نسل سوم پردازنده‌های تردریپر AMD با ۲۴ هسته از راه می‌رسد

شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
AMD، خبر از عرضه پردازنده‌های نسل سوم تردریپر با حداکثر ۲۴ هسته در ماه نوامبر داد و مشکلات خود را بر سر راه توزیع پردازنده‌های نسل سوم رایزن تأیید کرد.
تبلیغات

سرانجام AMD روز جمعه تأیید کرد که نسل سوم تراشه‌های تردریپر در ماه نوامبر از راه خواهد رسید؛ اما برخلاف انتظار، نسل جدید پردازنده‌های HEDT این شرکت نه با بیشینه‌ی ۳۲ هسته (مطابق نسل قبل این محصولات)، بلکه حداکثر با ۲۴ هسته روانه‌ی بازار خواهد شد. AMD همچنین تصریح کرده است که برای برآورده‌ساختن تقاضای روز افزون پیرامون پردازنده‌های نسل سوم رایزن با مشکلاتی رو‌به‌رو شده و معرفی پرچم‌دار جدید ۱۶ هسته‌ای Ryzen 9 3950X را تا ماه نوامبر به تعویق خواهد انداخت.

AMD روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای گفت:

ما اکنون بر پاسخگویی به تقاضای روزافزون پیرامون پردازنده‌های نسل سوم رایزن متمرکز هستیم و قصد داریم، محصول پرچم‌دار Ryzen 9 3950X را در کنار اولین اعضای خانواده نسل سوم پردازنده‌های تردریپر در ماه نوامبر عرضه کنیم. ما مطمئنیم که وقتی حرفه‌ای‌های دنیای سخت‌افزار به اولین پردازنده‌ی دسکتاپ ۱۶ هسته‌ای و نسل بعدی از پردازنده‌های حرفه‌ای دسکتاپ ما دسترسی پیدا کنند، تأیید خواهند کرد که این اندک انتظار بیشتر ارزش آن را داشت.

حرفه‌ای‌ها با از راه رسیدن نسل بعدی تراشه‌های تردریپر باز هم از سطوح عملکرد آن‌ها شگفت‌زده خواهند شد، پردازنده‌هایی که عرضه‌ی آن‌ها در سال ۲۰۱۷ تحسین همگان را برانگیخت.

عرضه‌ی موج دوم پردازنده‌های تردریپر و پرچم‌دار ۳۲ هسته‌ای آن‌ها 2990WX در سال ۲۰۱۸ نیز بار دیگر غوغا به پا کرد. اما AMD از آن زمان در مورد نسل سوم این پردازنده‌ها به نوعی سعی در انحراف افکار عمومی داشت. این شرکت در رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۹ نوید آن را داد که محصولات تردریپر همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد. AMD به حرفه‌ای‌ها این نوید را داد که جزئیات بیشتری از نسل آینده‌ی این پردازنده‌ها را پیش از پایان سال بشنوند. در این میان گزارش‌های موثقی از عرضه‌ی یک پردازنده ۶۴ هسته‌ای از خانواده‌ی تردریپر تا پایان امسال در فضای مجازی طنین انداخت. اکنون AMD بدون دادن اطلاعات بیشتری از این پردازنده‌ها و بسنده‌کردن به عبارت «پیشتازی با ۲۴ هسته»، عرضه‌ی آن را موکول به ماه نوامبر کرده است. 

threadripper

در عین‌حال رقیب دیرینه‌ی AMD، اینتل پردازنده ۱۸ هسته‌ای Core i9-7980X را عرضه کرد که با داشتن تعدادی هسته بیشتر نسبت به برخی پردازنده‌های کنونی تردریپر جایگاه بالاتری را از آن خود کرد؛ هرچند قیمت‌های بالاتری نسبت به مدل‌های AMD داشت. همچنین در آوردگاه تراشه‌های رده‌بالای دسکتاپ، اینتل پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای Core i9-9900KS را بسیار برجسته کرده است و تبلیغ زیادی در مورد عملکرد آن می‌شود. این پردازنده رقیب مستقیمی برای تردریپر نیست، اما تراشه‌ای رده‌بالا است که شاید بتواند سهم کوچکی از بازار فروش پردازنده‌های رده بالای AMD را از وی برباید.

شرکت AMD چیزهای زیادی در مورد مشخصه‌های پردازنده‌های نسل بعد تردریپر نگفته؛ اما جامعه‌ی شیفتگان فناوری تصور می‌کند که نشانه‌هایی از این مشخصه‌ها را یافته است. برای مثال بنچمارکی از یک پردازنده ۳۲ هسته‌ای در پایگاه داده گیک بنچ رویت شد که تصور می‌شود مربوط به یکی از تراشه‌های نسل سوم تردریپر است. سرعت کلاک پایه‌ی این پردازنده ۳/۶ گیگاهرتز و بیشینه کلاک ۴/۲ گیگاهرتز است. نتایج بنچمارک جدیدی نیز اخیراً در توییتر منتشر شد که البته اکنون حذف شده است.

 تصویر تبلیغاتی منتشرشده در مورد نسل جدید پردازنده‌های تردریپر، ممکن است این مضمون را در خود نهفته داشته باشد که انتظارات کنونی از مشخصه‌های این تراشه‌ها کمی اغراق‌آمیز بوده یا شاید داده‌های پایگاه گیک‌بنچ با خطا همراه بوده است. AMD در هر رویداد اولین تصویر از پردازنده نسل سوم تردریپر خود را منتشر کرده که به نظر می‌رسد در نقطه‌ی اوج داستان پیشرفت‌های این شرکت قرار گرفته و دوباره این روند تکرار شده؛ اما این بار به پیشتازی یک تراشه ۲۴ هسته‌ای اشاره شده است.

third gen threadripper

مشکلات عرضه پردازنده‌های رایزن به قوت خود باقی است

در همین حال AMD مشکلاتی پایدار را بر سر راه عرضه‌ی تراشه‌های نسل سوم رایزن تجربه می‌کند که از زمان شروع عرضه Ryzen 9 3900X در ماه ژوئیه اوج بیشتری گرفته است. اگرچه AMD عرضه‌ی اولیه‌ی این قطعه‌ی سخت‌افزاری را آغاز کرد، تنها چند هفته بعد موجودی پرچم‌دار رایزن ۳۰۰۰ در خرده‌فروشی‌های عمده به اتمام رسید و دیگر تراشه‌های نسل سوم رایزن درسایت ایبی نیز آرام‌آرام ناپدید شدند. اکنون برخی از سایت‌های اعلام موجودی گزارش می‌کنند که تراشه 3900X از ۱۵ اوت در سبد فروش محصولات فروشگاه‌های بزرگ قرار گرفته و نگاهی به محتوای سایت آمازون و Newegg این گفته را تأیید می‌کند. ضمناً فروش این پردازنده‌ها در سایت ebay نیز دوباره اوج گرفته است.

از دیگر سو، AMD پیش از این وعده عرضه‌ی پرچم‌دار جدید خود Ryzen 9 3950X را در ماه سپتامبر داده است. AMD این پردازنده ۱۶ هسته‌ای را نخست در رویداد E3 معرفی کرد و نوید یک برچسب قیمت ۷۵۰ دلاری را در مورد آن داد. با صدور اطلاعیه‌ی جدید این شرکت، مصرف‌کنندگان باید اندکی بیشتر در انتظار پرچم‌دار جدید رایزن بمانند و AMD این نوید را به مشتریان خود داده که این شکیبایی ارزش خود را خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات