وزیر ارتباطات: کشور فضای مجازی را هنوز به رسمیت نمی‌شناسد

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات اعلام کرد با وجود تلاش دو ساله برای بازکردن فعالیت در فضای مجازی، این تلاش‌ها باعث ازبین‌بردن موانع دسترسی آزاد به رسانه‌های اجتماعی نشده است.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (۴ اسفند ۹۸) در برنامه‌ی «زنده‌باد زندگی» شبکه‌ی دو حضور داشت و در مورد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ایران توضیحاتی را ارائه داد. او جلوگیری از دسترسی مردم به برخی شبکه‌های اجتماعی را اصلی‌ترین عاملی دانست که در فضای مجازی به ضرر ایرانیان شده است. او گفت:

جامعه‌ی غربی علیه ایران در فضای مجازی پروپاگاندا راه می‌اندازد اما چون مردم ما در فضای مجازی دسترسی به سرویس‌های بین‌المللی ندارند، نمی‌توانند به این پروپاگاندا پاسخ دهند. در یک زمانی به خاطر گل به خودی که زدیم جلوی پاسخ مردم در این فضا به تبلیغات جامعه‌ی غرب علیه کشور را گرفتیم.

وزیر ارتباطات همچنین در مورد انحصار اطلاع‌رسانی که درحا‌ل‌حاضر اختیار صداوسیما است توضیحاتی را ارائه داد. به‌گفته‌ی او اکنون تنها اتکای ما برای اطلاع‌رسانی و خبررسانی صداوسیما و کانال‌های آن است که زحمات زیادی می‌کشد اما نباید تأثیر رسانه‌های اجتماعی که گسترده‌ی زیادی دارد را دراین‌زمینه نادیده گرفت. او با اشاره به تلاش دو ساله‌ی خود برای بازکردن فعالیت در فضای مجازی افزود تاکنون هیچ‌کدام از تلاش‌ها باعث ازبین‌بردن موانع برای دسترسی آزاد کاربران به رسانه‌های اجتماعی نشده است.

در ادامه مجری برنامه به هرج‌ومرج‌هایی اشاره کرده که فضای مجازی در کنار آزادی به‌همراه دارد و نسبت به قانونمند نبودن این فضا انتقاد کرد، وزیر ارتباطات نیز در پاسخ علت قانونمند نشدن این فضا را به رسمیت نشناختن فضای مجازی و مخصوصا رسانه‌های اجتماعی توسط کشور بیان کرد. به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات ایران از لحاظ رسانه، تنها رسانه است و در قانون اساسی نیز انحصار صوت‌وتصویر فراگیر به صداوسیما داده شده است. او گفت:

اگر از ایمیل، سرویس‌های IPTV و VOD و خدمات بازی در فضای مجازی بگذریم که قانون خودشان را دارند، در حوزه‌های دیگر فضای مجازی که هم‌اکنون جزو حوزه‌ی اصلی به شمار می‌آیند یعنی رسانه‌های اجتماعی، چون آن‌ها را به رسمیت نشناخته‌ایم پس قانونی برای آن‌ها نداریم. ما هنوز نتوانسته‌ایم از قدرت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به درستی استفاده کنیم. برای نمونه در مورد شیوع ویروس کرونا اگر وزارت بهداشت وب‌سایت مخصوصی در ابتدا راه‌اندازی می‌کرد می‌توانست نقاط آلوده‌ی کشور را در کنار دستور‌العمل‌ها با مردم به اشتراک بگذارد و مردم نیز با عضویت در آن اطلاعات مشخص را دریافت می‌کردند یا اطلاعات به آن‌ها پیامک می‌شد که تبدیل به مرجع رسمی اخبار می‌شد، بنابراین لازم نبود برای انتشار یک خبر اشتباه در فضای مجازی دست به تأیید یا تکذیب بزنند. مردم بخش عمده‌ی اخبار خود را از فضای مجازی می‌گیرند، زمانی‌که فضای مجازی به رسمیت شناخته نمی‌شود فیک نیوزها رشد می‌کنند. این کارها باید انجام می‌شد و درنهایت در صورت تکذیب یک خبر، توسط نودهای شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌شد.

وزیر ارتباطات در ادامه‌ی برنامه، علت پیشرفت‌نکردم پرو‌ژه‌ی دولت الکترونیک را مقاومت دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف کشور در زمینه‌‌ی تبادل اطلاعات با یکدیگر عنوان کرد. او در مورد سرمایه‌گذاری عظیم دولت در این بخش گفت:

تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه‌ی زیرساخت‌های این پروژه از سمت دولت سرمایه‌گذاری شده و در کنار ما بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری زیادی دراین‌زمینه انجام داده است. با این سرمایه‌گذاری‌ها حالا میزان ۳۰۰ هزار کاربر ایرانی که در سال ۱۳۹۲ با گوشی به پهنای باند 3G دسترسی داشتند به ۷۰ میلیون کاربر رسیده است و ۸۰ درصد روستاهای کشور نیز به خدمات نسل 3G و 4G دسترسی دارند و این اتفاق بزرگی است. همه‌ی ۱۲۴۲ شهر ما به اینترنت پهن باند نسل ۴ متصل هستند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤال مجری که «بزرگ‌ترین دغدغه و دل‌مشغولی وزیر ارتباطات چیست؟» پاسخ داد:

اقتصاد جوانان کشور در فضای استارتاپی، شرایط اقتصادی و موانع گسترده‌ای که در آینده‌ی کاری فعالان این حوزه وجود دارد از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها است. شرکت‌های استارتاپی رشد کافی و توسعه‌ی لازم را دارند اما با موانع، تهدیدها و البته بی‌مهری‌های زیادی مواجه شده‌اند که کار را برایشان سخت کرده و باعث شده ناامیدی بین آن‌ها به وجود آید و این شرایط من را عمیقا نگران می‌کند. من به‌عنوان یک تصمیم‌گیر، نظر و دیدگاه خود را همیشه بیان می‌کنم اما در نهایت افراد و گروه‌های دیگری هم در یک مورد تصمیم‌گیری می‌کنند؛ من هم به‌عنوان مجری قانون موظف به اجرای تصمیم آن‌ها براساس قانون هستم.

آذری جهرمی مقاومت برخی مسئولان نسبت به اقتصاد دیجیتال را ناشی از درک نکردن امتیازات فناوری‌های نوین دانست و اعلام کرد علت مقاومت مجلس، قوه‌‌ی قضاییه، دولت و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر برای رفتن به سمت فناوری‌های روز این است که خودشان فناوری را تجربه نکرده‌اند و ترس از فضای مجازی به آن‌ها منتقل شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات