اقلام بهداشتی تا پایان هفته به میزان کافی تولید و توزیع می‌شود

یک‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
مطالعه 4 دقیقه
رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد ده‌ها میلیون ماسک خارجی از انواع مختلف در روزهای آینده وارد کشور شده و در مراکز بهداشتی-درمانی و داروخانه‌ها توزیع می‌شود.
تبلیغات

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد در دو روز آینده چند ده میلیون ماسک خارجی وارد کشور می‌شود و به سرعت با اولویت به مراکز بهداشتی-درمانی، سپس داروخانه‌ها و بعد از آن به صنایع داده می‌شود. او همچنین گفت مشکلات و مطالبات تولیدکنندگان ماسک با همکاری وزارت صنعت، برطرف شده است. به‌گفته‌ی رئیس سازمان غذا و دارو مشکلات و موانع در مسیر تولید ماسک توسط این سازمان حل می‌شود و هرقدر که تولیدکنندگان ماسک در کشور تولید داشته باشند به‌صورت تضمین‌شده از آن‌ها خریدار می‌شود.

شانه‌ساز در ادامه گفت بخشی از ماسک‌های تولید شده را هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت به‌صورت متمرکز خریداری می‌کند تا در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها توزیع کند و مابقی ماسک‌های تولیدی نیز از طریق شرکت‌های پخش رسمی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود تا همه‌ی مردم دسترسی داشته باشند. به‌گفته‌ی او در هفته‌ی گذشته، تولیدات ماسک در کشور شتاب گرفته و حتی شاهد بیش از ۲۰ درصد افزایش تولید بوده‌ایم؛ اما این ماسک‌ها با اولویت مراکز بهداشتی-درمانی توزیع شده و خریدوفروش آن در داروخانه‌ها ممنوع شده بود؛ زیرا بیماران بستری در بیمارستان‌ها و کادر پزشکی و پرستاری بیشتر به ماسک نیاز داشتند.

شانه‌ساز در ادامه گفت با افزایش تولید و واردات ماسک به کشور، ممنوعیت خریدوفروش ماسک در داروخانه‌ها برداشته شد و بعد از خرید متمرکز ماسک توسط هیات امنای ارزی، بقیه ماسک‌های تولیدی و وارداتی به شرکت‌های پخش داده می‌شود تا در داروخانه‌ها توزیع شود. علاوه‌بر تولیدات داخلی چند ده میلیون ماسک از کشورها و منابع مختلف خریداری شده و به مرور وارد کشور می‌شود تا برای توزیع عمومی از طریق شرکت‌های پخش رسمی در اختیار داروخانه‌ها قرار بگیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه در مورد محل‌های توزیع ماسک صحبت کرد و گفت توزیع رایگان در هفته‌ی گذشته در استان‌هایی که بیشتر درگیر بیماری کووید ۱۹ یا ویروس کرونای جدید بودند مانند قم و گیلان انجام شد؛ اما ماسک‌های تولیدی و وارداتی در هفته‌ی جاری وارد داروخانه‌ها می‌شود. این ماسک‌ها از انواع مختلف است و ماسک‌های سه لایه و N۹۵ را شامل می‌شود و با قیمت تعیین شده از سوی وزارت بهداشت توزیع می‌شود.

شانه‌ساز همچنین گفت باتوجه به اینکه ماسک‌ها انواع مختلفی دارند و از منابع و کشورهای مختلفی تهیه می‌شوند ممکن است قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. به‌گفته‌ی او در هفته‌ی گذشته بیش از ۲۰ درصد تولید ماسک نسبت به وضعیت معمول و قبل از مسئله ویروس کرونا افزایش پیدا کرد. تولیدات داخلی به‌طور کامل خریداری و در مراکز بهداشتی-درمانی توزیع شد؛ درحال‌حاضر تولیدکنندگان ماسک با ۱۲۰ درصد ظرفیت مشغول تولید هستند اما واردات ماسک نیز انجام شده و این هفته با توزیع آن در کشور مشکل کمبود ماسک بر طرف می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران نیز اعلام کرده است از روز گذشته یعنی ۱۰ اسفند ۹۸، توزیع ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌ها آغاز شده است. به‌گفته‌ی او هنوز گزارش‌هایی درباره‌ی کمبود اقلام در برخی داروخانه‌ها دریافت می‌شود؛ اما باتوجه به برداشته شدن محدودیت توزیع محصولات توسط داروخانه‌ها از روز گذشته، امروز (۱۱ اسفند ۹۸) و فردا همه‌ی داروخانه‌ها این اقلام را عرضه می‌کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران همچنین گفت تا روز گذشته بخشنامه شده بود که داروخانه‌ها اجازه‌ی توزیع و عرضه‌ی اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده را ندارند؛ مگر با هماهنگی اداره‌ی کل تجهیزات پزشکی که این محدودیت برداشته شده و توزیع اقلام در داروخانه‌ها آغاز شده است.

افزایش تولید محلول های ضدعفونی 

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی گفت که با اختیاری که به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای صدور مجوز داده شده است تولید این اقلام افزایش می‌یابد و به میزان کافی در روزهای آینده تولید و توزیع می‌شود. به‌گفته‌ی او دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند هر اقدامی که برای سرعت بخشیدن به تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی لازم است از جمله افزایش تولید و توزیع الکل را انجام دهند. 

شانه‌ساز همچنین در ادامه گفت برای افزایش تولید این محصولات به برخی تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مجوز داده شده است تا محصولات خود را تغییر دهند و محلول و ژل ضدعفونی تولید کنند تا کمبود این اقلام برطرف شود؛ توزیع ژل و محلول‌های ضدعفونی‌کننده زیر نظر ستاد سازمان غذا و دارو و هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت انجام می‌شود تا تعادل در توزیع این اقلام وجود داشته باشد. وزیر بهداشت نیز با دستگاه‌های قضایی و نظارتی هماهنگ کرده است تا توزیع محلول و ژل‌های ضدعفونی با هماهنگی سازمان غذا و دارو انجام شود و تخلفی صورت نگیرد.

شانه‌ساز در پایان درمورد کیت تشخیص بیماری ناشی از کرونا گفت در مورد کیت تشخیصی نیز پیشنهادهای خوبی برای واردات داریم که در حال بررسی است؛ ضمن اینکه تولید داخل آن نیز مراحل نهایی را طی می‌کند و اگر تأییدیه‌های لازم را از وزارت بهداشت بگیرد، کیت تشخیصی تولید داخل را نیز خواهیم داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات