چه دلایلی به‌جز کارایی و قدرت برای ارتقاء لپ تاپ وجود دارد

یک‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
به‌روزرسانی لپ‌تاپ یا دیگر ابزارهای کاربردی دنیای امروز تنها به‌خاطر ارتقاء کارایی یا قدرت انجام نمی‌شود. کاربری‌های متنوع می‌توانند در این تصمیم‌گیری دخیل باشند.
تبلیغات

از میان ابزارهای کاربردی دنیای فناوری، لپ‌تاپ در گذر زمان تحول‌های متعددی را تجربه کرده است. در گذشته‌ی نه‌چندان دور، ارتقاء لپ‌تاپ به‌خاطر هماهنگ‌شدن با به‌روزترین قطعات سخت‌افزاری، نوعی الزامی به‌نظر می‌رسید. امروزه پیشرفت‌های نسلی در این ابزارهای کاربردی کمتر شده‌اند و شاید بهبود قدرت و کارایی دیگر دلیل مناسبی برای ارتقاء لپ‌تاپ نباشد. به‌هرحال هنوز هم دلایل متعددی وجود دارند که کاربران را مجاب به تعویض دستگاه کنونی خود می‌کنند.

تولیدکننده‌ها همیشه به‌دنبال روش‌هایی هستند تا مصرف‌کننده‌ها را به تعویض دستگاه‌های پردازشی تشویق کنند. به‌هرحال در سال‌های اخیر، انواع پیشرفت‌های سخت‌افزاری در محصولات صورت گرفته‌اند که در مجموع خرید لپ‌تاپ‌های جدید را توجیه می‌کنند.

سالانه به‌روزرسانی‌های متعددی روی دستگاه‌ها انجام می‌شود تا جدیدترین مدل‌ها به‌عنوان بهترین انتخاب در برابر مصرف‌کننده قرار بگیرند. به‌علاوه امروز بسیاری از قابلیت‌ها در انواع پرفروش لپ‌تاپ دیده می‌شود که زمانی تنها به دستگاه‌های فوق حرفه‌ای اختصاص داشت. از میان قابلیت‌ها می‌توان به رزولوشن بالاتر در نمایشگر، افزایش بازدهی در سخت‌افزار و عمر باتری اشاره کرد. ازطرفی، کیفیت ساخت نیز در بسیاری از حوزه‌ها بهبود یافته است و حتی در نمونه‌های پایین‌رده شاهد کیفیت‌های خوبی هستیم.

همان‌طور که گفته شد، شاید بهبودهای سرعت و کارایی، دلایل متقاعدکننده‌ای برای ارتقاء در میان همه‌ی کاربران نباشد. در این مطلب زومیت سعی می‌کنیم تا دلایل دیگری برای ارتقاء این دستگاه‌های کاربردی ذکر کنیم.

نمایشگر

در گذشته، خرید لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگر بزرگ‌تر به‌معنای وزن بیشتر و دشواری استفاده از دستگاه بود. امروزه چنین چالش‌هایی دیگر برای خرید محصول جدید ایجاد نمی‌شوند. حاشیه‌ی نمایشگر لپ‌تاپ‌ها روز‌به‌روز کاهش می‌یابد و سخت‌افزارها نیز وزن کمتری پیدا کرده‌اند. درنتیجه کاربر می‌تواند بدون اضافه کردن وزن زیاد، به افزایش ابعاد نمایشگر خود بیاندیشد.

ال جی گرم / LG Gram

به‌عنوان نمونه‌ای از به‌روزرسانی لپ‌تاپ به‌خاطر نمایشگر بزرگ‌تر می‌توان تعویض مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی ۲۰۱۲ با مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۱۶ را نام برد. افزایش دو اینچی ابعاد نمایشگر در این مثال موجب افزایش ۲۲۶ گرمی وزن لپ‌تاپ می‌شود. به‌علاوه مک‌بوک پرو ۰/۱۷ اینچ عریض‌تر و ۰/۸ اینچ ضخیم‌تر است. در همین مثال، تغییر مذکور آن‌چنان زیاد نیست که کاربر را از خرید لپ‌تاپ با نمایشگر بزرگ‌تر منصرف کند. حتی در نمونه‌های ۱۵ اینچی کنونی در بازار هم می‌توان انتخاب‌هایی مناسب جهت ارتقاء پیدا کرد.

برای اکثر کاربران، کیفیت 4K در نمایشگرهای ۱۳ تا ۱۵ اینچی کاربرد زیادی نخواهد داشت. البته برای افزایش کیفیت متن و تصویر در لپ‌تاپ لزوما نیازی به خرید محصولاتی با کیفیت 4K نیست و در نمایشگرهای کوچک می‌توان تنها با افزایش DPI به کیفیت مناسب دست پیدا کرد. در چنین ابعادی با خرید دستگاه مجهز به رزولوشن 1080p و بالاتر می‌توان کیفیت عالی به دست آورد. به‌هرحال همین ارتقاء، تجربه‌ی جذاب‌تری را برای کاربر فراهم می‌کند. به‌علاوه اکثر سیستم‌های عامل و اپلیکیشن‌های کنونی از رزولوشن بالا در نمایشگر پشتیبانی می‌کنند.

نمایشگرهای جدید با حاشیه‌ی کمتر، ارتقاء به‌خاطر افزایش ابعاد را توجیه‌پذیر می‌کنند

با توجه به پیشرفت‌هایی که در بالا ذکر شد، اگر لپ‌تاپی با عمر بیش از سه سال دارید، احتمالا به‌روزرسانی به نمونه‌های جدیدتر بهبودهای قابل‌توجهی در تجربه‌ی نمایشی برای‌تان ایجاد می‌کند. در بخش حرفه‌ای بازار هم شاهد ظهور نمایشگرهای OLED در برخی از نمونه‌ها هستیم. در این‌ میان گیمرها که اهمیت زیادی به نرخ بازسازی تصویر می‌دهند، با گزینه‌های متعددی روبه‌رو هستند. به‌علاوه چنین قابلیت‌هایی مانند دیگر موارد، به‌مرور به بدنه‌ی بازار می‌آیند و با قیمت پایین‌تری در دسترس خواهند بود.

لپ‌تاپ‌های میان‌رده‌ی بازار همیشه با قیمت‌گذاری‌ها رقابتی عرضه می‌شوند. در گذشته، شرکت‌ها برای کاهش قیمت، کیفیت نمایشگر را کاهش می‌دادند که منجر به تجربه‌هایی همچون کاهش زاویه‌ی دید و تولید رنگ ضعیف می‌شد. امروزه اکثر لپ‌تاپ‌های میان‌رده از نمایشگرهای IPS بهره‌ می‌برند و بار دیگر به‌روزرسانی به نمونه‌های روز را توجیه می‌کنند.

تجهیزات ورود اطلاعات

برخی کاربران هنوز استفاده از ماوس را به‌عنوان ابزار تعامل با لپ‌تاپ به تاچ‌پد ترجیح می‌دهند؛ البته تاچ‌پد هنوز تجهیز مهم و تأثیرگذاری در لپ‌تاپ محسوب می‌شود. این قطعات در مرور زمان پیشرفت‌های مناسبی داشته‌اند، اما به‌هرحال باز هم در نمونه‌های جدید شاهد انواع بهینه‌سازی‌شده‌ای از آن‌ها هستیم.

مک بوک پرو ۱۳ ۲۰۱۸ / Macbook Pro 13 2018

تاچ‌پد در لپ‌تاپ‌های قدیمی مجهز به دکمه‌هایی در پایین صفحه‌ی لمسی بود که عمل کلیک راست و چپ ماوس را انجام می‌دادند. طراحی مذکور، کارایی مناسبی نداشت و عملیاتی همچون کشیدن و رها کردن به‌سختی انجام می‌شد. تقریبا همه‌ی لپ‌تاپ‌های امروزی مجهز به تاچ‌پد با قابلیت چندلمسی هستند و کنترل‌های حرکتی متعددی نیز برای آن‌ها طراحی شده است. درواقع ترکیب نرم‌افزار و سخت‌افزار بهینه‌سازی‌شده در آن‌ها، تجربه‌ی کاربری بهتری را برای مصرف‌کننده رقم می‌زند.

اپل را می‌توان پیش‌گام عرضه‌ی تاچ‌پدهایی با کارایی بالا دانست. کوپرتینویی‌ها برای اولین‌بار تاچ‌پد با صفحه‌ی بزرگ‌تر به بازار عرضه کردند. در ادامه نیز اکثر تولیدکننده‌ها همین مسیر را در پیش گرفته‌اند. درنهایت کاربرانی که برای تعامل با لپ‌تاپ به تاچ‌پد اتکا می‌کنند، در استفاده از نمونه‌های قدیمی با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهند بود. درواقع کاربری استاندارد امروزی، تفاوت زیادی با طراحی سال‌های گذشته دارد و هماهنگی با آن دشوار خواهد بود.

تجهیز ورودی دیگر در لپ‌تاپ‌ها، کیبورد بوده که برخلاف ماوس و تاچ‌پد پیشرفت و تغییر آن‌چنانی را تجربه نکرده است. درواقع بهینه‌سازی‌ها تنها محدود به کاهش ضخامت و صدای دکمه‌ها بوده‌اند. البته در برخی نمونه‌ها، تلاش برای نازک کردن محصول نهایی به کاهش طول حرکت دکمه منجر شد که برای کاربردهایی همچون نوشتن زیاد یا بازی مناسب به نظر نمی‌رسد. البته لپ‌تاپ‌های گیمینگ از این قائده مستثنی هستند و تجربه‌ی کاربری جذاب‌تری را برای کاربران خاص ایجاد می‌کنند.

پردازنده‌ی مرکزی: کارایی در برابر بازدهی

نپرداختن به پردازنده‌های مرکزی به‌عنوان دلیلی برای ارتقاء لپ‌تاپ، دور از منطق خواهد بود. فراموش نکنید که محصولات کنونی در این حوزه تنها بهبود در سرعت کلاک را تجربه نمی‌کنند و بهینه‌سازی در حوزه‌های متعدد آن‌ها صورت می‌گیرد. کارشناسان اعتقاد دارند، قانون مور در افزایش سرعت پردازنده‌های کنونی کاربرد چندانی ندارد؛ به‌عنوان مثال در ادامه فاصله‌ی قدرت را بین سه پردازنده‌ی برتر لپ‌تاپ کنونی بررسی می‌کنیم.

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

از میان پردازنده‌های اخیر در بازار لپ‌تاپ، نمونه‌های Core i7-6567U اسکای لیک، Core i7-7567U کبی لیک و Core i7-8559U کافی لیک برای مقایسه مناسب به نظر می‌رسند. پردازنده‌های i7 اینتل از نسل اسکای لیک نسبت به کلی بیک بهبود عملکردی ۲۱ درصدی را تجربه کردند. در نسل بعدی، تفاوت بین پردازنده‌های کبی لیک و کافی لیک به ۳۵ درصد رسید. افزایش تفاوت عملکرد به‌خاطر تغییر معماری از دو به چهار هسته بود. درنهایت فراموش نکنید که تفاوت بین نسل ششم تا هشتم پردازنده‌های لپ‌تاپ به ۶۴ درصد می‌رسد.

عمر باتری

بهبود عمر باتری لپ‌تاپ یکی از فاکتورهای مهم در ارتقاء و بهینه‌سازی محسوب می‌شود. البته تعویض باتری هزینه‌ی کمتری برای کاربر دارد، اما یک لپ‌تاپ‌ جدید علاوه بر باتری نو، قابلیت‌های مصرف انرژی بهینه‌سازی‌شده‌ای را ارائه می‌کند. اکثر تولیدکننده‌ها از سال‌ها پیش فناوری باتری را از نیکل کادمیوم و ترکیب هیبرید نیکل فلز به لیتیوم یون تغییر دادند. باتری‌های لیتیوم یونی عمر باتری بیشتر را به‌همراه بهینه‌سازی برخی چالش‌های مرسوم در باتری‌های قدیمی عرضه می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، در این باتری‌ها دیگر خبری از اثر منفی حافظه و چالش‌های شارژ بیش از حد وجود ندارد.

استاندارد شارژدهی باتری در دستگاه‌های جدید بسیار بهینه‌تر از نمونه‌های قدیمی است

حتی اگر لپ‌تاپ کنونی شما مجهز به باتری لیتیوم یونی باشد، باز هم در نمونه‌های جدید شانسی برای بهبود عملکرد دارید. در جدیدترین لپ‌تاپ‌ها قابلیت شارژ سریع‌تر و مصرف پایین‌تر باتری به‌وضوح دیده می‌شود.

تغییر بزرگ بعدی در صنعت باتری لپ‌تاپ، احتمالا سال‌ها با ما فاصله دارد؛ البته همین‌ پیشرفت‌های کنونی هم قابل‌توجه هستند؛ به‌عنوان مثال امروز شارژدهی میانگین لپ‌تاپ‌ها از سه تا چهار ساعت به بیش از هشت ساعت رسیده است. در این‌ میان برخی از برترین تولیدکننده‌ها همچون دل، اچ‌پی و لنوو، حتی لپ‌تاپ‌هایی با قابلیت شارژدهی تا ۱۲ ساعت به بازار عرضه کرده‌اند.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

کیفیت ساخت

لپ‌تاپ‌ها در گذر زمان نازک‌تر و سبک‌تر شده‌اند. شاید در نگاه اول تصور کنیم که این محصولات حساس و شکننده شده‌اند، درحالی که افزایش کیفیت ساخت، آن‌ها را حتی مقاوم‌تر هم کرده است. آزمایش‌های متعدد روی لپ‌تاپ‌های جدید نشان می‌دهد که آن‌ها مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارند و به‌نوعی زیبایی را با دوام بالا به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند.

اپل به‌عنوان یکی از بازیگران مهم بازار لپ‌تاپ، در سال‌های اخیر بهبودهای زیادی در محصولات خود ایجاد کرده است. آن‌ها از فرایند اختصاصی تولید یک‌تکه‌ی CNC برای بدنه استفاده می‌کنند. فرایند مذکور از صنعت هوافضا الهام می‌گیرد و کل بدنه را با استفاده از سیستم‌‌های کنترل عددی از یک بلوک آلومینیم یک‌تکه ایجاد می‌کند. البته فرایند تولید یکپارچه منحصر به اپل نماند و امروز بزرگان دیگر همچون اچ‌پی، مایکروسافت، ریزر، لنوو و دل نیز از آن بهره می‌برند.

لپ‌تاپ‌های امروزی به‌جز چند مورد محدود در دسته‌ی پایین‌رده، عموما با بدنه‌های یکپارچه‌ی آلومینیمی یا با ساختاری هیبریدی تولید می‌شوند که قطعا کارایی و دوام بیشتری نسبت به نمونه‌های هم‌قیمت در نسل‌های گذشته دارند.

مک بوک پرو ۱۳ ۲۰۱۸ / Macbook Pro 13 2018

خنک‌کنندگی بهتر در کنار سرعت

لپ‌تاپ‌های جدید، قابلیت اتصال سریع‌تر را به کاربران عرضه می‌کنند. اتصال بلوتوث در همه‌ی محصولات تقریبا به استانداردی الزامی نزدیک بوده و اتصال وای‌فای 802.11ac به‌همراه اتصال 4G LTE در برخی نمونه‌ها، لپ‌تاپ را به عضوی سریع در جامعه‌ی گجت‌های هوشمند تبدیل کرده است. از قابلیت‌های اتصالی مهم دیگر می‌توان به پورت USB-C اشاره کرد که به‌نوعی استاندارد روز اتصال محسوب می‌شود؛ هرچند پورت مذکور با تغییر اساسی ساختار در نمونه‌های متعدد همراه بود. به‌عنوان مثال برخی دستگاه‌ها همچون آخرین نمونه‌های مک‌بوک تنها به پورت USB-C مجهز هستند. به‌علاوه پورت‌هایی همچون HDMI و اترنت هم به‌مرور منسوخ می‌شوند و اتصال‌ها به انواع بی‌سیم یا USB-C محدود خواهند شد.

لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای کنونی، گزینه‌های خنک‌کنندگی حرفه‌ای‌تری را به کاربران ارائه می‌کنند. سیستم خنک‌کننده‌ی آن‌ها نیز صدای کمتری تولید می‌کند و به‌مرور شاهد از بین رفتن صدای زیاد لپ‌تاپ‌ها هستیم.

اگر شما لپ‌تاپی با عمر بیش از چهار سال دارید، مطالب بالا نشان می‌دهند که بدون توجه به افزایش شدید قدرت پردازشی، دلایل مناسبی برای ارتقاء کامپیوتر شخصی خود خواهید داشت؛ البته قطعا به ارتقاء، به قدرت پردازشی بیشتر هم دسترسی پیدا خواهید کرد. به‌هرحال نمایشگر بزرگ‌تر با رزولوشن بیشتر و ابعاد عملکردی کمتر در کنار قطعات بهبودیافته و عمر بیشتر باتری، همگی دلایل مناسبی هستند تا یک کاربر به ارتقاء کامپیوتر همراه خود ترغیب شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات