تویوتا یاریس GR رونمایی شد

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن در تلاش است تا رقیبی برای هوندا سیویک تایپ R و رنو مگان RS در اندازه‌ی کوچک‌تر بسازد. یاریس GR با پیشرانه‌ی ۲۶۰ اسب‌بخار، عضو تازه‌ی کلاس هاچبک‌های اسپرت خواهد بود.
تبلیغات

دپارتمان GR، از گذشته خودروهای تویوتا را برای حضور در مسابقات سرعت آماده می‌کرده است. این برند با نام کامل گازو ریسینگ (Gazoo Racing)، طی سال‌های اخیر به تولید مدل‌های قدرتمند با استاندارد جاده‌ای نیز می‌پردازد تا علاقه‌مندان خودروهای اسپرت، محصولی با قابلیت استفاده در پیست و مناسب رانندگی روزانه، در اختیار داشته باشند. امروزه، نسخه‌های GR از کورولا و GT۸۶ و یاریس در بازار جهانی وجود دارند.

برخلاف کمری، کورولا و راو4 که همگی از پرفروش‌ترین خودروهای دنیا در کلاس خود محسوب می‌شوند، یاریس با تقاضای بالا و محبوبیت جهانی رو‌به‌رو نیست. شاید به همین دلیل، تویوتا سرمایه‌گذاری بر توسعه‌ی یاریس و ایجاد تنوع در محصولات مرتبط با آنرا افزایش داده است. نسل جدید یاریس، چند ماه قبل رونمایی شد و حالا، مدل GR با توانایی‌های بالاتر معرفی شده است.

Toyota GR Yaris

نسل قبل یاریس GRMN که سال ۲۰۱۸ رونمایی شد، مجهز به پیشرانه‌ی سوپرشارژ با قدرت ۲۰۵ اسب‌بخار بود؛ درحالی‌که نسخه‌ی جدید از قوای محرک توربوشارژ و ۲۵۷ اسب‌بخار استفاده می‌کند. پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱/۶ لیتری یاریس GR، گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر دارد که همراه وزن خالص ۱۲۸۰ کیلوگرمی، ترکیبی عالی برای رانندگی اسپرت خواهد بود. در کمال تعجب، این هاچبک ۳‌در، مجهز به سیستم دو دیفرانسیل تولید خواهد شد و فقط با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی، قابل خرید است. براساس اطلاعات رسمی سازنده، یاریس GR برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت، تنها ۵/۵ ثانیه زمان لازم دارد و نهایت سرعت محدودشده به ۲۳۰ کیلومتربرساعت فراهم می‌کند.

Toyota GR Yaris

تقسیم مقدار گشتاور بین محورهای جلو و عقب، با انتخاب حالت‌های رانندگی عادی، اسپرت و مخصوص پیست توسط راننده، قابل تنظیم است. در حالت عادی، گشتاور به نسبت ۶۰:۴۰ روی چرخ‌های جلو و عقب اعمال می‌شود. مود رانندگی اسپرت، سهم محور عقب را افزایش می‌دهد و نسبت ۳۰:۷۰ دارد. در حالت مخصوص پیست (Track mode) تمام گشتاور یاریس GR روی محور جلو یا عقب فرستاده خواهد شد. این شرایط، می‌تواند توسط به دلخواه راننده یا توسط سیستم‌های هوشمند خودرو باتوجه به شرایط رانندگی مدیریت شود تا یاریس در یک لحظه، کاملا دیفرانسیل جلو یا عقب باشد.

Toyota GR Yaris

کارخانه‌ جدید تویوتا در موتوماچی استان یوکوهاما ژاپن، محلی اختصاصی برای خودروهای سری GR است. یاریس GR نیز در همین محل ساخته می‌شود و پیش‌از ارسال به دیگر نقاط جهان، تحویط خریداران محلی خواهد شد. قیمت نسخه‌ی پایه، ۳۶ هزار دلار عنوان شده است که همراه‌با امکانات بیشتر، مثل رینگ‌های آلومنیومی ۱۸ اینچ ساخت BBS و تایرهای میشلن پایلوت، ۴۱ هزار دلار قیمت خواهد داشت. باتوجه به تفاوت در استانداردهای مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست در ژاپن و اتحادیه اروپا، احتمالا نسخه‌ی مخصوص بازار ژاپن نسبت به مدل جهانی، کمی قوی‌تر خواهد بود.

Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات