اوپو فایند X2 پرو با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی +QHD معرفی شد

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
آیا برخورداری از ارتباطات 5G، نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و دوربینی با زوم هیبریدی ۱۰ برابر می‌تواند اوپو فایند X2 پرو را به رقیبی جدی برای گلکسی اس ۲۰ اولترا تبدیل کند؟
تبلیغات

اوپو شاید برای خیلی از علاقه‌مندان به گوشی‌های هوشمند ناآشنا باشد؛ اما محصولات این شرکت توانسته در بازار چین و کشورهای آسیای شرقی طرفداران بسیاری پیدا کند. اوپو برندی است که قابلیت‌های جالبی نیز در محصولات خود گنجانده و برای اولین‌بار به علاقه‌مندان معرفی کرده است. از جمله این موارد می‌توان به زوم هیبریدی ۱۰ برابر، دوربین زیر نمایشگر، شارژ سریع ۶۵ واتی و... اشاره کرد.

پس از معرفی فایند ایکس، سطح انتظارات از نسخه جانشین این گوشی اوپو بالا رفت. حال اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه اوپو پرچم‌دار جدید خود به‌نام فایند ایکس ۲ پرو را آماده عرضه به بازار کرده است. شرکت چینی، پرچم‌دار جدید خود را محصولی تمام عیار دانسته است.

اولین موردی که در فایند ایکس ۲ پرو توجه را به خود جلب می‌کند، طراحی دوربین است. دیگر خبری از دوربین کشویی نیست و به وضوح می‌توان جایگاه دوربین سه‌گانه در پنل پشتی و دوربین سلفی در بالای نمایشگر را مشاهده کرد.

از نظر طراحی، فایند ایکس ۲ پرو شبیه به گوشی‌‌های هوشمند موجود در بازار شده است و برخلاف فایند ایکس شاهد طراحی جاه‌طلبانه نیستیم؛ البته این موضوع به‌معنی کاهش ارزش طراحی فایند ایکس ۲ پرو نیست.

در حال حاضر دو مدل از پرچم‌دار جدید اوپو به نمایش گذاشته شده که مدل اول در رنگ‌بندی مشکی و پنل پشتی از جنس سرامیک است و مدل دوم از روکش چرمی در رنگ‌بندی نارنجی استفاده می‌کند. وزن فایند ایکس ۲ پرو به ۲۰۷ گرم می‌رسد و تقریبا در رده محصولاتی مانند آیفون ۱۱ پرو مکس یا گلکسی اس ۲۰ اولترا قرار می‌گیرد.

آنچه فایند ایکس ۲ پرو را نسبت به رقبایش متمایز می‌سازد برخورداری از شارژ سریع ۶۵ واتی SuperVOOC 2.0 است. از این تکنولوژی در محصولات دیگر اوپو مانند ریلمی ایکس ۵۰ پرو و رنو ایس نیز استفاده شده بود. با استفاده از این فناوری، فایند ایکس ۲ پرو تنها به ۳۸ دقیقه برای شارژ باتری خود به ظرفیت ۴۲۶۰ میلی‌آمپرساعت نیاز دارد.

این در حالی است که گوشی‌های بالارده موجود در بازار برای شارژ کامل به زمانی بیش از ۱ ساعت نیاز دارند. از دیگر ویژگی‌های فناوری VOOC جلوگیری از گرم شدن دستگاه هنگام شارژ است و همین امر به دارندگان فایند ایکس ۲ پرو اجازه می‌دهد حتی در زمان شارژ نیز از گوشی استفاده کنند.

تقریبا می‌توان گفت که فایند ایکس ۲ پرو تمامی آنچه را که از یک پرچم‌دار مجهز به فناوری 5G می‌خواهید به‌همراه دارد؛ برخورداری از تراشه اسنپدراگون ۸۶۵، حافظه رم ۱۲ گیگابایتی از نوع LPDDR5، حافظه ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی، حسگر اسکنر اثرانگشت ادغام‌شده با نمایشگر، بلندگوهای استریو دالبی اتموس و ۳ میکروفون با قالبیت نویزگیر محصول جدید اوپو را به پرچم‌داری تمام عیار تبدیل کرده است.

در دل قاب فایند ایکس ۲ پرو شاهد نمایشگری ۶/۷ اینچی با رزولوشن ۳۱۶۸ در ۱۴۴۰ پیکسل (+QHD) آمولد هستیم که از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد. برخورداری از دوربین تله‌فوتو پریسکوپ نیز پرچم‌دار جدید اوپو را از نظر مشخصات سخت‌افزاری دوربین، همتای گلکسی اس ۲۰ اولترا می‌سازد؛ البته ماژول استفاده شده و مشخصات دوربین‌های فایند ایکس ۲ پرو متفاوت است.

درحالی‌که ماژول تله‌فوتوی فایند ایکس ۲ پرو از زوم هیبریدی ۱۰ برابر (۱۶ میلی‌متر تا ۱۶۰ میلی‌متر) بهره می‌برد از دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با گشادگی دهانه دیافراگم F/3.0 و لرزشگیر اپتیکال (OIS) کمک می‌گیرد که قادر است زوم تا ۶۰ برابر را نیز به کاربر ارائه دهد. با این حال تصاویر ثبت شده با این مقدار زوم با افت شدید کیفیت روبه‌رو خواهد شد.

در کنار دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با مشخصات ذکرشده، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی قرار دارد که از حسگر IMX689 سونی استفاده می‌‌کند و دارای مشخصاتی از جمله F/1.7 و PDAF است. چنین مشخصاتی به دوربین اجازه می‌دهد تا با استفاده از تنها ۳ درصد پیکسل‌ها، فوکوس شود؛ درنتیجه فوکوس خودکار با سرعت و دقت بالاتری حتی در محیطی با نور کم صورت می‌گیرد.

در کنار OIS، فوکوس خودکار لیزری نیز به دوربین اصلی اضافه شده تا قادر به ثبت دقیق‌تر روشنایی محیط و رنگ‌ها باشد. دوربین اصلی قادر به ثبت تصاویر خام ۱۲ بیتی نیز هست که با این حساب، فایند ایکس ۲ پرو اولین گوشی هوشمند مجهز به این فناوری خواهد بود.

آخرین دوربین از ترکیب سه‌گانه دارای حسگر ۴۸ مگاپیکسلی فوق عریض با گشادگی دهانه دیافراگم F/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای است. این دوربین به گوشی هوشمند اجازه ثبت تصاویر ماکرو تا فاصله ۳ سانتی‌متر را می‌دهد و همچنین به کاهش تأثیرات منفی ناشی از لرزش دست کاربر در هنگام ضبط ویدئو کمک می‌کند. دوربین فایند ایکس ۲ پرو مانند گلکسی اس ۲۰ اولترا قادر به استفاده از سه میکروفون برای ضبط شفاف‌تر صدا و ادیو زوم است؛ اما نمی‌تواند ویدیویی با فرمت 8K ضبط کند و تا حداکثر فرمت 4K در حالت ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه محدود شده است.

در بالای نمایشگر، سمت چپ، شاهد دوربین سلفی با حسگر ۳۲ مگاپیکسلی و گشادگی دهانه دیافراگم F/2.4 هستیم. از ویژگی‌های این دوربین، ضبط ویدئو با فرمت 1080p بانرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه است. اوپو دوربین اصلی فایند ایکس ۲ پرو را با استفاده از تجارب به دست آمده از گوشی رنو ۱۰ ایکس زوم ساخته است که درنتیجه به بهبود عملکرد دوربین ختم می‌شود.

اوپو اعلام کرده است که علت تغییر طراحی فایند ایکس ۲ پرو نسبت به فاید ایکس و حذف دوربین کشویی به دست آوردن گواهی IP68 بوده است تا پرچم‌دار جدیدشان در برابر نفوذ ذرات گرد و خاک و ورود قطرات آب به دستگاه ایمن باشد.

تغییرات عمده تنها به دوربین فایند ایکس ۲ پرو ختم نمی‌شود. اوپو از پنل‌های ۸+۲ بیتی سامسونگ استفاده کرده که نسبت به پنل‌های ۸ بیتی قادر به ارائه ۶۴ برابر رنگ‌‌های بیشتر هستند. این پنل‌ها که به‌نام True Billion Color Display شناخته می‌شوند، قادر هستند تصاویر را با رنگ‌های عمیق‌تری ارائه دهند.

شرکت چینی برای تنظیم میزان روشنایی نمایشگر و رنگ‌ها نیز از ترفند جالبی استفاده کرده است. در فایند ایکس ۲ پرو از هردو حسگرهای موجود در دوربین اصلی و دوربین سلفی استفاده می‌کند تا میزان روشنایی محیط را سنجیده و درنتیجه میزان روشنایی نمایشگر را تنظیم کند. با این حساب وقتی در محیطی تاریک از جلوی منبع نور رد شوید میزان روشنایی نمایشگر به حداکثر نمی‌رسد.

در کنار نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و قابلیت +HDR10، اوپو قابلیتی به‌نام موتور اولترا ویژن O1 به فایند ایکس ۲ پرو اضافه کرده که قادر به تبدیل تصاویر به فرمت HDR و افزایش فریم‌ریت ویدیوها است. این قابلیت به ویدیوهایی که با فریم ریت کمتر از ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط شده‌اند، کمک می‌کند روان‌تر پخش شوند.

پرچم‌دار جدید اوپو مبتنی بر اندروید ۱۰ است که از رابط کاربری اختصاصی این شرکت به‌نام ColorOS استفاده می‌کند. نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی به این رابط کاربری اجازه داده تا ناوبری در میان منوهای آن بسیار روان باشد و انیمیشن‌ها نیز بدون هیچگونه تاخیری به نمایش گذاشته شوند.

در فایند ایکس ۲ پرو حتی برای لرزش گوشی نیز موتور مخصوصی طراحی شده که قادر به لرزش یا ویبره گوشی در چند جهت است. به لطف این قابلیت، تجربه بازی‌ها نیز جذاب‌تر شده و حس بسیار بهتری به کاربر منتقل می‌شود.

اوپو فایند X2 پرو

فایند ایکس ۲ پرو دارای مدل استاندارد نیز هست که البته این مدل، ارزان‌تر و درنتیجه فاقد برخی از ویژگی‌های مدل پرو است. در فایند ایکس ۲ از همان ترکیب دوربین تله‌فوتو پریسکوپ استفاده شده است با این تفاوت که به‌جای دوربین ۴۸ مگاپیکسلی فوق عریض از نمونه ۱۲ مگاپیکسلی مدل IMX708 سونی استفاده می‌شود.

فایند ایکس ۲ تنها با حافظه ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌شود و به‌جای گواهی IP68 از گواهی IP54 برخوردار است. مدلی با روکش چرمی نیز وجود ندارد و کاربران تنها می‌توانند فایند ایکس ۲ را در مدلی با پنل سرامیکی یا شیشه‌ای خریداری کنند.

مسئولان اوپو قصد دارند پرچم‌داران جدیدشان را راهی بازارهای مختلف از جمله بازار ایالات متحده کنند؛ البته تمرکز اوپو بعد از بازار چین، روی بازار کشورهای اروپای غربی مانند انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا است.

فایند ایکس ۲ پرو قرار است با قیمتی معادل ۱۰۱۰ دلار در بازار چین عرضه شود؛ البته مدلی با طرح لامبورگینی نیز با قیمتی معادل ۱۸۸۰ دلار عرضه خواهد شد که مجهز به لوازم جانبی بیشتر از جمله ایربادهای بی‌سیم است. قیمت گوشی فایند ایکس ۲ نیز معادل ۷۹۰ دلار است. هنوز زمان عرضه پرچم‌داران اوپو مشخص نشده است.

اوپو فایند X2 پرو
اوپو فایند X2 پرو
اوپو فایند X2 پرو
اوپو فایند X2 پرو
اوپو فایند X2 پرو
اوپو فایند X2 پرو
اوپو فایند X2 پرو
اوپو فایند X2 پرو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات