آنتی‌بیوتیک‌های رایجی که خطر بیماری‌های قلبی را به‌دنبال دارند

یک‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
به‌تازگی دانشمندان کشف کردند که مصرف برخی از آنتی‌بیوتیک‌های رایج سبب نارسایی‌های قلبی می‌شوند.
تبلیغات

دانشمندان برای اولین‌بار میان دو نوع از بیماری‌های قلبی و مصرف یکی از رایج‌ترین انواع آنتی‌بیوتیک رابطه‌ای کشف کردند. در مطالعه‌ای که در نشریه‌ی دانشکده‌ی قلب و عروق آمریکا منتشر شده است، محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) در واحد ارزیابی درمان با همکاری مرجع خدمات درمانی و بهداشتی استانی (PHSA) دریافتند که مصرف‌کنندگان آنتی‌بیوتیک‌های فلوروکینولون مانند سیپروفلوکساسین یا سیپرو در مقایسه با بیمارانی که آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آموکسی‌سیلین مصرف می‌کنند، بیش از ۲/۴ برابر در معرض خطر ابتلا به نارسایی دریچه‌ی میترال و آئورت قرار دارند که در نتیجه‌ی آن، خونی که با انقباض قلب به بیرون رانده می‌شود، مجددا به قلب بازمی‌گردد. این افزایش احتمال خطر، به‌مدت ۳۰ روز پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شود. مطالعات دیگر هم سایر مشکلات قلبی را به مصرف همین دسته از آنتی‌بیوتیک‌ها نسبت داده‌اند.

برخی از پزشکان تجویز آنتی‌بیوتیک‌های فلوروکینولون را به‌خاطر داشتن طیف وسیعی از فعالیت‌های ضدباکتریایی و جذب بالای نوع خوراکی آن که تاثیرش برابر با تزریق وریدی (IV) است، ترجیح می‌دهند.

مهیار اطمینان، مولف اصلی و استادیار چشم پزشکی و علوم بینایی در دانشکده پزشکی دانشگاه UBC گفته است:

پزشک می‌تواند با تجویز روزی یک عدد از این قرص‌ها، با خیالی آسوده بیمار را راهی خانه‌اش کند. اگرچه این دسته از آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌توان با آسودگی خاطر از لحاظ اثربخشی در درمان بیماری مصرف کرد، باید دانست که در اکثر مواقع تجویز این دسته از آنتی‌بیوتیک‌ها به‌ویژه برای درمان عفونت‌های شایع در میان مردم ضرورتی ندارد؛ ضمن آنکه تجویز بی‌رویه‌ی این دسته از داروها می‌توانند باعث افزایش مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها شده و نیز مشکلات قلبی جدی را برای بیماران ایجاد کند.

محققان این مطالعه امیدوار هستند که نتایج حاصل از مطالعه‌ی آنان به گوش عموم و نیز سایر پزشکان برسد و در نتیجه اگر بیماری با مشکلات قلبی به پزشکان مراجعه کرد، در صورتی‌که هیچ‌گونه علتی برای توجیه بیماری وی نیافتند، باید تأثیر مصرف این دسته از آنتی‌بیوتیک‌ها را در ایجاد مشکلات قلبی بیمار محتمل بدانند.

دکتر بروس کارلتون، مدیر و محقق واحد تحقیقات بخش کودکان بیمارستان بریتیش کلمبیا (BC) در راستای برنامه‌ای از سوی PHSA گفت:

یکی از اهداف اصلی واحد ارزیابی درمان این است برای تعیین میزان اثربخشی داروها و فناوری‌های درمانی به بررسی آن‌ها پرداخته تا مشخص شود این داروها و فناوری‌ها تا چه اندازه به افزایش کیفیت برنامه‌های مراقبتی ارائه‌شده از سوی پزشکان و نیز به بهبود نتایج حاصل از درمان بیماران کمک می‌کنند. مطالعه‌ی اخیر نشان می‌دهد که پزشکان باید هنگام تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها برای بیمارن دقت بیشتری کنند چراکه این دسته از داروها ممکن است مضراتی برای بیماران داشته باشند. ما باید در راستای حمایت از این مطالعه به همکاری خود با انجمن فعالیت‌های ضدمیکروبی BC ادامه داده تا از تجویز این دسته از آنتی‌بیوتیک‌ها در شرایط مناسب اطمینان حاصل کنیم و از تجویز این داروها در مواقع غیرضروری و نامناسب بکاهیم.

طی این مطالعه، محققان اطلاعات «سامانه‌ی ثبت و گزارش ایمنی و عوارض ناخواسته فرآورده» سازمان غذا و دارو ایالات متحده را بررسی کردند. آن‌ها همچنین به آنالیز پایگاه عظیم داده‌های یک بیمه‌ی خصوصی در آمریکا پرداخته که شامل مشخصات جمعیتی بیماران، مشخصات دارو، دوز تجویز شده و مدت زمان درمان است. محققان موفق شدند ۱۲،۵۰۵ مورد نارسایی دریچه‌ی قلب را به‌عنوان نمونه‌ی تصادفی از میان بیش از ۹ میلیون بیمار با وجود ۱۲۵،۰۲۰ مورد نمونه‌ی کنترل (گواه) کشف کنند. دانشمندان در این مطالعه، مفهوم «استفاده‌ی فعلی» از فلوروکینولون را به مصرف سی روزه‌ این دارو پیش از بروز عوارض ناخواسته نسبت داده و مفهوم «استفاده‌ی اخیر» از این آنتی‌بیوتیک‌ها را به مصرف این دارو از روز سی‌ویکم تا شصتم پیش از حادث‌شدن عوارض نامطلوب و مفهوم «سابقه‌ی استفاده» را هم به مصرف این داروها از ۶۱ روز قبل تا یک سال قبل از بروز عوارض مطلوب تعریف کردند. دانشمندان نتایج مصرف فلوروکینولون را در مقابل مصرف آنتی‌بیوتیک‌های آموکسی‌سیسلسن و آزیترومایسین مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که خطر ابتلا به نارسایی دریچه‌های میترال و آئورت به‌ترتیب در موارد «استفاده‌ی فعلی» و «استفاده‌ی اخیر» در بالاترین سطح خود قرار دارد. در بررسی‌ها مشخص شد که هیچ خطری موارد دارای «سابقه‌ی استفاده» از این آنتی‌بیوتیک‌ها را تهدید نمی‌کند.

اطمینان اظهار امیدواری کرد که در صورت حمایت و تأیید سایر مطالعات از این یافته‌ها، آژانس‌های نظارتی خطر نارسایی دریچه‌های آئورت و میترال را به‌عنوان عوارض جانبی احتمالی در هشدارهای ناشی از مصرف این دسته از آنتی‌بیوتیک‌ها بیافزایند.

این مطالعه توسط بخش چشم‌پزشکی و واحد ارزیابی درمان در مرجع خدمات درمانی استانی (PHSA) تأمین و انجام شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات