کمیسیون صادرات نرم‌افزار و خدمات سازمان نصر فعالیت خود را آغاز کرد

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای امروز برای بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صادرات فاوا و آموزش در سند بیستون برگزار شد.
تبلیغات

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) تهران امروز با برگزاری نشستی خبری به چالش‌های صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و راه‌حل‌های پیشنهادی برای حل این مشکل پرداخت.

اعضای کمیسیون‌های آموزش و پژوهش، نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی، صادرات نرم‌افزار و خدمات سازمان نصر تهران در این نشست حاضر بودند و از اجماع میان خود به‌منظور حل مشکل نبود نیروی انسانی ماهر و مولد یا تربیت‌نشده خبر دادند.

زارعان، رئیس کمیسیون صادرات نرم‌افزار و خدمات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، گفت که با تجربه‌ی ۷ سال صادرات غیرمطلوب فاوا، اکنون به نتیجه رسیده‌ایم که باید بر صادرات خدمات تمرکز کنیم و از ابتدای این هفته، کمیسیون صادرات نرم‌افزار و خدمات سازمان نصر تهران شکل گرفت. زارعان «باور به همگرایی» را مهم‌ترین اصل در موفقیت راه تازه‌ی این سازمان دانست و گفت:

با این اجماع می‌توانیم بر مشکلات دیگر مانند نقل و انتقال پول و مشکلات زیرساخت فائق آییم. اگر نیروی کار ماهر داشته باشیم، کشورهای دیگر نیز برای جذب نیرو به کشور ما نگاه می‌کنند. باید بر لبه‌ی تکنولوژی باشیم و در جامعه بین‌المللی حضور داشته باشیم تا بتوانیم تبدیل به کشوری قدرتمند در این زمینه شویم.

به‌گفته‌ی زارعان تحریم‌ها اجازه ندادند تا حوزه‌ی صادرات فاوا شکوفا شود اما اگر بین بخش‌های عمومی و خصوصی مشارکت شکل بگیرد، هم منابع دولت درست استفاده خواهد شد و هم ریسک برای سازمان‌ها کم می‌شود.

درادامه، سعید امامی، رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای پیشرفته‌ی سازمانی سازمان نصر تهران، راه‌های توسعه‌ی پایدار در کشور با استفاده از فناوری اطلاعات را سه عامل خواند:

  • افزایش قدرت سایبری
  • رونق تولید
  • جلوگیری از فرار نیروهای مولد
  • کمیسیون صادرات نرم‌افزار و خدمات سازمان نصر درنظر دارد مراکز آموزشی به منظور تربیت نیروی ماهر تاسیس کند

    وی با اشاره به این موضوع که اکنون ۸ تا ۱۲ میلیون فرد بیکار در کشور داریم که اکثرا دارای مدرک کارشناسی هستند، اعلام کرد این اشخاص باوجود داشتن مدرک، از دانش فنی کار بی‌بهره‌اند و اگر مهارت داشته باشند، به‌سرعت جذب می‌شوند. به‌گفته‌ی امامی، در کشور این پتانسیل وجود دارد تا با آموزش افراد بیکار، نیروی متخصص وارد بازار کار کنیم.

    صائبه سلوکی، رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نصر و رئیس سازمان نظام صنفی استان سیستان و بلوچستان، با همکاری یک ساله در سطح دانشجویی و دانش‌آموزی با آموزش و پرورش، در مناطق محروم آموزش برنامه‌نویسی را پیش می‌برد. وی دراین‌باره گفت: «تلاش ما این است که برای ایران سرمایه‌ی انسانی تربیت کنیم.»

    این سه کمیسیون با اجماع خود قصد دارند تا یک میلیون شغل در حوزه‌ی IT ایجاد کنند و دراین زمینه قصد دارند پلتفرم رایگانی ایجاد کنند تا افراد بتوانند مسیر رشد و دانش‌اندوزی را از طریق آن دنبال کنند.

    مازیار گنجه‌ای، رئیس کمیسیون آموزش استان تهران و عضو هیئت مدیره‌ی سازمان نصر تهران با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین جامعه‌ی برنامه‌نویس‌ها متعلق به کشور هند بوده و درآمد این کشور از این صنعت ۱۶۰ میلیارد دلار است، گفت:

    اگر ما ۲۰ سال پیش اهمیت آموزش را دریافته بودیم و توانمندسازی فارغ‌التحصیلان را با جدیت پیش می‌گرفتیم، می‌توانستیم اکنون با کشورهایی مثل هند در رقابت باشیم.

    زارعان مشکلات بر سر راه دانش‌آموختگان ICT و صادرات کار آن‌ها را سه موضوع «عقد حقوقی با شرکت ایرانی»، «نقل و انتقال پول» و «نیروی انسانی ماهر» می‌داند و خود می‌تواند به تربیت نیروی ماهر بپردازد؛ دو مشکل دیگر به مسائل سیاسی برمی‌گردد. سازمان نصر درنهایت مدل پیشنهادی خود برای حل چالش کمبود نیروی انسانی را تأسیس نهادی با مشارکت عمومی - خصوصی در قالب Triple_P به‌منظور تربیت نیروی انسانی در حوزه نرم‌افزار به‌خصوص برنامه‌نویس در مناطق محروم دانست. سازمان نظام صنفی در این زمینه اعلام کرد که به مشارکت دولت نیز نیاز دارد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات