با پردازنده‌های AMD رایزن 4000 لپ تاپ و توان پردازشی آن‌ها آشنا شوید

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
با آغاز فروش و انتشار بررسی پردازنده‌های نسل جدید لپ‌تاپ AMD، نگاهی به عملکرد آن‌ها و معرفی خانواده‌ی کامل رایزن ۴۰۰۰ موبایل خواهیم داشت.
تبلیغات

اگر اخبار فناوری را طی سال‌های گذشته دنبال کرده باشید، قطعا از اوج‌گیری AMD مطلع هستید. انقلابی که در سال ۲۰۱۷ و با نسل اول پردازنده‌های رایزن و معماری Zen شکل گرفت. لیزا سو مدیرعامل AMD که سال گذشته نیز به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین مدیران دنیای فناوری شناخته شد، نه‌تنها موفق به جبران عقب‌ماندگی این شرکت نسبت به رقبای خود شده است، بلکه در بسیاری از بخش‌ها اکنون یکه‌تاز بازار است. درحالی که تا چندی پیش پردازنده‌های AMD به‌عنوان محصولاتی کم‌توان و ارزان‌قیمت شناخته می‌شدند، اکنون انواع رایزن، تردریپر و اپیک گزینه‌ی اصلی بسیاری از کاربران برای دستیابی به حداکثر توان پردازشی حال حاضر جهان هستند.

برتری AMD در برابر اینتل به لطف معماری Zen در پردازنده‌های رایزن، تردریپر و اپیک

سال گذشته و پس از عرضه‌ی نسل سوم پردازنده‌های دسکتاپ رایزن، به لطف استفاده از لیتوگرافی ۷ نانومتری و معماری Zen 2، شرکت AMD موفقیت‌های بسیاری را در بازار کسب کرد. رایزن‌ها نه‌تنها قیمت بسیار خوبی دارند، بلکه به‌لطف تلاش‌های گسترده‌ی مهندسان AMD و بهبود‌های متعدد در فناوری‌های به‌کار گرفته شده مانند چیدمان چیپلت‌ها، بهبود و کاهش تأخیر Infinity Fabric و پهنای باند بیشتر حافظه‌ها، رکورد‌های زیادی را در بخش توان پردازشی جابه‌جا کردند. این موضوع نه‌تنها در بخش دسکتاپ، بلکه در ورک‌استیشن‌ها و سرورها نیز رخ داد و AMD فاصله‌ی خود را با رقیب سنتی بیش‌ازپیش افزایش داد. این فاصله در حدی است که AMD در نمایش توانایی پردازنده‌های جدید خود به‌خصوص در ورک‌استیشن و سرور، آن‌ها را در برابر دو پردازنده‌ی اینتل قرار می‌دهد. 

موفقیت‌های AMD فروش زیادی را نصیب این شرکت کرده است تا جایی که خرده‌فروشی‌های اروپا از برتری فروش ۸۰ به ۲۰ نسبت به اینتل خبر می‌دهند و در گزارش آمازون نیز از ۱۰ پردازنده‌ی پرفروش، ۹ عدد به خانواده‌ی رایزن تعلق دارند. 

پردازنده‌های لپ‌تاپ نسل سوم (سری ۴۰۰۰) رایزن AMD

اما عملکرد AMD در بخش لپ‌تاپ چگونه بوده است؟ پیش‌تر پردازنده‌های سری موبایل با وجود کد جدید‌تر (عدد پردازنده‌های موبایل همواره یک نسل جلوتر ازنمونه‌های دسکتاپ است) همواره از معماری و لیتوگرافی قدیمی‌تر نسبت به سایر اعضای خانواده AMD بهره می‌بردند. چندی پیش لیزا سو نیز به‌طور رسمی اعلام کرد که در حال حاضر و پس از موفقیت‌های بخش دسکتاپ، بازار سرورها اولویت اصلی این شرکت است و سایر بخش‌ها در اولویت پایین‌تری قرار دارند. 

بهبود ۱۰۰ درصد توان پردازشی و ۵۹ درصدی واحد گرافیکی نسبت به نسل قبلی رایزن  موبایل

با این حال در CES 2019، مدیرعامل AMD با حضور روی سن، همگان را شگفت‌زده کرد. درحالی‌که پیش‌بینی مهاجرت به معماری Zen 2 و لیتوگرافی ۷ نانومتری می‌رفت، اما افزایش قابل‌توجه تعداد هسته‌ها بخشی بود که نظر همگان را به خود جلب کرد. AMD که پیش‌تر با نسل اول و دوم رایزن موبایل اینتل را به افزایش تعداد هسته‌ی پردازنده‌های لپ‌تاپ، به‌خصوص انواع کم‌مصرف سری U از ۲ به ۴ وادار کرده بود، حال در نسل سوم (کد ۴۰۰۰) پردازنده‌ های مخصوص لپ‌تاپ رایزن از حداکثر ۸ هسته و ۱۶ ترد پردازشی بهره برده است.

پردازنده AMD Ryzen 4000

نسل جدید پردازنده‌های AMD سری رایزن ۴۰۰۰ در دو نوع مختلف یکی ۱۵ وات در سری Ryzen U-Series و دیگری ۴۵ وات در سری Ryzen H-Series در لپ‌تاپ‌ها به کار گرفته خواهند شد. همان‌طور که از میزان مصرف هر کدام از این سری می‌توان حدس زد، سری U برای اولترابوک‌ها و لپ‌تاپ‌های سبک با طول عمر باتری بالا و وزن سبک مورد استفاده قرار خواهند گرفت و ۴۵ واتی‌های سری H نیز در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی یا انواعی که برای کاربران با نیاز به قدرت پردازشی بالا (تولید محتوای ویدیویی یا امور محاسباتی پیشرفته) بکار گرفته خواهند شد.

باوجود استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی Vega به‌جای محصول جدیدتر یعنی Navi، این پردازنده‌ها بهینه‌سازی شده‌اند و ۵۹ درصد عملکرد بهتر نسبت به نسل قبلی دارند. از مزیت‌های دیگر مبتنی بر معماری می‌توان به بهبود بازدهی و سرعت کلاک بیشتر و پهنای باند بیشتر برای حافظه اشاره کرد.

سیستم حافظه در پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ بهبود پیدا کرده است و اکنون از DDR4-3200 یا LPDDR4X-4266 پشتیبانی می‌کند. سیستم مذکور با سیستم اینتل در خانواده‌ی آیس لیک برابری می‌کند. خبر خوب دیگر درباره‌ی پردازنده‌های جدید، شیوه‌ی مدیریت حافظه بین CPU و GPU است. بازدهی نیرو نیز از مزیت‌های دیگر سری جدید محسوب می‌شود که طبق ادعای شرکت سازنده به‌خاطر بهره‌مندی از Zen 2، دوبرابر نسل قبل خواهد بود.

پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ موتور صوتی و تصویری جدیدی با ۳۱ درصد انوکدینگ سریع‌تر و پشتیبانی از فرمت‌های جدید دارند. از میان فرمت‌های جدید می‌توان به انکودینگ 4K60 از VP9 و HEVC اشاره کرد. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به Skin Temprature Tracking V2 اشاره کرد که اندازه‌گیری دمای سطح دستگاه را آسان‌تر می‌کند. دمای مذکور به پردازنده ارسال می‌شود تا در عملکردهای افزایش سرعت از آن استفاده کند. درنتیجه وقتی دمای سطح دستگاه پایین باشد، می‌توان پردازنده را به میزان و مدت بیشتری تقویت کرد.

مشخصات فنی پردازنده‌های لپ‌تاپ سری ۴۰۰۰ رایزن AMD

مدل

Cores/ Threads

مصرف (وات)

(Boost / Base Frequency (GHz

GPU Cores

(L2 / L3 Cache (MB

AMD Ryzen 9 4900H

8C/16T

45W

Up to 4.4 / 3.3 GHz

8

12

AMD Ryzen 9 4900HS

8C/16T

35W

Up to 4.3 / 3.0 GHz

8

12

AMD Ryzen 7 4800H

8C/16T

45W

Up to 4.2 / 2.9 GHz

7

12

AMD Ryzen 7 4800HS

8C/16T

35W

Up to 4.2 / 2.9 GHz

7

12

AMD Ryzen 5 4600H

6C/12T

45W

Up to 4.0 / 3.0 GHz

6

11

AMD Ryzen 5 4600H

6C/12T

35W

Up to 4.0 / 3.0 GHz

6

11

AMD Ryzen 7 4800U

8C/16T

15W

Up to 4.2 / 1.8 GHz

8

12

AMD Ryzen 7 4700U

8C/8T

15W

Up to 4.1 / 2.0 GHz

7

12

AMD Ryzen 5 4600U

6C/12T

15W

Up to 4.0 / 2.1 GHz

6

11

AMD Ryzen 5 4500U

6C/6T

15W

Up to 4.0 / 2.3 GHz

6

11

AMD Ryzen 3 4300U

4C/4T

15W

Up to 3.7 / 2.7 GHz

5

6

AMD Athlon Gold 3150U

2C/4T

15W

Up to 3.3 / 2.4 GHz

3

5

AMD Athlon Silver 3050U

2C/2T

15W

Up to 3.2 / 2.3 GHz

2

5

AMD در روز‌های ابتدایی معرفی پردازنده‌های لپ‌تاپ رایزن، جهت معرفی توان پردازشی آن‌ها مقایسه‌های بسیار جذابی با نمونه‌های موجود در بازار کرده بود. به‌عنوان مثال رایزن 7 4800U را برتر از نسل نهم Core i7 دسکتاپ اینتل معرفی کرد؛ موضوعی که بسیار دور از ذهن به‌نظر می‌آمد. همچنین آن‌ها را در برابر رقبای مستقیم اینتلی مانند Core i7-1065G7، تا ۹۰ درصد قوی‌تر دانست.

AMD: رایزن سری ۴۰۰۰، به‌طور میانگین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به رقبای مستقیم اینتلی قوی‌تر هستند

اما سری U تنها بخشی از محصولات جدید AMD به‌شمار می‌رود. سری H و HS با TDP بیشتر لپ‌تاپ‌های بالارده را هدف گرفته‌اند؛ جایی که اینتل نیز با سری H پردازنده‌های Core i9 و Core i7 در آن حضور دارد. به‌گفته‌ی AMD، رایزن 7 4800H به‌طور میانگین ۲۰ درصد سریع‌تر از Core i7 9750H (محبوب‌ترین پردازنده‌ی رده‌بالای بازار) و رایزن 9 4900HS نیز با توان عملیاتی ۳۵ وات میانگین ۲۰ درصد قوی‌تر از نمونه‌ی ۴۵ واتی Core i9 9880H است.

باتوجه به تصاویر زیر می‌توانید ادعای AMD در خصوص عملکرد آن‌ها در برابر رقبای خود را مشاهده کنید.

پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000

نتایج بررسی AMD Ryzen 4000

ساعاتی پیش بررسی نشریات مختلف جهانی از سری ۴۰۰۰ رایزن موبایل منتشر شده است که در ادامه نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت. 

Digital Trends

برای لپ‌تاپی کوچک و سبک، G14 ایسوس (محصول مورد بررسی دارای پردازنده‌ی رایزن) توان پردازشی فوق‌العاده‌ای دارد. چه در بنچمارک چه در استفاده‌های واقعی، G14 ایسوس لپ‌تاپ‌‌های مجهز به Core i9-9880HK را شکست می‌دهد. این لپ‌تاپ مک‌بوک جدید ۱۶ اینچی را در آزمون‌ Cinebench R20 با اختلاف فاحش ۲۵ درصدی پشت سر می‌گذارد. ویدئو‌های 4K را نیز در نرم‌افزار Handbrake، تقریبا ۱۱ درصد سریع‌تر انکود می‌کند. ایسوس Zephyrus G14 به لطف پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای AMD نه‌تنها برای بازی، بلکه برای تولید محتوا نیز یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های بازار به شمار می‌رود. لیتوگرافی ۷ نانومتری و TDP پایین به سری HS رایزن ۴۰۰۰ امکان تولید لپ‌تاپ‌هایی باریک با قابلیت بالا در گیمینگ را می‌دهد.

PCWorld

برای اطلاع از موفقیت بالای رایزن ۴۰۰۰، باید نگاهی به تاریخچه ۵۰ ساله AMD‌ بیاندازید جایی که هیچ‌گاه اینتل را در محصولات مخصوص لپ‌تاپ‌ها شکست نداده بود. در بخش دسکتاپ چند باری موفق به کنار زدن اینتل با سری اتلون و اتلون ۶۴ (به جز رایزن‌های کنونی) شده بود. اما اکنون قواعد بازی کاملا تغییر کرده است و چیپ‌های رایزن ۴۰۰۰ رهبر کنونی بازار در بخش لپ‌تاپ‌های رده‌بالا به‌شمار می‌روند. دیگر بخش فوق‌العاده، عملکرد AMD در تولید توان پردازشی بالا با توان عملیاتی و انرژی مورد نیز اندک است. جایی که اولترابوک‌های اینتلی مجبور به استفاده از فن با دور بالا برای کنترل دما هستند، رایزن 9 4900HS با فن رده‌میانی و نویز اندک به خوبی به حداکثر توان‌های پردازشی خود می‌رسد. 

خبر بد برای اینتل؛ رایزن ۴۰۰۰ می‌تواند با توان بیشتری با لپ‌تاپ‌های کنونی با ابعاد دو برابر بزرگ‌تر داشته باشد. موردی که ما انتظار آن را نداشتیم. AMD Ryzen 4000 را بدون شک می‌توان انقلابی‌ترین پردازنده‌ی لپ‌تاپ‌ها طی سال‌های اخیر دانست.

TechSpot

رایزن ۴۰۰۰ بهترین عملکرد را در کامپیوتر‌هایی با فرم‌فکتور لپ‌تاپ‌ها ارایه می‌دهد. AMD در به‌روزرسانی رایزن موبایل فوق‌العاده بوده است؛ جایی که به‌سختی می‌شد رایزن 7 3750H را در برابر اینتل پیشنهاد داد. اما اکنون قواعد تغییر کرده است. از لحاظ توان پردازشی محصولاتی مثل Core i9-9880H‌ می‌توانند با نمونه‌های رده‌بالای رایزن رقابت کنند؛ اما به بدنه‌ای بزرگ‌تر و سیستم خنک‌کننده‌ی قوی‌تری نیاز دارند. ایسوس G14 با رایزن 9 4900HS و RTX 2060 Max-Q قیمتی برابر با ۱۵۰۰ دلار دارد درحالی‌که این بازه‌ی قیمتی پیش‌تر جایگاه پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای Core i7-9750H بوده است. محصولات مجهز به Core i9-9880H بیش از ۲۴۰۰ دلار قیمت دارند. رایزن‌های لپ‌تاپ پیش از این عملکرد پایداری در نرم‌افزار‌های مختلف نداشتند و شاهد باگ‌هایی بودیم. اما با رایزن 9 4900HS تجربه‌ی کاملا متفاوتی داشتیم. حتی در نسخه‌ی بتا لپ‌تاپ نیز با هیچ مشکلی برنخوردیم.

پردازنده‌های سری H نسل ۱۰ لپ‌تاپ اینتل به‌زودی عرضه می‌شوند و اخبار حاکی از چیدمان ۸ هسته‌ای و لیتوگرافی ۱۴ نانومتری دارند. اگر تمام چیزی که در این نسل ارایه خواهد شد بهبود اندک فرکانس کاری و بهره‌وری مشابه با نس نهم باشد، رایزن این رقابت را به‌سادگی خواهد برد. همه‌چیز در آینده‌ی نزدیک مشخص می‌شود، اما ما امید زیادی به نسل ۱۰ اینتل نداریم.

wccftech

به‌نظر می‌رسد پس از فتح بازار کامپیوتر‌های دسکتاپ و ورک‌استیشن با پردازنده‌های رایزن، AMD موفق به پیروزی در بخش لپ‌تاپ‌ها نیز شده است؛ جایی که بازار بزرگ‌تری نسبت به سایر بخش‌های دنیای کامپیوترها است. انتظار می‌رود اینتل به‌زودی پردازنده‌های نسل دهم Comet Lake-H را با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری معرفی کند که قطعا تنور رقابت را داغ‌تر می‌کند. اما در حال حاضر به‌نظر می‌رسد AMD پیروز بخش لپ‌تاپ‌ها است. این شرکت انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ مدل لپ‌تاپ مختلف با پردازنده سری ۴۰۰۰ رایزن وارد بازار شود.

طی آینده‌ی نزدیک می‌توان انتظار عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های مختلف با پردازنده‌های رایزن به بازار را داشت. پیش از این نیز اخباری مبنی بر عرضه‌ی مدل جدید سرفیس لپ‌تاپ ۳ با پردازنده‌های به‌روز شده‌ی رایزن ۴۰۰۰ نیز منتشر شده بود. AMD همچنین وعده‌ی کاهش قیمت لپ‌تاپ‌های گیمینگ توانمند به ۱۰۰۰ دلار را به‌لطف نسل جدید رایزن، داده است.

نظر شما در رابطه با نسل جدید پردازنده‌های لپ‌تاپ AMD چیست؟ آیا AMD در این بخش نیز رقیب سنتی خود را شکست می‌دهد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات