شستن صحیح دست با کمک متن موسیقی مورد علاقه و مقابله با شیوع ویروس کرونا

جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
بهترین راه مقابله با شیوع ویروس کرونای جدید چیست؟ چگونه شعر خواندن باعث مقابله با شیوع ویروس کرونا خواهد شد؟ خلاقیتی که شاید در روزهای قرنطینه‌ی خانگی کمی تفریح به‌همراه داشته باشد.
تبلیغات

شیوع ویروس کرونا جدید که با عنوان کوید-۱۹ از آن یاد می‌شود، باعث شده است نکات و توصیه‌های بهداشتی فردی جدی‌تر از گذشته مطرح شوند. یکی از این نکات مهم بهداشتی در مقابله با شیوع بیماری‌های عفونی، شستن مداوم دست‌ها در طول روز است که به توصیه‌ی متخصصان باید حداقل ۲۰ ثانیه طول بکشد.

طبق گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت (WHO) از طریق شست‌وشوی مداوم دست‌ها می‌توان در برابر شیوع این ویروس مقاومت کرد. بدین ترتیب هر فرد باید ۲۰ بار در روز و هر بار ۲۰ ثانیه دست‌های خود را با آب و صابون بشوید. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا برای اندازه‌گیری این مدت زمان خواندن حداقل دو بار شعر «تولدت مبارک» را پیشنهاد کرده است، زیرا عموم افراد در جوامع مختلف متن شعر این آهنگ را در خاطر دارند و همگی می‌توانند آن را در حین شستن دست‌های خود بخوانند. این عمل به‌خصوص در راستای جذاب‌کردن شستن دست‌ها برای کودکان کاربردی است و با کمک آن، شست‌وشوی دست‌ها شکل و شمایل بازی و تفریح به‌خود می‌گیرد تا خسته‌کننده نباشد و تبدیل به بخشی از تفریح آن‌ها در طول روز شود.

خواندن دو بار پیاپی شعر «تولدت مبارک» بعد از مدتی ممکن است برای بسیاری از افراد تکراری و خسته‌کننده شود. تصور کنید برای ۲۰ بار شستن دست‌ها و هر بار دو بار زمزمه‌کردن یک آهنگ واقعا کسل‌کننده می‌شود. بنابراین، می‌توانید با کمک ابزار جدیدی به اسم Wash Your Lyrics متن اشعار مورد علاقه‌ی خود را روی پوستر دستورالعمل شست‌وشوی صحیح دست‌ها هماهنگ کنید تا از این طریق اندازه‌گیری مدت زمان را آسان کنید. البته، یک بار خواندن نسخه‌ی ایرانی شعر «تولد تولد» که در فرهنگ ما وجود دارد کمی بیشتر از ۱۰ ثانیه زمان می‌برد و می‌تواند مناسب اندازه‌گیری زمان باشد.

ابزاری که در قالب وب‌سایت در دسترس قرار گرفته شده توسط توسعه‌دهنده‌ی بریتانیایی تولید شده است که با نام کاربری William در توییتر فعالیت دارد و در عین سادگی، کاربردی است. روش انجام به این صورت است که برای تکمیل پوستر آموزش شستن دست باید نام آهنگ و خواننده‌ی مورد نظر خود را در باکس‌های مربوطه وارد کنید تا با استفاده از متن ترانه‌های موجود در وب‌سایت Genius خط به خط اشعار را در بخش‌های مختلف اینفوگرافیک دستورالعمل شستن دست‌ها قرار دهد. برای مثال در اینفوگرافیک زیر متن شعر آهنگ «Lose Yourself» از «امینم» خواننده‌ی آمریکایی در تمام مراحل دستورالعمل شست‌وشوی صحیح دست‌ها آمده است.

آموزش شستن دست / wash your lyrics

این ابزار هنوز کامل نیست و نیاز به درک بهتری از متن شعر آهنگ‌ها دارد، زیرا اختصاص‌دادن هر خط شعر به یک مرحله از شست‌وشوی دست‌ها باعث می‌شود برخی از مراحل طولانی‌تر و برخی کوتاه‌تر شوند، حتی شاید با برخی آهنگ‌ها متوجه گذر زمان نشوید و برای ۴۰ ثانیه دست‌های خود را بشویید. از سویی دیگر به‌علت عدم پشتیبانی از زبان فارسی متأسفانه امکان قراردادن اشعار فارسی در پوستر نیست و طبق آزمایش ما، باوجود اینکه متن شعر آهنگ «ابر می‌بارد» از «همایون شجریان» در وب‌سایت Genius موجود است؛ اما بعد از وارد‌کردن اطلاعات نتیجه آنطورکه باید نشد و در اینفوگرافیک خروجی به‌جای متن شعر تنها علامت سؤال نشان می‌داد.

آموزش شستن دست / wash your lyrics

در نهایت اگر به خاطر سلامتی خودتان دست‌های خود را نمی‌شویید، لطفا به خاطر حفظ سلامت افراد آسیب‌پذیر پیرامون خود این کار را انجام دهید و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید. در ادامه می‌توانید ویدیوی منتشر‌شده توسط سازمان ملی خدمات بهداشتی انگلستان را که به‌همراه ملودی شعر «تولدت مبارک» تدوین شده است، تماشا کنید.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات