مقایسه آیفون 12 مینی با آیفون SE 2020

سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
گوشی آیفون ۱۲ مینی به‌عنوان کوچ‌ترین عضو جدید اپل در رویداد Hi, Speed معرفی شد. در این مقاله گوشی آیفون ۱۲ مینی را با آیفون SE 2020 مقایسه می‌کنیم.
تبلیغات

اپل بالاخره خانواده‌ی گوشی‌های آیفون ۱۲ (iPhone 12) را در رویداد Hi, Speed در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی مصادف با ۲۲ مهر ۱۳۹۹ با تمرکز بر پشتیبانی از نسل پنجم شبکه‌ی ارتباطی (5G) معرفی کرد. این خانواده متشکل از چهار مدل گوشی متفاوت است که کوچک‌ترین عضو آن‌ها گوشی آیفون ۱۲ مینی (iPhone 12 mini) نام دارد و مشخصات فنی کاملا یکسانی با مدل آیفون ۱۲ دارد. معرفی این گوشی جمع‌وجور را می‌توان نشانه‌ای بر بازگشت گوشی‌های کامپکت قلمداد کرد که باعث خواهند شد آزادی انتخاب کاربران بیش‌از گذشته باشد. در این مقاله قصد داریم دو گوشی آیفون ۱۲ مینی و گوشی آیفون SE 2020 مقایسه کنیم. با زومیت همراه باشید.

اگر می‌خواهید بین گوشی‌های کامپکت آیفون که در سال جاری میلادی عرضه شدند، یک گزینه را انتخاب کنید بهترین راه نتیجه‌گیری، بررسی دقیق مشخصات فنی دو محصول است تا بهترین انتخاب را براساس معیارهای خود داشته باشید.

نمایشگر و طراحی

نمای پشت و جلو آیفون ۱۲ مینی و iPhone 12 اپل رنگ سبز و قرمز

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های این دوگوشی در نمایشگر آن‌ها است. نمایشگر گوشی آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ با اندازه‌ی ۴٫۷ اینچ از نوع LCD است که با وجود روشنایی و کیفیت خوب و تراکم ۳۲۶ پیکسل‌براینچ و وضوح تصویر ۷۵۰ × ۱۳۳۴ همچنان درمقایسه‌با نمایشگرهای OLED کاستی‌هایی از خود نشان می‌دهد. برای مثال، طبق استانداردهای جدید تراکم پیکسلی این نمایشگر در رده‌ی پایینی قرار می‌گیرد. درمقابل اما، آیفون ۱۲ مینی نمایشگر اولد با پنل ۵٫۴ اینچی دارد که تراکم پیکسلی ۴۲۴ پیکسل‌براینچ و وضوح تصویر ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰ را فراهم می‌کند.

محافظ مقاوم سرامیک شیلد و درعین‌حال روشنایی ۱۲۰۰ نیتی آیفون ۱۲ مینی را از آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ بسیار متمایز می‌کند

علاوه‌براین، اپل برای خانواده‌ی آیفون ۱۲ پوشش محافظ جدیدی در همکاری با شرکت کورنینیگ توسعه داده است که سرامیک شیلد (Ceramic Shield) نام دارد و مقاومت بسیار بیشتری دربرابر ضربه و خش خواهد داشت. با‌این‌حال، دیگر نکته‌ی مثبت آیفون ۱۲ مینی میزان روشنایی آن است که حدود دو برابر آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ اندازه‌گیری شده است و گفته‌ها از میزان ۱۲۰۰ نیت حکایت دارد. این درحالی است که آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ فقط تا ۶۵۰ نیت روشنایی ارائه می‌کند.

گوشی آیفون اس‌ای (۲۰۲۰) به‌دلیل طراحی قدیمی و وجود حاشیه‌های عریض در بالا و پایین نمایشگر مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و کاربران قرار گرفت و باتوجه‌به اینکه آیفون ۱۲ مینی از زبان طراحی جدید بهره‌مند شده، دارای بریدگی در بالای نمایشگر است و حاشیه‌های بسیار باریکی دارد. البته، بریدگی آن نسبت‌به سایر گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ مقیاس کوچک‌تری دارد. بنابراین، اگر طراحی جدیدتر برای شما اهمیت دارد، بهتر است به‌سراغ گوشی آیفون ۱۲ مینی بروید.

مقایسه‌ی این دوگوشی ازنظر ابعاد نشان می‌دهد که گوشی آیفون ۱۲ مینی برخلاف نمایشگر بزرگ‌تر، اندازه‌ی کوچک‌تری دارد و جمع‌وجورتر از آیفون SE 2020 است. آیفون ۱۲ مینی تقریبا یک سانتی‌متر درطول از آیفون اس‌ای کوتاه‌تر است و حدود نیم میلی‌متر قطر کم‌تری دارد؛ بااین‌تفاسیر، شاهد یکی از کوچک‌ترین گوشی‌های هوشمند جدید در دنیا هستیم.

طراحی گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ را می‌توان ترکیبی از آنچه در چند سال گذشته شاهد بودیم، به‌حساب آورد. لبه‌های آیفون‌های جدید برخلاف مدل‌های پیشین گرد نیست و حالت تخت آیفون‌های قدیمی‌تر را دارد. حاشیه‌ها اما، به‌شدت کاهش داشته است و جلوه‌ی بی‌نظیری را به‌همراه دارند؛ همچنین قطر این گوشی‌ها نیز کاهش یافته است. آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ اما، همان‌طورکه می‌دانید قالب بدنه‌ی آیفون ۸ را دارد و حاشیه‌های بالایی و پایینی قاب جلویی ازیک‌سو و امضای معروف اپل در کلید هوم زیر نمایشگر ازسوی دیگر، از ویژگی‌های طراحی آن به‌شمار می‌روند.

عملکرد

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

گوشی آیفون SE 2020 مجهز به تراشه‌ی A13 بایونیک رام‌نشدنی است که درکنار سایر ویژگی‌های این گوشی از آن دستگاه کامپکت و بی‌رقیبی می‌سازد؛ اما ظاهرا اپل با این موضوع موافق نیست، زیرا آیفون ۱۲ مینی مانند سایر اعضای خانواده‌اش مجهز به تراشه‌ی فوق‌العاده‌ی A14 بایونیک شده است که با معماری ۵ نانومتری بنابر گفته‌ی اپل از هرلحاظ درمقایسه‌با تراشه‌ی A13 با معماری ۷ نانومتری سرآمدتر خواهد بود و اس‌ای ۲۰۲۰ را در رقابت کنار می‌زند. ناگفته نماند که آیفون اس‌ای مجهز به تراشه‌ای است که در گوشی آیفون ۱۱ (محصول ۲۰۱۹) شاهدش بودیم.

براساس گزارش‌های رسمی شرکت TSMC، شرکت تولیدکننده‌ی تراشه‌های جدید، اطلاعات ساخت حکایت از آن دارد که تراشه‌های جدید با معماری ۵ نانومتری ۱۵ درصد سریع‌تر و ۳۰ درصد کم‌مصرف‌تر از تراشه‌های قبلی با معماری ۷ نانومتری (اسنپدراگون ۸۶۵+ و A13) هستند. بنابراین، اگر سرعت گوشی برای شما اهمیت بیشتری دارد، باید گوشی آیفون ۱۲ مینی را خریداری کنید. به‌بیانی دیگر، این گوشی به‌همراه سایر اعضای خانواده آیفون ۱۲ به‌لطف تراشه‌ی A14 لقب سریع‌ترین گوشی‌های هوشمند را به‌خود اختصاص خواهند داد و بنابر گفته‌ی اپل تا ۵۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی پرچم‌داران اندروید بازدهی دارد.

درواقع، گوشی آیفون SE 2020 به‌هیچ‌عنوان سرعت پایینی ندارد و سرعت پردازشی دیوانه‌واری ارائه می‌کند؛ اما در مقام مقایسه با آیفون ۱۲ مینی نمی‌تواند به‌رقابت در زمینه‌ی سرعت بپردازد. علاوه‌براین، آیفون ۱۲ مینی میزان رم بیشتری نیز دراختیار کاربر می‌گذارد که بازهم سبب برتری آن درمقابل آیفون اس‌ای خواهد شد.

تفاوت عمده‌ی دیگر بین این دوگوشی پشتیبانی از نسل پنجم شبکه‌ی ارتباطی (5G) است. نکته‌ی مهم درباره‌ی مودم 5G به‌کار رفته در آیفون ۱۲ مینی این است که این مودم علاوه‌بر پشتیبانی از باندهای پایینی و میانی از باندهای mmWave شبکه‌ی 5G نیز پشتیبانی می‌کند و سرعت اینترنتی فوق‌العاده‌ای را به کاربر پیشکش خواهد کرد. این قابلیت یک مزیت رقابتی بسیار اثرگذاری به‌شمار می‌رود که حتی آینده‌ی گوشی آیفون ۱۲ مینی را تحت تأثیر مستقیم قرار می‌دهد. درمقابل، آیفون SE 2020 تا نسل چهارم شبکه‌ی ارتباطی (4G) را پشتیبانی می‌کند و سرعت کمتری دارد.

دوربین

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

دوربین اصلی گوشی آیفون SE 2020 یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی مجهز به OIS دارد؛ همچنین دربخش نرم‌افزاری از قابلیت Smart HDR پشتیبانی می‌کند که موجب ارائه‌ی رنگ‌های غنی در تصاویر می‌شود. با وجود اینکه عرضه‌ی گوشی با دوربین اصلی تک حسگری، آن‌هم زمانی‌که اکثر گوشی‌های هوشمند چندین ماژول برای دوربین اصلی ارائه می‌کنند، اندکی از مد ‌افتاده به‌نظر می‌رسید؛ اما اپل ثابت کرد برای ثبت تصاویر با کیفیت نیازی به افزایش تعداد ماژول‌ها نیست و دوربین آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ را «بهترین دوربین تک حسگری روی آیفون» نامید. درنهایت، گوشی آیفون ۱۲ مینی اما، مجهز به دوربین اصلی دوگانه شده است.

اپل تصمیم گرفته است در خانواده‌ی آیفون ۱۲ به‌استفاده از لنزهای ۷ لایه (7P)  روی بیاورد؛ بنابراین آیفون ۱۲ مینی مجهز به این نوع لنزهای خوش‌ساخت خواهد شد. دوربین اصلی آیفون ۱۲ مینی دارای دو ماژول ۱۲ مگاپیکسلی است که یکی از آن‌ها عریض و دیگری فوق‌عریض است. مهم نیست که دوربین تک حسگره‌ی آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ چقدر خوب باشد، به‌طور قطع به‌یقین می‌توان مدعی شد که دوربین دوگانه‌ی آیفون ۱۲ مینی علاوه‌بر امکانات بیشتر، کیفیت تصویر بهتری نیز ارائه خواهد کرد. همچنین، یادآور شویم که ماژول‌های تله‌فوتو و حسگر LiDAR فقط در دوربین گوشی‌های آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس دردسترس قرار خواهند گرفت.

شارژدهی باتری

آیفون ۱۲ 5G

یکی دیگر از نکاتی که آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ به‌علت آن مورد انتقاد قرار گرفت ظرفیت باتری بود. این گوشی دارای باتری ۱٬۸۲۱ میلی‌آمپرساعتی است که با وجود تراشه‌ی قدرتمند A13 به نگرانی‌های کاربران می‌افزاید. خوشبختانه، به‌علت دردسترس بودن آیفون اس‌ای و انجام آزمایش‌ها می‌توان درباره‌ی شارژدهی این گوشی نظر قطعی داد؛ البته نتایج به‌هیچ‌عنوان امیدوارکننده نبودند و همان‌طور‌که انتظار می‌رفت شارژدهی آنچنان قابل قبولی ازخود نشان نداده است.

ازسویی دیگر، آیفون ۱۲ مینی مجهز به باتری ۲٬۲۲۷ میلی‌آمپرساعتی است که نسبت‌به آیفون اس‌ای با اندازه‌ی بزرگ‌تر افزایش چشم‌گیری را نشان می‌دهد. همچنین، استفاده از نمایشگر OLED در آیفون ۱۲ مینی سبب می‌شود مصرف انرژی بهینه‌تر باشد و باتوجه‌به گزارش‌های TSMC، تراشه‌ی A14 نیز درزمینه‌ی مصرف انرژی بهینه‌سازی ۳۰ درصدی دارد، پس انتظار می‌رود شارژدهی آیفون ۱۲ مینی نتایج دلگرم‌کننده‌ای داشته باشد و خودی نشان دهد.

اپل با اینکه در سری گوشی‌های آیفون ۱۲ از 5G پشتیبانی می‌کند و مصرف انرژی ممکن است با استفاده از این قابلیت ازکنترل خارج شود؛ اما با به‌کارگیری فناوری نرم‌افزاری تحت عنوان Smart Data Mode مدیریت مصرف انرژی را باتوجه‌به نیاز کاربر تنظیم می‌کند. با فعال‌سازی این قابلیت گوشی به‌صورت خودکار تشخیص می‌دهد که اگر کاربر به‌سرعت بالا نیاز دارد گوشی روی حالت 5G قرار بگیرد و درصورت عدم نیاز برای بهینه‌سازی مصرف انرژی از حالت 4G استفاده کند.

قیمت

تاکنون در تمامی زمینه‌های رقابتی آیفون SE 2020 در سمت بازنده قرار داشته و آیفون ۱۲ مینی نماینگر بهترین گوشی کامپکت حال‌حاضر با قدرت فوق‌العاده، ابعاد کوچک‌تر، نمایشگر اولد، دوربین بهتر، رم بیشتر، تراشه‌ی جدیدتر و... بوده است. بااین‌همه، تنها بخشی که آیفون اس‌ای ۲۰۲۰  می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد، درزمینه‌ی قیمت است.

گوشی آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ با برچسب قیمتی ۳۹۹ دلار ارزان‌ترین گوشی با تراشه‌ی A13 لقب می‌گیرد. شما می‌توانید با قیمتی بسیار ارزان‌تر از آیفون ۱۲ مینی، یک گوشی فوق‌العاده قدرتمند خریداری کنید. قیمت آیفون ۱۲ مینی ۷۲۹ دلار است؛ بنابراین اگر می‌خواهید بین این دو گوشی بهترین را انتخاب کنید، قطعا هرچیزی قیمتی دارد و انتخاب بهترین‌ها نیز درکنار تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌ها بودجه‌ی خاصی را می‌طلبد.

زمان پیش‌سفارش گوشی آیفون ۱۲ مینی از تاریخ ۶ نوامبر برابر با جمعه ۱۶ آبان آغاز می‌شود و از تاریخ ۱۳ نوامبر مصادف با ۲۳ آبان ۱۳۹۹ نیز در بازار عرضه خواهد شد.

مقایسه 2 محصول
موبایل آیفون 12 مینی اپل آبیآیفون 12 مینی اپلآیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل / iphone se 2020آیفون SE اپل نسخه 2020
مدل‌‌ نامبرهای این محصولA2399 (جهانی) A2176 (ایالات متحده) A2398 (کانادا و ژاپن) A2400 (چین)A2296 (گلوبال) A2275 (آمریکا، کانادا، پورتوریکو، جزایر ویرجین) A2298 (چین)
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 700 دلارحدود 400 دلار
تاریخ معرفی13 اکتبر 202015 آوریل 2020
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه13 نوامبر 202024 آوریل 2020
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.99 وات بر کیلوگرم (سر) 0.99 وات بر کیلوگرم (بدن)0.98 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.99 وات بر کیلوگرم (بدن)
نوع سیستم‌عاملiOSiOS
سیستم‌عامل در زمان عرضهiOS 14iOS 13
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به iOS 17قابل ارتقاء به iOS 16
نام دیگر-Apple iPhone SE2 Apple iPhone SE (2nd generation)
نرخ مخصوص جذب (SAR)-1.17 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.16 وات بر کیلوگرم (بدن)
ابعاد131.5 در 64.2 در 7.4 میلی‌متر138.4 در 67.3 در 7.3 میلی‌متر
وزن135 گرم148 گرم
جنس پشتشیشه - گوریلا گلسشیشه
جنس جلوشیشه - سرامیک شیلدشیشه
جنس فریمفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگمشکی سفید قرمز سبز آبی بنفشمشکی سفید قرمز
ابعاد نمایشگر5.4 اینچ4.7 اینچ
نوع نمایشگرSuper Retina XDR OLEDRetina IPS LCD
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز60 هرتز
رزولوشن1080 در 2340 پیکسل750 در 1334 پیکسل
تراکم پیکسلی~476 پیکسل در اینچ~326 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19.5:916:9
نسبت نمایشگر به بدنه~85.1 درصد~65.4 درصد
حداکثر روشنایی625 نیت (HBM) 1200 نیت (Peak)650 نیت (Peak)
استانداردهای HDRدالبی ویژن HDR10-
سایر مشخصات نمایشگرقابلیت True-toneپشتیبانی از فضای رنگی گسترده قابلیت True-tone
مدل تراشهApple A14 BionicApple A13 Bionic
فرآیند ساخت تراشه5 نانومتر7 نانومتر پلاس
تعداد هسته پردازنده6 هسته6 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 3.1 گیگاهرتز Firestorm و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Icestorm2 هسته 2.65 گیگاهرتز Lightning و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Thunder
پردازنده گرافیکیApple GPUApple GPU
سایر مشخصات تراشهپردازنده گرافیک 4 هسته‌ایپردازنده گرافیک 4 هسته‌ای
ترکیب حافظه داخلی و رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 4 گیگابایت رم64 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 3 گیگابایت رم
رم4 گیگابایت رم3 گیگابایت رم
حافظه داخلی64 گیگابایت 128 گیگابایت 256 گیگابایت64 گیگابایت 128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیNVMeNVMe
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراوایدواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/1.6فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر لنز واید f/1.8
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل-
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.4-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 30 فریم بر ثانیه ضبط صدای استریوفیلم‌برداری HDR لرزش‌گیر اپتیکال
دوربین سلفی اصلی12 مگاپیکسل7 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 23 میلی‌متری 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.2f/2.2
دوربین تشخیص عمق و هویت‌سنجیحسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120fps1080p@30fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی-
ظرفیت باتری2227 میلی‌آمپر ساعت1821 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده20 وات18 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
دارد
دارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم15 وات7.5 وات
زمان موردنیاز برای شارژ50 درصد در 30 دقیقه50 درصد در 30 دقیقه
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafeپشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi
درگاه اتصالLightning USB 2.0Lightning USB 2.0
پشتیبانی از OTG
ندارد
ندارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
حسگرهاحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج حسگر مجاورت ژیروسکوپ قطب‌نما فشارسنج هوا
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
دارد
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS
نوع حسگر اثر انگشت-جلوی گوشی

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی ارزش خرید آیفون ۱۲ مینی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات