وسترن دیجیتال SSD هشت ترابایتی در ابعاد بند انگشت معرفی کرد

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
شرکت وسترن‌دیجیتال درخلال رویداد CES 200، یک حافظه‌ی SSD قابل حمل ۸ ترابایتی را با سرعت انتقال داده‌ی ۲۰ گیگابایت بر ثانیه معرفی کرد.
تبلیغات

دستگاه‌های ذخیره‌سازی معمولا توجه چندانی را به خود جلب نمی‌کنند، با این حال شرکت وسترن دیجیتال نوآوری‌های خود دراین‌زمینه را در رویداد CES برای علاقه‌مندان به نمایش می‌گذارد. درواقع شرکت مذکور به‌طور سنتی سالانه پیشرفت‌های بزرگ در زمینه‌ی فناوری را در بخش دستگاه‌های الکترونیکی خانگی رویداد CES به نمایش می‌گذارد. در سال ۲۰۱۹ یک درایو ۴ ترابایتی به‌اندازه‌ی بند انگشت در معرض نمایش قرار گرفت. امسال نیز یک SSD قابل‌حمل ۸ ترابایتی با رابط نسل دوم USB 3.2 معرفی شد. در اصل این محصول تحت برند سن‌دیسک (SanDisk) که زیرمجموعه‌ی وسترن دیجیتال است، رونمایی شد.

هم‌زمان با رواج یافتن حافظه‌های فلش QLC (سلول چهار سطحی) و افزایش تعداد لایه‌ها در حافظه‌های نوع 3D NAND، تولید دستگاه‌های ذخیره‌سازی فشرده با ظرفیت بالا نیز به‌مرور از صرفه‌ی اقتصادی برخوردار می‌شود. به‌طور خلاصه، NAND سه‌بعدی (3D NAND) به روشی گفته می‌شود که در آن، ماژول‌های ذخیره‌سازی روی‌هم انباشت می‌شود تا بتوان در فضای کمتر، حافظه‌ی بیشتری را تعبیه کرد.

در حقیقت وسترن دیجیتال جزئیاتی از ویفرهای تولیدی 128L BiCS 5 را در رویداد ISSC 2019 به نمایش گذاشت، اگرچه مشخص نیست که SSD یادشده که نمونه‌ی اولیه‌ای ۸ ترابایتی است و طی رویداد CES 2020 به نمایش گذاشته شد، با بهره‌گیری از حافظه‌ی فلش 128L BiCS 5 ساخته شده باشد. در هر صورت با نگاه‌کردن به ابعاد نمونه‌ی اولیه‌ی مذکور که مشابه با SSDهای حال حاضر شرکت تحت مدل سن‌دیسک Extreme Pro Portable است، به‌نظر می‌رسد حتی به‌کارگیری فلش BiCS 4 TLC نیز برای ساخت این محصول کافی بوده باشد. انتخاب فلش نوع TLC یا QLC برای تولید SSD هشت ترابایتی صرفه‌ی اقتصادی چندانی ندارد، از این رو می‌توان گفت این محصول نمونه‌ی اولیه‌ای برای نمایش فناوری بوده و قیمت آن قابل‌بررسی نیست.

WD SSD

همچنین وسترن دیجیتال محصولات دیگری را برای عرضه در خرده‌فروشی‌ها معرفی کرد. یکی از این محصولات، Ultra Dual Drive Luxe سن‌دیسک است که یک درایو بند انگشتی با ظرفیت یک ترابایت بوده و در دو نوع، یکی دارای خروجی پورت USB-A و دیگری خروجی کانکتور USB-C روانه‌ی بازار خواهد شد. محصول مذکور آن‌قدر جمع‌و‌جور است که می‌توان آن را در دسته‌کلید خانه تعبیه کرد. عرضه‌ی حافظه‌ی Ultra Dual Drive Luxe از سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ شروع خواهد شد، اما قیمتی برای آن اعلام نشده است.

سری حافظه‌های ذخیره‌سازی WD_BLACK وسترن دیجیتال نیز که جامعه‌ی گیمرها را هدف قرار داده است، طی رویداد CES 2020 به نمایش گذاشته شد. این مجموعه شامل حافظه‌های WD_BLACK P50 و WD_BLACK P10 و WD_BLACK D10 است. WD_BLACK P50 اولین SSD خارجی است که با رابط نسل دوم USB 3.2 و سرعت انتقال داده‌ی ۲۰ گیگابایت بر ثانیه عرضه خواهد شد. WD_BLACK P10 یک هارد درایو خارجی است که مبتنی‌‌بر باس بوده و با فرم‌فکتور ۲٫۵ اینچی در ظرفیت‌های ۱/۳ و ۵ ترابایتی عرضه خواهد شد. حافظه‌ی WD_BLACK D10 نیز یک هارد درایو ۸ ترابایتی با فرم‌فکتور ۳٫۵ اینچی و سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه است که با رابط USB 2.0 به بازار عرضه خواهد شد. D10 و P10 تحت برند ایکس‌باکس نیز به فروش خواهند رسید.

مشخصات فنی انواع اس اس دی سامسونگ، اس اس دی وسترن و اس اس دی ای دیتا و دیگر برندها را در کنار قیمت انواع حافظه ذخیره سازی در بخش محصولات زومیت ببینید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات