اختلال اینترنت در ایران و برخی نقاط شمالی عراق

پنج‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
روز گذشته اختلال گسترده‌ی نیم ساعته‌ای برای اینترنت ایران رخ داد؛ حتی گفته می‌شود وضعیت اینترنت در نقاط شمالی عراق با اختلال مواجه شده است.
تبلیغات

این روزها با افزایش تعداد کاربران اینترنت شاهد افت کیفیت آن در اپراتورهای مختلف هستیم. اما روز گذشته اینترنت ایران به مدت تقریبا نیم‌ساعت اختلال شدیدی در اغلب اپراتورها داشت. نمودارهای سامانه‌ی رادار ابرآروان (سامانه‌ای برای نظارت برخط وضعیت اینترنت کشور) این اختلال را ثبت کردند و نت‌بلاکس، نهاد ناظر بر ترافیک جهانی اینترنت نیز با انتشار پستی در توییتر خود این موضوع را تأیید کرد.

رادار ابرآروان

نت‌بلاکس در توییت خود نوشت اینترنت ایران به مدت نیم ساعت اختلال شدیدی را تجربه کرد و به مدت تقریبا ۵ دقیقه این اختلال به اوج رسید. نت‌بلاکس همچنین نوشته است تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد این مسئله به دلیل بروز مشکلات بین‌المللی بوده است. به‌گفته‌ی نت‌بلاکس، اینترنت در شمال عراق نیز در همان بازه‌ی زمانی با اختلال مواجه شده است. نت‌بلاکس همچنین در پاسخ به کاربری که پرسیده بود مشکل بین‌المللی به چه معنا است پاسخ داد:

یعنی این حادثه بیش از یک کشور را تحت تأثیر قرار داده که ممکن است به علت مشکلات فنی بوده باشد. ما در حال بررسی مشکل هستیم.
نتبلاکس ایران

نت‌بلاکس با انتشار پست دیگری در توییتر وضعیت اتصال دو شبکه‌ی اینترنت در شمال عراق را در مدت زمان مشابه اختلال اینترنت ایران نشان داده و نوشته است اختلال اینترنت این کشور چند دقیقه قبل از اختلال اینترنت ایران آغاز شد و بیش از یک ساعت طول کشید؛ کیفیت شبکه در سایر نقاط عراق نیز از ساعت ۱۱ صبح ضعیف بوده است.

نتبلاکس عراق

ما در زومیت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اختلال پیش‌آمده برای اینترنت با کارشناس ابرآروان تماس گرفتیم که در پاسخ به سوالات ما گفت این اختلال در سامانه‌ی رادار ابرآروان نیز ثبت شده اما اطلاعات بیشتری در مورد اینکه آیا این اختلال به دلیل حمله بوده است یا تأثیری روی سایر کشورها گذاشته نداریم. او گفت: 

حجم پکت لاست یا قطعی موقت و لحظه‌ای اینترنت دیتاسنترهای مختلف در این روزها بیشتر شده؛ اما قطعی اینترنت در بازه‌ی نیم ساعته ارتباطی با این موضوع ندارد زیرا در چندین دیتاسنتر به‌صورت همزمان رخ داده و مشخصا مشکل از سمت زیرساخت کشور بوده است. در مصرف زیاد اینترنت، رفتار در ISPهای مختلف متفاوت است، یک شرکت ممکن است تحت فشار زیادی باشد و شرکت دیگری ممکن است کم‌تر تحت فشار باشد؛ اما در این اتفاق اخیر اینترنت همه‌ی شرکت‌ها با یک شدت قطع شده و در یک زمان مشخص وصل شده است.
آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته با انتشار پستی در توییتر و اینستاگرام خود اعلام کرد پس از تقدیم ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان به کاربران اینترنت ثابت، کارشناسان پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی ترافیک را داشتند، اما ترافیک بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و سرعت پایین آمد. وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد همه‌ی کارشناسان مشغول افزایش ظرفیت شبکه‌ی اینترنت کشور هستند و بسیاری از خطوط پرشده‌ی شرکت‌های اینترنت خانگی ارتقا یافتند، مابقی شرکت‌ها نیز در تلاش برای ارتقای ظرفیت پهنای باند خود هستند. او در پایان گفت:

صد گیگ اینترنت رایگان را با کیفیت به شما ارائه خواهیم کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات