سال ۲۰۱۹، دومین سال گرم ثبت شده تاکنون

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌عنوان بخشی از روند گرمایش پایدار دهه‌ی اخیر در تاریخ ثبت‌شده، سال ۲۰۱۹، به‌عنوان دومین سال گرم زمین اعلام شد.
تبلیغات

به‌تازگی ناسا، نوآ (اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا) و سازمان جهانی هواشناسی تأیید کرده‌اند، سال ۲۰۱۹ دومین سال گرم ثبت‌شده تاکنون است. این سال بخشی از داغ‌ترین دهه ثبت‌شده است. تنها سالی که دمای آن از دمای ۲۰۱۹ گرم‌تر بود، سال ۲۰۱۶ بود. در آن سال، متوسط دمای سطحی جهانی ۰/۰۴ درجه‌ی سانتیگراد بالاتر از ۲۰۱۹ بود. سال ۲۰۱۹ رکورد دیگری را نیز شکست و از زمان آغاز ثبت رکوردهای دمایی، اروپا گرم‌ترین سال خود را تجربه کرد.

براساس نتایج مطالعه‌ای که در مجله‌ی Advances in Atmospheric Sciences منتشر شده است، این سال، گرم‌ترین سال ثبت‌شده برای اقیانوس‌ها نیز بوده است. به گزارش نوآ، سال ۲۰۱۹، دومین سال گرم ثبت‌شده در آمریکا نیز بود.

کارشناسان می‌گویند که غیرعادی بودن سال ۲۰۱۹، تصادفی نیست بلکه نشانگر آن است که تغییرات اقلیمی درحال تغییر دادن سیاره است. نوآه دیفن‌باخ، استاد علوم زمین دانشگاه استنفورد در گفتگوی مطبوعاتی گفت:

ما هم‌اکنون درحال تجربه‌ی گرمایش زمین هستیم.
روند تغییر دما

دماهای ماهیانه ژانویه تا دسامبر ۲۰۱۹ درمقایسه‌با میانگین ۲۰۱۰-۱۹۸۱

سال ۲۰۱۹، ۴۳امین سال متوالی بود که در آن دمای زمین و اقیانوس بالاتر از میانگین بود. تمام پنج سال گرمی که از زمان ثبت رکوردها یعنی سال ۱۸۸۰ ثبت شده، همه از سال ۲۰۱۵ به بعد رخ‌داده است. به‌گفته‌ی کارشناسان، مسئله‌ی مهم رتبه‌بندی نبوده بلکه ثبات این روند است. اشمیت، مدیر مؤسسه‌ی مطالعات فضایی گودارد می‌گوید که این روندهای صعودی ۱۰۰ درصد ناشی‌از فعالیت‌های انسانی هستند. مصرف سوخت‌های فسیلی دمای زمین را ۱ درجه بالاتر از دمای بیش از دوران صنعتی‌شدن گرم کرده است. هدف توافق نامه‌ی سال ۲۰۱۵ پاریس، محدود کردن میزان افزایش دما تا حدی است که تا بیش از ۲ درجه بالاتر از سطح پیش از دوران صنعتی شدن افزایش نیابد اما دانشمندان استدلال می‌کنند که در چنین وضعیتی، جهان ۹۹ درصد از صخره‌های مرجانی را از دست خواهد داد و ۷۰ درصد از خطوط سواحل تحت‌تأثیر افزایش سطح دریا قرار خواهند گرفت.

سازمان جهانی هواشناسی پیش‌بینی کرده است که سطوح فعلی انتشارات کربن‌دی‌اکسید موجب خواهد شد که دمای زمین تا پایان قرن ۳ تا ۵ درجه افزایش پیدا کند. سال ۲۰۲۰ از همان جایی آغاز شد که سال ۲۰۱۹ به پایان رسید و رویدادهای مرتبط با تغییر اقلیم و وضعیت شدید آب‌و‌هوایی در سال ۲۰۲۰ نیز دیده خواهد شد.

استرالیا در سال ۲۰۱۹، گرم‌ترین و خشک‌ترین سال را تجربه کرد و آتش‌سوزی‌های فراوانی در آن رخ داد که به انسان‌ها، اکوسیستم‌ها و حیات‌وحش آسیب‌های وسیعی وارد کرد. طبق پیش‌بینی دانشمندان، در سال ۲۰۲۰ و دهه‌های آینده نیز شاهد وضعیت‌های هوایی شدیدی خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات