بررسی موتورولا وان اکشن

پنج‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 20 دقیقه
موتورولا وان اکشن میان‌رده‌ای خوش‌قیمت با سیستم‌عامل نزدیک به اندروید خالص، طراحی زیبا، کیفیت ساخت مناسب و تجربه‌ی کاربری لذت‌بخش است.
تبلیغات

موتورولا از مدت‌ها پیش روی محصولات میان‌رده و اقتصادی متمرکز است و در‌این‌زمینه نیز تا حدودی موفق بوده است. به‌گواه مؤسسه‌ی تحقیقاتی کانترپوینت، موتورولا در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۹، با کسب ۸ درصد از بازار موبایل ایالات متحده، جایگاه چهارم را دراختیار داشته و در فصل‌های بعدی نیز زیر پرچم لنوو، به‌عنوان صاحب‌امتیاز برند Motorola Mobility همین روند را ادامه داده است.

درادامه‌ی موفقیت‌های خانواده‌ی Moto G، موتورولا اخیرا Motorola One را نیز به مجموعه‌ی گوشی‌های هوشمند اقتصادی خود اضافه کرده است؛ خانواده‌‌ای با طراحی مدرن‌تر و ظاهری جذاب که با گوشی موتورولا وان ویژن پا به عرصه گذاشت و اکنون چندین عضو دیگر را نیز درون خود دارد. موتورولا وان اکشن یکی از خوش‌قیمت‌ترین محصولات این خانواده به‌حساب می‌آید که لقب نخستین گوشی موتورولا با دوربین سه‌گانه را یدک می‌کشد. وان اکشن اوت سال گذشته روانه‌ی بازارهای جهانی شد و اکنون برای بررسی دراختیار زومیت قرار دارد.

گوشی Motorola One Action‌ را شرکت هما تلکام برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

طراحی

در نگاه نخست به موتورولا وان اکشن، غیرممکن به‌نظر می‌رسد این دستگاه خوش‌ساخت کالبدی از جنس پلاستیک داشته باشد؛ اما چنین است. میان‌رده‌ی اقتصادی موتورولا به‌استثنای محافظی شیشه‌ای نمایشگر، در تمامی سطوح خود، چه فریم و چه پنل پشتی، پوششی پلاستیکی و براق را می‌بیند. البته تمامی قطعات بدنه به‌خوبی کنارهم گرفته‌ و درمجموع ساختار مستحکمی برای گوشی به‌ارمغان آورده‌اند.

Motorola One Action / موتورولا وان اکشن

بی‌شک خاص‌ترین مؤلفه از زبان طراحی موتورولا وان اکشن نسبت تصویر نمایشگر آن است. موتورولا وان اکشن به‌همراه اکسپریا وان و اکسپریا ۵ سونی جزو معدود محصولات بازار به‌شمار می‌آید که از نمایشگری بسیار کشیده با نسبت تصویر سینمایی ۲۱:۹ بهره می‌‌گیرند. درحالی‌که چنین نسبت تصویری، موتورولا وان اکشن را به محصولی بسیار باریک بدل می‌سازد، دسترسی به لبه‌ی کناری نمایشگر آن به‌سادگی صورت می‌گیرد و حین تماشای فیلم‌های سینمایی، کاربر را با نوارهای مشکی آزار نمی‌دهد؛ اما درمقابل، دسترسی یک‌دستی و آسان به لبه‌ی بالایی نمایشگر را غیرممکن می‌کند. ناگفته نماند وزن کلی ۱۷۶ گرمی موتورولا وان اکشن برای دستگاهی ۶/۳ اینچی با بدنه‌ی پلاستیکی اندکی سنگین محسوب می‌شود.

Motorola One Action / موتورولا وان اکشن

نمایشگر ۶/۳ اینچی موتورولا وان اکشن با گوشه‌هایی گرد، ۸۲/۵ درصد از نمای جلویی دستگاه را دربر می‌گیرد. حاشیه‌های دو سمت و لبه‌ی بالایی نمایشگر نسبتاً باریک هستند؛ اما در لبه‌ی پایین درست‌ مانند هر گوشی اندروید مقرون‌به‌صرفه‌ی دیگری، حاشیه‌ی نسبتاً قطوری به‌چشم می‌خورد. طراحان موتورولا برای القای حس نمایشگر تمام‌صفحه، به‌جای راهکار مرسوم ایجاد بریدگی در لبه‌ی بالا برای جای‌دادن دوربین سلفی، حفره‌ای در گوشه‌ی سمت چپ نمایشگر ایجاد کرده‌اند؛ اما قطر حفره و نوار مشکی پیرامونش به‌اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان به وجود آن عادت کرد. همچنین، عریض‌ترشدن نوار اعلانات برای دربرگرفتن حفره، حساسیت‌ها را دوچندان می‌کند.

Motorola One Action / موتورولا وان اکشن

موتورولا وان اکشن را می‌توان نخستین گوشی هوشمند موتورولا با دوربین سه‌گانه دانست؛ دوربینی که با چینشی عمودی و برآمدگی اندکی در گوشه‌ی سمت چپ پنل پشتی به‌چشم می‌خورد. اندکی پایین‌تر لوگو دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز موتورولا قرار دارد که البته به‌صورت هم‌زمان نقش حسگر اثرانگشت فیزیکی گوشی را ایفا می‌کند و عملکرد سریعی نیز دارد. پنل پشتی پلاستیکی موتورولا وان اکشن الگوهای اُریب ریزی درون خود دارد؛ اما پوشش آن براق و صاف است؛ بنابراین، همانند گوشی‌های شیشه‌ای در جذب لک و آثار انگشت نیز بسیار مستعد عمل می‌کند. خمیدگی پشت گوشی در دو سمت، دستگاه را به‌خوبی در کف دست می‌گنجاند.

Motorola One Action / موتورولا وان اکشن
Motorola One Action / موتورولا وان اکشن
Motorola One Action / موتورولا وان اکشن
Motorola One Action / موتورولا وان اکشن

فریمم پلاستیکی موتورولا وان اکشن نیز پوششی براق با رنگ مشابه بدنه دارد. این فریم در لبه‌ی بالا جک هدفون و روزنه‌ی میکروفون، در لبه‌ی سمت راست کلیدهای پاور و کنترل صدا، در لبه‌ی سمت چپ درگاه سیم‌کارت اول و سیم‌کارت دوم/کارت حافظه‌ی microSD و در لبه‌ی پایین از درگاه USB 2.0 Type-C و دریچه‌ی اسپیکر و روزنه‌ی میکروفون اصلی گوشی میزبانی می‌کند. کلیدهای فیزیکی موتورولا وان اکشن همانند سایر بخش‌های دستگاه پلاستیکی هستند و دسترسی به‌ آن‌ها به‌سادگی صورت می‌گیرد؛ اما لقی اندکشان از حس خوشایند کلی این گوشی‌ هوشمند مقرون‌به‌صرفه می‌کاهد.

نمایشگر و اسپیکر

کشیده‌‌شدن نمایشگر هنوز به شدتی که در دنیای مانیتورها شاهد هستیم، وارد دنیای گوشی‌های هوشمند نشده است؛ البته گوشی‌های کنونی نیز بسیار کشیده‌تر از نسل‌های قبل خود هستند. نسبت تصویر‌های کشیده‌‌‌تر برای محتوای ویدئویی مناسب هستند و در گوشی‌ها گرفتن آن را در دست ساده‌تر می‌کنند؛ اما با قطر یکسان مساحت کمتری درمقایسه‌با نمونه‌هایی با نسبت تصویر سنتی ارائه می‌کنند. موتورولا وان اکشن به نمایشگری ۲۱ به ۹ مجهز شده است که نمونه‌ی رایجی در بازار محسوب نمی‌شود.

Motorola One Action / موتورولا وان اکشن

موتورولا از پنلی ۶/۳ اینچی (۱۶ سانتی‌متر) از نوع LTPS IPS LCD با حفره‌ای در آن بهره گرفته است. این نمایشگر که ۸۲/۵ درصد جلو گوشی را پوشانده است، با رزولوشن ۲۵۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل،‌ تراکم ۴۳۲ پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند. تراکم پیکسل بالای ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ را معیار مناسبی برای ارائه‌ی تصویر شارپ در نمایشگر گوشی‌ها محسوب می‌شود. زاویه‌ی دید گوشی رضایت‌بخش است؛ اما در بحث خوانایی زیر نور خورشید،‌ وان اکشن فقط نمره‌ی قبولی دریافت می‌کند.

در آزمایش روشنایی ما، وان اکشن در حالت دستی و خودکار (با الگوی ۵۰ درصد سفید) روشنایی ۳۴۲ و ۳۶۰ نیت را ثبت کرد. این روشنایی تقریباً مشابه دیگر نمونه‌های میان‌رده با نمایشگر LCD در بازار است. در زمان نمایش محتوای مشکی نیز، روشنایی این رنگ به‌ترتیب ۳/۷ و ۳/۵ نیت به‌دست آمد. کنتراست ۱۰۳ نیز نمایانگر آن است که با محصولی تقریباً مشابه دیگر میان‌رده‌ها روبه‌رو هستیم. روشنایی حداقل ۳/۴ نیتی کمی فراتر از محصولات شاخص بازار میان‌رده‌ها محسوب می‌شود؛ اما هنوز در بازه‌ای قرار دارد که نمی‌توان آن را آزاردهنده دانست.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت استاندارد

دقیق‌ترین حالت

موتورولا وان اکشن

۳.۴

۳.۷

۳۴۲

۳.۵

۳۶۰

۱۰۳

۶

۵.۹ (Natural)

آنر ۹ ایکس

۲.۲

۴.۵

۴۴۵

۴.۵

۴۴۵

۹۹

۶.۱

۱.۹ (Normal)

می ۹ لایت

۳

۰

۷۸۰

۰

۱۰۴۰

۳/۹

۰/۸ (Standard)

ردمی 8A

۰/۶

۱/۵

۲۵۰

۱/۵

۳۱۰

۲۰۷

۴/۶

۲/۴ (Standard)

شاهین ۲

۳/۲

۳

۳۴۰

۳

۳۴۰

۱۱۳

۷/۵

۷/۵

گلکسی A70

۲/۳

۰

۵۸۰

۰

۶۷۰

۵/۶ (Vivid)

۳/۸ (Natural)

ردمی نوت ۸ پرو

۰/۷۵

۳/۸

۳۸۵

۵/۱

۵۳۰

۱۰۳

۵/۹

۴/۶ (Standard)

ردمی نوت ۸

۱

۴/۷

۴۷۰

۶

۶۱۳

۱۰۲

۵/۹

۱/۸ (Standard)

شیائومی می ای ۳

۴/۳۷

۰

۵۳۰

۰

۵۳۰

۴/۴

۴/۴

شیائومی ردمی 7

۱/۳۵

۲/۵۵

۲۶۵

۲/۵۵

۲۶۵

۱۰۴

۵/۵

۴/۳ (Standard)

شیائومی ردمی 7A

۰/۶

۲/۹۷

۲۶۰

۲/۹۷

۲۶۰

۸۷/۵

۵/۳

۱/۹ (Standard)

شیائومی Mi 9T

۲/۹

۰

۷۲۰

۰

۹۴۰

۴/۹

۱/۶ (Standard)

گلکسی A80

۲/۶۵

۰

۶۶۰

۰

۹۷۰

۵/۳

۳/۱ (Natural Mode)

Mi 9 SE

۲/۱

۰

۶۴۲

۰

۱۰۰۸

۴/۸

۱/۹ (Standard)

گلکسی A50

۲/۳

۰

۶۶۰

۰

۸۲۰

۵

۲/۴ (AMOLED Cinema)

گلکسی M30

۲/۴

۰

۶۳۰

-

-

۵/۷

۲/۹ (Video)

گلکسی M20

۲/۸

۳/۶۵

۳۲۸

-

-

۸۹/۹

۵/۶

۵/۶

پی اسمارت ۲۰۱۹

۱/۲

۳/۷

۳۲۰

۳/۷

۳۲۰

۸۶/۵

۵/۸

۱/۴ (Normal)

پی ۳۰ لایت

۰/۶

۴

۳۰۵

۴

۳۰۵

۷۶

۵

۲/۴ (Normal)

نوکیا X7

۵/۸

۳/۴

۴۳۰

۴/۴۶

۵۳۰

۱۲۵

۱/۶

۵/۴ (Dynamic)

نوا ۳

۰/۷۵

۲/۷

۳۵۰

۲/۹۵

۳۲۵

۱۳۰

۸/۵

۴/۸ (Normal Mode)

* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزاری مخصوص به‌‌دست آورده است.

درمجموع، سه حالت رنگ Natural و Saturated و Boosted در بخش تنظیمات نمایشگر به‌چشم می‌خورد. با‌توجه‌به پوشش ۹۷/۶ و ۹۵/۲ درصدی فضای رنگی DCI P3 در حالت‌های Saturated و Boosted، می‌توان گفت نمایشگر از فضای رنگی گسترده تا حدودی پشتیبانی می‌کند. در حالت Natural، پوشش ۹۸/۵ درصدی از sRGB را شاهد هستیم. وان اکشن در بحث دقت رنگ چندان موفق ظاهر نمی‌شود؛ به‌طوری‌که در سه حالت مذکور و فضاهای رنگی متناسب آن‌ها، به‌ترتیب خطای ۵/۹ و ۶ و ۶/۳ به‌دست آمد.

مانند اغلب محصولات اقتصادی، وان اکشن نیز از اسپیکر تک‌کاناله‌ای در لبه‌ی پایین محصول بهره می‌برد. شدت صدای خروجی بسیار خوب و شفافیت آن رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود. به‌لطف وجود جک هدفون کاربر می‌تواند از طیف وسیعی از هدفون‌های سیمی نیز با موتورولا وان اکشن استفاده کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

موتورولا در بازار ایالات متحده وان‌ اکشن را بدون اندروید وان می‌فروشد؛ اما در سایر نقاط جهان، این گوشی همچنان عضوی از خانواده‌ی اندروید وان به‌حساب می‌آید؛ از‌این‌رو، تجربه‌ای نزدیک به اندروید خالص را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد؛ البته مهندسان موتورولا تغییراتی جزئی در رابط کاربری به‌وجود آورده‌اند. گوشی اقتصادی موتورولا به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۹ پای عرضه می‌شود؛ اما شرکت سازنده به‌تازگی انتشار اندروید ۱۰ برای خانواده‌ی Moto One را در بخش‌هایی از دنیا آغاز کرده است.

Motorola One Action / موتورولا وان اکشن

یکی از تغییرات نرم‌افزاری موتورولا وان اکشن درمقایسه‌با نسخه‌ی خالص اندروید ۹، بهره‌گیری آن از راهکار اختصاصی موتورولا موسوم به One Button Nav برای جابه‌جایی در محیط‌ رابط کاربری است. راهکار ناوبری موتورولا شامل کلیدی باریک و کشیده در لبه‌ی پایینی رابط کاربری می‌شود که با یک‌بار لمس کاربر را به صفحه‌ی هوم هدایت می‌کند، با یک بار سوایپ به بالا منو اپلیکیشن‌ها به‌نمایش درمی‌آید، سوایپ به‌سمت چپ نقش کلید بازگشت را برعهده دارد و سوایپ به راست نیز کاربر را به آخرین اپلیکیشن اجراشده بازمی‌گرداند. توجه کنید که موتورولا امکان استفاده از راهکار ناوبری پیش‌فرض اندروید ۹ شامل کلید کپسول‌مانند و دکمه‌ی بازگشت را نیز به کاربر می‌دهد.

ناوبری One Button Nav بخشی از ژست‌های حرکتی سفارشی‌شده‌ی موتورولا داخل اپلیکیشن Moto به‌حساب می‌آید. در داخل این اپلیکیشن می‌توان ژست‌های حرکتی مختلف مانند پیچاندن مچ‌ دست برای اجرای اپلیکیشن دوربین و ژست سه‌انگشتی برای ثبت اسکرین‌شات و حرکت ضربه‌ای دست برای روشن‌کردن چراغ را فعال کرد.

رابط کاربری موتورولا وان اکشن

صرف‌نظر از موارد یادشده، رابط کاربری موتورولا وان اکشن تقریباً تفاوت دیگری با نسخه‌ی خالص اندروید ۹ پای ندارد. سادگی رابط کاربری باعث می‌شود وان اکشن با وجود بهره‌گیری از سخت‌افزاری نه‌چندان قدرتمند، بسیار سریع و روان و عاری از کندی‌ باشد.

دوربین

وان اکشن از ترکیب سه دوربین، شامل دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱/۲۵ میکرومتری و لنز ۲۶ میلی‌متری f/1.8 و ماژول تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی و دوربینی ۱۶ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری و لنز ۱۳ میلی‌متری اولتراواید با زاویه‌ی دید ۱۱۷ درجه بهره می‌برد. تا این مرحله مشخصات یادشده، ناامیدکننده و مشابه محصولات اقتصادی دیگر به‌نظر می‌آید؛ اما همان‌طورکه از پسوند «اکشن» در نام گوشی برمی‌آید، موتورولا سعی می‌کند کاربر را به استفاده از موتورولا وان اکشن به‌عنوان Action Cam‌ راغب سازد.

Motorola One Action / موتورولا وان اکشن

در کمال تعجب، دوربین اولتراواید وان اکشن فقط قابلیت فیلم‌برداری دارد و عکاسی با آن تنها به ثبت عکس‌هایی ۳ مگاپیکسلی حین ضبط ویدئو محدود می‌شود. این دوربین با چرخشی ۹۰ درجه‌ای در محل خود قرار گرفته است تا بدین‌ترتیب کاربر امکان ضبط ویدئوهای فوق‌عریضی با گوشی در حالت پرتره را داشته باشد و از وان اکشن به‌عنوان Action Cam استفاده کند.

اپلیکیشن دوربین وان اکشن جزو معدود بخش‌های سفارشی‌شده از رابط کاربری آن به‌حساب می‌آید. با سوایپ به‌سمت دو طرف می‌توان بین عکاسی و فیلم‌برداری و منو شامل سایر حالت‌ها نظیر پرتره، تایم‌لپس، پاناروما و اسلوموشن جابه‌جا شد؛ در‌حالی‌که سوایپ به بالا یا پایین، امکان بزرگ‌نمایی دیجیتال را به‌ کاربر می‌دهد. در لبه‌ی بالا نیز میان‌برهایی برای منو تنظیمات، HDR، فلش، تایمر، عکاسی خودکار و دستی و عکس‌های زنده به‌چشم می‌خورد.

گالری نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن

نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن
نمونه‌عکس‌های موتورولا وان اکشن

عکس‌های موتو وان اکشن در طول روز جزئیات مناسب و گستره‌ی دینامیکی وسیع و سطح نویز نسبتاً کمی دارند؛ اما رنگ‌ها طراوت لازم را ندارند. با تاریک‌شدن محیط، کیفیت عکس‌های خروجی وان اکشن نیز افت محسوسی تجربه می‌کنند؛ عکس‌هایی رنگ‌ورورفته که وضوح اندک و نویز زیادی دارند. ضمنا از حالت عکاسی شب اختصاصی نیز برای روشن‌ترکردن عکس‌ها ازطریق نوردهی طولانی‌ خبری نیست.

عکس موتورولا وان اکشن در تاریکی شب

حالت پرتره را می‌توان برای سوژه‌های انسانی و اجسام به‌کار برد. همان‌طورکه در ابتدا نیز اشاره شد، وان اکشن برای تشخیص پس‌زمینه و پیاده‌سازی جلوه‌ی بوکه از حسگر مجزای ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و به کاربر امکان تنظیم شدت جلوه و نوع نورپردازی را نیز می‌دهد. در عکس‌های حالت پرتره عموما سوژه از پس‌زمینه به‌خوبی تفکیک می‌شود.

حالت پرتره با موتورولا وان اکشن

وان‌ اکشن برای ثبت عکس‌های سلفی به‌ دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و لنز ۲۶ میلی‌متری با f/2.0 اتکا دارد و در کمال تعجب، امکان فیلم‌برداری با وضوح 4K را نیز برای کاربر فراهم می‌کند. عکس‌های سلفی در طول روز عموما جزئیات مناسب و رنگ‌های طبیعی دارند.

عکس سلفی موتورولا وان اکشن

موتورولا وان اکشن با دوربین اولتراواید خود امکان ضبط ویدئوهای 4K‌ را ندارد و به وضوح 1080p با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم‌برثانیه محدود شده است؛ اما دوربین اصلی امکان فیلم‌برداری تا سقف 4K‌ را دارد. لرزش‌گیر الکترونیکی در هر دو دوربین پشتی با وضوح 1080p و هر دو نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه فعال می‌شود و عملکرد نسبتاً خوبی را نیز به‌نمایش می‌گذارد.

بازده و عملکرد

موتورولا برای تأمین توان پردازشی موردنیاز وان اکشن به‌جای کوالکام به سامسونگ روی آورده است. میان‌رده‌ی اقتصادی موتورولا در بطن خود پردازنده‌ای با مدل اگزینوس ۹۶۰۹ را دارد. تنها تفاوت این پردازنده با نمونه‌ی به‌کاررفته در گلکسی A50 (اگزینوس ۹۶۱۰) به فرکانس کاری پایین‌ترِ CPU بازمی‌گردد. اگزینوس ۹۶۰۹ از ترکیب چهار هسته‌ی ۲/۲ گیگاهرتزی A73 با چهار هسته‌ی ۱/۶ گیگاهرتزی A53 به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند؛ درحالی‌که هسته‌های A73 در اگزینوس ۹۶۱۰ با فرکانس ۲/۳ گیگاهرتزی کار می‌کنند.

Motorola One Action / موتورولا وان اکشن

اگزینوس ۹۶۰۹ از سه هسته‌ی Mali-G72 آرم با معماری نسل‌دومی Bifrost برای پردازش محتوای گرافیکی کمک می‌گیرد و برای اتصال دیتا نیز به مودم LTE Cat.12/13 متکی است و با فناوری ساخت ۱۰ نانومتری FinFET تولید می‌شود. کره‌ای‌ها برای پردازش بهتر تصاویر درکنار پردازنده‌ی سیگنال‌های دیجیتال (DSP)، یک موتور پردازش شبکه‌ی عصبی نیز در دل اگزینوس ۹۶۰۹ جای داده‌اند. مشخصات فنی پردازنده در جدول زیر آمده است:

اگزینوس ۹۶۰۹ دربرابر رقبا

پارامترها / پردازنده

اگزینوس ۹۶۰۹

کرین 710F

اسنپدراگون ۶۶۵

اگزینوس ۹۶۱۰

CPU

۴ هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 260 Gold مبتنی بر A73 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 260 Silver مبتنی بر A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز

GPU

آرم Mali-G72 MP3

آرم Mali-G51 MP4

آدرنو ۶۱۰

آرم Mali-G72 MP3

حافظه‌ی رم

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز

رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1, eMMC 5.1

UFS 2.1

UFS 2.1

UFS 2.1, eMMC 5.1

ان‌کُد / دی‌کُد

ان‌کُد 2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

مودم

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

اسنپدراگون X12

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

NPU

--

--

کوالکام AI Engine نسل سوم

--

فرایند ساخت

۱۰ نانومتری

۱۲ نانومتری

۱۱ نانومتری

۱۰ نانومتری

موتورولا وان اکشن فقط در یک نسخه با رم چهار گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی فروخته می‌شود و البته امکان ارتقای حافظه تا سقف ۵۱۲ گیگابایت ازطریق کارت حافظه‌ی microSD نیز وجود دارد. درحالی‌که در دنیای اندروید نمی‌توان با چهار گیگابایت رم، انتظار چندوظیفگی بی‌نقص و کم‌نظیری از گوشی داشت، نباید فراموش کرد موتورولا وان اکشن در دسته‌ی محصولات اقتصادی با کاربری‌های روزمره و نه‌چندان سنگین قرار می‌گیرد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

موتورولا وان اکشن

۴۹۹.۲۴

۱۹۰.۰۳

۱۱۱.۱۲

۱۲۹.۲۲

می ۹ لایت

۴۳۰.۲۸

۲۴۹.۳۷

۱۱۳.۶۱

۱۲۲.۲۷

ردمی 8A

۲۷۹/۷۸

۱۰۷/۲۷

۵۵/۷۳

۱۵/۲۱

شاهین ۲

۲۹۶/۹۵

۱۹۰/۳۷

۸۹/۵۶

۲۰/۷

گلکسی A70

۵۰۳/۳۲

۱۹۳/۰۲

۱۳۱/۰۷

۲۲/۱

ردمی نوت ۸ پرو

۵۲۵/۲۱

۱۹۵/۹۷

۱۴۹/۳۵

۱۷۲/۴۳

ردمی نوت ۸

۳۰۲/۴۷

۲۳۷/۸۱

۵۹/۷۳

۱۱۴/۲۳

شیائومی می ای ۳

۵۰۶/۸۱

۱۹۱/۰۴

۱۲۶/۴۸

۱۰۳/۲۴

شیائومی Mi 9T

۴۸۷/۸۱

۱۸۹/۹۴

۱۲۷/۸۶

۹۶/۳۱

گلکسی A80

۴۹۷/۱۱

۱۹۱/۹۲

۱۱۴/۹۴

۲۱/۸۷

شیائومی Mi 9 SE

۴۸۵/۲۷

۱۸۴/۶۴

۱۱۸/۳

۲۶/۹

سامسونگ گلکسی A50

۴۹۴/۸

۱۹۲/۵۵

۱۰۳/۵۲

۱۸/۹۶

سامسونگ گلکسی M30

۲۸۰/۳۵

۱۰۱/۴۶

۶۴/۸۹

۶۱/۲

سامسونگ گلکسی M20

۳۰۹/۹۷

۱۴۳/۶

۶۷/۷۷

۴۵/۴۷

هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹

۲۹۷/۵

۱۵۹/۸

۴۴/۱۵

۷۸/۲۴

هواوی پی ۳۰ لایت

۳۰۴/۵۱

۲۱۶/۱۹

۶۵/۷۳

۴۹/۰۳

نوکیا X7

۲۹۱/۰

۲۰۸/۳۵

۸۴/۲۱

۱۷/۰۶

نوا ۳

۸۷۹/۸۳

۱۷۶/۵۳

۱۵۰/۵۳

۱۵۷/۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

کلاس میان‌رده‌های اقتصادی با ترکیب هسته‌های A73 و A55 چندان بیگانه نیست و محصولات گوناگونی با پردازنده‌های مبتنی‌بر این ترکیب و اختلافی جزئی در فرکانس کاری هسته‌ها می‌توان یافت؛ بنابراین، انتظار می‌رود موتورولا وان اکشن به‌لحاظ توان خام پردازشی با تعدادی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای که اخیرا بررسی کرده‌ایم، همانند گلکسی A50 در رقابتی تنگاتنگ باشد.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

محصول / بنچمارک

AnTutu 8

3DMark

PCMark

Work 2.0

GeekBench 5

GFXBench

IceStorm

Unlimited

Sling Shot Extreme

Overall / Web Browsing

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - Normal Tier

Manhattan 3.1

Car Chase

T-Rex

Unlimited

(Onscreen / Offscreen (FPS

موتورولا وان اکشن

۱۸۵۸۲۶

۲۳۴۸۲

۱۳۵۴

۶۶۵۱

۶۴۵۸

۳۴۱

۱۳۶۱

۷.۳

۹.۷

۱۳

۱۴

۷.۹

۹.۳

۳۶

۴۰

می ۹ لایت

۱۹۵۶۴۰

۲۹۲۲۳

۱۹۴۵

۶۷۶۳

۶۴۱۱

۳۴۴

۱۴۰۷

۱۱

۱۲‍

۲۱

۲۳

۱۲

۱۳

۵۶

۶۵

شیائومی Mi 9 SE

۲۱۹۹۷۱

۳۱۶۵۳

۲۲۰۹

۶۸۷۵

۶۴۷۰

۳۹۴

۱۵۱۵

۱۳

۱۴

۲۴

۲۶

۱۳

۱۵

۵۸

۷۴

شیائومی Mi 9T

۲۵۱۳۷۷

۳۲۷۵۴

۲۳۳۸

۷۵۰۸

۷۲۰۴

۵۴۵

۱۷۲۰

۱۳

۱۶

۲۳

۲۷

۱۳

۱۶

۵۸

۷۷

ردمی 8A

Failed

۱۳۲۰۴

Failed

۴۶۱۱

۵۰۷۶

Not Installed

۶/۱

۳/۳

۱۴

۶/۴

۷/۱

۳/۵

۳۴

۲۲

شاهین ۲

۱۵۵۶۹۸

۱۹۰۸۷

۱۱۵۳

۸۰۵۶

۸۷۱۹

۲۸۵

۱۴۳۲

۶/۹

۷/۵

۱۱

۱۲

۶/۷

۷/۴

۳۳

۳۹

گلکسی A70

۱۹۹۶۸۲

۲۴۵۲۰

۱۱۱۸

۷۳۳۷

۶۷۳۴

۵۰۷

۱۶۰۶

Failed

۱۳

۱۵

۶/۹

۸/۱

۳۷

۴۱

ردمی نوت ۸ پرو

۲۸۱۴۶۷

۳۴۰۹۰

۲۰۳۸

۱۰۲۰۲

۹۵۵۷

۴۹۸

۱۶۴۰

۱۳

۱۳

۱۶

۱۹

۱۱

۱۱

۴۵

۵۲

ردمی نوت ۸

۱۶۵۶۱۹

۲۳۷۸۱

۱۱۲۴

۶۷۱۹

۶۵۸۳

۳۱۳

۱۳۸۹

Failed

۱۲

۱۳

۶/۲

۷/۰

۳۳

۳۶

شیائومی می ای ۳

۱۷۳۲۵۲

۲۳۶۶۰

۱۱۳۲

۶۶۲۶

۶۱۶۲

--

Failed

۲۶

۱۳

۱۳

۷/۲

۵۲

۳۶

ردمی نوت ۷

۱۷۲۹۷۴

۲۶۲۵۷

۱۴۱۰

۶۳۴۱

۵۹۰۱

--

۷

۸

۱۳

۱۵

۷/۷

۹/۱

۴۴

۵۰

گلکسی A80

--

۳۷۷۶۲

۲۳۹۳

۷۰۹۹

--

--

۱۵

۱۸

۲۴

۲۵

۱۴

۱۷

۵۹

۸۴

گلکسی A50

۱۷۲۷۶۳

۱۶۵۲۰

۱۳۴۹

۵۸۳۹

۵۲۶۹

--

۷/۹

۹/۷

۱۳

۱۴

۸/۳

۹/۱

۳۷

۴۱

گلکسی M30

--

۱۳۲۲۸

۵۸۴

۵۱۴۲

۵۳۳۵

--

۴/۳

۴/۸

۴/۳

۴/۹

۷

۷/۹

۲۲

۲۵

گلکسی M20

--

۱۳۲۴۸

۵۸۱

۵۱۲۰

۵۳۴۰

--

۲/۳

۲/۶

۲/۴

۲/۶

۳/۸

۴/۳

۱۲

۱۴

هواوی پی ۳۰ لایت(Performance)

--

۲۲۰۶۶

۹۷۵

۷۰۷۳

۷۶۶۹

--

۵/۰

۵/۷

۱۳

۱۴

۶/۹

۷/۷

۳۷

۳۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

موتورولا وان اکشن در بنچمارک‌ها در سطحی پایین‌تر از دستگاه‌هایی همچون می ۹ لایت و می ۹‌ تی و گلکسی A80 قرار می‌گیرد؛ اما با گلکسی A70 و گلکسی A50 برابری می‌کند و دستگاه‌هایی همچون ردمی ۸‌ ای و شاهین ۲ را از پیش رو برمی‌دارد. در دنیای واقعی، به‌لطف بهینگی و ماهیت خالص اندروید وان، میان‌رده‌ی شیائومی فراتر از اعداد و ارقام حاصل از بنچمارک‌ها و برچسب قیمتی‌اش عمل می‌کند و تجربه‌‌ی خوشایندی برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد.

باتری

برخلاف رقبا، موتورولا باتری نه‌چندان حجیم ۳،۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی لیتیوم‌پلیمر را برای موتورولا وان اکشن برگزیده است. آیا چنین ظرفیتی می‌تواند شارژدهی طولانی، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین انتظاراتمان از گوشی‌های میان‌رده را برآورده کند؟ موتورولا باور دارد محصول جدیدش می‌تواند تمام روز همراه کاربر باشد؛ اما در دنیای واقعی وضعیت چگونه خواهد بود؟ برای یافتن پاسخ، آزمون‌های متداول زومیت را روی موتورولا وان اکشن اجرا می‌کنیم.

Motorola One Action / موتورولا وان اکشن

ابتدا ویدئو معیار زومیت با وضوح HD را در شرایطی روی موتورولا وان اکشن پخش می‌کنیم که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت قرار دارد و صدای اسپیکر قطع‌ شده است و برای غیرفعال‌سازی اتصالات بی‌سیم، گوشی روی وضعیت پرواز تنظیم شده است. در این آزمون، موتورولا وان اکشن عملکرد ضعیف‌تری درمقایسه‌با محصولاتی همچون می ۹ لایت و گلکسی A50 و شاهین ۲ به‌نمایش گذاشت و نتیجه‌ی کاملاً متوسط ۱۰ ساعت و ۴۴ دقیقه را ثبت کرد.

محصول / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد طولانی‌مدت

(فریم)

درصد افت عملکرد

دمای بیشینه

(درجه‌ی سلسیوس)

دقیقه:ساعت

موتورولا وان اکشن

۶.۳ اینچ

۲۵۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۰:۴۴

۲۷۹.۸

۷۷۹.۵

۰/۱۹∼

۳۷/۶

۸:۱۳

می ۹ لایت

۶.۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۳۰

۱۷:۵۳

۳۶۳/۳

۱۲۸۲

‍‍‍‍۰∼

۳۷/۵۰

۱۲:۰۶

ردمی 8A

۶.۲ اینچ

۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۱۷

۵۵۴/۶

۸۱۰/۶

۰/۹۱

۳۲/۵۰

۱۲:۰۷

شاهین ۲

۶.۲۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۹۵۰

۱۱:۴۵

۵۰۶/۲

۶۷۲/۳

۰/۲۵

۳۹

۷:۱۶

گلکسی ای ۷۰

۶.۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۴۰

۴۴۹/۱

۶۳۴/۳

۲۴/۶

۳۵.۷

۱۰:۵۷

ردمی نوت ۸ پرو

۶.۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۴:۰۳

۴۳۱

۱۰۲۵

۳۶/۹

۴۱/۲۵

۸:۱۱

ردمی نوت ۸

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۳

۳۷۸

۶۸۹/۵

۲/۵

۳۷/۵

۱۱:۰۲

شیائومی می ای ۳

۶.۰۱ اینچ

۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل

۴۰۳۰

۱۵:۲۵

۳۷۸/۶

۱۵۵۶

۵

۳۹

۱۲:۴۰

شیائومی Mi 9T

۶.۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۸:۱۱

۳۶۸/۹

۱۲۴۹

۱۱

۴۰

۱۲:۳۷

گلکسی A80

۶.۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱۶:۳۴

۳۱۷/۵

۱۲۸۹

--

--

۸:۲۵

شیائومی Mi 9 SE

۵.۹۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۰۷۰

۱۴:۰۵

۳۰۳/۷

۱۰۳۰

۳۰

۴۲

۸:۳۶

گلکسی A50

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۰

۵۳۳/۲

۴۶۸/۹

--

--

۱۱:۲۳

گلکسی M30

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰

۲۳۴

۸۵۷/۶

--

--

۱۳:۵۳

گلکسی M20

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۰

۲۳۸

۸۴۳/۲

--

--

۱۱:۰۰

پی اسمارت ۲۰۱۹

۶.۲۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۰:۰۶

۳۴۱/۲

۵۵۴/۸

۱۸/۴

۴۱

۷:۵۲

هواوی پی ۳۰ لایت

۶.۱۵ اینچ

۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۴۰

۱۱:۰۶

۳۱۰

۵۵۸/۹

۴۴

۴۱

۷:۳۷

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در آزمون PCMark که کاربری‌های روزمره مانند وب‌گردی و ویرایش متون را شبیه‌سازی می‌کند، زمان روشن‌ماندن نمایشگر (Screen-on-Time) موتورولا وان اکشن، ۸ ساعت و ۱۳ دقیقه به‌دست آمد؛ بنابراین، چنانچه استفاده‌تان از گوشی مداوم و سنگین نباشد، احتمالاً موتورولا وان اکشن می‌تواند تا ۱/۵ روز نیز شما را همراهی کند. براساس نتایج آزمون ۳۰ مرحله‌ای و سنگین GFXBench، میان‌رده‌ی اقتصادی موتورولا در پردازش محتوای گرافیکی مانند بازی‌ها، پایداری عملکرد بسیار خوبی به‌نمایش می‌گذارد و چندان گرم نمی‌شود؛ اما میزان شارژدهی آن در چنین حالتی، کمتر از رقبا است.

موتورولا وان اکشن با شارژری ۱۰ واتی عرضه می‌شود. این شارژر در ۳۰ دقیقه باتری را ۳۰ درصد شارژ می‌کند؛ اما برای شارژ کامل دستگاه به حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

جمع‌بندی

موتورولا وان اکشن در بازه‌ی قیمتی خود، رقبای بسیار توانمند و محبوبی از شرکت‌های کره‌ای و چینی پیش رو می‌بیند؛ اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد این گوشی باعث می‌شود تا بختی برای ترغیب کاربران برای آن قائل شویم. نسبت تصویر ۲۱:۹ وان اکشن باعث می‌شود این گوشی ۶/۳ اینچی اغلب مواقع حتی در دست‌های کوچک و ظریف نیز مدیریت‌کردنی باشد و سیستم‌عامل نزدیک به اندروید خالص، تجربه‌ی کاربری بسیار خوبی برای فرد به‌ارمغان می‌آورد و دوربین متفاوت دستگاه نیز درزمینه‌ی فیلم‌برداری، اغلب گوشی‌های هم‌رده را شکست می‌دهد.

Motorola One Action / موتورولا وان اکشن

درمقابل، می‌توان ضعف‌هایی همچون نمایشگر نه‌چندان روشن، خلأ قابلیت محبوب عکاسی اولتراواید، نبود حالت عکاسی شب و شارژدهی کمتر از حد انتظار را برای وان اکشن برشمرد؛ ضعف‌هایی که رقبای هم‌قیمت گریبان‌گیرشان نیستند.

شما کاربران عزیز زومیت برای خرید موبایل موتورولا وان اکشن می‌توانید به وب‌سایت شرکت هما تلکام یا صفحه‌ی آن در دیتابیس زومیت مراجعه کنید. برای مشاهده قیمت گوشی در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، مقایسه انواع گوشی هواوی، گوشی شیائومی، گوشی سامسونگ و‌ آیفون‌های اپل و همچنین طرح سوالات خود در گجت‌های مختلف از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

نکات مثبت

  • عضویت در برنامه‌ی اندروید وان و پشتیبانی نرم‌افزاری مناسب
  • عملکرد روزمره‌ی بسیار خوب
  • نمایشگر عریض سینمایی با نسبت ۲۱:۹
  • دوربین سلفی توانمند با قابلیت فیلم‌برداری 4K
  • عملکرد رضایت‌بخش دوربین عکاسی

نکات منفی

  • خلأ قابلیت عکاسی اولتراواید
  • قطر زیاد روزنه‌ی دوربین سلفی
  • شارژدهی کمتر از حد انتظار
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات