ساندار پیچای دربار‌ه‌ خطرهای هوش مصنوعی هشدار داد

سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ساندار پیچای درباره‌ی توسعه‌ی هوش مصنوعی بدون تنظیمگری مناسب قانونی هشدار داد و بر لزوم قانون‌گذاری جدی‌تر در این حوزه تأکید کرد.
تبلیغات

مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای، با انتشار یادداشتی در فایننشال تایمز، درباره‌ی خطرهای هوش مصنوعی و توسعه‌ی دیپ‌فیک هشدار داد. سوءاستفاده از قابلیت‌های تشخیص چهره‌ی هوش مصنوعی و گسترش محتوا و اخبار دروغین، موضوع اصلی یادداشت پیچای بودند. مدیرعامل گوگل اعتقاد دارد قانون‌گذاری قوی‌تری باید در حوزه‌ی هوش مصنوعی انجام شود. او در بخشی از یادداشتش نوشت:

باید درباره‌ی خطرها و اشتباه‌های احتمالی در حوزه‌ی هوش مصنوعی شفاف باشیم.

ساندار پیچای که اکنون به‌صورت هم‌زمان به‌عنوان مدیرعامل گوگل و آلفابت فعالیت می‌کند، در یادداشت جدید خود به دستاوردهای مثبت هوش مصنوعی نیز اشاره کرد. او درباره‌ی دستاوردهای تازه‌ی تیمش نوشت هوش مصنوعی را با قابلیت تشخیص دقیق‌تر سرطان درمقایسه‌با پزشک‌ها توسعه داده‌اند. به‌علاوه، گوگل پروژه‌ی هوش مصنوعی دیگری دارد که احتمال بارش و دیگر وضعیت‌های آب‌وهوایی را با دقت مناسبی در مناطق محلی پیش‌بینی می‌کند. البته او درادامه‌ی نوشته‌اش درباره‌ی خطرهای توسعه‌ی فناوری نیز توضیحاتی ارائه داد. در بخشی از یادداشت پیچای می‌خوانیم:

تاریخ پر از مثال‌هایی است که نشان می‌دهد نمی‌توان مسیر و دستاورهای فناوری را پیش‌بینی کرد. به‌عنوان مثال، اینترنت امکان اتصال افراد به یکدیگر و دریافت اطلاعات را فراهم کرد؛ اما درکنار آن شاهد گسترش اطلاعات غلط و دروغین نیز هستیم.

پیچای برای حل مشکلات کنونی هوش مصنوعی پیشنهاد می‌کند برنامه‌هایی برای تنظیمگری قانونی بیشتر هوش مصنوعی ارائه شوند. او می‌گوید سازمان‌های قانون‌گذار باید تاحدممکن بین‌المللی باشند. از دیدگاه پیچای، قانون‌گذاری باید با توافق بر سر ارزش‌های بنیادی انجام شود. او می‌گوید شرکت‌هایی همچون گوگل نمی‌توانند تنها فناوری‌های جدید و قدرتمند را بسازند و کاربری آن را به نیروی بازار وابسته کنند.

هوش مصنوعی

گوگل آماده است با تنظیمگران قانون همکاری کند

مدیرعامل آلفابت درادامه‌ی یادداشت خود به قانون‌گذاری اخیر اتحادیه‌ی اروپا (GDPR) اشاره می‌کند که می‌توان آن را نقطه‌ی شروع مناسبی برای تنظیمگری‌های آتی دانست. با وجود مشکلاتی که همین قانون برای گوگل ایجاد کرد، بازهم پیچای اعتقاد دارد قانون‌گذاری باید وجود داشته باشد. «ایمنی» و «عدالت» مفاهیمی هستند که از دیدگاه پیچای باید در قوانین آتی حوزه‌ی هوش مصنوعی به‌کار گرفته شوند. قوانین باید تعادلی میان مزایا و معایب توسعه‌ی فناوری‌ها ایجاد کنند.

نگرانی‌های پیچای شبیه نگرانی‌های بسیاری از کاربران و کارشناسان دنیای فناوری امروز است. وقتی فناوری‌هایی همچون ارتباط‌های اینترنتی و یادگیری ماشین و الگوریتم‌ها، روز‌به‌روز نقش خود را در زندگی انسان‌ها افزایش می‌دهند، نگرانی‌ها نیز افزایش می‌یابند. البته صحبت‌کردن مدیرعامل گوگل درباره‌ی نگرانی‌های اخلاقی توسعه‌ی فناوری، به‌ویژه هوش مصنوعی، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. فراموش نکنید شرکت پیچای به توسعه‌ی فناوری‌های هوش مصنوعی با هدف بهبود دقت پهپادهای نظامی کمک کرده و افراد بی‌‌خانمان را برای توسعه‌ و بهبود قابلیت‌های تشخیص چهره هدف قرار داده است.

پیچای می‌گوید گوگل تصمیم گرفته شریکی فعال و همکار درکنار تنظیمگران قانونی باشد. به‌گفته‌ی وی، شرکتش در مسیر شناسایی مشکلات همکاری می‌کند و تخصص و تجربه و ابزارهای خود را دراختیار قانون‌گذاران خواهد گذاشت. ناگفته نماند آمازون نیز تقریبا رویکردی مشابه دارد و تلاش می‌کند تنظیمگری داخلی را در فناوری‌های تشخیص چهره‌ی خودش پیاده کند. درنهایت، دعوت غول‌های فناوری به مشارکت در تنظیمگری قانونی درزمینه‌ی صنعت خودشان، شاید با تلاش‌های مدیران و سرمایه‌گذاران برای افزایش هرچه‌بیشتر نفوذ و قدرت در دنیای فناوری همسو نباشد و به موفقیت نرسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات