ماهواره ظفر تا پیش از پایان ایام دهه فجر به فضا پرتاب می‌شود

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
در مراسم تحویل ماهواره ایرانی ظفر اطلاعات دقیقی درمورد زمان پرتاب به فضا ارائه نشده بود که حال از سوی وزیر ارتباطات مشخص شده است.
تبلیغات

ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ چند روز پیش، ۲۹ دی ماه، پس از پشت‌سرگذاشتن آزمایش‌های نهایی از سوی دانشگاه علم و صنعت که طراحی و ساخت آن‌ها را برعهده داشت، به وزارت ارتباطات تحویل داده شدند. مأموریت این ماهواره تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره‌ی اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر بوده و دارای سه محموله‌ی تحقیقاتی تشعشعات فضایی، ذخیره و ارسال (S & F) و تصویربرداری است.

جهرمی: ممکن است پرتاب این ماهواره موفقیت‌آمیز نباشد اما احتمال موفقیت آن بالا است

دکتر براری، رئیس سازمان فضایی ایران در این مراسم اعلام کرده بود که ماهواره‌های ظفر تا انتهای سال به فضا پرتاب می‌شوند؛ حال، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه‌ی جلسه‌ی هیات دولت اعلام کرده است که ماهواره ظفر پیش از پایان یافتن ایام دهه فجر به فضا پرتاب می‌شود و در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر قرار می‌گیرد. ماهواره ظفر که بر فراز ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب خواهد شد، به‌گفته‌ی جهرمی مراحل نهایی آماده‌سازی خود را توسط وزارت دفاع می‌گذراند و اطلاعات دقیق‌تر از فرایند ارسال آن هم به‌طور شفاف ازطریق رسانه‌‌ی ملی به مردم گزارش داده خواهد شد.

آذری جهرمی درارتباط با میزان احتمال موفقیت ماهواره‌های ایرانی ظفر اذعان کرد:

پرتاب این ماهواره یک تلاش علمی است که ممکن است با موفقیت همراه باشد یا نباشد؛ البته احتمال موفقیت آن بالا است. با این حال دو نسخه از این ماهواره وجود دارد که اگر پرتاب اولی موفق نبود از نسخه دوم بلافاصله استفاده شود.

تفاوت دو ماهواره‌ی ظفر ۱ و ۲ در قدرت عکس‌برداری آن‌ها است که ظفر ۱ با قابلیت عکس‌برداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از ۲۵ متر و ظفر ۲ با قابلیت عکس‌برداری با قدرت تفکیک بهتر از ۱۶ متر طراحی شده است. ماهواره ظفر در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری مدار زمین قرار می‌گیرد و عملکرد آن برای حداقل مدت یک و نیم سال در نظر گرفته شده است که در مدار لئو دایروی و با وزن ۱۱۳ کیلوگرم قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات