه وان‌پلاس وان را نسبت به پرچم‌داران دیگر متمایز می‌ساخت قیمت رقابتی ۲۹۹ دلاری آن بود.

سال بعد تنها با افزایش ۳۰ دلار شاهد عرضه وان‌پلاس ۲ با تراشه اسنپدراگون ۸۱۰ بودیم. وان‌پلاس این سیاست را تاکنون ادامه داده و ترفند عرضه پرچم‌دار با قیمت رقابتی را کنار نگذاشته است.

بنر شیائومی

شیائومی شرکتی چینی است که توانسته مانند وان‌پلاس علاوه بر بازار چین در نقاط دیگر دنیا محصولات خود را بفروشد. شیائومی برندهای مختلفی دارد که می‌توان به ردمی یا بلک شارک اشاره کرد؛ اما مهم‌ترین برند این شرکت را سری می شیائومی تشکیل می‌دهد.

درواقع هرمحصولی که پسوند می داشته باشد از نمونه‌های پرچم‌دار شیائومی محسوب می‌شود. اولین گوشی هوشمند از سری می در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد؛ محصولی مجهز به نمایشگر ۴ اینچی با تراشه اسنپدراگون اس ۳ که باتری با ظرفیت ۱،۹۳۰ را یدک می‌کشید.

شیائومی می وان اولین محصول پرچم‌دار شیائومی از سری می توانست با قیمت ۳۱۰ دلاری به‌خوبی کاربران را تحت تاثیر قرار دهد. شیائومی نیز مانند وان‌پلاس تلاش کرد که قیمت‌های رقابتی برای پرچم‌داران خود در نظر بگیرد؛ اما در سری می ۱۰ شیائومی به‌یکباره شاهد جهش قیمت‌ها بودیم.

ارزان‌ترین مدل شیائومی می ۹ به قیمت ۴۴۵ دلار به فروش می‌رسد؛ اما در شیائومی می ۱۰ حداقل باید ۸۲۰ دلار برای برخورداری از پرچم‌دار جدید شرکت چینی بپردازید. افزایش قیمت دلایل مختلفی داشته باشد و بسیاری نیز استفاده از فناوری 5G را علت اصلی افزایش قیمت سری می ۱۰ شیائومی می‌دانند.

نمودار قیمت پرچمداران سری می شیائومی

باید گفت که محصولات شرکت‌های چینی در کشورشان با مالیات کمتری نسبت به کشورهای اروپایی و ایالات متحده عرضه می‌شوند؛ اما با ورود به بازارهای خارج از چین، مالیات سنگین، باعث افزایش قیمت گوشی می‌شود. چنین سیاستی در کشور چین نیز وجود دارد و برای حفظ بازار داخلی برای شرکت‌های چینی، محصولاتی مانند آیفون‌ها با مالیات بیشتری همراه هستند.

طبیعتا کشورهایی مانند ایالات متحده نیز برای حفظ بازار شرکت‌های داخلی یا افزایش درآمد دولت به کالاهای خارجی مالیات سنگین می‌بندند. باید در نظر داشت که دولت‌های کشورهای اروپایی بیشترین درآمدشان را از طریق مالیات به دست می‌آورند.

بنر هواوی

درحالی‌که آینده شرکت هواوی به‌شدت تحت تاثیر منفی تحریم‌های دولت آمریکا است؛ اما می‌توان گفت که هواوی یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. اولین سری از محصولات پرچم‌دار هواوی با نام اسند پی به بازار معرفی شد؛ اما بعدها نام سری هواوی اسند پی به هواوی پی تغییر داد.

اولین مدل از پرچم‌داران سری پی هواوی، اسند پی وان نام داشت که سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد؛ گوشی هوشمندی مجهز به نمایشگر ۴/۳ اینچی با پنل اولد، دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی و تراشه Ti OMAP 4460 که از قیمت ۴۷۵ دلار شروع می‌شد.

هواوی هیچگاه به ارائه پرچم‌دارانی با قیمت‌های رقابتی مشهور نبوده است؛ اما آنچه سری هواوی پی را میان طرفداران محبوب ساخته است توان بالای دوربین‌های اصلی و سلفی آن‌ها است.

هواوی پس از عرضه اسند پی ۲ نسل بعدی این محصول را با نام اسند پی ۶ معرفی کرد. بسیاری دلیل این امر را نام‌گذاری محصولات موجود در بازار می‌دانند و گویا گروه مارکتینگ هواوی، سران این شرکت را متقاعد کرده‌اند که سومین گوشی هوشمند سری اسند پی به جای نام اسند پی ۳ از نام اسند پی ۶ برخوردار شود.

نمودار قیمت پرچمداران سری پی هواوی

سال ۲۰۱۵ شاهد تغییراتی در نام‌گذاری سری اسند پی هواوی بودیم و از آن موقع تاکنون سری اسند پی به سری پی تغییر نام داده است. پس از سری پی ۱۰ در حالی که انتظار داشتیم جایگزین پرچم‌داران هواوی از نام پی ۱۱ برخوردار باشند، محصولات جدید با نام پی ۲۰ معرفی شد.

این اقدام نیز یکی از ترفندهای مارکتینگ برای فروش هرچه بهتر محصولات است و سامسونگ نیز برای اینکه فروش سری گلکسی نوت بیشتر شود شماره سری گلکسی نوت را همسان با سری گلکسی اس ساخت. پس از معرفی سری گلکسی اس ۱۰ نیز شاهد معرفی نسل بعدی آن‌ها با نام سری گلکسی اس ۲۰ بودیم.

دلیل گران شدن گوشی‌های هوشمند چیست؟

علت گران شدن هر نسل از گوشی‌های هوشمند را نمی‌توان به چند دلیل کوتاه خلاصه کرد و نیاز به بررسی دقیق شرایط دارد؛ اما می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرد:

هرچه بزرگ‌تر، بهتر: با مقایسه پرچم‌داران از ۱۰ سال پیش تاکنون می‌توان مشاهده کرد که نمایشگر این محصولات از ابعاد ۴ اینچ به ۶ اینچ یا بیشتر رسیده است. همین امر نیز به افزایش هزینه تولید محصولات کمک می‌کند؛ زیرا نمایشگری با ابعاد بالا به تکنولوژی نیاز دارد که توان ارائه بهترین کیفیت ممکن را داشته باشد.

استفاده از نمایشگری با ابعاد بزرگ فشار سنگینی روی باتری می‌آورد و باتری با ظرفیت بین ۱،۵۰۰ یا ۲،۰۰۰ میلی‌آمپرساعت استفاده‌شده در گوشی‌های هوشمند ده سال پیش دیگر جوابگوی محصولات مدرن‌تر نیست. تمامی این موارد به محصولی گران‌تر ختم می‌شود.

مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و خاک: درگذشته اکثر گوشی‌های هوشمند فاقد قابلیت مقاومت در برابر نفوذ قطرات آب و ذرات گرد و خاک بودند. اضافه شدن چنین قابلیتی درواقع نیاز به تحولی بزرگ در طراحی گوشی‌های هوشمند داشت.

مقاومت در برابر نفوذ قطرات آب و ذرات گرد و خاک

این تحول به تولید گوشی‌های هوشمند با بدنه یکپارچه ختم شد که عمدتا از بدنه فلزی یا ترکیبی از فلز و شیشه استفاده می‌کردند. در طراحی جدید تمامی منافذ گوشی باید از ورود قطرات آب جلوگیری کند. یکی از امکاناتی نیز که به‌لطف طراحی جدید از پرچم‌داران حذف شد، قابلیت تعویض باتری بود.

هرچه باریک‌تر، بهتر: برخلاف باور اشتباه بسیاری از کاربران، طراحی ظاهری گوشی هوشمند تاثیر بسیاری روی هزینه نهایی تولید محصول دارد. شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند به نقطه‌ای رسیدند که سخت‌افزار استفاده‌شده در گوشی‌های هوشمند پاسخگوی تمامی نیازهای کاربر بود. به همین علت به دنبال روش‌های جدید برای فروش بیشتر محصولاتشان رفتند.

یکی از این روش‌ها معرفی محصولی با ویژگی‌های خاص ظاهری مانند ضخامت کمتر نسبت به محصولات موجود در بازار بود. چنین طراحی با وجود اینکه محصول نهایی را بسیار زیباتر و ارگونومی آن را عملا بهبود می‌بخشید؛ اما طراحی سخت‌افزاری را نیز تغییر داد.

طراحی با ضخامت کمتر به معنی کاهش فضا برای قرار گرفتن قطعات سخت‌افزاری است. چیدمان قطعات سخت‌افزاری در محصولات جدید به حدی فشرده شد که چالش جدید طراحان و سازندگان گوشی هوشمند، مدیریت میزان گرمای تولید‌شده در داخل دستگاه بود. به همین علت شاهد استفاده از سیستم‌های مختلف کاهش گرما در پرچم‌داران جدید بودیم.

قابلیت‌های نامتعارف: همانطور که گفته شد سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند به جایگاهی رسیده که تقریبا پاسخگوی تمامی خواسته‌های کاربران است؛ اما شرکت‌ها به دنبال فروش بیشتر محصولات جدید هستند. شاید همین امر باعث شده که برخی از شرکت‌ها تنها دو سال از محصولاتشان پشتیبانی نرم‌افزاری کنند تا کاربران مجبور به ارتقای گوشی هوشمند شوند.

برخی از شرکت‌ها نیز قابلیت‌هایی معرفی می‌کنند که تقریبا برای بسیاری از کاربران ناکارآمد است و تنها به افزایش هزینه تولید گوشی هوشمند ختم می‌شود. کافی است به دوربین‌های استفاده شده در گوشی‌های هوشمند نگاهی انداخت.

فوکوس خودکار Animal eye

بسیاری از کاربران برای ثبت لحظات به یاد ماندنی زندگی شخصی‌شان از دوربین گوشی هوشمندشان استفاده می‌کنند و تصاویر ثبت‌شده مصارف تجاری ندارند. کمتر مشاهده می‌کنیم که برنامه ویدیویی با دوربین گوشی هوشمند ضبط ‌شود و تقریبا هیچ عکاس حرفه‌ای نیز از تلفن هوشمند به جای دوربین‌های مخصوص برای عکاسی استفاده نمی‌کند؛ اما سوال بی‌پاسخ این است که چرا سازندگان گوشی هوشمند روی دوربین اصلی تمرکز ویژه‌ای دارند؟

دوربین گوشی‌های هوشمند جدید به حسگری مجهز شده است که پس از تشخیص چشمان حیوانات می‌تواند روی آن‌ها فوکوس خودکار کند. چنین قابلیتی با اینکه برای عکاسان حیات وحش بسیار کاربردی است؛ اما کاربران معمولی آیا به چنین فناوری‌هایی آن‌هم در گوشی هوشمند نیاز دارند؟

نحوه انتخاب کاربران: اگر به بازارهای مختلف نگاهی اندازیم، سخت‌گیرترین و سخت‌پسندترین‌ها را گیمرها تشکیل می‌دهند. گیمرها به حدی نسبت به خرید بازی‌های ویدیویی حساس هستند که حتی شرکت‌های بزرگی مانند بلیزارد نیز درصورتی‌که خطایی انجام دهند با تنبیه شدید گیمرها روبه‌رو می‌شوند؛ برای مثال به نسخه بازسازی‌شده بازی Warcraft 3 می‌توان اشاره کرد.

گیمرها به شرکت‌های سازنده بازی و کنسول‌های خانگی نشان داده‌اند که خلاقیت به تنها کافی نیست و محصول نهایی باید کاربردی نیز باشد؛ برای مثال به دستگاه Kinect می‌توان اشاره کرد که همراه با ایکس باکس ۳۶۰ معرفی شد.

برخلاف گیمرها که روی خرید بازی‌های جدید یا کنسول‌های بازی به‌شدت وسواس به خرج می‌دهند، کاربران گوشی‌های هوشمند در خرید نسل‌های جدید پرچم‌داران حساسیتی ندارند و برای قابلیت‌هایی هزینه می‌کنند که شاید به دفعات بسیار کمی از آن‌ها استفاده شود. درواقع کاربران گوشی‌های هوشمند با معرفی نمونه جدیدی از سری مورد علاقه‌شان در خرید آن‌ها حساسیت به خرج نمی‌دهند و مشاهده اعداد و ارقامی مانند افزایش فرکانس پردازنده یا مشخصات دوربین برای آن‌ها کافی است.

طبیعتا چنین باز پرسودی باعث می‌شود که شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند فعال‌تر از گذشته ادامه دهند و در محدوده‌های مختلف سخت‌افزاری، گوشی‌های هوشمند عرضه کنند. این موضوع در حالی است که طی ۱۰ سال گذشته بسیاری از استودیوهای بازی‌سازی یا ناشران بازی‌های ویدیویی به دلیل عرضه عناوین ضعیف، ورشکسته شدند.

5G

آیا فناوری 5G تاثیری در گرانی پرچم‌داران دارد؟

طبیعتا جواب بله است. فناوری 5G در حال حاضر به لطف تراشه‌هایی مانند اسنپدراگون ۸۶۵ در گوشی‌های هوشمند میسر می‌شود؛ اما باید گفت که هزینه استفاده از تراشه ساخت کوالکام فراتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. در تراشه جدید کوالکام، مودم از تراشه جدا شده و روی مادربرد گوشی نصب می‌شود.

درواقع استفاده از تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ به این معنی است که شرکت‌های سازنده باید مادربرد جدیدی طراحی کنند که جای کافی برای مودم و تراشه داشته باشد. در کنار آن، بزرگ‌تر شدن مادربرد به معنی افزایش ابعاد گوشی هوشمند است و این یعنی شرکت‌های سازنده یا باید از نمایشگری با حاشیه‌های فراوان در اطراف آن استفاده کنند یا نمایشگری بزرگ‌تر و طبیعتا با حاشیه‌های کمتر استفاده شود.

با این توضیحات می‌توان متوجه شد که چرا نمونه پرچم‌داران جدید از نمایشگری بزرگ‌تر از ۶ اینچ استفاده می‌کنند؛ برای مثال گلکسی اس ۲۰ از نمایشگر ۶/۲ اینچی و شیائومی می ۱۰ از نمایشگر ۶/۶۷ اینچی برخوردار است.

قیمت گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی موبایل نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.  شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی، گوشی هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات