مینی با رانندگی کارلوس ساینز به قهرمانی داکار 2020 رسید

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
مطالعه 5 دقیقه
با وجود تیم‌های تویوتا و پژو با سال‌ها سابقه‌ی درخشان در رالی داکار، امثال خودرو ساخت مینی به قهرمانی رسید و کارلوس ساینز، راننده‌ی برجسته‌ی اسپانیایی، نیز روی سکوی نخست مسابقات ایستاد.
تبلیغات

اولین دوره از رالی داکار سال ۱۹۷۹ برگزار شد. این رقابت سنگین و بسیار سخت که به مسیرهای خارج جاده و عموما بیابانی اختصاص دارد، همواره با حوادث گوناگون همراه بوده است. رالی داکار از گذشته با رقابت خودروها و موتورسیکلت‌ها و کامیون‌ها در کلاس‌های جداگانه انجام می‌شد؛ اما از سال ۲۰۰۹، موتورسیکلت‌های چهارچرخ (Quad) و از سال ۲۰۱۷، خودروهای آف‌رود دونفره (UTV) نیز به مجموعه اضافه شدند. از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۸، مسیر مسابقه معمولا از پاریس، پایتخت فرانسه تا شهر ساحلی داکار در کشور آفریقایی سنگال ادامه داشت؛ اما به‌مرور، کشورهای آمریکای‌لاتین مثل آرژانتین و شیلی هم میزبان رقابت‌های رالی داکار شدند.

 dakar 2020

شب گذشته، رالی داکار ۲۰۲۰ با معرفی برترین‌ها پایان یافت. امسال این رقابت به میزبانی عربستان برگزار شد و در ۱۲ مرحله با مسیری به طول ۷،۹۰۰ کیلومتر، ۵۱۷ نفر شامل ۳۴۲ راننده و موتورسوار به‌همراه ۱۷۵ نقشه‌خوان با یکدیگر رقابت کردند. امسال، ۱۴۷ نفر با موتورسیکلت، ۲۳ نفر با کواد (موتور چهارچرخ)، ۴۶ نفر با یو‌تی‌وی (خودروهای آف‌رود دونفره)، ۴۶ نفر با کامیون و ۸۳ نفر با خودرو داکار را شروع کردند. در پایان ۱۲ مرحله‌ی بخش رقابتی، ۹۶ دستگاه موتورسیکلت ۱۲ کواد، ۳۱ دستگاه خودرو UTV و ۲۹ دستگاه کامیون و ۵۸ دستگاه خودرو توانستند رالی داکار را به‌پایان برسانند.

  mini dakar 2020  Carlos Sainz

در بخش خودرو، عنوان‌های اول تا سوم به‌ترتیب به خودروهای برند مینی و تویوتا و مینی رسید. تیم بحرین JCW که ردبول را به‌عنوان حامی اصلی تبلیغاتی داشت، مقام‌های اول و سوم را با رانندگی کارلوس ساینز و استفان پیترهنسل به‌دست آورد. تیم تویوتا گازو ریسینگ با رانندگی ناصر العطیه که برای دفاع از قهرمانی سال ۲۰۱۹ در داکار حضور داشت، به سکوی دوم رسید. کارلوس ساینز، راننده‌ی ۵۷ ساله‌ی اسپانیایی، امسال سومین قرمانی خود در داکار را جشن گرفت.

geely dakar rally

تمام رده‌های اول تا هفتم داکار ۲۰۲۰، به خودروهای ساخت مینی و تویوتا رسید. نکته‌ی جالب آن بود که راننده‌ای چینی با خودرو تیم جیلی رتبه‌ی دهم این رقابت‌ها را کسب کرد. شرکت بورگوراد نیز در رالی داکار ۲۰۲۰ با خودرو BX7 Evo حضور داشت؛ اما افتخاری کسب نکرد.

dakar honda 2020

در بخش موتورسیکلت، ریکی برابک، موتورسوار ۲۸ ساله آمریکایی از تیم هوندا، قهرمان شد. در رقابتی نزدیک، موتورسوارانی از تیم‌های هاسکوارنا و KTM به رده‌های دوم و سوم رسیدند. مرگ پائولو گونسالوز (Paulo Goncalves) در مرحله‌ی هفتم داکار امسال، باعث شد مسابقه در مرحله‌ی هشتم برگزار نشود تا رقابت بین موتورسواران و کوادسواران، مجموعا ۱۱ مرحله داشته باشد. گونسالوز ۴۰ ساله سابقه‌ی ۱۳ دوره حضور در رالی داکار داشت و سال ۲۰۱۵ به نایب‌قهرمانی رسیده بود.

dakar yamaha 2020

برخلاف خودروها و موتورسیکلت‌ها، رقابت در بخش کواد و کامیون نزدیک و پیش‌بینی‌پذیر نبود. رده‌های اول تا نهم در کلاس موتورسیکلت‌های چهارچرخ (Quad) به شرکت‌کنندگانی با محصولات ساخت یاماها رسید. در این بخش، ایگناسیو کاسال، کوادسوار ۳۲ ساله اهل شیلی، دومین‌بار در زندگی حرفه‌ای خود، روی سکوی اول داکار ایستاد.

dakar KAMAZ 2020

در گروه کامیون، طبق ۱۶ سال اخیر، محصولی از برند روسی کاماز قهرمان شد. رتبه‌ی دوم داکار ۲۰۲۰ نیز به کامیون دیگری از کاماز رسید؛ درحالی‌که تیم ماز (شرکت کامیون‌سازی بلاروس) رده‌ی سوم را به‌دست آورد. بعد از شرکت‌کنندگان کاماز و ماز، کامیون‌های ایویکو چهارم و پنجم شدند. امسال، آندری کارگینوف توانست دومین قهرمانی‌اش در داکار را جشن بگیرد.

dakar utv can-am 2020

کلاس تازه‌تأسیس UTV که خودروهای کوچک آف‌رود با بدنه‌ی مسقف و دو سرنشین، امسال با قهرمانی راننده‌ای آمریکایی پشت فرمان محصولی از برند Can-Am آمریکا پایان یافت. رتبه‌ی دوم نیز به خودرو ساخت شرکت کانادایی BRP رسید.

  mini dakar 2020  Carlos Sainz
  mini dakar 2020  Carlos Sainz
  mini dakar 2020  Carlos Sainz
  mini dakar 2020  Carlos Sainz
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات