مدیرعامل فولکس واگن: دوران خودروسازهای سنتی تمام شده است

یک‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
هربرت دیس، مدیرعامل ۶۱ ساله‌ی فولکس واگن، معتقد است برای رسیدن به موفقیت جهانی درکنار سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های جدید، باید هزینه‌های تولید را کاهش داد.
تبلیغات

شاید این جمله کلیشه‌ای باشد؛ اما صنعت خودروسازی به‌سرعت در حال تغییر است. این روزها، فورد تولید موستانگ برقی تولید می‌کند؛ جنرال موتورز هامر (Hummer) را در قالب برندی جدید و تولیدکننده‌ی خودروهای الکتریکی احیا خواهد کرد و حتی گوگل هم پروژه‌ای برای عرضه‌ی خودروی خودران دارد. با نگاهی به این وضعیت، هربرت دیس، مدیرعامل فولس واگن، با بررسی شرایط فعلی و آینده‌ی خودروسازی، صحبت‌های جالبی کرده است.

دیس که از سال ۲۰۱۸ بر صندلی ریاست گروه بزرگ فولکس واگن نشسته، اعتقاد دارد آغاز دوران جدیدی پیش‌روی خودروسازان است. طبق گفته‌های مدیرعامل ۶۱ ساله‌ی بزرگ‌ترین گروه خودروسازی اروپا، اگر فولکس واگن به‌سرعت با شرایط جدید وفق پیدا نکند، سرنوشتی مثل نوکیا در انتظارش خواهد بود که از اپل شکست خورد.

VOLKSWAGEN ID3

فولکس واگن قصد دارد ارزش بازارش را از حدود ۹۱ میلیارد یورو (حدود ۱۰۱ میلیارد دلار) به ۲۰۰ میلیارد یورو (حدود ۲۲۲ میلیارد دلار) برساند. برای این منظور، آلمانی‌ها باید هزینه‌ها و پیچیدگی‌های فرایند تولید محصولات را کمتر و درعین‌حال، روی فناوری‌های نوین مثل خودروهای متصل سرمایه‌گذاری کنند.

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی برای به‌روزماندن و رقابت در میدان ناشناخته‌ی خودروهای خودران، سرمایه‌‌گذاری بیشتری در واحد تحقیق و توسعه کرده‌اند. افزون‌براین، هرسال قوانین جدید آلایندگی و مصرف سوخت اجرایی می‌شود که تولیدکنندگان باید در طراحی و توسعه‌ی پیشرانه‌های کارآمدتر و محصولات پاک‌تر، هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنند.

Herbert Diess / هربرت دیس

دیس در جلسه‌ای با حضور مدیران ارشد فولکس واگن گفت:

سؤال بزرگ این است: به اندازه‌ی کافی سریع هستیم؟ اگر با همین سرعت ادامه دهیم، شرایط بسیار سخت خواهد بود. دوران خودروسازهای سنتی تمام شده است.

فولکس واگن تلاش می‌کند از دوران خودروسازی قدیمی فاصله بگیرد و محصولات خودران و متصل به بازار عرضه کند. رسیدن به این هدف، نیازمند کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی است. بزرگ‌ترین خودروسازان جهان هرروز با رقبای جدیدی از سیلیکون‌ولی روبه‌رو می‌شوند که ویژگی مثبتشان فناوری‌ و سیستم‌های آینده‌نگرانه است. آلمانی‌ها علاوه‌بر پیشرفت در بخش نرم‌افزاری و الکترونیکی، باید محصولات جذاب برقی و باتری تولید کنند.

Volkswagen MEB Platform Electric car / پلتفرم خودروی الکتریکی فولکس واگن

دیس با اشاره به مشکل خودروسازی و سودآوری درکنار قوانین سخت‌گیرانه‌ی آلایندگی اروپا گفت:

به‌طور خلاصه، احتمالا شرایط فعلی سخت‌ترین مسئله‌ای است که فولکس واگن تا به‌حال با آن روبه‌رو شده است.

براساس گفته‌های دیس، فولکس واگن برای اینکه در صدر خودروسازی جهان باقی بماند، سرمایه‌گذاری روی تحقیق و توسعه‌ی مربوط به فناوری‌های پیل سوختی را کاهش خواهد داد. مدیرعامل فولکس واگن معتقد است خودروهای پیل سوختی حداقل در دهه‌ی پیش‌ رو نمی‌توانند با مدل‌های برقی رقابت همه‌جانبه داشته باشند. کاهش هزینه‌ها در خدمات مویا (MOIA) این شرکت هم اعمال خواهد شد. هدف دیگر این برند باسابقه تمرکز بیشتر بر سودآوری و فاصله‌گرفتن از رویکرد تولید حداکثر ظرفیت است.

Volkswagen ID 3 / فولکس واگن هاچ بک

دیس با اشاره به سودآوری بیشتر گفت:

برای مثال، بنتلی و تولید ۱۰ هزار خودرو را درنظر بگیرید. اگر حاشیه‌ی سود بیشتر از صفر داشتیم، خیلی شرایط بهتر می‌شد. صادقانه بگویم ترجیح می‌دادم تولید این برند پنج‌هزار دستگاه خودرو با حاشیه‌ی سود بیش از ۲۰ درصد می‌شد.

کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی همیشه یکی از بزرگ‌ترین اهداف خودروسازهای آلمان بوده است. فولکس واگن و فورد سال گذشته با همین هدف قرارداد همکاری امضا کردند. همچنین فولکس واگن در اوایل سال ۲۰۲۰، اولین خودرو برقی‌اش از سری ID را عرضه می‌کند که برپایه‌ی پلتفرم جدید MEB ساخته شده است.

لوگو فولکس واگن / Volkswagen Logo

پس از بحران مالی در سال ۲۰۰۸، دهه‌ی ۲۰۱۰ برای خودروسازی آرام، اما با حالت آماده‌باش سپری شد. همان‌طورکه در اوایل دهه دیدیم، بزرگ‌ترین شرکت‌ها هم می‌توانند خیلی زود ورشکسته شوند؛ پس باید دید در دهه‌ی ۲۰۲۰ با تمرکز بر خودروهای خودران و برقی، تولیدکنندگان کوچک و بزرگ چه سرنوشتی خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات