بررسی Y9 پرایم 2019 هواوی

سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 20 دقیقه
وای ۹ پرایم ۲۰۱۹، یکی از جدیدترین گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه هواوی است که مهم‌ترین ویژگی آن را می‌توان دوربین سلفی ۱۶ پریسکوپی و نمایشگر کاملا تمام‌صفحه‌ی ۶/۵۹ اینچی دانست.
تبلیغات

عواملی همچون وضعیت اقتصادی حاکم بر غالب کشورهای دنیا، فقدان نوآوری‌های چشم‌گیر در صنعت موبایل و البته کم‌رنگ‌شدن مرز بین محصولات پرچم‌دار و میان‌رده، افراد را از پرداخت مبالغ هنگفت برای خرید گوشی هوشمند بازمی‌دارد و برهمین اساس تولیدکنندگان برای عرضه‌ی محصولاتی متنوع و توانمند در دسته‌ی میان‌رده و اقتصادی به تکاپو افتاده‌اند.

هواوی به گواه مؤسسه‌ی تحقیقاتی کانترپوینت، اکنون با سهمی ۱۸ درصدی، جایگاه دوم بازار موبایل دنیا را دراختیار دارد و بخش عمده‌ای از این محبوبیت را وامدار فروش موفق دستگاه‌های میان‌رده و اقتصادی خود است. Y9 Prime 2019 یکی از جدیدترین محصولات مقرون‌به‌صرفه‌ی هواوی به‌حساب می‌آید که ویژگی‌های پریمیومی همچون نمایشگر تمام‌صفحه و دوربین سلفی پریسکوپی را به دسته‌ی پرفروش میان‌رده‌های اقتصادی می‌آورد. در ادامه با بررسی وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ همراه زومیت باشید.

برای مشاهده‌ی قیمت روز گوشی ها از جمله قیمت Y9 پرایم 2019 و قیمت گوشی‌های هواوی، مقایسه‌ مشخصات فنی و اخبار مرتبط با آن به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

طراحی

اگر الگوی به‌کاررفته در پنل پشتی و نوع چینش دوربین اصلی را کنار بگذاریم، تفاوت ظاهری Y9 پرایم ۲۰۱۹ و آنر 9X به صفر میل خواهد کرد. ابعاد بدنه و نمایشگر، وزن و نسبت نمایشگر به‌ بدنه‌ی وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ دقیقا با میان‌رده‌ی جدید آنر یکسان و به‌ترتیب برابر با ۸/۸×۷۷/۳×۱۶۳/۵ میلی‌متر، ۶/۵۹ اینچ، ۱۹۶/۸ گرم و ۸۴/۳ درصد است!

Huawei Y9 Prime 2019 / هواوی وای 9 پرایم 2019

Y9 پرایم هواوی برخلاف پرچم‌داران گران‌قیمت و پریمیوم این شرکت، با بدنه‌ای سراسر از جنس پلاستیک عرضه می‌شود و تنها در نمای مقابل، پوششی شیشه‌ای را روی نمایشگر ۶.۵۹ اینچی خود می‌‌بیند؛ البته برخلاف آنچه واژه‌ی پلاستیک در ذهن متبادر می‌سازد، محصول اقتصادی جدید هواوی، ساختار مستحکمی دارد و بخش‌های مختلف بدنه‌ی آن به‌دقت کنار هم قرار گرفته‌اند. 

نمایشگر کشیده‌ وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ با نسبت تصویر ۱۹/۵:۹ و گوشه‌های گِردش، حاشیه‌های نسبتا باریکی در کناره‌ها و لبه‌ی بالا دارد؛ اما درست‌مانند هر گوشی ارزان‌قیمت دیگری، در لبه‌ی پایین به حاشیه‌ای قطور با ضخامت حدود ۶ میلی‌متر تکیه داده است. به‌لطف استفاده از مکانیزم پریسکوپی برای دوربین سلفی، هیچ اثری از بریدگی یا حفره‌ای روی سطح نمایشگر Y9 Prime 2019 نیست و همین موضوع حس غوطه‌وری در محتوای دیداری را بیش‌ازپیش به ذهن کاربر القا می‌کند.

Huawei Y9 Prime 2019 / هواوی وای 9 پرایم 2019

مکانیزم پریسکوپی دوربین سلفی وای ۹ پرایم به‌شکل زبانه‌ای باریک در لبه‌ی بالایی گوشی قرار دارد و حرکت رفت‌وبرگشتی آن به حدود یک ثانیه زمان نیاز دارد. هواوی مدعی است که این مکانیزم تا ۱۵ کیلوگرم بار و دمای محیطی بین ۲۰- تا ۶۰ درجه‌ی سلسیوس را تحمل می‌کند و تا بیش از ۱۰۰ هزار بار استفاده (روزانه ۵۵ بار به‌مدت ۵ سال) دوام می‌آورد. مکانیزم دوربین سلفی وای ۹ پرایم وضعیت سقوط گوشی را نیز به‌خوبی تشخیص می‌دهد و در چنین حالتی برای جلوگیری از صدمات احتمالی به‌صورت خودکار بسته می‌شود.

نمای پشتی پلاستیکی و براق وای ۹ پرایم الگوی پیچیده و X-گونه‌ی آنر ۹ ایکس را ندارد، در عوض خطی افقی، یک‌سوم بالایی پنل پشتی را از بخش پایین متمایز کرده؛ البته برخلاف آنچه از تصاویر رسمی گوشی برمی‌آید، در دنیای واقعی، تفاوت بین دو بافت به‌ویژه در رنگ مشکی بسیار جزئی است. انحنای لبه‌های کناری در پشت وای ۹ پرایم باعث می‌شود تا گوشی به‌خوبی در دست جا گیرد و حس خوشایندی را به کاربر القا کند. 

Huawei Y9 Prime 2019 / هواوی وای 9 پرایم 2019
Huawei Y9 Prime 2019 / هواوی وای 9 پرایم 2019
Huawei Y9 Prime 2019 / هواوی وای 9 پرایم 2019
Huawei Y9 Prime 2019 / هواوی وای 9 پرایم 2019

دوربین سه‌گانه‌ی وای ۹ پرایم بدون هیچ‌گونه‌ برآمدگی و با چینشی عمودی در گوشه‌ی سمت چپ قرار دارد و دسترسی به حسگر اثر انگشت در نیمه‌ی بالایی گوشی نیز به‌سادگی صورت می‌گیرد. کلیدهای پلاستیکی و نسبتا لقِ پاور و کنترل صدا در محل مناسبی از لبه‌ی سمت راست گوشی جای گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها نیازی به جابه‌جا کردن دست ندارد. اسپیکر تک‌کاناله، جک هدفون و پورت USB 2.0 Type-C وای ۹ پرایم در لبه‌ی پایین دیده می‌شوند؛ درحالی‌که درگاه سیمکارت و سیمکارت ثانویه/کارت حافظه‌ی microSD کنارِ مکانیزم جهنده‌ی دوربین سلفی هستند.

در حالت کلی با درنظرگرفتن پارامتر قیمت، طراحی و کیفیت ساخت وای ۹ پرایم رضایت‌بخش است. میان‌رده‌ی اقتصادی هواوی در سه رنگ مشکی، آبی و سبز به‌فروش می‌رسد و مطابق انتظار، خبری از گواهی IP برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار در این گوشی هوشمند نیست. 

نمایشگر و اسپیکر

به دلیل شباهت زیاد نمایشگر گوشی‌های میان‌رده‌ی هواوی به یکدیگر، همواره پیش از بررسی می‌توان حتی ارقام را برای آن‌ها پیش‌بینی کرد. چینی‌ها از یک نمایشگر بدون بریدگی ۶/۵۹ اینچی از نوع IPS LCD در وای ۹ پرایم بهره گرفته‌اند؛ تأخیر در مهاجرت به نمایشگرهای اولد، جایگاه هواوی در بازار میان‌رده‌ها را در آینده به چالش خواهد کشید. روشنایی بالا، رنگ‌های زنده‌تر، مصرف کمتر و کنتراست عالی، برتری‌های اولد محسوب می‌شوند که امروزه در نمایشگر بسیاری از میان‌رده‌ها شاهد آن هستیم.

Huawei Y9 Prime 2019 / هواوی وای 9 پرایم 2019

نمایشگر کشیده ۱۹/۵ به ۹ با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم ۳۹۱ پیکسل در هر اینچ برای وای ۹ پرایم درنظر گرفته شده است. این نمایشگر در حالت تنظیم دستی و خودکار نور حداکثر ۳۷۲ نیت روشنایی تولید می‌کند که تقریبا مشابه دیگر میان‌رده‌های هواوی و آنر ارزیابی می‌شود. وقتی وای ۹ پرایم برای بررسی به اتاق تاریک برده شد، روشنایی بالای رنگ مشکی مشهود بود؛ روشنایی ۴/۴ نیتی رنگ مشکی دستیابی به کنتراست مناسب را دشوار می‌کند. کنتراست Native کمی پایین‌‌تر از محصولات خود هواوی اما در همان محدوده به‌دست آمد.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

۱/۳

۴/۴

۳۹۱

۴/۴

۳۹۰

۸۹

۶/۹

۱.۸ (Normal)

آنر ۹ ایکس

۲.۲

۴.۵

۴۴۵

۴.۵

۴۴۵

۹۹

۶.۱

۱.۹ (Normal)

موتورولا وان اکشن

۳.۴

۳.۷

۳۴۲

۳.۵

۳۶۰

۱۰۳

۶

۵.۹ (Natural)

می ۹ لایت

۳

۰

۷۸۰

۰

۱۰۴۰

۳/۹

۰/۸ (Standard)

ردمی 8A

۰/۶

۱/۵

۲۵۰

۱/۵

۳۱۰

۲۰۷

۴/۶

۲/۴ (Standard)

شاهین ۲

۳/۲

۳

۳۴۰

۳

۳۴۰

۱۱۳

۷/۵

۷/۵

گلکسی A70

۲/۳

۰

۵۸۰

۰

۶۷۰

۵/۶ (Vivid)

۳/۸ (Natural)

ردمی نوت ۸ پرو

۰/۷۵

۳/۸

۳۸۵

۵/۱

۵۳۰

۱۰۳

۵/۹

۴/۶ (Standard)

ردمی نوت ۸

۱

۴/۷

۴۷۰

۶

۶۱۳

۱۰۲

۵/۹

۱/۸ (Standard)

شیائومی می ای ۳

۴/۳۷

۰

۵۳۰

۰

۵۳۰

۴/۴

۴/۴

شیائومی ردمی 7

۱/۳۵

۲/۵۵

۲۶۵

۲/۵۵

۲۶۵

۱۰۴

۵/۵

۴/۳ (Standard)

شیائومی ردمی 7A

۰/۶

۲/۹۷

۲۶۰

۲/۹۷

۲۶۰

۸۷/۵

۵/۳

۱/۹ (Standard)

شیائومی Mi 9T

۲/۹

۰

۷۲۰

۰

۹۴۰

۴/۹

۱/۶ (Standard)

گلکسی A80

۲/۶۵

۰

۶۶۰

۰

۹۷۰

۵/۳

۳/۱ (Natural Mode)

Mi 9 SE

۲/۱

۰

۶۴۲

۰

۱۰۰۸

۴/۸

۱/۹ (Standard)

گلکسی A50

۲/۳

۰

۶۶۰

۰

۸۲۰

۵

۲/۴ (AMOLED Cinema)

گلکسی M30

۲/۴

۰

۶۳۰

-

-

۵/۷

۲/۹ (Video)

گلکسی M20

۲/۸

۳/۶۵

۳۲۸

-

-

۸۹/۹

۵/۶

۵/۶

پی اسمارت ۲۰۱۹

۱/۲

۳/۷

۳۲۰

۳/۷

۳۲۰

۸۶/۵

۵/۸

۱/۴ (Normal)

پی ۳۰ لایت

۰/۶

۴

۳۰۵

۴

۳۰۵

۷۶

۵

۲/۴ (Normal)

نوکیا X7

۵/۸

۳/۴

۴۳۰

۴/۴۶

۵۳۰

۱۲۵

۱/۶

۵/۴ (Dynamic)

نوا ۳

۰/۷۵

۲/۷

۳۵۰

۲/۹۵

۳۲۵

۱۳۰

۸/۵

۴/۸ (Normal Mode)

* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزاری مخصوص به‌‌دست آورده است.

زاویه‌ی دید نمایشگر در روشنایی ۲۰۰ نیتی تنها نمره‌ی قبولی دریافت می‌کند و نمونه‌های IPS بهتری نیز در بازار یافت می‌شود. در مجموع دو حالت کلی Normal و Vivid برای رنگ‌ها تعبیه شده است؛ حالت پیش‌فرض Vivid رنگ‌های زنده‌تری را نمایش می‌دهد و حالت Normal با هدف ارائه‌ی رنگ‌های طبیعی‌تر و البته دقیق‌تر تعبیه شده است. CCT یا Correlated Color Temperature بالای نمایشگر (۹۲۸۰ کلوین) در حالت Vivid به خوبی در سرد بودن بیش از اندازه رنگ سفید مشهود است از این رو توصیه می‌کنیم حتما حالت Warm را فعال کنید؛ در حالت Normal وضعیت رنگ سفید بسیار بهتر ارزیابی می‌‌شود. 

دقت رنگی در فضای sRGB در حالت Normal- وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ هواوی
پوشش فضای رنگی sRGB در حالت Normal - وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ هواوی
دقت رنگی در فضای DCI P3 در حالت Vivid و فعال بودن Warm - وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ هواوی
پوشش فضای رنگی DCI P3 در حالت Vivid - وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ هواوی

نمایشگر وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ همانند اکثر گوشی‌های میان‌رده‌ی بازار با نمایشگر LCD از فضای رنگی گسترده پشتیبانی نمی‌کند؛ حالت Vivid نزدیک به ۸۴ درصد فضای رنگی DCI P3 و حالت Normal بیش از ۹۹ درصد فضای sRGB را پوشش می‌دهد. خطای رنگ ۱/۸ برای حالت Normal نتیجه‌ی خوبی محسوب می‌شود اما خطای ۶/۹ برای حالت Vivid را نمی‌توان نتیجه خوبی دانست. روشنایی حداقل گوشی‌های هواوی همواره مناسب بوده است؛ ۱/۳ نیت روشنایی همراه‌با قابلیت Eye Comfort برای کاهش نور آبی، استفاده از وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ در فضای کم‌نور را ساده‌تر می‌کند. 

از محصولی که در دسته‌ی اقتصادی قرار می‌گیرد، نمی‌توان انتظار اسپیکر استریو و تجربه‌ی صوتی شگفت‌انگیز را داشت. وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ برای تولید صدا به اسپیکر تک‌کاناله‌ای متکی است که در لبه‌ی پایین دستگاه قرار دارد. بلندی صدای اسپیکر مناسب ارزیابی می‌شود؛ اما شفافیت آن چندان رضایت‌بخش نیست.

نرم‌افزار و رابط کاربری

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید ۹ پای و رابط کاربری EMUI 9.1 به‌فروش می‌رسد؛ بنابراین آنچه کاربر تجربه می‌کند، فاصله‌ی بسیاری با اندروید خالص دارد. خوشبختانه وای ۹ پرایم با سرویس‌های گوگل عرضه می‌شود و دسترسی کاملی به فروشگاه پلی‌استور دارد. ازآنجاکه محصولی همچون P Smart Z با مشخصات فنی مشابه، به‌روزرسانی اندروید ۱۰ را دریافت خواهد کرد، می‌توان امیدوار بود که شرکت سازنده با کمی تأخیر، کاربران وای ۹ پرایم را نیز خوشحال کند.

از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های EMUI 9.1 می‌توان به فایل‌سیستم EROFS با افزایش ۲۰ درصدی نرخ خواندن تصادفی، ۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اضافه‌تر نسبت به گذشته، امنیت بیشتر ازطریق ایزوله‌سازی حافظه‌ی read-only، قابلیت GPU Turbo 3.0 سازگار با ۲۵ بازی محبوب، کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی پردازنده و بهینه‌سازی تجربه‌ی بازی مداوم و در نهایت اپلیکیشن AR Measure برای سنجش ابعاد اجسام اشاره کرد.

مانند سایر دستگاه‌های مبتنی‌بر EMUI، در وای ۹ پرایم به‌صورت پیش‌فرض خبری از منوی اپلیکیشن‌ها نیست؛ اما کاربر می‌تواند از تنظیمات گوشی، این منو را اضافه کند. با سوایپ به سمت راست از داخل نمایشگر، گوگل فید ظاهر می‌شود که اطلاعاتی همچون آب‌وهوا یا اخبار سفارشی‌شده را به‌نمایش می‌گذارد. حسگر اثر انگشت فیزیکی وای ۹ پرایم، امکان سوایپ برای گشودن مرکز اعلانات را نیز دارد که کاربر را از جابه‌جایی مداوم دست برای دسترسی به لبه‌ی بالایی نمایشگر ۱۹/۵:۹ دستگاه بی‌نیاز می‌سازد.

رابط کاربری وای 9 پرایم

هواوی درکنار راهکار ناوبری قدیمی اندروید مبتنی‌بر سه کلید هوم، بازگشت و اپلیکیشن‌های اخیر، امکان استفاده از ژست‌های حرکتی را دراختیار کاربر می‌گذارد، بدین‌ترتیب که با سوایپ از کناره‌های پایینی نمایشگر، می‌توان به عقب بازگشت، با سوایپ از لبه‌ی پایین به‌سمت بالا، وارد صفحه‌ی هوم شد یا با مکثی کوتاه، به فهرستی افقی از اپلیکیشن‌های اجرا‌شده‌ دسترسی داشت، سوایپ به‌سمت بالا از گوشه‌ها، گوگل اسیستنت را فرامی‌خواند و در نهایت برای دسترسی به منوی همبرگی اپلیکیشن‌ها نیز باید از کناره‌های بالایی نمایشگر سوایپ کرد. نگارنده راهکار هواوی برای ناوبری را نه‌چندان شهودی و کمی گیج‌کننده می‌داند.

بهره‌گیری از رابط کاربری پرقابلیتی همچون EMUI، سروکله‌زدن با انبوهی از اپلیکیشن‌های اضافه را نیز در پی دارد؛ وای ۹ پرایم دو گالری عکس، دو پخش‌کننده‌ی موسیقی، دو اپلیکیشن Email، دو فروشگاه اپلیکیشن و اپلیکیشن‌های فیسبوک، نتفلیکس، AliExpress و Booking.com را به‌صورت پیش‌فرض دارد؛ البته اپلیکیشن خاطره‌انگیز رادیو FM اندکی حس ناخوشایند این ابزارهای زائد را تسکین می‌دهد.

دوربین

در شرایطی که مدل Y9 2019 از دوربین دوگانه بهره می‌برد، هواوی دوربین مدل پرایم را از نوعِ سه‌گانه انتخاب کرده است؛ دوربینی که از ماژول اصلی ۱۶ مگاپیکسلی با لنز واید F/1.8، ماژول ۸ مگاپیکسلی با لنز اولتراواید F/2.4 و ماژول تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی قدرت می‌گیرد که مورد آخر برای جداسازی بهتر سوژه از پس‌زمینه و پیاده‌سازی طبیعی‌تر افکت بوکه به‌کار می‌رود و به‌صورت مستقل در تجربه‌ی عکاسی کاربر نقشی ندارد. 

Huawei Y9 Prime 2019 / هواوی وای 9 پرایم 2019

نرم‌افزار دوربین وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ تفاوتی با میان‌رده‌های دیگر هواوی ندارد؛ با اسکرول روی نوار باریکی می‌توان بین حالت‌های مختلف استفاده از دوربین شامل فیلم‌برداری (با وضوح حداکثری 1080p و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه)، عکاسی خودکار، پرتره، و البته حالت Night جابه‌جا شد؛ مهندسان هواوی حالت مجزایی برای پیاده‌سازی افکت بوکه روی سوژه‌های بی‌جان موسوم به Aperture نیز در نظر گرفته‌اند. با لمس آیکون More روی نوار یادشده می‌توان به تعدادی حالت دیگر، شامل پاناروما، HDR، اسلوموشن (با وضوح 720p و نرخ ۴۸۰ یا ۱۲۰ فریم‌برثانیه) و تایم‌لپس دسترسی داشت. 

در لبه‌ی انتهایی رابط کاربری دوربین وای ۹ پرایم، نوار دیگری با کلیدهای تنظیمات، هوش مصنوعی، فلش و HiVision‌ دیده می‌شود که مورد آخر برای تشخیص سوژه از غذا و کالری آن گرفته تا نقاشی‌های مشهور کاربرد دارد. براساس ادعای هواوی، الگوریتم AI می‌تواند بیش از ۲۲ دسته‌بندی و ۵۰۰ صحنه را به‌صورت بی‌درنگ شناسایی و پارامترهای عکاسی را به‌صورت خودکار تنظیم کند؛ اما در کمال تعجب با فعال‌سازی AI وضوح عکس‌های دوربین اصلی روی ۸ مگاپیکسل قفل می‌شود. 

گالری عکس‌های وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019
نمونه عکس‌های وای 9 پرایم 2019

وای ۹ پرایم محصولی اقتصادی است و این موضوع را می‌توان به‌خوبی در تجربه‌ی عکاسی با آن هرچه بهتر درک کرد. عکس‌های ثبت‌شده با دوربین اصلی در روشنی روز جزئیات مناسبی دارند؛ هرچند که گاهی اوقات جزئیات عکس را می‌‌توان مصنوعی و ناشی از شارپ‌بودن بیش از حد دانست. گستره‌ی دینامیکی در حد متوسطی قرار می‌گیرد؛ اما نکته‌ی منفی به طبقه‌بندی HDR به‌عنوان حالتی مستقل در رابط کاربری دوربین بازمی‌گردد!

جزئیات عکس‌های اولتراواید کمتر و رنگ آن‌ها سردتر از دوربین اصلی است؛ درحالی‌که گستره‌ی دینامیکی نیز محدودیت بیشتری دارد، نکته‌ی منفی دیگر به اعوجاج نسبتا زیاد گوشه‌های عکس‌ بازمی‌گردد. با وجود اختصاص‌یافتن ماژولی مجزا برای تشخیص عمق، وای ۹ پرایم در زمینه‌ی تفکیک سوژه از پس‌زمینه در عکس‌های پرتره چندان اتکاپذیر نیست و گاهی مرز سوژه را نیز محو می‌‌کند. نکته‌ی دیگر به نوردهی بیش از حد نواحی روشن پس‌زمینه یا به‌اصطلاح سوختن این نواحی مربوط می‌شود.

واید در برابر اولتراواید در طول روز  

وای 9 پرایم واید
واید
وای 9 پرایم اولتراواید
اولتراواید

با تاریک‌شدن هوا، سطح جزئیات عکس‌های وای ۹ پرایم نیز افت بسیاری تجربه می‌کند. دوربین اصلی در حالت خودکار عکس‌هایی سافت با هاله‌ای از رنگ زرد می‌گیرد و عکس‌های دوربین اولتراواید نیز با افت شدید جزئیات و طراوت رنگ‌ها مواجه می‌شود. خوشبختانه حالت Night با نوردهی چندثانیه‌ای، روشنایی و جزئیات عکس‌های دوربین اصلی را بهبود می‌دهد؛ اما دوربین اولتراواید از این حالت پشتیبانی نمی‌کند.

واید در برابر اولتراواید در طول شب

وای 9 پرایم - اولتراواید
اولتراواید
وای 9 پرایم Photo
واید با حالت Photo
وای 9 پرایم Night
واید با حالت Night

هواوی در تبلیغات وای ۹ پرایم تمرکز ویژه‌ای روی دوربین سلفی آن دارد. وای ۹ پرایم برای ثبت عکس‌های سلفی به ماژولی ۱۶ مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و لنز F/2.0 اتکا دارد که در قالب مکانیزم پریسکوپی کوچکی در مجموع ظرف مدت ۴ ثانیه از دل گوشی بیرون می‌آید، عکس را ثبت می‌کند، سپس به موقعیت ابتدایی بازمی‌گردد. عکس‌های سلفی گوشی در طول روز جزئیات رضایت‌بخش و رنگ‌های نسبتا زنده‌ای دارند؛ اما گاهی، جزئیات در هایلایت‌ها از دست می‌رود.

عکس‌های سلفی وای 9 پرایم
عکس‌های سلفی وای 9 پرایم
عکس‌های سلفی وای 9 پرایم
عکس‌های سلفی وای 9 پرایم

بازده و عملکرد

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ از پردازنده‌ میان‌رده‌ی Kirin 710F قدرت می‌گیرد. متأسفانه و در کمال تعجب، دروب‌سایت HISILICON، زیرمجموعه‌ی هواوی و سازنده‌ی تراشه‌های سری Kirin، هیچ اطلاعاتی درباره‌ی کرین 710F دردسترس نیست؛ اما ظاهرا برخلاف آنچه نام پردازنده القا می‌کند، کرین 710F نسخه‌ای ارتقا‌یافته از کرین ۷۱۰ به‌حساب نمی‌آید و تنها تفاوت آن با مدل یادشده به استفاده از راهکار FCCSP (بسته‌بندی در مقیاس تراشه‌ی Flip Chip) برای بسته‌بندی ماژول‌های پردازنده بازمی‌گردد و در حقیقت پسوند F نیز از نام همین راهکار گرفته شده است.

Huawei Y9 Prime 2019 / هواوی وای 9 پرایم 2019

برخلاف پردازنده‌ای همچون اسنپدراگون ۷۱۰ که از هسته‌های قدرتمند‌ترِ A75 و A55 بهره می‌برد، تراشه‌ی چینی‌ها از ترکیب ۴ هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتزی A73 با ۴ هسته‌ی ۱.۷ گیگاهرتزی A53 به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند. کرین 710F برای پردازش‌های گرافیکی نیز از ماژول Mali G51 MP4 کمک می‌گیرد. مشخصات یادشده برای محصولی که جزو دسته‌ی اقتصادی به‌حساب می‌آید، کافی به‌نظر می‌رسد.

اکسینوس ۹۶۰۹ در برابر رقبا

پارامترها / پردازنده

کرین 710F

اسنپدراگون ۶۶۵

اکسینوس ۹۶۱۰

CPU

۴ هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 260 Gold مبتنی بر A73 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 260 Silver مبتنی بر A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز

GPU

آرم Mali-G51 MP4

آدرنو ۶۱۰

آرم Mali-G72 MP3

حافظه‌ی رم

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز

رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1

UFS 2.1

UFS 2.1, eMMC 5.1

ان‌کُد / دی‌کُد

ان‌کُد 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

مودم

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

اسنپدراگون X12

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

NPU

--

کوالکام AI Engine نسل سوم

--

فرایند ساخت

۱۲ نانومتری

۱۱ نانومتری

۱۰ نانومتری

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ در دو نسخه‌ی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد؛ اما به‌لطف وجود درگاه microSD می‌توان ظرفیت حافظه را تا یک ترابایت نیز افزایش داد. هر دو نسخه‌ی گوشی از ۴ گیگابایت رم بهره می‌برد، با این حافظه می‌توان انتظار عملکرد چندوظیفگی نسبتا رضایت‌بخشی را از دستگاه اقتصادی هواوی داشت. در جدول زیر سرعت خواندن و نوشتن حافظه در مدل ۱۲۸ گیگابایتی Y9 Prime 2019 آمده است:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

Y9 پرایم ۲۰۱۹

۲۸۱/۰۱

۱۹۹/۰۸

۴۵/۵۴

۷۶/۴۷

موتورولا وان اکشن

۴۹۹.۲۴

۱۹۰.۰۳

۱۱۱.۱۲

۱۲۹.۲۲

می ۹ لایت

۴۳۰.۲۸

۲۴۹.۳۷

۱۱۳.۶۱

۱۲۲.۲۷

ردمی 8A

۲۷۹/۷۸

۱۰۷/۲۷

۵۵/۷۳

۱۵/۲۱

شاهین ۲

۲۹۶/۹۵

۱۹۰/۳۷

۸۹/۵۶

۲۰/۷

گلکسی A70

۵۰۳/۳۲

۱۹۳/۰۲

۱۳۱/۰۷

۲۲/۱

ردمی نوت ۸ پرو

۵۲۵/۲۱

۱۹۵/۹۷

۱۴۹/۳۵

۱۷۲/۴۳

ردمی نوت ۸

۳۰۲/۴۷

۲۳۷/۸۱

۵۹/۷۳

۱۱۴/۲۳

شیائومی می ای ۳

۵۰۶/۸۱

۱۹۱/۰۴

۱۲۶/۴۸

۱۰۳/۲۴

شیائومی Mi 9T

۴۸۷/۸۱

۱۸۹/۹۴

۱۲۷/۸۶

۹۶/۳۱

گلکسی A80

۴۹۷/۱۱

۱۹۱/۹۲

۱۱۴/۹۴

۲۱/۸۷

شیائومی Mi 9 SE

۴۸۵/۲۷

۱۸۴/۶۴

۱۱۸/۳

۲۶/۹

سامسونگ گلکسی A50

۴۹۴/۸

۱۹۲/۵۵

۱۰۳/۵۲

۱۸/۹۶

سامسونگ گلکسی M30

۲۸۰/۳۵

۱۰۱/۴۶

۶۴/۸۹

۶۱/۲

سامسونگ گلکسی M20

۳۰۹/۹۷

۱۴۳/۶

۶۷/۷۷

۴۵/۴۷

هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹

۲۹۷/۵

۱۵۹/۸

۴۴/۱۵

۷۸/۲۴

هواوی پی ۳۰ لایت

۳۰۴/۵۱

۲۱۶/۱۹

۶۵/۷۳

۴۹/۰۳

نوکیا X7

۲۹۱/۰

۲۰۸/۳۵

۸۴/۲۱

۱۷/۰۶

نوا ۳

۸۷۹/۸۳

۱۷۶/۵۳

۱۵۰/۵۳

۱۵۷/۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

هواوی در گوشی مقرون‌به‌صرفه‌ی وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ نیز همانند پرچم‌داران قدرتمندش، حالتی موسوم به Performance Mode را در تنظیمات باتری فراهم کرده که هدف از آن امکان انتخاب کاربر بین بهترین عملکرد یا مصرف انرژی متعادل است؛ بنابراین برای نشان‌‌دادن عملکرد Performance mode، بنچمارک‌های نرم‌افزاری را در دو حالت با و بدون حالت یادشده اجرا می‌کنیم.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

محصول / بنچمارک

AnTutu 8

3DMark

PCMark

Work 2.0

GeekBench 5

GFXBench

IceStorm

Unlimited

Sling Shot Extreme 

Overall / Web Browsing 

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - Normal Tier

Manhattan 3.1 

Car Chase

T-Rex

Unlimited

(Onscreen / Offscreen (FPS

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

Perf. mode

۱۷۵۵۶۷

۲۱۳۱۱

۹۹۴

۷۰۰۸

۷۳۹۴

۳۳۳

۱۴۱۵

۴.۵

۵.۶

۱۲

۱۴

۶.۲

۷.۷

۳۴

۳۹

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

۱۵۸۹۲۹

۱۶۶۲۵

۹۶۷

۵۹۶۰

۵۴۹۳

۳۰۶

۱۳۹۰

۴.۵

۵.۶

۱۲

۱۴

۶.۲

۷.۷

۳۴

۳۹

موتورولا وان اکشن

۱۸۵۸۲۶

۲۳۴۸۲

۱۳۵۴

۶۶۵۱

۶۴۵۸

۳۴۱

۱۳۶۱

۷.۳

۹.۷

۱۳

۱۴

۷.۹

۹.۳

۳۶

۴۰

می ۹ لایت

۱۹۵۶۴۰

۲۹۲۲۳

۱۹۴۵

۶۷۶۳

۶۴۱۱

۳۴۴

۱۴۰۷

۱۱

۱۲‍

۲۱

۲۳

۱۲

۱۳

۵۶

۶۵

شیائومی Mi 9 SE

۲۱۹۹۷۱

۳۱۶۵۳

۲۲۰۹

۶۸۷۵

۶۴۷۰

۳۹۴

۱۵۱۵

۱۳

۱۴

۲۴

۲۶

۱۳

۱۵

۵۸

۷۴

شیائومی Mi 9T

۲۵۱۳۷۷

۳۲۷۵۴

۲۳۳۸

۷۵۰۸

۷۲۰۴

۵۴۵

۱۷۲۰

۱۳

۱۶

۲۳

۲۷

۱۳

۱۶

۵۸

۷۷

ردمی 8A

Failed

۱۳۲۰۴

Failed

۴۶۱۱

۵۰۷۶

Not Installed

۶/۱

۳/۳

۱۴

۶/۴

۷/۱

۳/۵

۳۴

۲۲

شاهین ۲

۱۵۵۶۹۸

۱۹۰۸۷

۱۱۵۳

۸۰۵۶

۸۷۱۹

۲۸۵

۱۴۳۲

۶/۹

۷/۵

۱۱

۱۲

۶/۷

۷/۴

۳۳

۳۹

گلکسی A70

۱۹۹۶۸۲

۲۴۵۲۰

۱۱۱۸

۷۳۳۷

۶۷۳۴

۵۰۷

۱۶۰۶

Failed

۱۳

۱۵

۶/۹

۸/۱

۳۷

۴۱

ردمی نوت ۸ پرو

۲۸۱۴۶۷

۳۴۰۹۰

۲۰۳۸

۱۰۲۰۲

۹۵۵۷

۴۹۸

۱۶۴۰

۱۳

۱۳

۱۶

۱۹

۱۱

۱۱

۴۵

۵۲

ردمی نوت ۸

۱۶۵۶۱۹

۲۳۷۸۱

۱۱۲۴

۶۷۱۹

۶۵۸۳

۳۱۳

۱۳۸۹

Failed

۱۲

۱۳

۶/۲

۷/۰

۳۳

۳۶

شیائومی می ای ۳

۱۷۳۲۵۲

۲۳۶۶۰

۱۱۳۲

۶۶۲۶

۶۱۶۲

--

Failed

۲۶

۱۳

۱۳

۷/۲

۵۲

۳۶

ردمی نوت ۷

۱۷۲۹۷۴

۲۶۲۵۷

۱۴۱۰

۶۳۴۱

۵۹۰۱

--

۷

۸

۱۳

۱۵

۷/۷

۹/۱

۴۴

۵۰

گلکسی A80

--

۳۷۷۶۲

۲۳۹۳

۷۰۹۹

--

--

۱۵

۱۸

۲۴

۲۵

۱۴

۱۷

۵۹

۸۴

گلکسی A50

۱۷۲۷۶۳

۱۶۵۲۰

۱۳۴۹

۵۸۳۹

۵۲۶۹

--

۷/۹

۹/۷

۱۳

۱۴

۸/۳

۹/۱

۳۷

۴۱

گلکسی M30

--

۱۳۲۲۸

۵۸۴

۵۱۴۲

۵۳۳۵

--

۴/۳

۴/۸

۴/۳

۴/۹

۷

۷/۹

۲۲

۲۵

گلکسی M20

--

۱۳۲۴۸

۵۸۱

۵۱۲۰

۵۳۴۰

--

۲/۳

۲/۶

۲/۴

۲/۶

۳/۸

۴/۳

۱۲

۱۴

هواوی پی ۳۰ لایت(Performance)

--

۲۲۰۶۶

۹۷۵

۷۰۷۳

۷۶۶۹

--

۵/۰

۵/۷

۱۳

۱۴

۶/۹

۷/۷

۳۷

۳۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

همان‌طور که نتایج نشان می‌دهند، در پاره‌ای از موارد همچون گیک‌بنچ و GFXBench تفاوت‌ بین دو حالت Perf. mode روشن یا خاموش، ناچیز یا صفر است؛ اما در آزمون انتوتو، PCMark و آزمون‌های گرافیکی 3DMark، اختلاف عملکرد بیشتر می‌شود.

باتری

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ برای تأمین انرژی موردنیاز خود به باتری نسبتا حجیمی با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت اتکا دارد. بنابر تجربه‌های گذشته، احتمالا چنین ظرفیتی می‌تواند شارژدهی مناسبی را به‌همراه داشته باشد. هواوی ادعا می‌کند که این باتری به‌همراه راهکار هوشمند صرفه‌جویی در مصرف باتری، بهره‌وری انرژی را بسیار افزایش می‌دهد؛ به‌طوری که وای ۹ پرایم می‌تواند در تمام روز همراه کاربر باشد.

Huawei Y9 Prime 2019 / هواوی وای 9 پرایم 2019

برای اجرای آزمون پخش فیلم، ابتدا روشنایی نمایشگر وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ را روی ۲۰۰ نیت قرار می‌دهیم و سپس در شرایطی که خروجی صدا و اتصالات بی‌سیم قطع شده است، ویدئو معیار زومیت با وضوح HD را به‌صورت مداوم تا اتمام کامل شارژ باتری روی گوشی پخش می‌کنیم. میان‌رده‌ی اقتصادی هواوی در این آزمون به‌مدت ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام آورد. 

برای سنجش مدت‌زمان روشن‌ماندن نمایشگر (SoT) با روشنایی ۲۰۰ نیت، از PCMark کمک می‌گیریم؛ این آزمون با شبیه‌سازی‌ کاربری‌های روزمره، نظیر وب‌گردی و ویرایش عکس یا اسناد، می‌تواند شرایط برابری برای مقایسه‌ی SoT دستگاه‌های مختلف باشد. وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ با ثبت مدت‌زمان ۹ ساعت و ۴۲ دقیقه، جایگاهی را در میانه‌های جدول محصولات میان‌رده و اقتصادی به‌دست آورد. با چنین نتیجه‌ای می‌توان انتظار داشت تا مانند اغلب محصولات بازار، مدل ۲۰۱۹ وای ۹ پرایم ۱/۵ روز کاربری با استفاده‌های نیمه‌سنگین و عادی را همراهی کند.

محصول / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد طولانی‌مدت

(فریم)

درصد افت عملکرد

دمای بیشینه

(درجه‌ی سلسیوس)

دقیقه:ساعت

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

۶.۵۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۲۴۵/۲

Perf. mode

۷۳۸/۶

Perf. mode

۰/۷∼

Perf. mode

۴۲/۸

Perf. mode

--

۱۱:۳۰

۳۰۹/۵

۶۸۷/۳

۸/۵∼

۴۱

۹:۴۲

موتورولا وان اکشن

۶.۳ اینچ

۲۵۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۰:۴۴

۲۷۹/۸

۷۷۹/۵

۰/۱۹∼

۳۷/۶

۸:۱۳

می ۹ لایت

۶.۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۳۰

۱۷:۵۳

۳۶۳/۳

۱۲۸۲

‍‍‍‍۰∼

۳۷/۵۰

۱۲:۰۶

ردمی 8A

۶.۲ اینچ

۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۱۷

۵۵۴/۶

۸۱۰/۶

۰/۹۱

۳۲/۵۰

۱۲:۰۷

شاهین ۲

۶.۲۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۹۵۰

۱۱:۴۵

۵۰۶/۲

۶۷۲/۳

۰/۲۵

۳۹

۷:۱۶

گلکسی ای ۷۰

۶.۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۴۰

۴۴۹/۱

۶۳۴/۳

۲۴/۶

۳۵.۷

۱۰:۵۷

ردمی نوت ۸ پرو

۶.۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۴:۰۳

۴۳۱

۱۰۲۵

۳۶/۹

۴۱/۲۵

۸:۱۱

ردمی نوت ۸

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۳

۳۷۸

۶۸۹/۵

۲/۵

۳۷/۵

۱۱:۰۲

شیائومی می ای ۳

۶.۰۱ اینچ

۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل

۴۰۳۰

۱۵:۲۵

۳۷۸/۶

۱۵۵۶

۵

۳۹

۱۲:۴۰

شیائومی Mi 9T

۶.۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۸:۱۱

۳۶۸/۹

۱۲۴۹

۱۱

۴۰

۱۲:۳۷

گلکسی A80

۶.۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱۶:۳۴

۳۱۷/۵

۱۲۸۹

--

--

۸:۲۵

شیائومی Mi 9 SE

۵.۹۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۰۷۰

۱۴:۰۵

۳۰۳/۷

۱۰۳۰

۳۰

۴۲

۸:۳۶

گلکسی A50

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۰

۵۳۳/۲

۴۶۸/۹

--

--

۱۱:۲۳

گلکسی M30

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰

۲۳۴

۸۵۷/۶

--

--

۱۳:۵۳

گلکسی M20

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۰

۲۳۸

۸۴۳/۲

--

--

۱۱:۰۰

پی اسمارت ۲۰۱۹

۶.۲۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۰:۰۶

۳۴۱/۲

۵۵۴/۸

۱۸/۴

۴۱

۷:۵۲

هواوی پی ۳۰ لایت

۶.۱۵ اینچ

۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۴۰

۱۱:۰۶

۳۱۰

۵۵۸/۹

۴۴

۴۱

۷:۳۷

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در مرحله‌ی بعد نوبت به آزمون GFXBench می‌رسد تا شارژدهی و عملکرد وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ را حین انجام پردازش مداوم محتوای گرافیکی سنگین ارزیابی کند. برای نمایش تفاوت پروفایل‌های مصرف انرژی Performance و Balanced، آزمون گرافیکی GFXBench را در دو حالت روی وای ۹ پرایم اجرا می‌کنیم. درحالی‌که پروفایل انرژی Performance حدود ۲۱ درصد از مدت‌زمان شارژدهی گوشی در کاربری‌هایی همچون اجرای بازی می‌کاهد؛ اما پایداری عملکرد به‌میزان چشم‌گیری بهبود می‌یابد.

میا‌ن‌رده‌ی اقتصادی هواوی از فناوری شارژ بی‌سیم بهره‌ای نمی‌برد و به‌صورت پیش‌فرض با شارژری ۱۰ واتی (۵ ولت/ ۲ آمپر) به‌فروش می‌رسد؛ شارژری که وای ۹ پرایم را ظرف ۳۰ دقیقه، حدود ۲۵ درصد شارژ می‌کند.

جمع‌بندی

برچسب قیمتی زیر ۳ میلیون تومانی وای ۹ پرایم در شرایطی که محصولات پرچم‌دار با قیمت‌های نجومی در داخل کشور به‌فروش می‌رسند، توجیه اقتصادی خرید این گوشی هوشمند را به‌میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. وای ۹ پرایم در ازای پرداخت مبلغ یادشده، نمایشگری کاملا تمام‌صفحه، دوربین سلفی پریسکوپی، کیفیت ساخت رضایت‌بخش، شارژدهی مناسب و عملکردی روان برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد؛ اما مهم‌ترین ضعف‌های گوشی را نیز می‌توان دوربین اولتراواید ناکارآمد و روشنایی پایین‌تر نمایشگر نسبت به رقبا دانست.

نکات مثبت

  • نمایشگر ۶/۵۹ اینچی تمام‌صفحه و عاری از بریدگی
  • عملکرد سریع و روان
  • کیفیت ساخت مناسب
  • عملکرد راضی‌کننده‌ی دوربین در طول روز نسبتا قیمت

نکات منفی

  • دوربین اولتراواید ناکارآمد
  • روشنایی پایین نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات