نمایشگاه CES 2020 و هرآنچه از بزرگ‌ترین رویداد فناوری جهان انتظار داریم

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 20 دقیقه
نمایشگاه CES 2020 هفته‌ی آینده برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیای فناوری، از جدیدترین محصولات و خدمات خود رونمایی می‌کنند. چه انتظاری از نمایشگاه امسال داریم؟
تبلیغات

چند روز بیشتر تا شروع CES 2020 فرصت نداریم و از هم‌اکنون رسانه‌های متعدد به انتشار فهرست مورد انتظار خود از غول‌های دنیای فناوری مشغول شده‌اند. باتوجه به اطلاعات و شایعه‌هایی که تاکنون درباره‌ی رونمایی‌های احتمالی شنیده‌ایم، قطعا با یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فناوری در سال‌های اخیر روبه‌رو خواهیم بود. اگرچه در نام‌گذاری نمایشگاه مذکور دیگر خبری از شعار Consumer Electronic Show نیست، اما به‌هرحال CES هنوز به‌عنوان بهترین مکان برای مشاهده‌ی آخرین و بزرگ‌ترین محصولات جدید و نمونه‌های مفهومی دنیای فناوری در سال نو شناخته می‌شود. 

کاربران دنیای فناوری، فهرست بلندبالایی از محصولات و خدمات مورد انتظار برای CES 2020 دارند. از فناوری مخابراتی 5G تا تلویزیون‌های شفاف Ultra-HD تا پهپادهای شخصی، همگی هیجان نمایشگاه پیش‌رو را دوچندان می‌کنند. به‌علاوه در نمایشگاه CES 2020 همیشه می‌توان انتظار یک رخداد شوکه‌کننده را داشت که شاید با رونمایی محصولی خارق‌العاده توسط یکی از غول‌های فناوری همراه باشد.

انجمن فناوری‌های متمرکز بر مصرف‌کننده (CTA)، برگزاری رویداد CES 2020 را برعهده دارد. آن‌ها به رسانه‌ها اعلام کردند که نمایشگاه امسال تمرکز بالایی روی سفر، گردشگری، تحلیل داده و بهبود تجربه‌ی کاربران دارد. البته، قطعا رونمایی از محصولات جذاب همچون تلویزیون، اسپیکر، هدفون، لپ‌تاپ و گوشی‌ هوشمند، به‌عنوان بخشی جدانشدنی از بزرگ‌ترین رویداد فناورانه‌ی سال وجود خواهد داشت. فراموش نکنید که بسیاری از محصولات جدید به احتمال بسیار بالا برای فناوری‌های انقلابی 5G و 8K بهینه‌سازی شده‌اند.

CES

علاوه بر محصولات جذاب الکترونیکی که در نمایشگاه CES 2020 رونمایی خواهند شد، قطعا بحث‌های متعددی پیرامون مسئله‌ی سلامت دیجیتال و جمع‌آوری و نگه‌داری داده‌های شخصی به جریان خواهد افتاد؛ مسائلی که به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش‌های کنونی صنعت شناخته می‌شوند. درنهایت صرف‌نظر از حوزه‌ی فعالیت و علاقه‌ی کاربران در دنیای فناوری، CES 2020 دستاوردی جدید و جذاب برای همه به‌همراه خواهد داشت.

شایعه‌ها و افشاسازی‌های CES 2020

نمایشگاه CES 2020 هنوز به‌صورت رسمی شروع نشده است، اما اخبار گوناگونی از محصولاتی به گوش می‌رسد که احتمالا رونمایی پرسروصدایی در نمایشگاه داشته باشند. ال‌جی احتمالا با رونمایی از اولین تلویزیون 8K Ultra HD با تأییدیه‌ی صنعتی و آماده‌ی ورود به بازار، سامسونگ را پشت سر خواهد گذاشت. درواقع تأییدیه‌ی صنعتی به این معنا خواهد بود که الی‌جی مجوز استفاده از برچسب 8K Ultra HD را روی محصولات خود دارد. اولین محصولات در این دسته نیز خانواده‌ی Real 8K TV هستند که در CES 2020 رونمایی خواهند شد.

رونمایی‌‌های ال‌جی در CES 2020 محدود به تلویزیون نمی‌شود. شرکت کره‌ای اخیرا خبر از تولید خانواده‌ی نمایشگرهای مخصوص بازی داد که در CES 2020 رونمایی می‌شوند. از میان آن‌ها می‌توان به نمایشگر منحنی ۳۸ اینچی 4K اشاره کرد که قابلیت‌هایی همچون پنل IPS و سرعت پاسخ یک میلی‌ثانیه دارد. نمایشگر مذکور با نرخ بازسازی ۱۴۴ هرتز و پشتیبانی از Nvidia G-Sync همه‌ی رقبا را به چالش خواهد کشید.

در بخش گوشی‌های هوشمند در CES 2020، شرکت چینی وان‌پلاس خبر از رونمایی یک محصول جدید داد که در رویداد اختصاصی این شرکت در نمایشگاه پیش‌رو معرفی خواهد شد. چینی‌‌ها درحال‌حاضر عنوان «OnePlus Concept One» را برای گوشی جدید بیان کرده‌اند. باتوجه به تصویر مبهمی که توسط شرکت سازنده منتشر شده است، دستگاه جدید را می‌توان در دسته‌ی گوشی‌های هوشمند قرار داد، اما این شک هم وجود دارد که وان‌پلاس قصد ورود به دنیای گوشی‌های تاشدنی را داشته باشد.

OnePlus Concept

به‌کاربردن عبارت Concept یا طراحی مفهومی در تبلیغ وان‌پلاس، این شک را ایجاد می‌کند که شاهد محصول نهایی قابل عرضه به بازار نباشد. ازطرفی برخی منابع ادعا می‌کنند که چینی‌ها قصد طراحی و ساخت ایرپاد بی‌سیم برای رقابت مستقیم با ایرپاد اپل را دارند. به‌هرحال احتمالا وان‌پلاس در نمایشگاه پیش‌رو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

شایعه‌ای دیگر در ارتباط با CES 2020 ادعا می‌کند که احتمالا شاهد نسخه‌ی جدیدی از هدفون‌های روگوشی Sony WH-1000XM4 باشیم که به‌عنوان نسخه‌ی جدید محصولات بسیار موفق WH-1000MX3 معرفی می‌شود. نسخه‌ی قبلی با قابلیت حرفه‌ای حذف نویز، اکتبر ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد. اگرچه شایعه‌ی مربوط با هدفون‌های سونی اشاره‌ای به CES 2020 نمی‌کند، زمان احتمالی عرضه یعنی ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰، احتمال رونمایی در CES را افزایش می‌دهد.

اطلاعات تکمیلی درباره‌ی CES 2020

نمایشگاه CES 2020 از هفتم تا دهم ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (۱۷ تا ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۸) به‌صورت رسمی برگزار می‌شود. البته ژورنالیست‌های دنیای فناوری از چند روز قبل در شهر برگزاری رویداد یعنی لاس‌وگاس حاضر خواهند بود تا کنفرانس‌های خبری شرکت‌های فناوری را پوشش دهند که از پنجم ژانویه (۱۵ دی) شروع می‌شوند. کنفرانس‌ها تا روز اول نمایشگاه ادامه پیدا می‌کنند و در جریان همان رویدادها، اطلاعات کاملی از محصولات و خدمات جدید غول‌هایی همچون سونی، سامسونگ، ال‌جی و بسیاری شرکت‌های دیگر دریافت خواهیم کرد.

نمایشگاه امسال مانند رویدادهای گذشته در شهر لاس‌وگاس برگزار می‌شود. منطقه‌ی اصلی نمایشگاه در Las Vegas Strip قرار دارد و خیابان‌های اطراف را نیز پوشش می‌دهد. از لحاظ مساحت، حدود ۲۵۵ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در رویداد امسال خواهیم داشت. ظرفیت تقریبا تمامی هتل‌های شهر در روزهای برگزاری تکمیل است و خیابان‌های منتهی به مراکز نمایشگاهی، ترافیکی سنگینی را تجربه خواهند کرد. CTA وسایل حمل‌ونقل متعددی را از مراکز شهر به محل برگزاری رویدادها تدارک دیده است.

CES

تقریبا تمامی شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری به‌جز اپل در CES 2020 حضور خواهند داشت. از میان بزرگان می‌توان به آمازون،کانن، فیسبوک، اینتل، ال‌جی، لنوو، مایکروسافت،‌ MSI، نیکون، سامسونگ، سونی و بسیاری شرکت‌های دیگر اشاره کرد. البته همه‌ی شرکت‌ها برای نمایش محصولات جدید به CES‌ نمی‌آیند. سهم عمده‌ای از شرکت‌ها هدف تجاری دارند، درحالی‌که دیگران به‌دنبال دریافت بازخورد و حضوری ضمنی در محیط نمایشگاه هستند. به‌هرحال در نمایشگاه امسال هم شاهد صدها محصول جدید در هریک از دسته‌های دنیای فناوری خواهیم بود.

همان‌طور که گفته شد، حمل‌ونقل و گردشگری از موضوع‌های اصلی نمایشگاه CES امسال خواهند بود. تحلیل داده، حریم خصوصی، سلامت دیجیتال، رقابت جهانی بر سر 5G، تجاری‌سازی هوش مصنوعی و البته نمایشگرهای 5K، موضوع‌های مهم دیگر CES 2020 را تشکیل می‌دهند. درنهایت موضوع‌های مذکور بخش عمده‌ای از رویدادها را به خود اختصاص می‌دهند. اخبار رونمایی از محصولات جدید نیز مانند سال‌های گذشته در دسته‌های مشهور محصولات مصرفی الکترونیکی خواهد بود که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

AMD در CES 2020

کارشناسان متعددی پیش‌بینی می‌کنند که AMD سال آینده مجموعه‌ای از پردازنده‌های گرافیکی جدید را به بازار عرضه می‌کند. احتمالا اولین نمونه‌ها نیز در CES 2020 معرفی خواهند شد. غول دنیای پردازنده در سال گذشته از اولین پردازنده‌ی گرافیکی هفت نانومتری خود به‌نام Radeon VII رونمایی کرد. احتمالا امسال باید منتظر اخبار بزرگ‌تری از این شرکت باشیم.

ryzen

ال‌جی در CES 2020

برنامه‌های ال‌جی مانند رقیب هم‌وطن، سامسونگ، قابل پیش‌بینی هستند. آن‌ها احتمالا خانواده‌ای جدید از تلویزیون‌های OLED را به‌نمایش می‌گذارند و زمان جدیدی را نیز برای عرضه‌ی نهایی تلویزیون OLED رول‌شونده‌ اعلام می‌کنند که سال گذشته معرفی شد. چنین دستگاه‌هایی طبیعتا در ظرفیت بودجه‌ی بسیاری از کاربران دنیای فناوری قرار نمی‌گیرند. ال‌جی باز هم در این دسته محصول خواهد داشت که از میان آن‌ها می‌توان به نمونه‌ای اولیه‌ی تلویزیون شفاف OLED اشاره کرد. محصول مذکور سال گذشته در رویدادهای خصوصی به نمایش درآمد و احتمالا نسخه‌های اولیه‌ی آن تنها با هدف‌گیری مشتریان تجاری عرضه خواهد شد.

ال‌جی از رویداد CES 2020 برای معرفی لوازم خانگی جدید خود نیز استفاده می‌کند؛ خانواده‌ای از محصولات که احتمالا شامل ماشین‌های لباس‌شویی و خشک‌کن و تعدادی گجت‌های خاص خانگی باشد. به‌عنوان مثال شاید شاهد رونمایی از تصفیه‌کننده‌های هوا و جاروبرقی‌های جدید رباتیک باشیم. شرکت کره‌ای سال گذشته از محصولاتی همچون دستگاه‌های خانگی تولید نوشیدنی و یک کمد هوشمند رونمایی کرد که عمل اتوشویی بخار را برای لباس‌ها انجام می‌داد. کمد هوشمند ال‌جی دارای نمایشگری داخلی بود و جالباسی‌ها را درون سیستم بخاردهی هوشمند، به‌صورت خودکار جابه‌جا می‌کرد. محصول کره‌ای‌ها یکی از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین حاضران نمایشگاه سال ۲۰۱۹ بود.

LG

نمایشگاه CES 2020 محل رونمایی از گوشی‌های میان‌رده‌ی ال‌جی خواهد بود. سال گذشته گوشی ال‌جی LG V40 ThinQ معرفی شد و در سال ۲۰۱۷ نیز شاهد رونمایی از Stylus 3 بودیم. نمی‌توان انتظار هیچ محصول پرچم‌داری از نمایشگاه امسال داشت، اما به‌‌هرحال علاقه‌مندان به گوشی‌های اندرویدی ال‌جی شاهد محصولات جدیدی در این رویداد خواهند بود.

اینتل در CES 2020

غول دنیای پردازنده سال گذشته نمایش خوبی برگزار کرد. تیم آبی با اولین پردازنده‌های ۱۰ نانومتری آیس لیک به نمایشگاه لاس‌وگاس آمد که بر پایه‌ی معماری Sunny Cove طراحی شده بود. حتی در نمایشگاه سال گذشته یک لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌های مذکور نمایش داده شد.

تراشه‌های جدید با هدف تقویت کارایی در کامپیوترهای شخصی مدرن طراحی و ساخته می‌شوند. همچنین اینتل پروژه‌هایی به‌نام Athena دارد که برنامه‌هایی برای بهبود رایانش موبایلی به عصری جدید را دنبال می‌کنند؛ عصری که با ظهور سخت‌افزارهایی سبک‌تر و نازک‌تر و با مشارکت شرکای صنعتی دیگری همچون هواوی، ایسوس و لنوو شکل خواهد گرفت.

Project Athena

اینتل سال گذشته از ۶ پردازنده‌ی نسل نهمی دیگر نیز رونمایی کرد که از Core i3 تا Core i9 متفاوت بودند. درواقع رویداد سال آینده یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تیم آبی دنیای پردازش بود. شاید امسال شاهد رونمایی از پردازنده‌ی گرافیک مستقل اینتل باشیم که کاربران و کارشناسان زیادی انتظار آن را می‌کشند. نمونه‌ای کلی از پردازنده‌ی مذکور، مدتی پیش در GDC 2019 به نمایش گذاشته شد. شاید هم غول دنیای پردازش از فرصت پیش‌آمده برای رونمایی از اولین پردازنده‌های ۱۰ نانومتری رومیزی استفاده کند.

انویدیا در CES 2020

انویدیا خبری تقریبا تأییدشده و نهایی برای CES 2020 دارد و به احتمال زیاد شاهد رونمایی از Nvidia Shield در رویداد پیش‌رو خواهیم بود. سال گذشته، غول دنیای پردازش گرافیکی از کارت‌های گرافیک GeForce RTX Mobility رونمایی کرد و همچنین سری RTX 2080 را به‌نمایش گذاشت. به‌علاوه محصولاتی مخصوص لپ‌تاپ‌های گیمینگ در CES سال گذشته معرفی شدند. آیا در رویداد CES 2020 شاهد محصولات جدید مشابهی خواهیم بود؟ کمتر از یک هفته‌ی دیگر، پاسخ این سؤال روشن خواهد شد.

RTX 2080

سامسونگ در CES 2020

نمایشگاه CES همیشه رویدادی مهم و ویژه برای سامسونگ محسوب می‌شود. کره‌ای‌ها در این رویداد بیش از همه به رونمایی از جدیدترین تلویزیون‌های QLED مشغول خواهند شد. به‌علاوه نمایشگرهای مفهومی و محصولات خاص عظیم هم در نمایشگاه لاس‌وگاس به‌ نمایش گذاشته می‌شوند. سامسونگ در رویداد سال گذشته از تلویزیون غول‌پیکر ۲۱۹ اینچی موسوم به The Wall رونمایی کرد. همچنین کلیاتی از سیستم‌عامل Tizen به نمایش گذاشته شد که به Apple TV هم مجهز بود.

The Wall

کاربران و کارشناسان برای رویداد امسال سامسونگ، رونمایی از تلویزیون‌های بدون حاشیه‌ی QLED را در صدر فهرست انتظارها قرار داده‌اند. شایعه‌ی رونمایی از این محصولات زمانی تقویت شد که پتنتی مشابه از شرکت کره‌ای در دفتر مالکیت معنوی اتحادیه‌ی اروپا به ثبت رسید. در بخش محصولات پردازشی، سامسونگ از Notebook Flash و Notebook 9 Pro رونمایی کرده است و احتمالا به‌روزرسانی‌هایی در آن خانواده‌ها ارائه خواهد کرد.

Samsung Notebook 9 Pro

سامسونگ در بخش نمایشگرها و درایوهای ذخیره‌سازی حالت جامد، فعالیت‌هایی جدی داشته است. درنتیجه شاید بتوان CES 2020 را فرصتی برای رونمایی از محصولات جدید در این دسته‌ها تصور کرد.

سونی در CES 2020

سونی در نمایشگاه CES سال گذشته اخبار زیادی را به خود اختصاص نداد، اما از میان محصولات مهم آن نمایشگاه می‌توان تلویزیون جدید Master Series Z9G و فرمت صوتی 360 Reality را نام برد. احتمالا در رویداد امسال اخبار بیشتری پیرامون محصول دوم خواهیم شنید. تعدادی محصول محدود در خانواده‌ی تلویزیون‌های 950 ،850 ،Z و A و همچنین ساندبارهای 2.1 مجهز به Dolby Atmos نیز می‌توانند اخبار مهم سونی را به خود اختصاص دهند.

Z9G

غول ژاپنی دنیای فناوری احتمالا به‌جز رونمایی از محصولات صوتی و تصویری، اخباری از کنسول بازی جدید پلی‌استیشن ۵ نیز به CES 2020 خواهد آورد. درواقع سونی پیش از رونمایی نهایی از محصول جدید، احتمالا جزئیاتی را از عملکرد آن منتشر خواهد کرد و همچنین لوازم جانبی گیمینگ مانند PlayStation VR هم بخش مهمی از اخبار ژاپنی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. رونمایی کامل از پلی‌استیشن جدید در CES 2020 کمی بعید به‌نظر می‌رسد؛ خصوصا اگر به تاریخچه‌ی سونی و پلی‌استیشن در CES توجه کنیم، چنین رخدادی به‌ندرت پیش آمده است. درنهایت شاید تنها همان اخبار کلی پیرامون کنسول بازی سونی در کنفرانس اختصاصی شرکت ژاپنی منتشر شود.

ایسر در CES 2020

ایسر عموما در رویداد CES از کروم‌بوک‌های جدید رونمایی می‌کند. آن‌ها سال گذشته Chromebook 315 را معرفی کردند که مجهز به پردازنده‌ی جامع یا همان APU ساخت شرکت AMD بود. به‌علاوه ایسر از لپ‌تاپ مجهز به ویندوز ۱۰ موسوم به Acer Swift 7 نیز در CES 2019 رونمایی کرد. این دستگاه مجهز به نمایشگر ۱۴ اینچی لمسی است و حاشیه‌های بسیار کمی دارد. اگرچه این شرکت اخیرا در IFA 2019 از چند کروم‌بوک و لپ‌تاپ ویندوزی رونمایی کرد، اما باز هم می‌توان انتظار محصولات جدیدی در دسته‌ی کامپیوترهای شخصی داشت.

Acer Chromebook 315

اپل در CES 2020

همان‌طور که گفته شد، اپل حضوری رسمی در CES نداشته و ندارد. منتهی امسال برای اولین‌بار شاهد حضور یکی از مدیران ارشد کوپرتینویی‌ها در لاس‌وگاس هستیم. جین هارواث، مدیر ارشد اپل در حوزه‌ی حریم خصوصی بین‌الملل، در میزگردی با موضوع حریم خصوصی در CES 2020 حاضر خواهد بود. جلسه‌ی مذکور با عنوان Chief Privacy Officer: What Do Consumers Want برگزار خواهد شد. البته اپل در CES 2019 نیز تنها با یک بیلبورد غول‌پیکر حضور داشت که تمرکز آیفون را بر حریم خصوصی فریاد می‌زد و شرکت‌‌هایی همچون گوگل، فیسبوک و دیگر غول‌‌های فناوری را هدف انتقاد قرار می‌داد.

ایسوس در CES 2020

ایسوس همیشه بهترین محصولات دسته‌ی گیمینگ خود را به CES‌ می‌آورد و امسال نیز می‌توان همین رویکرد را از آن‌ها انتظار داشت. سال گذشته شاهد رونمایی از خانواده‌ی کروم‌بوک‌های متمرکز بر کاربر آموزشی بودیم که از میان آن‌ها می‌توان C204 و C214 و C403 و همچنین تبلت CT100 را نام برد. Chromebook Flip C434 نیز محصول خاص ایسوس در CES 2019 بود.

فلیپ سی 434 ایسوس / Asus Flip C434

ایسوس در نمایشگاه سال گذشته چند محصول جدید را در زیربرند ROG خود رونمایی کرد که انواع لپ‌تاپ، کامپیوترهای رومیزی، نمایشگر و لوازم جانبی کامپیوتری را پوشش می‌داد. احتمالا در CES 2020 شاهد رونمایی از چند کروم‌بروک جدید به‌همراه تعداد زیادی محصول با برند ROG خواهیم بود.

گوگل در CES 2020

برنامه‌های گوگل برای CES همیشه به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند: محصولات شراکت‌های سخت‌افزاری و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری. غول موتور حست‌وجو، سخت‌افزارهای دست‌اول پیکسل و نست خود را در رویدادهایی مستقل معرفی می‌کند که زمان‌های متفاوتی با CES دارند. درنتیجه نمی‌توان انتظار محصول جدیدی از این خانواده‌ها در CES 2020 داشت.

گوگل اسیستنت همیشه نقشی کلیدی در رویدادهای CES گوگل ایفا می‌کند و سخت‌افزارهایی از شرکت‌های متفرقه، تمرکز زیادی روی دستیار هوشمند شرکت دارند. سال گذشته شرکت‌های متعددی ازجمله Sonos از محصولات متعددی همچون اسپیکرهای هوشمند و تجهیزات خانه‌ی هوشمند با بهره‌گیری از گوگل اسیستنت رونمایی کردند. درنتیجه امسال نیز می‌توان انتظار رونمایی از محصولات جدیدی داشت که دستیار صوتی گوگل را به خدمت گرفته‌اند.

بلندگوی Sonos One

گوگل احتمالا در CES 2020 از قابلیت‌های متعدد جدیدی برای گوگل اسیستنت رونمایی خواهد کرد. سال گذشته از ادغام دستیار صوتی با سرویس نقشه رونمایی و به‌علاوه امکان رزرو پرواز با آن نیز به نمایش گذاشته شد. دستیار صوتی گوگل همچنین از سال گذشته هماهنگی با سرویس‌های پیامک، واتساپ، مسنجر و بسیاری پیام‌رسان‌های موبایلی دیگر را دریافت کرد.

غول موتور جست‌وجو در CES 2019 از Google Assistant Connect رونمایی کرد که به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا بدون نیاز به استفاده از اسپیکر یا میکروفن اختصاصی، به یک اسپیکر یا نمایشگر هوشمند مجهز به اسیستنت متصل شوند. البته این قابلیت هنوز در حالت طرح مفهومی قرار دارد، اما به‌هرحال توجه رسانه‌های متعدد را در نمایشگاه سال گذشته به خود جلب کرد.

شرکت‌های JBL و Anker سال گذشته محصولاتی را در CES معرفی کردند که با استفاده از دستیار صوتی گوگل، هوشمند شده بودند. از میان آن‌ها می‌توان به JBL Link Drive و Anker Roav Bolt اشاره کرد که لوازم جانبی خودرو هستند. این محصولات با اتصال به شارژر فندکی خودرو، قابلیت‌های گوگل اسیستنت را به کاربر ارائه می‌کنند.

HTC در CES 2020

اچ‌تی‌سی تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا به دنیای گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار بازگردد. البته نمی‌توان بازگشت آن‌ها را در CES 2020 پیش‌بینی کرد. شرکت مذکور در سال‌‌‌های گذشته روی موفق‌ترین محصول سخت‌افزاری خود یعنی HTC Vive متمرکز بود و احتمالا در CES 2020 نیز همین رویکرد را پیگیری خواهد کرد.

هدست واقعیت مجازی HTC Vive Cosmos

در نمایشگاه CES 2019 شاهد رونمایی دو هدست واقعیت مجازی جدید از اچ‌تی‌سی بودیم. HTC Vive Pro Eye و Vive Cosmos، محصولاتی بودند که اخبار اصلی اچ‌تی‌سی را به خود اختصاص دادند. محصول اول، نسحه‌ای ارتقاءیافته از هدست واقیت مجازی پرچم‌دار شرکت بود و محصول دوم، یکی از نسخه‌های جدید در دسته‌ی پایین‌رده محسوب می‌شد. احتمالا در CES 2020 شاهد رونمایی از سخت‌افزار جدیدی با برند Vive خواهیم بود، چون آخرین رویداد مهم این محصولات، حدود یک سال پیش و در فوریه‌ی ۲۰۱۹ برگزار شد. به‌علاوه شاید اخباری جدید پیرامون HTC 5G Hub نیز منتشر شود که در MWC 2019 رونمایی شدند.

هواوی در CES 2020

هواوی همیشه از شرکت‌های جذاب در رویداد CES بوده است و احتمالا امسال هم باوجود ادامه‌دار شدن چالش‌ها با آمریکا، حضوری قدرتمند در نمایشگاه خواهد داشت. درواقع چالش‌‌هایی که از سوی دولت آمریکا برای هواوی ایجاد شد، مشکلی در فروش و درآمدزایی آن‌ها ایجاد نکرد. شرکت چینی هنوز فروشی عالی را در بازار گوشی‌های هوشمند تجربه می‌کند. به‌علاوه آن‌ها سخت مشغول توسعه‌ی سیستم‌عامل جایگزین برای اندروید هستند و احتمالا در سال آینده، گوشی P40 را نیز به‌صورت جهانی عرضه می‌کنند. هرچند عرضه در بازارهای آمریکا هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

Matebook 13

امنیت و حریم خصوصی احتمالا بخش عمده‌ای از فعالیت‌های هواوی را در CES 2020 به خود اختصاص می‌دهند. به‌علاوه شاید برخی اظهارنظرها با کنایه به دولت آمریکا نیز در غرفه و رویداد هواوی به گوش برسد. غول چینی دنیای فناوری در سال گذشته از MateBook 13 رونمایی کرد که به‌نوعی رقیب مک‌بوک ایر اپل محسوب می‌شود. تبلت MediaPad M5 Lite، محصول مهم دیگر هواوی در رویداد سال گذشته بود که با هدف رقابت با آیپد ارزان‌قیمت شرکت آمریکایی معرفی شد.

شاید هواوی در رویداد CES 2020 از نسخه‌های جدید میت‌بوک یا مدیاپد رونمایی کند. شرکت چینی عموما در نمایشگاه‌های بزرگ، بخش مهمی به رونمایی از لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های جدید اختصاص می‌دهد. ازطرفی آن‌ها رونمایی خاصی در بازار گوشی‌های هوشمند ندارند و در نمایشگاه پیش‌رو نیز نمی‌توان انتظار محصولی خاص در این دسته داشت.

لنوو در CES 2020

لنوو هرسال حضوری جدی در نمایشگاه CES دارد. آن‌ها سال گذشته از لپ‌تاپ‌های مجهز به کارت گرافیک سری RTX 20 رونمایی کردند. همچنین تعدادی نمایشگر گیمینگ کامپیوتر شخصی ازجمله یک نسخه‌ی ۴۳/۴ اینچی در رویداد CES 2019 رونمایی شد. محصولات سری یوگا نیز در رویداد سال گذشته بخش عمده‌ای از اخبار را به خود اختصاص دادند. از میان آن‌ها می‌توان به یک کامپیوتر All-in-One با نمایشگر ۲۷ اینچی اشاره کرد و دو تبلت اندرویدی موسوم به Smart Tab نیز معرفی شدند.

لنوو تینک پد ایکس وان تاشدنی / Lenovo Thinkpad X1 Foldable

در نمایشگاه  CES 2019 شاهد رونمایی از Lenovo Smart Clock بودیم که به‌عنوان اولین نمونه از نمایشگرهای هوشمند شرکت چینی مجهز به گوگل اسیستنت معرفی شد. رونمایی از نسخه‌ی جدیدی از این نمایشگر در CES 2020 خالی از لطف نیست، اگرچه چنین محصولاتی لزوما به‌صورت سالانه به‌روزرسانی نمی‌شوند.

لنوو در ماه مه ۲۰۱۹ از طرح مفهومی یک لپ‌تاپ تاشدنی رونمایی کرد که به‌نام Thinkpad X1 در رسانه‌ها شهرت یافت. چند ماه بعد و در میانه‌ی ماه نوامبر، شرکت چینی مجددا لپ‌تاپ مفهومی خود را در نمایشگاه Tech World 2019 به نمایش گذاشت. لنوو در آن رویداد ادعا کرد که محصول نهایی در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهد شد. آیا در CES 2020 شاهد رونمایی از لپ‌تاپی تاشدنی خواهیم بود؟ برای پاسخ به این سؤال هم چند روز دیگر منتظر بمانید.

وان‌پلاس در CES 2020

وان‌پلاس تاکنون حضوری رسمی در CES نداشته و فعالیت آن‌ها به چند مصاحبه محدود بوده است. در نمایشگاه امسال برای اولین‌بار شاهد حضور شرکت چینی هستیم. مدیرعامل وان‌پلاس، پیت لائو در توییتر خود نوشت که شرکتش «خبری ویژه» را در CES ارائه خواهد کرد. نمی‌توان انتظار محصولاتی همچون OnePlus 8 یا OInePlus 8T را از CES 2020 داشت، اما شاید OnePlus 8T Lite رونمایی شود که قبلا شایعه‌هایی درباره‌ی آن شنیده بودیم. گوشی مذکور احتمالا محصول میان‌رده‌ی شرکت چینی پس از وان‌پلاس ایکس است.

ریزر در CES 2020

ریزر از شرکت‌هایی است که همیشه حضوری همه‌جانبه در CES دارد. آن‌ها سال گذشته از محصولات متنوعی همچون Blade 15 Advanced رونمایی کردند که از اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی RTX 20 انویدیا محسوب می‌شد. از محصولات دیگر می‌توان نمایشگر مخصوص ورزش‌های دیجیتال، Razer Raptor را نام برد. همچنین نمونه‌هایی اولیه از Razer Blade 15 با نمایشگر مجهز به به نرخ بازسازی ۲۴۰ هرتز و نسخه‌ای با نمایشگر لمسی 4K OLED نیز در CES 2019 رونمایی شدند.

Razer Blade 15 Advanced

احتمالا در CES 2020 شاهد عرضه‌ی محصولات جدیدی از خانواده‌ی Razer Blade خواهیم بود. البته هنوز نمی‌توان اظهارنظری رسمی دراین‌باره داشت. ریزر همچنین در نمایشگاه‌های CES از محصولاتی خاص و عجیب نیز رونمایی می‌کند. به‌عنوان مثال در CES 2018 طرحی مفهومی به‌نام Linda معرفی شد که یک گوشی هوشمند را درون لپ‌تاپ جای می‌داد. درنهایت محصولات مفهومی ریزر همیشه جزو شگفتی‌های نمایشگاه هستند و می‌توان در رویدادهای هفته‌ی آتی، اخبار جالبی پیرامون این شرکت دریافت کرد.

TCL و بلک‌بری و آلکاتل در CES 2020

TCL در روزهای نزدیک به CES 2020 در وضعیت مناسبی قرار دارد. آن‌ها به‌تازگی در نمایشگاه IFA 2019 از اولین گوشی هوشمند با برند اختصاصی خود رونمایی کردند که به‌نام TCL Plex شهرت یافت. قطعا باز هم شاهد نمایش گوشی مذکور در رویداد پیش‌رو خواهیم بود و شاید نمونه‌های اولیه‌ی متعددی هم از گوشی‌های تاشدنی این شرکت نمایش داده شود. TCL سال گذشته اولین محصول از خانواده‌ی هدفون‌ خود را معرفی کرد و شاید امسال هم شاهد برخی محصولات صوتی جدید از سوی آن‌ها باشیم.

alcatel 1x 2019

آلکاتل یکی از برندهای زیرمجموعه‌ی TCL محسوب می‌شود که سال گذشته از گوشی‌های هوشمند 1X و 1C رونمایی کرد. این شرکت محصولات متعددی در دسته‌ی گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه دارد و عموما آن‌ها را در نمایشگاه‌های بزرگ فناوری معرفی می‌کند.

بلک‌بری در نمایشگاه CES 2019 غایب بود. البته کارشناسان امید دارند که در نمایشگاه امسال شاهد حضور مجدد این برند نوستالژیک باشند.

اخبار متفرقه و کلیدواژه‌های CES 2020

همان‌طور که گفته شد، نمایشگاه CES 2020 محدود به رونمایی شرکت‌های بزرگ فناوری از محصولات نیست. از میان فعالان جدی دیگر در نمایشگاه پیش‌رو می‌توان به برندهایی همچون کوالکام، ZTE، Coolpad، HP و بسیاری شرکت‌های دیگر اشاره کرد. از میان کلمه‌ها و عبارت‌هایی که احتمالا در حاشیه‌ی نمایشگاه پیش‌رو به دفعات تکرار می‌‌شوند نیز می‌توان موارد زیر را نام برد:

5G: فناوری ارتباطی 5G به‌صورت رسمی در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و امسال احتمالا گستردگی بیشتری خواهد داشت. قطعا اخبار متعددی پیرامون این فناوری در نمایشگاه پیش‌رو منتشر خواهد شد.

5G

هوش مصنوعی: هوش مصنوعی در سال‌های اخیر تم اصلی بسیاری از رویدادهای بزرگ دنیای فناوری بوده است و قطعا به حضور جدی خود ادامه می‌دهد. با هوشمندتر شدن دستگاه‌های روزمره‌ی ما،‌ شرکت‌ها نیز اشاره‌های بیشتری به هوش مصنوعی می‌کنند، حتی اگر واقعا فناوری و دستاوردی در این حوزه نداشته باشند.

سلامت دیجیتال: فناوری با هدف بهبود زندگی ما توسعه می‌یابد و قطعا سلامت شخصی هم از حوزه‌های مهم تمرکز شرکت‌ها در ماه‌های پیش‌رو خواهد بود.

ورزش‌های الکترونیکی: بازار ورزش‌های الکترونیکی یکی از حوزه‌های دنیای فناوری محسوب می‌شود که سرعت رشد و توسعه‌ی بالایی دارد. قطعا محصولاتی که در این حوزه طراحی و عرضه شوند، بخش مهمی از اخبار نمایشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

پایداری و محیط زیست: توجه به تأثیرات زیست‌محیطی فناوری‌ها، محیط زیست از موضوع‌های پرطرفدار این روزهای دنیای فناوری محسوب می‌شود. شرکت‌های متعدد تلاش می‌کنند تا محصولاتی با بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش اثر زیست‌محیطی به بازار عرضه کنند و در نمایشگاه CES 2020 هم شاهد بحث‌های متعددی در این حوزه خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات