اپل از کاهش درآمد به دلیل بحران کرونا خبر داد

سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
اپل به‌تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به دلیل مشکلات تولید و افت تقاضا در چین، از تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده برای سه‌ماهه‌ی دوم سال بازخواهد ماند.
تبلیغات

اپل در روز دوشنبه طی اطلاعیه‌ای کم‌سابقه خطاب به سهامدارانش اعلام کرد که تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا در چین از پیش‌بینی‌های قبلی شدیدتر بوده و درآمدهای پیش‌بینی شده برای دومین فصل از سال مالی ۲۰۲۰ محقق نخواهند شد. در این بیانیه دو دلیل اصلی برای این مسئله ذکر شده است؛ نخست اینکه به دلیل کاهش تولید گوشی‌های آیفون، پاسخگویی به تقاضای جهانی به‌طور موقت با محدودیت مواجه شده است. مسئله‌ی دوم اینکه میزان تقاضا در کشور چین درنتیجه‌ی تعطیلی تمامی فروشگاه‌های اپل در این کشور و مختل شدن زنجیره‌ی عرضه به‌شدت افت کرده است. همچنین بسیاری از شرکای خرده‌فروشی اپل در حال حاضر تعطیل هستند یا به‌علت افت شدید تعداد مشتریان به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند و تنها ساعات محدودی فعال هستند.

اپل برای ساخت محصولات خود به‌شدت به کارخانه‌های شرکای چینی‌اش وابسته است. در حال حاضر تمامی شرکای اپل در ساخت محصولات این شرکت کارخانه‌های خود را بازگشایی کرده‌اند اما روند بازگشت به شرایط عادی کندتر از پیش‌بینی‌های قبلی جلو می‌رود. به بیان ‌دیگر، تعداد گوشی‌های آیفون‌ تولیدی از مقدار پیش‌بینی‌ها کمتر است. از سوی دیگر، اپل تقاضای جهانی برای محصولات خود را، هم‌راستا با پیش‌بینی‌ها، قوی گزارش کرده است. به همین دلایل انتظار می‌رود معضل کمبود گوشی‌های آیفون به‌ صورت موقت باعث کاهش عرضه و افت درآمد جهانی کوپرتینونشین ها شود.

فروشگاه اپل در چین / ویروس کرونا

تأثیر بحران کرونا بر محصولات آتی اپل که در حال حاضر در مرحله‌ی توسعه هستند نامشخص است. طبق شایعات، اپل قصد دارد در ماه مارس (اسفند) یک جانشین اقتصادی با قیمت حدود ۴۰۰ دلار برای آیفون SE معرفی کند. همچنین گفته می‌شود که در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی شاهد آیپد پروی جدیدی با دوربین بهبودیافته خواهیم بود. وب‌سایت بلومبرگ به نقل از منابعی گزارش داده است که کلیات برنامه‌های اپل برای محصولات آتی در اثر بحران ویروس کرونا دچار تغییر نخواهند شد اما ممکن است شاهد تأخیر یا محدودیت‌هایی در میزان عرضه باشیم.

اپل در این اطلاعیه‌ بیان کرده است که قصد دارد فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود را در چین به‌طور تدریجی و با نهایت ایمنی بازگشایی کند. کوپرتینویی‌ها در این گزارش اعلام کرده‌اند که دفاتر و مراکز پشتیبانی آن‌ها در چین هم‌اکنون فعال هستند و فروشگاه‌های آنلاین آن‌ها نیز در تمام این مدت فعال بوده‌اند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در آخرین مجمع سهام‌داران این شرکت در ماه ژانویه اظهار کرده بود که به دلیل مبهم بودن میزان دقیق تأثیر ویروس کرونا بر درآمدهای این شرکت، بازه‌ی پیش‌بینی شده برای درآمدهای سه‌ماهه‌ی دوم سال، وسیع‌تر از معمول در نظر گرفته شده است. اپل درآمد ۶۳ تا ۶۷ میلیارد دلاری را برای این دوره‌ی زمانی پیش‌بینی کرده بود. اکنون از اطلاعیه‌ی اخیر اپل این‌طور برمی‌آید که بازه‌ی مقرر شده در پیش‌بینی‌های قبلی به‌قدر کافی وسیع نبوده است و اپل نمی‌تواند درآمد حداقل ۶۳ میلیارد دلاری پیش‌بینی شده را تحقق بخشد.

اپل اطلاعیه خود را این‌طور به پایان رسانده است:

شرایط مرتبا در حال تغییر هستند و در مجمع بعدی سهام‌داران در ماه آوریل اطلاعات بیشتری ارائه خواهد شد. اپل اساسا شرکتی بسیار قوی است و اختلال‌های اخیر در روند کسب‌وکار شرکت کاملا موقتی هستند. اولویت نخست ما همواره صحت و سلامت کارکنان، شرکای بخش تولید، مشتریان و جوامعی که در آن‌ها فعالیت می‌کنیم بوده است. بدین‌وسیله مراتب سپاسگزاری‌مان را از تمامی افرادی که در خط مقدم مواجهه با این وضعیت اضطراری فعالیت می‌کنند اعلام می‌داریم.

اپل همچنین گفته است که در راستای تلاش برای مبارزه با ویروس کرونا، کمک‌های خود را به افراد تأثیر پذیرفته از ویروس کرونا و سازمان‌های مسئول به دو برابر افزایش خواهد داد اما رقم دقیق آن را ذکر نکرده است.

تا به امروز بیش از ۷۲ هزار مورد آلودگی به ویروس کرونا گزارش شده است که از این تعداد بیش از ۱۸۰۰ تن جان خود را از دست داده‌اند.

اخیرا ترس و واهمه از اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی مدام رو به افزایش بوده است و اطلاعیه‌ی اخیر اپل مطمئنا آخرین گزارش از تأثیرات منفی ویروس کرونا بر کسب‌وکار شرکت‌ها نخواهد بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات