پورشه تایکان در برابر تسلا مدل S؛ کدام خودرو برقی برتر است؟

دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
پورشه تایکان به‌تازگی به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب تسلا مدل اس به بازار معرفی شده است. در ادامه این دو خودروی برقی را با هم مقایسه خواهیم کرد تا ببینیم کدام‌یک بهتر است.
تبلیغات

شاید باورش سخت باشد ولی تسلا مدل اس از سال ۲۰۱۲ روی خط تولید قرار دارد. با وجود این، هنوز مرسدس بنز، بی‌ام‌و و آئودی خودرویی را برای رقابت مستقیم با تسلا مدل اس معرفی نکرده‌اند و هنوز با تکمیل‌شدن بازیگران این کلاس نزدیک یک دهه فاصله داریم. خوشبختانه پورشه اولین خودروسازی است که به‌سرعت دست به کار شده تا رقیبی برای تسلا مدل اس روانه‌ی بازار کند. دیگر زیر مجموعه‌ی گروه فولکس واگن یعنی آئودی نیز مدل e-tron GT را برای رقابت با تسلا تولید خواهد کرد اما چون آئودی تا یک سال آینده به بازار نخواهد رسید، فعلا باید پورشه را اولین جنگجو در برابر تسلا بدانیم.

آیا قوی‌ترین نسخه‌ی پورشه تایکان یعنی مدل توربو S می‌تواند با پرچم‌دار نسخه‌های تسلا مدل اس یا همان نسخه‌ی P100D رقابت کند؟

Porsche Taycan / پورشه تایکان
tesla model s
porsche taycan
porsche taycan
tesla model s

باید اعتراف کرد که از نظر طراحی، دست برتر با آلمانی‌ها است. تسلا مدل اس یک خودروی ۴ در بسیار زیبا است ولی پورشه توانسته طراحی آینده‌نگرانه‌تر و مدرن‌تری در مقایسه با تسلا ارائه کند. اگر تسلا مدل اس و پورشه تایکان را در کنار هم قرار دهید، متوجه خواهید شد که کدام خودرو جدیدتر است. از سویی، تایکان به‌وضوح طراحی اسپرت‌تری را به نمایش می‌گذارد. از مشخصه‌های اسپرت در طراحی تایکان می‌توان به نمای جلو، باله‌ی عقب و سایر المان‌های طراحی مدل‌های پورشه اشاره کرد. با این حال هر دو خودرو دارای طراحی جذابی هستند.

قابلیت‌های حرکتی این دو خودروی ۴ در برقی در حدی بالا است که به‌سختی می‌توان سوپراسپرتی را یافت که در سرعت‌گیری بتواند با آن‌ها رقابت کند. در کلاس خودروهای ۴ در خانوادگی، تسلا مدل اس P100D Performance بهترین سرعت‌گیری را دارد. پورشه تایکان توربو S از موتور برقی به قدرت ۶۱۶ اسب‌بخار استفاده می‌کند که در حالت اوربوست قدرت آن به ۷۵۰ اسب‌بخار می‌رسد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت تایکان توربو اس ۲.۶ ثانیه است و با باتری ۹۳/۴ کیلووات ساعتی می‌تواند ۴۱۲ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند.

در سمت دیگر، تسلا مدل اس P100D Performance با قدرت ۷۶۲ اسب‌بخار و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۲/۴ ثانیه‌ای ایستاده است. تسلا از باتری بهتری برخوردار است و با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات ساعت می‌تواند با هر بار شارژ ۵۵۵ کیلومتر را طی کند. هر دو خودرو از شعاع حرکتی پایینی در مقایسه با خودروهای بنزینی برخوردار هستند اما نمی‌توان برتری تسلا را در این بخش کتمان کرد، گرچه شعاع حرکتی ۴۱۲ کیلومتری پورشه نیز در نوع خود بسیار خوب است.

پورشه تایکان ۴۹۶۳ میلی‌متر طول، ۱۹۶۶ میلی‌متر عرض (۲۱۴۴ میلی‌متر با احتساب آینه‌ها) و فاصله‌ی محوری ۲۹۰۰ میلیمتری دارد. تسلا ۴۹۸۰ میلی‌متر طول و ۱۹۶۴ میلی‌متر عرض دارد و فاصله‌ی محوری آن مقداری بیشتر و معادل ۲۹۶۰ میلی‌متر است. فضای صندوق تسلا نیز به‌طور قابل توجهی بیشتر از پورشه تایکان است چون در حالی که صندوق پورشه ظرفیت نه چندان جالب ۳۶۵ لیتری دارد، تسلا می‌تواند تا ۷۴۴ لیتر فضای صندوق را در اختیار سرنشینان قرار دهد. اما در خصوص صندوق جلو، برتری با پورشه است چون فضای صندوق جلوی پورشه ۸۲ لیتر و تسلا ۵۹ لیتر است.

مقایسه

پورشه تایکان توربو S

تسلا مدل S Performance

سیستم انتقال قدرت

تمام چرخ محرک (دو موتور برقی)

تمام چرخ محرک (دو موتور برقی)

قدرت

۷۵۰ اسب‌بخار (اوربوست)

۷۶۲ اسب‌بخار

گشتاور

۱۰۵۰ نیوتن‌متر

۹۸۰ نیوتن‌متر

ظرفیت پیمایش

۴۱۲ کیلومتر براساس استاندارد WLTP اروپا

۵۵۵ کیلومتر براساس استاندارد EPA آمریکا

وزن 

۲۳۲۳ کیلوگرم

۲۲۱۵ کیلوگرم

سرعت‌گیری  ۱۰۰-۰ کیلومتربرساعت

۲/۶ ثانیه

۲/۴ ثانیه

باتری

۹۳ کیلووات ساعت

۱۰۰ کیلووات ساعت

ابعاد (طول، عرض، ارتفاع)

۱۳۷۱* ۱۹۵۶* ۴۹۵۳ میلی‌متر

۱۴۴۸*۱۹۵۶* ۴۹۷۸ میلی‌متر

حجم صندوق عقب

۳۶۵ لیتر

۷۴۵ لیتر

قیمت پایه 

۱۸۷ هزار و ۶۱۰ دلار

۹۹ هزار و ۹۹۰ دلار

 قیمت پایه‌ی پورشه تایکان توربو از ۱۵۰ هزار دلار شروع می‌شود و در مدل توربو S به ۱۸۵ هزار دلار می‌رسد. این در حالی است که با پرداخت ۹۹ هزار و ۹۹۰ دلار می‌توان تسلا مدل اس P100D Performance را خریداری کرد. اگر مشتری تجهیزات سفارشی را برای پورشه تایکان طلب کند، قیمت این خودرو می‌تواند دوبرابر تسلا شود. به این مورد نیز باید توجه کرد که تایکان اولین محصول کاملا برقی پورشه است و از سویی طوری طراحی شده تا ضمن ارائه‌ی توانایی حرکتی فوق‌العاده بالا بتواند در پیست بدون افزایش دمای قوای محرکه برقی رقابت کند و همین مسئله ارزش این خودرو را بالا می‌برد.

می‌توان حدس زد که سواری و کیفیت تایکان مثل هر پورشه‌ی دیگری عالی باشد. پورشه همچنین داشبورد راننده‌محورتری در مقایسه با تسلا دارد. در پورشه از یک نمایشگر منحنی ۱۶.۸ اینچی در مقابل راننده استفاده شده است و یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی نیز روی داشبورد قرار دارد. پورشه به‌صورت سفارشی یک نمایشگر ۸/۴ اینچ در مقابل سرنشین جلو نصب می‌کند. در تسلا، نمایشگر مقابل راننده ۱۲.۳ اینچی بوده و در داشبورد نیز یک نمایشگر بزرگ ۱۷ اینچی نصب شده است.

tesla model s

پورشه مدل تایکان را به‌عنوان یک خودروی اسپرت الکتریکی معرفی می‌کند، نه یک گرندتورر چهار در یا یک خودروی خانوادگی؛ به همین خاطر شاید نتوان از برخی جهات آن را با تسلا مدل اس که یک خودروی خانوادگی است مقایسه کرد. شباهت‌ها بین این دو خودرو آنقدر زیاد است که همچنان بسیاری از افراد، این دو را با هم مقایسه خواهند کرد. به نوعی شباهت‌های تایکان و مدل اس بیشتر از تفاوت‌های آن‌ها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات