AMD از پردازنده‌ سرور Epyc 7H12 رونمایی کرد

جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
مطالعه 5 دقیقه
شرکت AMD هم‌زمان با برگزاری مراسم معارفه پردازنده‌های جدید EPYC‌ در اروپا، از پردازنده جدید این سری با نام 7H12 رونمایی کرد که لقب قدرتمند‌ترین پردازنده‌ی X86 را به یدک می‌کشد.
تبلیغات

AMD مراسم عرضه نسل جدید پردازنده‌های سرور اپیک (EPYC) در اروپا را در شهر رم ایتالیا برگزار کرد. این شرکت علاوه بر معرفی پردازنده‌های دیتاسنتر Epyc Rome و صد رکورد جهانی که به ثبت رسانیده‌اند، از چند محصول جدید سرور نیز پرده برداشت.

پردازنده Epyc 7H12 با ۶۴ هسته، ۱۲۸ رشته پردازشی و توان طراحی حرارتی (TDP) بسیار بالای ۲۸۰ واتی، به حداقل سرعت کلاک ۲.۶ گیگاهرتز و حداکثر ۳.۳ گیگاهرتز دست یافته که بهترین عملکرد میان پردازنده‌های سری اپیک روم تا بدین لحظه به شمار می‌رود.

AMD این تراشه جدید را که برای رسیدن به نهایت عملکرد نیاز به خنک‌سازی مایع دارد، برای مصارف پردازشی با عملکرد بالا (HPC) طراحی کرده‌ است. شرکت فرانسوی ATOS نیز از Bullsequana XH2000 پرده برداشت؛ ابررایانه‌ای هیبریدی با پشتیبانی از تراشه‌های جدید 7H12 که برای مقیاس اگزا طراحی شده‌ است.

bullsequana xh2000

این سیستم که از Epyc 7H12 پشتیبانی می‌کند، با فناوری پیشرفته خنک‌سازی با آب به عملکرد ۴.۲ ترافلاپس از هر تراشه دست‌ می‌یابد؛ این رقم 7H12 را از 7742 که پیش از این قدرتمند‌ترین عضو خانواده اپیک بود، ۱۱ درصد سریع‌تر می‌کند.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید پردازنده‌های ۷ نانومتری اپیک نسبت به همتای ۱۴ نانومتری اینتلی خود دارای مزیت تراکمی هستند که منجر به تعداد هسته بیشتر می‌شود. همچین لیتوگرافی ساخت پیشرفته‌تر منجر به کاهش توان مصرفی و افزایش کار انجام شده در هر وات می‌شود که موضوعی بسیار مهم در دیتاسنترها است. سرعت کلاک و حافظه‌ی کش بیشتر و قیمت رقابتی‌تر، از سایر مزایای سری اپیک AMD نسبت به رقبای اینتلی خود به شمار می‌رود. با در نظر گیری تمامی این موارد و معماری Zen 2 بازسازی‌شده که در این تراشه‌ها IPC (تعداد عملیات در هر چرخه) را حدود ۱۵ درصد افزایش داده، استفاده از PCIe نسخه چهار و کانال‌های حافظه بسیار سرآمد، پردازنده‌های اپیک دیگر به‌عنوان جایگزین‌های اینتل شناخته نمی‌شوند. این پردازنده‌ها در حال حاضر سردمداران پردازنده‌های سرور به شمار می‌روند.

پردازنده Epyc 7H12 یازده درصد از پردازنده Epyc 7742 سریع‌تر است

اما سرورهای چندمنظوره به میزان عرضه این پردازنده‌ها نیز نیم‌نگاهی دارند تا بتوانند از داشتن مجموعه‌ای کامل از تراشه‌ها در سیستم‌های تجاری خود با پشتیبانی از آخرین نرم‌افزارها و قراردادهای خدمات OEM، اطمینان حاصل کنند. AMD نیز وارد همکاری با پیشتازان صنعت سرور شده تا آن‌ها را از حیث مقبولیت و عرضه بالای محصولات خود خاطرجمع کند.

شرکت Dell EMC به‌تازگی از محصولات تجاری سرور خود که برای سرورهای فوق متراکم تک سوکته و دو سوکته در نظر گرفته شده‌اند، پرده‌برداری کرد. سرورهای تک سوکته یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های تمرکز AMD به شمار می‌رود زیرا پردازنده‌های این شرکت نسبت به همتای اینتل Xeon خود دارای تعداد هسته‌های بسیار بیشتری است. Dell EMC از PowerEdge R7515 خود برای ثبت یک رکورد جدید جهانی TPCX-V بهره برده، دستیابی به عملکردی با ۲۸۰ درصد بهبود نسبت به نسل قبل پردازنده‌های سرور Epyc.

این رکورد جدید به جرگه سایر رکوردهایی که از سوی همکاران AMD (و نه خود AMD) پیوسته و حال به بالای صد عدد برای پردازنده‌های جدید EPYC Rome رسیده‌ است. AMD همچنین راهکارهایی دیگر نیز تدارک دیده‌ است. برای مثال سیستم‌هایی از سوپرمیکرو که با تأکید بر اتصال PCIe 4.0 اپیک، از تعداد بالایی از پردازنده‌های گرافیکی پشتیبانی می‌کنند. همچنین شروع به استفاده از IBM Cloud، نوکیا و OHVcloud که به اکوسیستم در حال گسترش سیستم‌های روم افزوده خواهند شد. همچنین هم‌کار بنیان‌گذار AMD یعنی TSMC از همکاری نزدیک خود با این شرکت گفته و R&D، از شاخه‌های این شرکت، به محصولات آتی و اکوسیستم روم افزوده خواهد شد.

AMD همچنین چندین آمار برای تأکید بر برتری و ارزش پردازنده‌های EPYC Rome نسبت به پردازنده‌های اینتل کرده‌ است. البته پرواضح است که تمامی بنچمارک‌های منتشرشده از سوی سازندگان با کمی اغراق همراه بوده اما برتری پردازنده‌های اپیک روم بر سری Xeon اینتل در بسیاری از جوانب، انکارناشدنی است. با در نظرگرفتن پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گسترده AMD، اپیک روم واضحا دشمن نوظهور و بالقوه پردازنده‌های Xeon‌ اینتل هستند.

دیدگاه شما در این باره چیست؟ به نظر شما اینتل نیازمند چه تمهیداتی برای بازگشت قدرتمندانه به بازار سرورها است؟ آیا AMD می‌تواند چیرگی خود بر بازار سرورها را حفظ کند؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات