درآمد ۳۶/۹ میلیارد دلاری مایکروسافت در فصل دوم ۲۰۲۰ به‌لطف رشد سرفیس و کسب‌وکار ابری

پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت به‌لطف رشد کسب‌وکار ابری، سرفیس و آفیس، فصل دوم سال مالی ۲۰۲۰ را با کسب درآمد ۳۶/۹ میلیارد دلاری به پایان رساند.
تبلیغات

مایکروسافت روز گذشته گزارش مربوط به فصل دوم سال مالی ۲۰۲۰ را منتشر کرد؛ فصلی که با کسب درآمد ۳۶/۹ میلیارد دلاری و سود خالص ۱۱/۶ میلیارد دلاری برای شرکت محبوب مستقر در ردموند همراه بود. به‌گفته‌ی مایکروسافت کسب‌وکار آفیس و سرفیس رشد داشته‌اند و به‌لطف پایان یافتن پشتیبانی از ویندوز ۷، درآمد حاصل از فروش لایسنس ویندوز نیز افزایش یافته است. فروش واحد گیمینگ کاهشی ۲۱ درصدی را تجربه می‌کند و مایکروسافت بخشی از دلیل آن را فصل موفق یک بازی third-party‌ می‌داند.

رشد درآمد تمام واحدهای مایکروسافت غیر از واحد گیمینگ

سال گذشته به‌لطف آغاز فروش سرفیس پرو ۶، سرفیس لپ‌تاپ ۲، سرفیس استودیو ۲ و سرفیس هدفون، درآمد حاصل از واحد سرفیس افزایش چشم‌گیری را تجربه کرد و سرفیس را به سمت بدل‌شدن به کسب‌وکاری ۲ میلیارد دلاری سوق داد. امسال نیز به‌لطف عرضه‌ی دستگاه جدید و پرحاشیه‌ی سرفیس پرو ایکس به‌همراه سرفیس پرو ۷ و سرفیس لپ‌تاپ ۳ در دو نسخه‌ی ۱۳ و ۱۵ اینچی، واحد سرفیس با افزایش ۶ درصدی فروش به ارزش ۱/۹ میلیارد دلار رسید.

سرفیس پرو ایکس / Microsoft Surface Pro X

در جریان کنفرانس گزارش مالی فصل دوم ۲۰۲۰، ایمی هود، مدیر مالی ارشد مایکروسافت اذعان داشت که شرکت متبوعش حین حل چالش‌های مدیریتی واحد تجاری‌اش، رشد تک‌رقمی درآمد واحد سرفیس را انتظار دارد. مایکروسافت در بهار سال جاری سرفیس ایرباد را روانه‌ی بازار خواهد کرد و در طول سال کنار نسخه‌های به‌روزشده‌ی سرفیس بوک و سرفیس گو، دو دستگاه مورد انتظار سرفیس نئو و سرفیس دوئو را به‌فروش خواهد رساند.

واحد گیمینگ مایکروسافت سال پرحادثه‌‌ای را پیش‌رو دارد. در‌حالی‌که در انتظار عرضه‌ی کنسول بازی جدید Xbox Series X هستیم، درآمد کلی واحد گیمینگ کاهشی ۲۱ درصدی را تجربه می‌‌کند. براساس اعلام مایکروسافت، درآمد سرویس‌ها و محتوای ایکس‌باکس نیز با کاهشی ۱۱ درصدی روبه‌رو بوده؛ چرا که به‌زعم مایکروسافت یک بازی third-party (احتمالا فورتنایت یا Red Dead Redemption 2) عملکرد بهتری داشته است. رشد سرویس‌های اشتراکی مایکروسافت تاحدودی این کاهش را جبران می‌کند؛ اما به‌وضوح بازی‌های third-party درآمد حاصل از محتوای ایکس‌باکس را بهبود داده‌اند.

کاهش ۲۱ درصدی درآمد واحد گیمینگ

ایمی هود، مدیر مالی ارشد مایکروسافت می‌گوید درآمد واحد گیمینگ طی سه‌ماهه‌ی آتی نیز براثر «حجم کمتر تراکنش‌های یک بازی third-party» کاهش «۲ رقمی» خواهد داشت. افت عملکرد واحد گیمینگ دور از انتظار نبود؛ چرا که ردموندی‌ها برای عرضه‌ی کنسولی جدید و سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی همچون ایکس‌باکس گیم‌پس در طولانی‌مدت آماده می‌شوند. برخی از استراتژی‌ها لزوما در کوتاه‌مدت و در طول یک سه‌ماهه‌ به ثمر نمی‌نشینند.

سرفیس پرو 7 / Surface Pro 7

مایکروسافت در نظر دارد تا سرویس استریم بازی ایکس‌کلاد را نیز در سال جاری راه‌اندازی کند و احتمالا آن را به‌صورت باندل سرویسی اشتراکی با ایکس‌باکس گیم‌پس ارائه خواهد شد. نسخه‌ی آزمایشی عمومی ایکس‌کلاد در راه است و مایکروسافت به‌صورت مداوم بازی‌های مختلف را در دسترس کاربران نسخه‌ی بتا قرار می‌دهد. پشتیبانی از ویندوز ۱۰ و کنترلر PS4 نیز در سال جاری از راه خواهد رسید. ساتیا نادلا در جریان کنفرانس گزارش مالی اخیر گفت «صدها هزار نفر در طرح آزمایشی شرکت کرده‌اند».

نادلا می‌گوید «تعداد کاربران سرویس اشتراکی ایکس‌باکس گیم‌پس در طول این سه‌ماهه ۲ برابر شده‌اند»؛ اما مایکروسافت هنوز هم عددی دقیق در مورد تعداد کاربران این سرویس ارائه نمی‌‌دهد. تعداد کاربران فعال ایکس‌باکس لایو نیز اعلام نشده؛ اما به‌گفته‌ی نادلا تعداد کاربران فعال ماهانه‌ی سرویس یادشده باز هم رکورد جدیدی را به‌جای گذاشته است. توجه داشته باشید که در بازه‌ی زمانی مشابه از سال گذشته، ۶۴ میلیون کاربر فعال به‌صورت ماهانه از ایکس‌باکس لایو استفاده می‌کردند.

پایان پشتیبانی از ویندوز ۷، عامل اصلی رشد فروش ویندوز ۱۰

در سه‌ماهه‌ی اخیر ویندوز نیز شرایط مناسبی داشته است. مایکروسافت پشتیبانی از ویندوز ۷ را در ماه‌ جاری میلادی پایان داد. این موضوع باعث شد تا بازار PC برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ رشد سالانه‌ای تجربه کند؛ چرا که کسب‌وکارها و کاربران به‌روزرسانی سیستم‌عامل خود را آغاز کرده‌اند. هر دو نسخه‌ی Windows OEM Pro و غیر Pro رشد داشته‌اند. درآمد حاصل از فروش لایسنس پرو افزایشی ۲۶ درصدی را تجربه می‌کند؛ موضوعی که مایکروسافت «تقاضای سالم برای ویندوز ۱۰» برای به‌روزرسانی ویندوز ۷ می‌نامد. توافق‌ مایکروسافت برسر سرویس ۳۶۵ با کسب‌وکارها نیز منجر به رشد ۲۵ درصدی محصولات تجاری و ابری شد.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

مانند همیشه بخش چشم‌گیری از درآمد مایکروسافت به‌لطف کسب‌وکار ابری و آفیس به‌دست آمده است. درآمد محصولات تجاری آفیس و سرویس‌های ابری در طول سه‌ماهه‌ی گذشته رشدی ۱۶ درصدی داشت؛ در‌حالی‌که درآمد حاصل محصولات تجاری آفیس ۱۹ درصد رشد کرد و تعداد کاربران آفیس ۳۶۵ به ۳۷.۲ میلیون نفر رسید.

در حالت کلی درآمد آنچه مایکروسافت «Intelligent Cloud» توصیف می‌کند، با رشد سالانه‌ی ۲۷ درصدی به ۱۱/۹ میلیارد دلار رسید. درآمد آژور ۶۲ درصد رشد داشت؛ در‌حالی‌که محصولات سرور و سرویس‌های ابری رشدی ۳۰ درصدی را در درآمد خود تجربه کرده‌اند.

وضعیت سه کسب‌وکار اصلی مایکروسافت چنین است:

  • آفیس، لینکدین، داینامیکس (Productivity and Business Processes): درآمد ۱۱/۸ میلیارد دلاری با رشد ۱۷ درصدی
  • آژور، محصولات سرور، سرویس‌های سازمانی (Intelligent Cloud): درآمد ۱۱/۹ میلیارد دلاری با رشد ۲۷ درصدی
  • ویندوز، سرفیس، ایکس‌باکس و گیمینگ، تبلیغات بینگ (More Personal Computing): درآمد ۱۳/۲ میلیارد دلار با رشد ۲ درصدی

به‌وضوح بخش عمده‌ای از رشد درآمد مایکروسافت به‌لطف آفیس، آژور و سرویس‌های تجاری ابری به‌دست آمده است. واحد «More Personal Computing» درآمد کلی بیشتری را دارد؛ اما رشد به‌دلیل حضور کسب‌وکارهای تکامل‌یافته‌ی ویندوز و ایکس‌باکس به‌اندازه‌ی دو واحد کلی دیگر نیست. درآمد کلی ردموندی‌ها باز هم حاصل مجموعه‌ای از کسب‌وکارهای بزرگ به‌شمار می‌آید و مایکروسافت بخش عمده‌ای از درآمدش را وام‌دار کسب‌وکار به‌خصوصی نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات