ایسوس اطلاعات غلط AMD را مقصر مشکلات دمایی ROG Strix Radeon می‌داند

پنج‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
کارت گرافیک ایسوس ROG Strix Radeon RX 5700 مشکل افزایش دمای عملکرد دارد و ایسوس، اطلاعات AMD را دلیل این مشکلات می‌داند.
تبلیغات

کارت گرافیک ایسوس ROG Strix Radeon RX 5700 یکی از حرفه‌ای‌ترین کارت‌هایی است که براساس مدل RX 5700 ساخته شد. ایسوس در کارت خود از جدیدترین PCB و همچنین سیستم اختصاصی خنک‌کننده استفاده کرد. به‌علاوه، محصول ایسوس یک کارت گرافیک اورکلاک شده از کارت اصلی AMD محسوب می‌شود. باوجود تمامی قابلیت‌ها و تعاریفی که از ROG Strix Radeon RX می‌شود، این کارت مشکل بزرگ گرم شدن بیش از حد دارد. کاربران متعدد گزارش‌هایی از گرم شدن بیش از حد کارت گرافیک ارائه کردند و به‌روزرسانی BIOS ازسوی ایسوس نیز مشکل را حل نکرد. اکنون شرکت تایوانی، AMD را مقصر داغ شدن کارت ROG Strix می‌داند و راهکار نهایی را هم برای حل مشکل ارائه کرد.

اولین گزارش‌ها از گرم شدن بیش از اندازه‌ی کارت گرافیک ROG Strix Radeon RX 5700 در یک ویدئو دیده شد. به‌طور خلاصه، مشکل گرم شدن به‌خاطر سفت نبودن پیچ‌های اتصال خنک‌کننده به بدنه‌ی کارت ایجاد می‌شود. ازطرفی خنک‌کننده‌ی اختصاصی Strix وزن زیادی دارد و جاذبه، به‌مرور باعث باز شدن مجدد پیچ‌ها می‌شود. برخی کاربران راهکارهای شخصی‌سازی برای مشکل گرم شدن ارائه کردند. آن‌ها محکم‌تر کردن پیچ‌‌ها یا استفاده از واشر را برای افزایش فشار پیشنهاد می‌کنند. درنهایت کاربری که هزینه‌ای حدود ۴۰۰ دلار برای یک کارت گرافیک حرفه‌ای می‌پردازد، قطعا از الزام به بازکردن و انجام فعالیت‌های فنی برای حل مشکلات آن، راضی نخواهد بود.

ایسوس در گزارشی در هفته‌ی گذشته به مشکل گرمایی کارت گرافیک جدید ROG Strix اذعان کرد. همان‌طور که گفته شد، آن‌ها دستورالعمل‌های تولیدی AMD را مقصر اصلی چالش گرما می‌دانند. البته رسانه‌ها ادعا می‌کنند که مشکل گرم شدن بیش از حد، در همه‌ی کارت‌های سری Radeon RX 5700 دیده نمی‌شود. ROG Strix طراحی بزرگ‌تر و سنگین‌تری دارد و تقریبا از همه‌ی کارت‌های مبتنی بر RX 5700 بزرگ‌تر است.

ROG Radeon RX 5700

طبق ادعای ایسوس، AMD در دستورالعمل‌های طراحی و ساخت کارت‌های گرافیک مبتنی بر Radeon RX 5700، فشار لازم برای بستن خنک‌کننده را ۳۰ تا ۴۰ واحد PSI بیان می‌کند. تایوانی‌ها می‌گویند که پس از بررسی گزارش‌های کاربران و آزمایش‌های بیشتر، متوجه شدند که فشار بین ۵۰ تا ۷۰ واحد PSI، بهینه خواهد بود. به‌همین دلیل آن‌ها در تمامی کارت‌های ROG Strix Radeon RX 5700 که از ژانویه‌ی ۲۰۲۰ به بعد به بازار عرضه شدند، از پیچ‌های جدید استفاده کردند که فشار بستن خنک‌کننده را ۵۰ تا ۶۰ واحد PSI اعمال می‌کند. طبق ادعای ایسوس، این تغییر طراحی موجب انتقال بهتر گرما از پردازنده‌ی گرافیکی به هیت‌سینک شده است.

کاربران جهانی که نمونه‌های اولیه‌ی ROG Strix Radeon RX 5700 را خریداری کرده‌اند، از ماه مارس امکان تماس با واحد پشتیبانی و تعویض سخت‌افزار خود را خواهند داشت. شایان ذکر است ایسوس در اطلاعیه‌ای مهم اعلام کرد که افزایش فشار اتصال خنک‌کننده به بیش از ۷۵ پوند بر اینچ مربع، احتمالا باعث اختلال در عملکرد کارت گرافیک می‌شود. به‌همین دلیل اعمال تغییرات به‌صورت خانگی برای رفع مشکل گرمای کارت گرافیک، پیشنهاد نمی‌شود. Hardware Unboxed در بررسی اعمال فشار بیشتر روی کارت گرافیک متوجه شد که دمای حافظه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی بیشتر می‌شود، هرچند به سطوح خطرناک نمی‌رسد. درنهایت باید منتظر بررسی نمونه‌های جدید ایسوس با اتصال بین ۵۰ تا ۷۰ پوند بر اینچ مربع باشیم تا بتوان برطرف شدن یا نشدن مشکل گرمای کارت‌ها را تأیید یا رد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات