برنامه هواوی برای جبران غیبت اپلیکیشن‌های گوگل در سری میت ۳۰ چیست

جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
هواوی به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت قادر به نصب و استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل روی پرچم‌دارهای جدید خود نیست. با ما همراه باشید تا با راهکار این شرکت برای فائق‌آمدن بر این بحران آشنا شوید.
تبلیغات

به دلیل اختلافات تجاری میان ایالات متحده و چین، گوشی هوشمند جدید شرکت هواوی، میت ۳۰ و میت ۳۰ پرو بدون فروشگاه گوگل پلی یا هرگونه سرویس گوگل عرضه خواهند شد. این موضوع بدین معنا است که اپ‌هایی مانند گوگل مپ، جیمیل یا مرورگر کروم روی این دو گوشی هواوی به‌طور پیشفرض نصب نشده و گوگل پلی‌ای هم برای دریافت اپلیکیشن‌های ضروری خود نخواهید داشت.

این موضوع خبری بسیار مهم و مخرب برای عرضه پرچم‌دار جدید این غول فناوری چینی است. بازاریابی‌های این شرکت در خارج از چین بدون تکیه بر فروشگاه نرم‌افزاری گوگل و اتکا به فروشگاه‌های شخص ثالث، بسیار تحت تأثیر قرار گرفته و اعتماد به آن بسیار سخت خواهد شد. هواوی روی توسعه‌دهندگان نام‌و‌آشنای اپلیکیشن‌ها سرمایه‌گذاری کرده تا به این شرکت بپیوندند اما مشخص نیست که مشتریان نیز همراه این توسعه‌دهندگان به محصولات این شرکت جذب می‌شوند یا خیر.

چرا هواوی نمی‌تواند از اپلیکیشن‌های گوگل استفاده کند؟

به‌عنوان بخشی از تحریم‌های دولت آمریکا علیه هواوی، این شرکت نمی‌تواند هیچ قراردادی برای استفاده از محصولات سخت‌افزاری و سرویس‌های تولیدشده از سوی شرکت‌های آمریکایی به امضا برساند. این دستور از زمانی‌که هواوی به لیست سیاه دپارتمان تجارت آمریکا اضافه شد، اعمال شده و شرکت‌های آمریکایی و هواوی را از تبادل با یکدیگر محروم می‌سازد.

این بدین معنا است که هواوی نمی‌تواند لایسنس گوگل برای دسترسی به محصولات نرم‌افزاری این شرکت در پکیج سرویس‌های موبایل گوگل (GMS) دریافت کند. این پکیج شامل اپلیکیشن و سرویس‌های نام‌آشنای گوگل است که معمولا به‌طور پیش نصب روی گوشی‌ها وجود دارند. اپلیکیشن‌هایی مانند مرورگر کروم، کلاینت جی‌میل، جستجوی گوگل، گوگل استیستنت و ترنسلیت. فروشگاه نرم‌افزاری گوگل پلی و سرویس‌های پلی نیز جزوی از GMS اند. هیچ راهی برای دسترسی به میلیون‌ها اپلیکیشن موجود روی گوگل پلی بدون داشتن لایسنس GMS وجود ندارد.

GMS مجزا از سیستم‌عامل اندروید است که سیستم‌عاملی متن‌باز بوده و تحت نسخه دوم لیسانس متن‌باز آپاچی است. هواوی هم‌چنان قادر به ساخت به‌روزرسانی با بهره‌گیری از پروژه متن‌باز اندروید (Android Open Source Project) است. البته این عمل ممکن است وقفه‌ای در آماده‌سازی و دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی مستقیم از سوی گوگل ایجاد کند که تهدیدی برای دستگاه‌های هواوی به شمار می‌آید.

هواوی چه برنامه‌ای برای گذر از این مشکل دارد؟

در انتهای مراسم معارفه هواوی میت ۳۰، مدیرعامل هواوی، ریچارد یو به‌طور خلاصه نبود GMS روی این دستگاه‌ها را تأیید نمود. به‌جای این پکیج، کاربران از اپلیکیشن پیش‌نصب‌شده AppGallery و مجموعه سرویس‌های موبایل هواوی (HMS) برخوردار خواهند بود. طبق اعلام هواوی بیش از ۴۵ هزار اپلیکیشن با قابلیت‌های HMS Core ادغام شده و بیش از ۳۹۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در این فروشگاه وجود دارد. این اعداد بزرگ اند اما اپ‌گالری نه از حیث کاربران و نه از حیث برنامه‌ها در حد و اندازه گوگل پلی نیست.

به دلیل تحریم آمریکا این گوشی‌ها نمی‌توانند GMS را به‌طور پیشفرض داشته باشند. این موضوع ما را مجبور به استفاده از HMS و AppGallery در سری میت ۳۰ کرده‌است.ریچارد یو - مدیرعامل هواوی

هواوی HMS را به‌عنوان جایگزینی برای GMS گوگل معرفی کرده‌است

هواوی در این مجموعه نرم‌افزاری، اپلیکیشن‌های مرورگر، پیام‌رسانی، تماس، تقویم، گالری و چند اپلیکیشن ضروری دیگر را تدارک دیده‌است. البته جای خالی اپلیکیشن‌هایی مانند مسیریابی، ترجمه و اسیستنت (دستیار صوتی) از سوی بسیاری از کاربران، به‌خصوص کاربران اروپایی، حس می‌شود. علاوه بر این اپ‌گالری هواوی به‌طور ملموس و قابل تاملی از گوگل پلی کوچک‌تر است. این موضوع به این معنا است که بسیاری از کاربران برای یافتن اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود با مشکل مواجه خواهند بود.

جذب توسعه‌دهندگان و کاربران

برای جبران تحریم‌های آمریکا، هواوی سرمایه‌گذاری مضاعف و عظیم یک میلیارد دلاری روی اپ‌گالری خود انجام داده‌است. این بودجه توسعه‌دهندگان را به سوی هواوی و پلتفرم آن کشانده تا توسعه اپلیکیشن‌های ضروری را برای هواوی به انجام رسانند. برای دستیابی به این موضوع، HMS، ابزارهایی که برای توسعه و اجرای برنامه‌ها لازم است در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این ابزارها شامل کیت‌های نقشه، سایت، درایو، پیام و موقعیت مکانی به همراه سرویس بازی هواوی است. کیت‌های آنالیزی، کیف‌پول و تبلیغات نیز برای توسعه‌دهندگان اپ‌های تجاری موجود است.

فروشگاه AppGallery‌ هواوی با وجود سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری این شرکت هنوز حرفی برای گفتن مقابل گوگل پلی ندارد

هواوی مدعی است که اپ‌های تولید شده با کیت HMS Core شاهد بهبودهایی در عملکرد روی دستگاه‌های هواوی خواهند بود. این موضوع نکته مثبتی است اما نباید فراموش کرد که اپ‌گالری در حال حاضر اکوسیستم کوچک‌تری بوده و به زمان و بودجه قابل‌توجهی نیاز دارد تا به یک فروشگاه نرم‌افزار تمام عیار با امکان رقابت با سایر فروشگاه‌ها و برخورداری از تعداد مناسبی از اپ‌ها مبدل شود. حتی آمازون هم تلاش کرده تا با گوگل در این زمینه رقابت کند. با وجود تعداد بالای دستگاه‌های هواوی، جذب توسعه‌دهندگان به HMS هم‌چنان مشکل است. احتمال می‌رود بیشتر شاهد پورت اپلیکیشن‌ها روی AppGallery باشیم اما این نسخه ممکن است در مقایسه با همتای گوگل پلی خود عملکردی ضعیف‌تر حداقل در وهله‌ی اول داشته‌ باشند.

برخی نیز به وجود راهی برای دور زدن این تحریم و دسترسی به فروشگاه و اپلیکیشن‌های گوگل امیدوار بوده‌اند. برای مثال میزو، تولیدکننده چینی را در نظر بگیرید که یک نصاب برنامه‌های گوگل برای نصب سرویس‌های گوگل پس از راه‌اندازی دستگاه تدارک دیده‌ است. اما گوگل ظاهرا با این روش‌ها که ممنوعیت‌های فعلی را نقض می‌کنند با قاطعیت برخورد می‌کند.

اگر از فروشگاه هواوی خوشتان نیاید، باید خودتان به‌دنبال رفع مشکل باشید!

اگر هواوی نتواند راهی برای نصب GMS روی میت ۳۰ و میت ۳۰ پرو پیدا کند، احتمالا تعداد زیادی از کاربران از اپ‌گالری استفاده نکرده و به‌دنبال راهی برای استفاده از GMS خواهند بود که این امر رضایت از این گوشی‌ها را کاهش داده و بسیاری از کاربران را در تهیه این پرچم‌داران مردد می‌کند. اخباری حاکی از بازبودن بوت‌لودرهای سری میت ۳۰ نیز به گوش می‌خورد که دستکاری سیستم‌عامل این گوشی‌ها را برای کاربران وارد، راحت‌تر هم می‌کند.

به بیان خیلی ساده، اگر از فروشگاه هواوی خوشتان نیاید، باید خودتان به‌دنبال رفع مشکل باشید!

دیدگاه شما در این باره چیست؟ هواوی چه راهکارهایی پیش روی دارد؟ آیا نبود GMS می‌تواند روی فروش این گوشی حداقل در خارج از مرزهای چین، تأثیر بگذارد؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران زومیتی به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات