فناوری NFC چیست؛ از تاریخچه تا کاربردهای آن

شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 38 دقیقه
NFC چیست
NFC فناوری چندان محبوبی در میان عموم کاربران نیست؛ اما می‌تواند در حوزه‌های بسیار متنوعی استفاده شود و بسیاری از کارهای روزمره را کاملا ساده کند.
تبلیغات

همان‌طور که می‌دانید، روش‌های ارتباطی بی‌سیم به اشکال گوناگون کاملا باب شده‌‌اند و در تسهیل استفاده از گجت‌های مختلف و ایجاد ارتباط بین آن‌ها نقش مهمی دارند. NFC مانند بلوتوث و وای‌فای یکی از فناوری‌های بی‌سیم ارتباطی متداول بین وسایل هوشمند است که از امواج رادیویی برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کند و می‌تواند در زمینه‌های مختلف ازجمله تسهیل انتقال فایل بین دستگاه‌های مجهز به این فناوری، انجام خدمات مالی، کنترل وسایل مختلف، بازی، سلامت و درمان، فروش و سایر موارد به کار گرفته شود.

NFC
فهرست مطالب

NFC چیست

NFC مخفف کلمه‌ی Near Field Communication است و تراشه‌ی NFC از امواج رادیویی میدان نزدیک برای ایجاد ارتباط بی‌سیم در فاصله‌ی چند سانتی‌متری بین دو دستگاه و انتقال حجم کمی از اطلاعات استفاده می‌کند.

تاریخچه NFC 

انجمن NFC فعالیت خود را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد؛ اما تاریخ استفاده از امواج رادیویی میدان نزدیک به سال ۱۹۴۵ و جنگ جهانی دوم، برای ردیابی هواپیماهای جنگی می‌رسد؛ البته تاریخ شکل‌گیری فناوری NFC  از سال ۱۹۸۳ آغاز شد؛ زیرا در این سال، فردی به‌نام چارلز والتون، نخستین پتنت با واژه‌ی RFID یا Radio Frequency Identification (تشخیص هویت با فرکانس رادیویی) را ثبت کرد و پتنت او به نقطه‌ی آغازی برای اختراع استاندارد، تراشه و برچسب NFC تبدیل شد. در ادامه مهم‌ترین اتفاق‌های تاریخ این فناوری را از سال ۲۰۰۰ تاکنون بررسی می‌کنیم.

  •  اختراع NFC توسط سونی و فیلیپس در سال ۲۰۰۰
  • ثبت NFC به‌عنوان یک استاندارد توسط سازمان بین‌المللی استاندارد‌سازی در سال ۲۰۰۳
  • تأسیس انجمن NFC توسط سونی، فیلیپس و نوکیا در سال ۲۰۰۴
  • ایجاد نخستین برچسب NFC و عرضه‌ی نخستین گوشی هوشمند مجهز به فناوری یعنی نوکیا ۶۱۳۱ در سال ۲۰۰۶
  • استفاده از برچسب NFC گوشی نوکیا ۶۱۳۱ توسط مصرف‌کنندگان به‌صورت آزمایشی در انگلستان در سال ۲۰۰۷
  • ایجاد ارتباط بین دو گوشی و تبادل اطلاعات بین آن‌ها از طریق NFC برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹
  • انتشار لوگوی N (نشان تجاری NFC) در سال ۲۰۱۰
  • عرضه‌ی نخستین گوشی اندرویدی مجهز به فناوری NFC یعنی سامسونگ نکسوس اس در سال ۲۰۱۰
  • استفاده از گوشی‌ها و کارت‌های بانکی مجهز به برچسب NFC برای ارائه‌ی خدمات مرتبط با حمل‌و‌نقل و گردشگری و ارائه‌ی خدمات به دانش‌آموزان در سال ۲۰۱۰
  • استفاده از NFC برای آغاز بازی و به اشتراک‌گذاری مخاطبان، آدرس‌های اینترنتی و ویدئو در سال ۲۰۱۰
  • معرفی تگ‌های هوشمند از سوی سونی برای تغییر حالت‌ها و پروفایل‌های گوشی از راه نزدیک در سال ۲۰۱۲
  • همکاری سامسونگ و ویزاکارت برای توسعه‌ی پرداخت موبایلی با استفاده از NFC در سال ۲۰۱۳
  • ایجاد یک سیستم امنیتی تشخیص هویت مبتنی بر NFC توسط دانشمندان IBM در سال ۲۰۱۳
  • فراهم‌شدن امکان استفاده از Apple Pay با NFC برای گوشی‌های آیفون ۶، آیفون ۶ پلاس و اپل واچ (که در ماه آوریل ۲۰۱۵) عرضه شد
  • فراهم‌شدن امکان استفاده از Android Pay برای گوشی‌های اندرویدی دارای NFC در سال ۲۰۱۵
  • انتشار نسخه‌ای از ویندوز 10 با معماری NFC و انتشار درایور جهانی NFC برای این نسخه از ویندوز در سال ۲۰۱۶
  • ایجاد چهارچوب CoreNFC برای خواندن برچسب‌های NFC در iOS 11 در سال ۲۰۱۷
  • کاربرد NFC

    همان‌طور که گفتیم، فناوری NFC از امواج رادیویی میدان نزدیک برای برقراری ارتباط بی‌سیم و انتقال اطلاعات بین دو وسیله‌ استفاده می‌کند؛ اما اجازه دهید قبل از اینکه نحوه‌ی کار این فناوری را دقیق‌تر توضیح دهیم، شما را با تراشه و برچسب‌های NFC و انواع مختلف آن، دسته‌بندی وسایل NFC و حالت‌های مختلف برقراری ارتباط بین آن‌ها آشنا کنیم.

    تراشه NFC

    تراشه‌ی NFC مدار مجتمعی است که با برچسب NFC ترکیب شده است و امکان انجام فعالیت‌های مرتبط با NFC را برای برچسب فراهم می‌کند. تراشه‌های NFC که انواع متفاوتی دارند، به خودی خود قابل‌استفاده نیستند و باید برای ایجاد یک پوشش ارتباطی میدان‌ نزدیک، مجهز به یک آنتن شوند. همه‌ی تراشه‌‌های NFC دارای شناسه‌ی منحصر‌به‌فرد، حافظه‌ی خواندن و نوشتن و قابلیت قفل حافظه هستند.

    برچسب NFC چیست

    برچسب NFC

    برچسب NFC قطعه‌ی دربردارنده‌ی تراشه‌ی NFC و آنتن است که با پروتکل‌های NFC مطابقت دارد و تنها گوشی‌های دارای فناوری NFC می‌توانند آن‌ها را بخوانند. این برچسب‌ها از قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعاتی برخوردار هستند که تنها وسایل مجهز به فناوری NFC می‌توانند آن‌ها را بازیابی کنند. درضمن برچسب‌های NFC قادر به انتقال اطلاعات در میان دو وسیله‌ نیز هستند.

    برچسب‌های NFC به دو دسته‌ی پسیو و اکتیو تقسیم می‌شوند. برچسب‌های پسیو مانند برچسب‌ها دربردارنده‌ی اطلاعاتی هستند که وسایل دیگر می‌توانند آن‌ها را بخوانند؛ اما خود آن‌ها توانایی خواندن اطلاعات را ندارند. برچسب‌های اکتیو هم ظاهری شبیه به برچسب‌های پسیو دارند؛ اما مجهز به منبع تغذیه‌ی آن‌برد برای پخش امواج و قابلیت خواندن و نوشتن اطلاعات و انتقال آن‌ها هستند. هر دو نوع برچسب دارای یک آنتن، مدار مجتمع و یک ویفر (تکه‌ای باریک از ماده‌ای نیمه‌‌رسانا‌) هستند.

    برچسب‌های NFC از مواد مختلفی از جمله کاغذ چسبی، دیسک، برد مدار چاپی، برچسب‌های اپوکسی و فلزی ساخته شده‌اند و برخی از آن‌ها از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند.

    برچسب‌های NFC در کل به چهار نوع تقسیم می‌شوند که در جدول زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

    انواع

    استاندارد

    ویژگی‌ها

    ظرفیت حافظه

    سرعت

    نوع ۱

    *ISO14443A

    حافظه‌ی قابل نوشتن و خواندن (به‌صورت فقط خواندنی (read-only) هم می‌تواند استفاده شود)

    قابل‌استفاده برای ذخیره‌ی لینک وب‌سایت‌ها و سایر اطلاعات کم حجم

    ۹۶ بایت و قابل ارتقا تا ۲ کیلوبایت

    ۱۰۶ کیلوبیت در ثانیه

    نوع ۲

    ISO14443A

    حافظه‌ی قابل نوشتن و خواندن (به‌صورت فقط خواندنی هم می‌تواند استفاده شود)

    ۴۸ بایت و قابل ارتقا تا ۲ کیلوبایت

    ۱۰۶ کیلوبیت در ثانیه

    نوع ۳

    سیستم فلیکای سونی (Felica)*

    کارایی بهتر نسبت به سایر انواع برچسب‌ها جهت انجام کارهای پیچیده‌تر

         قیمت بالاتر نسبت به سایر انواع برچسب‌ها

    ۲ کیلوبایت (در‌حال‌حاضر)

    ۲۱۲ کیلوبیت در ثانیه

    نوع ۴

    ISO14443A

    * ISO14443B

    پیکربندی‌شده هنگام ساخت

    حافظه‌ی قابل نوشتن و خواندن (به‌صورت فقط خواندنی هم می‌تواند استفاده شود)

         ۳۲ کیلوبایت 

    ۱۰۶ تا ۴۲۴ کیلوبیت در ثانیه

    ISO14443A: استاندارد مربوط به کارت‌های بدون تماس برای تشخیص هویت و پروتکل‌های انتقال اطلاعات برای برقراری ارتباط با این کارت‌ها (پراستفاده‌ترین استاندارد بدون تماس جهان است و عمدتا برای پرداخت هزینه‌ی استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد)

    ISO14443B: استاندارد مشابه ISO14443A با قابلیت ایجاد میدان مغناطیسی پیوسته و برقراری ارتباط با سرعت ۸۴۷ کیلوهرتز

    سیستم فلیکا: سیستم هوشمند ارتباط بدون تماس در زیرمجموعه‌ی RFID (فناوری مشابه NFC) که در کارت‌های پول الکترونیکی استفاده می‌شود

    همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، نوع ۱ و ۲ برچسب‌ها هم می‌توانند با حافظه‌ی قابل نوشتن و خواندن تولید شوند و هم می‌توان آن‌ها را به‌صورت فقط خواندن یا نوشتن ایجاد کرد؛ اما نوع ۳ و ۴ تنها به‌صورت «فقط خواندنی» تولید می‌شوند. برای انتقال اطلاعات به این نوع از برچسب‌ها یا از وسیله‌ای مخصوص برای نوشتن اطلاعات روی برچسب‌ها استفاده می‌شود یا هنگام تولید، داده‌ها به آن‌ها منتقل می‌شوند.

    در ویدئوی زیر می‌توانید چندین کاربرد برچسب‌ها‌ی NFC (نمایش نقشه و مسیریابی، برقراری تماس با مخاطب مشخص‌شده، نمایش پیام‌های متنی (SMS) با مخاطب مشخص‌شده؛ نمایش ایمیل، اجرای سریع اپلیکیشن، نمایش ویدئوی آنلاین، بازکردن یک صفحه‌ی فیسبوک و بهینه‌سازی وب‌سایت برای پلتفرم موبایل) و نحوه‌ی اسکن آن‌‌ها با گوشی را مشاهده کنید.

    نحوه استفاده NFC

    استفاده از NFC

    موضوع دیگری که باید بدان اشاره کنیم، این است که وسایل NFC به‌طور کلی در سه حالت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؛ حالت همتا به همتا، حالت خواندن و نوشتن و حالت شبیه‌ساز کارت.

    حالت همتا به همتا (Peer-to-Peer)

    در این حالت که متداول‌ترین حالت وسایل NFC محسوب می‌شود و برای تبادل اطلاعاتی همچون مخاطبان، تصاویر و فایل‌های موسیقی ایجاد شده است، ارتباط بین دو دستگاه الکترونیکی (مثلا دو گوشی) صورت می‌پذیرد (مثل تصویر بالا). در حالت همتا به همتا، دستگاه اکتیو اطلاعات را ارسال و دستگاه پسیو آن‌ها را دریافت می‌کند.

    حالت خواندن و نوشتن (Reader/writer mode)

    برچسب NFC

    در حالت خواندن و نوشتن، ارتباط بین دستگاه مجهز به فناوری NFC (مثل گوشی یا دستگاه‌های NFC خوان) و برچسب‌های NFC ایجاد می‌شود. این برچسب‌ها می‌توانند برای ارائه‌ی اطلاعات یا تسهیل امور روزمره، روی اشیاء یا مکان‌های مختلف نصب شوند (در ادامه به‌صورت مفصل درباره‌ی این موضوع بحث خواهیم کرد).

    حالت شبیه‌ساز کارت (Card Emulation)

    کارت NFC

    در این حالت ارتباط NFC بین دستگاه NFCخوان با کارت و دستگاه NFC ایجاد می‌شود. دستگاه‌های NFCخوان برای تبادل اطلاعات رادیویی به‌کار گرفته‌شده در ارتباط میدان نزدیک یا کارت و گوشی NFC طراحی شده‌اند و اغلب آن‌ها دستگاه‌های بدون تماس هستند.

    نحوه‌ی کار NFC

    فناوری NFC از روش القاء الکترومغناطیسی برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کند. این فناوری از میدان‌های الکترومغناطیسی برای انتقال داده‌ها یا القاء امواج الکترومغناطیسی در دستگاه گیرنده استفاده می‌کند. درضمن، دستگاه‌های پسیو نیز نیروی خود را از امواج الکترومغناطیس تولید‌شده توسط دستگاه اکتیو دریافت می‌کنند؛ البته این نیرو در مسافت کمی انتقال داده می‌شود.

    مقایسه NFC با بلوتوث و وای‌فای

    مقایسه NFC

    ابتدا یادآوری می‌کنیم، کاربرد اصلی NFC انتقال و به اشتراک‌گذاری فایل‌های چندرسانه‌ای نیست و بیشتر برای انتقال امن داده‌های حساس هنگام انجام کارهایی مثل فعالیت‌های پرداختی به کار برده می‌شود و مقایسه‌ی آن با بلوتوث و وای‌فای چندان منطقی نیست؛ با این حال، در این بخش این سه ابزار ارتباطی بی‌سیم متداول را به‌صورت مختصر و کلی با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

    سرعت انتقال اطلاعات در NFC

    قطعا NFC از نظر سرعت قابل‌مقایسه با بلوتوث و وای‌فای نیست. سرعت NFC به ۴۰۰ کیلوبیت در ثانیه و سرعت بلوتوث به ۲ مگابیت در ثانیه و سرعت اپلیکیشن‌هایی که از وای‌فای برای انتقال فایل‌ها استفاده می‌کنند، به ۲۵۰ مگابیت در ثانیه هم می‌رسد (البته این اعداد تنها روی کاغذ بیان شده‌اند و هنگام استفاده از بلوتوث و اپلیکیشن‌های مذکور، عوامل مختلف باعث کاهش سرعت به میزان محسوس می‌شوند)؛ البته این اپلیکیشن‌ها از پروتکل‌های مختلفی برای انتقال فایل‌ها استفاده می‌کنند که صحبت درمورد آن‌ها خارج از بحث این مقاله است.

    محدوده‌ی انتقال

    NFC در این زمینه هم اصلا نمی‌تواند دربرابر رقبای خود قد علم کند؛ NFC تنها می‌تواند در فاصله‌ی ۴ سانتی‌متری فایل‌ها را انتقال دهد، درحالی‌که بلوتوث توانایی انتقال فایل‌ها تا ۱۰ متر را هم دارد و این میزان با استفاده از وای‌فای به ۴۶ متر در فضای بسته و ۹۲ متر در فضای باز می‌رسد.

    امنیت NFC

    NFC در این بخش برخلاف دو بخش قبلی، پیروز قاطع میدان رقابت است؛ زیرا  پروتکلی رمزگذاری‌شده است و قابلیت تشخیص هویت با ورود رمز عبور و سایر ویژگی‌های امنیتی ابزار ارتباطی مذکور، آن را نسبت به بلوتوث برتر می‌سازد. درضمن بلوتوث و وای‌فای دربرابر هک آسیب‌‌پذیر هستند (البته می‌توان امنیت وای فای را با روش‌های امنیتی و رمزگذاری‌های مختلف افزایش داد که بحث درمورد آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد)؛ اما NFC را تنها در صورتی می‌توان هک کرد که هکر کاملا نزدیک شما باشد.

    میزان سهولت استفاده

    برای استفاده از NFC تنها لازم است آن را در گوشی خود روشن کنید و برای انتقال فایل دو گوشی را نزدیک یکدیگر بگیرید؛ اما جهت استفاده از بلوتوث برای جفت‌کردن از آن در هر دو گوشی، باید یک پین کد را در دو گوشی وارد و یک سری دستورالعمل دیگر را دنبال کنید. استفاده از وای‌فای نیازمند اتصال به یک شبکه‌ی وای‌فای و استفاده از یک روتر است؛ البته برای استفاده از NFC جهت انتقال فایل باید هر دو دستگاه در یک خط قرار گیرند؛ اما بلوتوث و وای‌فای می‌توانند امواج را در تمام جهات انتقال دهند.

    میزان مصرف انرژی

    NFC از این نظر نیز در جایگاه اول قرار دارد؛ زیرا مصرف انرژی آن بسیار پایین است و همان‌طور که گفتیم، نیروی خود را از طریق میدان مغناطیسی ایجادشده بین دو وسیله تأمین می‌کند؛ بلوتوث (البته پروتکل Bluetooth Low Enery انرژی کمتری نسبت به پروتکل Classic Bluetooth مصرف کند) و وای‌فای هم به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند.

    کاربردهای NFC

    همان‌طور که گفتیم، فناوری NFC تنها یک روش ارتباطی بی‌سیم برای انتقال اطلاعات نیست و هدف اصلی از طراحی و ایجاد آن چنین چیزی نبوده است. دستگاه‌ها و برچسب‌های NFC در زمینه‌های متنوع و گسترده‌ای می‌توانند به کار گرفته شوند که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد؛ اما معمولا در دو حوزه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ پرداخت هزینه‌ی استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و پرداخت‌های موبایلی. ابتدا درمورد این دو قابلیت NFC توضیح و سپس سایر کاربردها را شرح می‌دهیم.

    پرداخت هزینه‌‌ی استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی

    استفاده از گوشی NFC به عنوان بلیط اتوبوس

    گوشی‌های مجهز به NFC می‌توانند به‌عنوان کارت الکترونیکی حمل‌و‌نقل (جهت استفاده از مترو و اتوبوس) استفاده شوند. درصورتی‌که گوشی شما مجهز به NFC باشد، دیگر نیازی به استفاده از کارت‌های الکترونیکی نیست و تنها باید گوشی را در مقابل دستگاه NFCخوان قرار دهید. در‌حال‌حاضر بیشتر کارت‌های الکترونیکی مترو دارای برچسب‌های NFC هستند و می‌توانید پس از اتمام اعتبارشان از آن‌ها به‌عنوان برچسب‌های NFC که قیمت قابل توجهی هم دارند، استفاده کنید.

    پرداخت‌های موبایلی بدون تماس

    پرداخت موبایلی با NFC

    گوشی‌های مجهز به NFC می‌توانند پرداخت موبایلی را نیز آسان‌ کنند (برای انجام این کار ابتدا باید اپلیکیشن‌های مالی مرتبط را اجرا و پس از واردکردن رمز، گوشی را نزدیک دستگاه POS بگیرید؛ با این روش، دیگر نیازی به استفاده از کارت بانکی و وارد‌کردن رمز آن ندارید). با استفاده از این فناوری، احتمال کپی‌کردن کارت توسط افراد شیاد با دستگاه‌های کپی کارت مغناطیسی یا مطلع‌شدن آن‌ها از رمز کارت به صفر می‌رسد.

    درضمن می‌توانید با بهره‌گیری از NFC، به‌راحتی از اپل پی (Apple pay) و سامسونگ پی (Sumsung Pay) و اندروید پی (Android Pay) بهره‌مند شوید. برای استفاده از این روش‌های پرداختی تنها کافی است پس از فعال‌کردن NFC و اجرای اپلیکیشن مورد نظر، پشت گوشی را به دستگاه کارت‌خوان NFC نزدیک کنید.

    انتقال پول به سایر افراد

    چند سالی است که PayPal با استفاده از اپلیکیشن اندرویدی خود و فناوری NFC امکان انتقال پول به سایر افراد را فراهم کرده است؛ البته هر دو فرد باید دارای حساب PayPal و گوشی اندرویدی مجهز به NFC باشند و از اپلیکیشن اندرویدی PayPal برای انجام این کار استفاده کنند.

    انتقال لحظه ای اطلاعات با NFC

    برچسب NFC

    انتقال لحظه‌به‌لحظه‌ی اطلاعات ضروری به افراد در بسیاری از مکان‌ها مهم و حتی لازم است؛ برچسب‌های NFC می‌توانند افراد را به‌صورت آنی از این اطلاعات آگاه کنند؛ مثلا می‌توان با نصب این برچسب‌ها در ایستگاه‌های وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، مسافران را از تأخیرهای قطعی یا احتمالی، تغییر در برنامه های زمانی، تخفیف‌های ویژه یا سایر موارد مطلع کرد.

    کارت‌های هوشمند

    کارت هوشمند NFC

    کارت‌های هوشمند NFC مدار مجتمعی را در خود جای داده‌اند که می‌تواند اطلاعات را در خود ذخیره کند و از طریق NFC با پایانه‌ها ارتباط برقرار کنند. این کارت‌ها می‌توانند به‌عنوان کارت بانکی و کارت الکترونیکی و گذرنامه‌ی هوشمند مورد استفاده قرار گیرند و به‌راحتی با گوشی‌های هوشمند اسکن شوند. در کل در بیشتر کارت‌های بدون تماس از جمله کارت‌های بانکی ویزا و مسترکارت، از فناوری NFC برای پرداخت استفاده می‌شود.

    ایجاد سیستم جدید برای ارائه‌ی بلیط و حذف بلیط‌های قدیمی

    خرید بلیط با گوشی NFC

    برچسب‌های NFC می‌توانند بلیط‌های کاغذی قدیمی را نیز برای همیشه از صحنه‌‌ی روزگار محو کنند. افراد می‌توانند با قراردادن گوشی‌های خود روی برچسب‌هایی که از قبل روی صندلی‌ها نصب شده است، بلیط صندلی رزرو‌شده را بخرند یا بلیط خود را فعال کنند.

    سلامت و درمان

    مهم‌ترین کاربرد NFC در حوزه‌ی سلامت و درمان، امکان کنترل وضعیت لحظه‌به‌لحظه‌ی بیمار است

    از کاربردهای NFC در این حوزه می‌توان به قابلیت کنترل دسترسی افراد به بخش‌ها و اطلاعات حساس (با استفاده از گوشی NFC) و کنترل ورود و خروج افراد در بخش‌های مختلف بیمارستان با کمک برچسب‌های NFC، تسریع به‌روزرسانی فایل‌های پزشکی و بررسی سوابق پزشکی، کنترل آنی وضعیت بیمار و دسترسی سریع به اطلاعات لازم درباره‌ی سوابق بیماری‌های او (که در مواقع اورژانسی اهمیت زیادی دارد) و سایر اطلاعات لازم، نظارت بر وضعیت بیمار در منزل با استفاده از دستبندهای مجهز به فناوری و برچسب NFC (هنگامی که بیمار دستبند را به یک دستگاه NFC می‌زند، اطلاعات لازم به مطب پزشک ارسال می‌شود) و ارائه‌ی اطلاعات لازم درمورد داروها (با نصب برچسب‌ها روی بسته‌ی داروها و اسکن آن‌ها توسط بیمار) اشاره کرد.

    درضمن در آینده احتمالا برچسب‌های تشخیص‌دهنده‌ی تغییرات دمایی، میزان نوسان قند خون و... برای نظارت بهتر بر وضعیت بیمار عرضه خواهند شد.

    کاربردی‌تر‌کردن وسایل پوشیدنی

    ساعت هوشمند NFC

    با تعبیه‌ی ماژول‌های پرداختی NFC در گجت‌های پوشیدنی می‌توان پرداخت بدون تماس را ساده‌تر از قبل کرد؛ چراکه با استفاده از این گجت‌ها که می‌تواند ساعت هوشمند یا دست‌بند یا یک گجت تناسب اندام باشد، حتی دیگر نیازی به استفاده از گوشی نیست. همچنین برخی از ساعت‌های هوشمند NFC تنها با یک ضربه با NFC جفت می‌شوند و امکان اتصال آن‌ها به یکدیگر و انتقال اطلاعات به یکدیگر فراهم می‌شود. 

    حتی به‌تازگی برچسب‌های منعطف، مقاوم و ضدآبی تولید شده است که می‌توان در لباس‌های معمولی هم تعبیه شوند تا افراد با اسکن آن‌ها به اطلاعات لباس مثل نوع طراحی یا کارخانه‌ی آن دست پیدا کند. حتی برخی از این برچسب‌ها دربردارنده‌ی اطلاعات لازم درمورد لباس مناسب برای فصول مختلف هستند.

    لباس مجهز به برچسب NFC

    اینترنت اشیا

    اینترنت اشیا

    با استفاده از برچسب NFC می‌توان وسایل اینترنت اشیا را که به شبکه متصل نیستند، به‌راحتی به یکدیگر متصل کرد. کنترل آسان وسایل اینترنت اشیا طبق خواسته‌ی فرد، دسترسی آسان به شبکه و انتقال آسان داده‌ها، افزایش امنیت و محافظت بهتر از این وسایل (جلوگیری از هک‌شدن این وسایل)، جلوگیری از جاسوسی و انجام اعمال مخرب (به دلیل اینکه NFC یک پروتکل رومزگذاری‌شده است)، امکان تبادل اطلاعات با وسایل اینترنت اشیا (حتی وسایلی که فاقد منبع تغذیه هستند)، از دیگر مزایا و کاربردهای NFC در این زمینه به شمار می‌رود.

    اتصال گوشی به وای‌فای بدون نیاز به وارد‌کردن گذرواژه

    برچسب NFC

    برای اتصال به وای‌فای تنها باید نخستین بار رمز عبور خود را وارد کنید؛ اما گاهی اوقات به دلایلی باید دوباره رمز عبور را وارد کرد. با استفاده از اپلیکیشن InstaWiFi می‌توانید با زدن گوشی‌های مجهز به NFC به برچسب‌های NFC، بدون نیاز به واردکردن رمز عبور به‌راحتی به گوشی‌های خود متصل شوید یا دیگر لازم نیست رمز عبور را به مهمانان بگویید. درضمن می‌توانید از برچسب‌ها برای خاموش‌ و روشن‌‌کردن وای‌‌فای و ارسال پیام کوتاه نیز استفاده کنید.

    انجام وظایف مختلف برای کنترل گوشی‌‌ها

    با استفاده از اپلیکیشن اندرویدی Trigger و برچسب‌های NFC می‌توانید بخش‌های مختلف گوشی ازجمله وای‌فای، بلوتوث، صدا و حجم صدا، نمایشگر، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها، اپلیکیشن‌‌ها و میانبرها را تنظیم و کنترل کنید (به‌عنوان مثال روشن و خاموش‌کردن بلوتوث و اتصال گوشی از طریق آن به سایر وسایل یا تنظیم روشنایی صفحه‌نمایش گوشی).

    برای استفاده از این اپلیکیشن ابتدا باید در بخش Select Trigger گزینه‌ی NFC را انتخاب کنید، سپس وارد صحفه‌ای می‌شوید که از طریق آن می‌توانید برچسب‌های NFC را بخرید، با زدن گزینه‌ی Next به صفحه‌ی بعدی هدایت می‌شوید؛ در این صفحه با لمس دکمه‌ی + پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توانید تنظیمات مورد نظر خود را در آن انتخاب کنید؛ پس از انتخاب تنظیمات گزینه‌ی Next، سپس Add Task و در نهایت گزینه‌ی Done را انتخاب کنید. پس از انجام این تنظیمات، هرگاه برچسب را به پشت گوشی بچسبانید، تنظیمات لازم انجام می‌شود.

    تسهیل استفاده از گوشی

    جفت کردن هدفون با گوشی از طریق NFC

    با استفاده از NFC می‌توان هدست‌های مختلف را به‌راحتی با گوشی جفت کرد یا تنها با تماس گوشی با چاپگر، عکس را چاپ کرد یا موقعیت مکانی را با سایر دوستان به اشتراک گذاشت.

    همچنین افرادی که قادر نیستند از گوشی‌های لمسی برای برقراری تماس استفاده کنند، می‌توانند با لمس تصویر افراد مورد نظر (که دارای برچسب NFC هستند)، به‌راحتی با آن‌ها تماس بگیرند؛ زیرا این تصاویر قابلیت انتقال خودکار شماره تماس را دارند.

    اتصال گوشی‌های هوشمند به سیستم‌های ناوبری و سرگرمی خودرو

    اتصال گوشی به سیستم ناوبری خودرو از طریق NFC

    سیستم‌های ناوبری و سرگرمی خودرو که توانایی اتصال به گوشی‌های هوشمند از طریق بلوتوث را دارند، می‌توانند برای پخش فایل‌های موسیقی و نمایش گوگل‌مپ از طریق برچسب‌های NFC با گوشی ارتباط برقرار کنند.

    می‌توان با تعبیه ماژول‌های NFC روی در یا داخل خودرو، در آن را باز یا حتی موتور آن را روشن کرد.  برچسب‌های NFC نیز می‌توانند برای مدیریت یک ناوگان خودرو مورد استفاده گیرند و به وسیله‌ی آن‌ها می‌توان فهمید، راننده‌ی خودروی موردنظر کیست، آیا حین رانندگی تخلفی انجام داده است یا می‌توان از استفاده‌ی فرد غیرمجاز از خودرو جلوگیری کرد.

    فعال‌کردن حالت سکوت و پرواز گوشی

    فعال کردن حالت پرواز گوشی

    برچسب‌های NFC مخصوصی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید حالت سکوت یا پرواز گوشی را به‌صورت خودکار فعال کنید.

    همچنین می‌توانید با استفاده از  این برچسب‌ها، اپلیکیشن نمایش ساعت شب‌نما یا نمایش سایر محتواها را نیز اجرا کنید. درضمن می‌توانید با اسکن برچسب، آلارم گوشی را خاموش کنید. همچنین می‌توانید هات‌اسپات گوشی را نیز فعال کنید.

    تقویت گردشگری در شهرهای محبوب گردشگری

    برچسب NFC

    چنانچه برچسب‌های NFC در جاذبه‌های گردشگری معروف و شناخته‌شده نصب شوند، گردشگران می‌توانند با تکان‌دادن گوشی مقابل‌ آن‌ها، اطلاعات یا نقشه‌های آن مکان را دریافت کنند. همچنین می‌توان با استفاده از این برچسب‌ها، کوپن‌های مخصوص را در اختیار گردشگران گذاشت.

    این فناوری می‌تواند نقش زیادی در تقویت گردشگری در شهرهای مهم داشته باشد. در موزه‌ی لندن نیز برای ارائه‌ی بهتر اطلاعات، برچسب‌هایی در کنار آثار موزه نصب شده است که بازدیدکنندگان با اسکن آن‌ها می‌توانند اطلاعات را مشاهده کنند.

    احیای مجدد نوار کاست

    نوار کاست مدرن

    تقریبا همه‌ی ما از  نوارکاست‌ها خاطره خوبی داریم و یکی از بهترین نوستالژی‌ها محسوب می‌شوند. به‌تازگی نوارکاست‌های مدرنی به اندازه‌ی کارت عرضه‌شده‌اند که مجهز به برچسب NFC هستند و کاربران می‌توانند فهرستی از آهنگ‌ها را روی آن‌ها ایجاد کنند و آن‌ها را از طریق این نوار کاست‌های مدرن در اختیار دیگران قرار دهند.

    ارائه‌ی اطلاعات پوسترهای تبلیغاتی به شهروندان

    پوستر تبلیغاتی هوشمند NFC

    می‌توان با تجهیز پوسترهای تبلیغاتی هوشمند و مدرن به برچسب‌های NFC، اطلاعات آن‌ها را در اختیار شهروندان قرار داد (مثلا افراد می‌توانند با گرفتن گوشی مقابل پوستر فیلم سینمایی، آنونس آن را دریافت و تماشا کنند؛ در‌حال‌حاضر از بارکدهای QR برای این کار استفاده می‌‌‌شوند؛ اما این بارکدها گاهی اوقات جواب می‌دهند و گاهی اوقات عمل نمی‌کنند.

    این پوسترها می‌توانند علاوه‌بر نمایش کلیپ، برای مطلع‌کردن شهروندان از موقعیت مکانی دقیق یک مکان، خرید، ارائه‌ی لینک دانلود یا ارائه‌ی کوپن‌های تخفیف استفاده شوند. در ویدئوی زیر می‌توانید نمونه‌ای از این پوستر را مشاهده کنید.

    درضمن می‌‌توان از برچسب‌های NFC برای نمایش اطلاعات مربوط به خانه یا حتی نمایش فیلمی از آن استفاده کرد. درکل این برچسب‌ها می‌توانند در زمینه‌های بی‌شماری برای ارائه و نمایش اطلاعات به شهروندان به کار گرفته شوند.

    کنترل کامپیوتر از راه دور

    استفاده از NFC برای کنترل راه دور کامپیوتر

    آیا می‌خواهید وقتی وارد خانه‌ شدید، بدون اینکه حتی نزدیک کامپیوتر یا لپ‌تاپ شوید، آن را روشن کنید؟ با نصب یک برچسب NFC در ورودی خانه و با استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی Tasker، Wol Wake on Lan Wan و Trigger این کار را انجام دهید؛ البته برای استفاده از این ویژگی باعنوان Wake on Magic Packet، ابتدا باید تنظیمات لازم را در کامپیوتر خود اعمال کنید.

    برای فعال‌کردن این ویژگی در کامپیوترهای دارای ویندوز 10، ابتدا با راست‌کلیک روی آیکون وای‌فای، گزینه‌ی Windows Network and Sharing Center و پس از نمایش پنجره‌ی مربوطه، گزینه‌ی Change adapter را انتخاب کنید. در مرحله‌ی بعد، روی شبکه‌ی وای‌فای اصلی خود راست‌کلیک کرده و دکمه Configure را انتخاب کنید. پس از انتخاب این دکمه، گزینه‌ی Wake on Magic Packet را در سربرگ Advanced در قسمت Property فعال کنید.

    پس از انجام این تنظیمات با زدن دکمه‌های R و ویندوز به‌صورت هم‌زمان و تایپ کلمه‌ی cmd پنجره‌ی خط فرمان را باز و عبارت ipconfig /all را وارد کنید و دکمه‌ی اینتر را بزنید.

    خانه‌ی هوشمند

    استفاده از NFC در خانه هوشمند

    لامپ‌های Ninja Block و Philips Hue bulbs می‌توانند با برچسب‌های NFC خاموش و روشن شوند؛ همچنین، می‌توان آن‌ها را برای کنترل وسایل خانگی هوشمند (مثلا می‌توان از برچسب‌ها برای فعال‌کردن تایمر ماشین لباسشویی و اجاق گاز استفاده کرد) و معرفی وسیله‌ی جدید به شبکه‌ی وسایل اینترنت اشیای مورد استفاده در منازل هوشمند به‌کار گرفت.

    چنانچه از یک گیت‌وی (سیستم اصلی متصل‌کننده‌ی وسایل خانه‌ی هوشمند به یکدیگر) مجهز به فناوری NFC استفاده کنید، زمانی‌که وسیله‌ی جدید دارای برچسب NFC را به گیت‌وی بزنید، آن وسیله به‌صورت خودکار به شبکه متصل می‌شود.

    اندازه‌گیری آب مصرف‌شده، تنظیم حسگرهای محیطی ازجمله حسگر دما، غیرفعال‌کردن سیستم امنیتی خانه، متصل‌کردن گوشی به لوازم صوتی و تصویری (تلویزیون و ساندبار) و حتی سرویس‌کردن برخی از وسایل خانگی، از دیگر کاربردهای NFC در زمینه‌ی خانه‌ی هوشمند به‌شمار می‌رود.

    استفاده از برچسب NFC در کارت ویزیت

    استفاده از NFC در کارت ویزیت

    با تعبیه‌ی برچسب‌های NFC در کارت ویزیت، مشتریان با اسکن کارت می‌توانند تمام اطلاعات را مشاهده کنند. درضمن درصورتی که بخواهید اطلاعات کارت خود را تغییر دهید، نیازی به تهیه‌ی کارت جدید نیست و به‌راحتی می‌توانید اطلاعات جدید را جایگزین اطلاعات قبلی کارت کنید.

    مدیریت وظایف با NFC

    اپلیکیشن Tasker یکی از اپلیکیشن‌‌های محبوب اندرویدی برای انجام خودکار وظایف است؛ با استفاده از برچسب‌های NFC می‌توان اپلیکیشن را طوری تنظیم کرد که وظایف مختلف را براساس مکان دقیق شما در خانه یا هر مکان دیگر به‌صورت خودکار انجام دهد (به‌عنوان مثال وظایف می‌توانند برای هر اتاق به‌صورت اختصاصی انجام شوند).

    قفل و بازکردن در با NFC

    باز و قفل کردن در با NFC

    برچسب‌ها و دستگاه‌های NFC برای قفل و بازکردن برخی‌ از قفل‌های هوشمند نیز استفاده می‌شوند. قفل هوشمند «Lockitron» یکی از این قفل‌ها است که امکان کنترل از راه دور آن با گوشی‌های اندرویدی و iOS وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های این قفل هوشمند می‌توان به توانایی اتصال به مودم وای‌فای و اجازه‌ی ورود به برخی از افراد به‌عنوان مهمان و همچنین ارسال نوتیفیکیشن هنگام ورود افراد به خانه یا هر مکان دیگری اشاره کرد.

    برای بازکردن در خودروها نیز می‌توان از برچسب‌ها استفاده کرد. درضمن حلقه‌های NFC که در ادامه درمورد آن‌ها توضیح خواهیم داد نیز می‌توانند ابزار خوبی برای قفل‌های هوشمند مذکور باشند.

    در کل برچسب‌های NFC می‌توانند جایگزین کلیدهای فیزیکی شوند و با کمک آن‌ها می‌توان اجرای قابلیت تشخیص خودکار فرد هنگام بازکردن در یا ورود به مکان‌های حساس را امکان‌پذیر کرد.

    نظارت بر وضعیت محصولات در کارخانه‌ها

    با استفاده از برچسب‌های هوشمند NFC و تخصیص شماره‌ی اختصاصی به محصولات مختلف در کارخانه‌‌ها، می‌توان در تمام مراحل تولید، بسته‌بندی، ارسال، انتقال و ارائه‌ی خدمات پس از فروش، از وضعیت آن‌ها مطلع شد و تمام مراحل مذکور را هوشمند و بدون اشتباه کرد تا به بهترین شکل ممکن انجام شوند.

    آموزش

    برچسب‌های NFC می‌توانند برای ارائه‌ی اطلاعات آموزشی که دیده نمی‌شوند، به کار گرفته شوند! مثلا می‌توان برای آموزش زبان‌های خارجی به افراد، برچسب‌ها را نزدیک وسایل مختلف نصب کرد و افراد با چسباندن گوشی‌های خود به این برچسب‌ها، نام و اطلاعات آن وسیله را به زبان مورد‌نظر مشاهده کنند؛ البته می‌توان از بارکدهای QR نیز استفاده کرد؛ اما اسکن این بارکدها نیازمند استفاده از اپلیکیشن است.

    برچسب‌های NFC مزایای زیادی نسبت به بارکدهای QR دارند

    استفاده از بارکد QR معایب دیگری هم دارد که از میان آن‌ها می‌توان به لزوم وجود نور کافی برای تشخیص بارکد، امنیت پایین، لزوم طراحی در اندازه‌ی بزرگ برای تشخیص راحت‌‌تر، قابل‌ تغییر نبودن و جذاب‌نبودن اشاره کرد.

    درضمن بارکدهای QR در طول زمان توسط گردوغبار و مواد دیگر کثیف می‌شوند و به همین دلیل ممکن است اپلیکیشن‌های بارکدخوان نتوانند با یک بار اسکن آن‌ها را بخوانند. در مقابل، برچسب‌های NFC امنیت بالایی دارند؛ بسیار ساده و راحت و تنها با یک ضربه می‌توان آن‌ها را اسکن کرد و وجود آن‌ اصلا جلب‌توجه نمی‌کند؛ زیرا می‌توانند به‌صورت نامرئی طراحی شده و حتی با لوگوی گرافیکی برند ترکیب و ادغام شوند.

    چنانچه برچسب‌های دربردارنده‌ی اطلاعات در مدارس نصب شوند، دانش‌آموزان می‌توانند با نصب آن‌ها از برنامه‌ی درسی خود و اعلامیه‌های آموزشی و اطلاعات مربوط به تکالیف مطلع شوند و برای احراز هویت نیز از آن‌ها استفاده کنند.

    بازی

    اسباب بازی فیگ.راتی

    فناوری NFC حتی در حوزه‌‌ی بازی‌های رایانه و اسباب‌بازی‌ها نفوذ کرده است و می‌تواند برای انجام کارهای مختلف استفاده شود که از میان آن‌ها به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • ایجاد تعامل بین اسباب‌بازی‌ها و دستگاه‌های NFC (خواندن اطلاعات آن‌ها و ذخیره‌سازی اطلاعات در این دستگاه‌ها)
  • استفاده از  اسباب‌بازی‌های فیگوراتیو (اسباب بازی‌های ربات یا مجسمه) به‌عنوان یکی از شخصیت‌های زنده‌ی بازی‌های کامپیوتری در کنسول‌ بازی (زمانی‌که اسباب‌بازی فیگوراتیو دارای برچسب NFC را به کنسول می‌زنید، دستگاه NFCخوان کنسول پس از خواندن برچسب، اسباب‌بازی را به‌عنوان یک شخصیت وارد بازی می‌کند؛ کنسول‌های 2DS و 3DS و 3DS XL نینتندو از قابلیت شناسایی این اسباب‌بازی‌ها برخوردار هستند).
  • ایجاد امکان اسکن اسباب‌بازی فیگوراتیو با گوشی و تبلت جهت تغییر برخی از ویژگی‌های اسباب‌بازی یا افزودن قابلیت‌های جدید به آن (به همراه نمایش ویدئوی ویژگی برای آشنایی با آن) به‌صورت نرم‌افزاری در اپلیکیشن
  • تعبیه‌ی برچسب NFC در کارت‌های بازی برای اسکن آن‌ها جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر درمورد آن‌ها و به‌روزرسانی نسخه‌ی دیجیتالی کارت‌ها و ایجاد تیم برای بازی آنلاین
  • می‌توان با تعبیه‌ی دستگاه NFCخوان در صفحه‌ی بازی‌های پیروی و قراردادن برچسب‌های NFC در تاس و مهره‌ها و کارت‌ها، بازی را طوری طراحی کرد که هنگامی که اتفاق خاصی رخ می‌هد، صدا پخش شود یا کارت امتیاز ایجاد شود. در ضمن با این کار می‌توان گوشی هوشمند را به یکی از وسایل بازی تبدیل کرده و از آن به‌عنوان نمایشگری جهت نمایش انیمیشن‌ها، ترفندها و نکات مفید یا پیام‌های محرمانه به بازیکن‌های منتخب استفاده کرد.
  • با قراردادن برچسب‌های NFC در ریموت کنترل‌ها می‌توان قابلیت‌های آن‌ها را به میزان چشمگیری افزایش داد.
  • بازاریابی

    استفاده از NFC در بازاریابی

    برچسب‌های NFC در ارتقاء بازاریابی نوین نیز می‌توانند نقش بسیار موثری داشته باشند. برای جذب مشتری می‌توانید برچسب‌های NFC دربردارنده‌ی موقعیت دقیق فروشگاه، رستوران و... را در نزدیکی مکان موردنظر نصب کنید تا افراد بتوانند با اسکن این برچسب‌ها، مکان دقیق را روی گوگل مپ مشاهده کنند.

    برای ذخیره‌ی موقعیت مکانی دقیق روی برچسب‌های NFC ابتدا باید با جستجوی مکان موردنظر خود در گوگل مپ، مکان دقیق را روی آن مشخص کنید. در مرحله‌ی بعدی، با اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی (با استفاده از دکمه‌ی Share) با یکی از اپلیکیشن‌های انتقال اطلاعات به برچسب‌های NFC (مانند NFC Tools Pro که برای خواندن اطلاعات برچسب‌ها نیز می‌توان از آن استفاده کرد) و کپی آدرس URL موقعیت و انتقال آن به برچسب، موقعیت مکانی موردنظر را روی برچسب ثبت کنید. در ضمن می‌توانید اطلاعات دیگری نظیر متن، ایمیل، شماره تلفن، اس‌ام‌اس و آدرس را نیز ذخیره کنید.

    فروش محصولات در فروشگاه‌ها

    استفاده از NFC برای فروش محصول

    برچسب‌های NFC می‌توانند آینده‌ی صنعت خرده‌فروشی را متحول کنند. این برچسب‌ها می‌توانند نقش مهمی در تسهیل مراحل مختلف فروش‌ از جمله پیش‌فروش، فروش و پس از فروش محصولات داشته باشند. کاربردهای این فناوری در هر یک از مراحل ذکر‌شده به شرح زیر است:

    استفاده از فناوری در پیش‌فروش

  • به اشتراک‌گذاری نظرات مشتریان درمورد محصولات و دسترسی به اطلاعات مربوط به فروش
  • هوشمندسازی برچسب قیمت و مشخصات محصولات و فرایند بسته‌بندی
  • تعیین قرار ملاقات جهت بازدید از محصولات و آشنایی با آن‌ها
  • استفاده از فناوری در فروش

  • ارائه‌ی لینک دانلود اپلیکیشن‌های مرتبط به مشتریان
  • ارتباط با فروشندگان مجازی
  • ارائه‌ی کوپن‌های تخفیف به مشتریان وفادار
  • اتصال به چت بات برای پاسخگویی به سؤال‌ها
  • پرداخت سریع و ساده و امن
  • مشاهده‌ی فروشگاه اینترنتی در مواقعی که محصول در فروشگاه موجود نباشد
  • ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های فروش سیار
  • مشاهده‌ی فهرست فروشندگان مورد تأیید یا خرید با اشتراک
  • شخصی‌سازی و سفارشی‌‌سازی محتوای نمایشگرهای نمایش‌دهنده‌ی تبلیغات
  • استفاده از فناوری در پس از فروش

  • اطمینان از اصل‌بودن کالا
  • ثبت کالا برای دریافت ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش
  • ارتباط با مرکز پشتیبانی و ارائه‌ی خدمات مشتری
  • اطلاع از دستورالعمل‌های استفاده از کالا و اطلاعات مرتبط با نگه‌داری از آن
  • ارائه‌ی نظرها و بازخوردهای به‌موقع درمورد کالاها
  • سفارش مجدد محصول
  • همچنین فروشندگان می‌توانند با بهره‌گیری از برچسب‌های انرژی، افراد را به خرید کالاهایی بهتر از کالای مورد نظر آن‌ها یا کالاهای مکمل یا کالاهای مرتبط ترغیب کرده و مشتریان نیز می‌توانند ویژگی‌های کالایی که قصد دارند آن را به‌عنوان هدیه به دوستان خود هدیه دهند، مشخص کنند.

    NFC در گوشی آیفون

    NFC آیفون

    اپل در تجهیز گوشی‌های خود به NFC بسیار دیرتر از سایر شرکت‌ها عمل کرد و نخستین گوشی‌های مجهز به NFC یعنی آیفون 10 اس و آیفون 10 آر را در سال ۲۰۱۸ عرضه کرد.

    آیفون‌ها برای استفاده از NFC نیازمند هیچ اپلیکیشن خاصی نیستند؛ البته کاربران این گوشی‌ها برای اسکن برچسب‌های NFC حتما باید از iOS 11 یا نسخه‌های پس از آن و برچسب‌های کدگذاری‌شده با فرمت NDEF استفاده کنند (در صورتی‌که برچسب‌ها رمزگذاری نشده باشند، گوشی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد)؛ البته در صورتی‌که گوشی آیفون شما دارای iOS 10 و جیلبریک‌ شده باشد، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن NFCWriter می‌توانید NFC را روی آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس، آیفون اس ای، آیفون ۷ و ۷ پلاس، باز و از آن به‌غیر از پرداخت موبایلی برای سایر کاربردها نیز استفاده کنید. پس از انتشار iOS 13، امکان نوشتن اطلاعات روی برچسب‌های NFC با اپلیکیشن مناسب نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

    درمورد آیفون 7، آیفون 8 و آیفون 10 هم باید گفت این گوشی‌ها حتی پس از دریافت iOS 13 نمی‌توانند برچسب‌های NFC را بدون استفاده از اپلیکیشن بخوانند. اپلیکیشن‌های TagInfo و NFC Launch بهترین اپلیکیشن‌ها جهت اسکن برچسب‌های NFC با گوشی‌های مذکور هستند. TagInfo ویژگی‌های بیشتر دارد؛ اما NFC Launch اپلیکیشن سبک‌تری محسوب می‌شود و تنها برای خواندن لینک‌ها از روی برچسب‌ها طراحی شده است.

    برای اینکه برچسب‌ها با گوشی‌ آیفون قابل اسکن و شناسایی باشند، باید دو ویژگی داشته باشند؛ اول اینکه آدرس وب‌سایت‌ها با سرویس Seritag روی برچسب‌ها کدگذاری شده باشد و قبل از اسکن‌شدن نیز با یک گوشی اندرویدی و یک اپلیکیشن مناسب کدگذاری شود (توصیه می‌کنیم برای کدگذاری از اپلیکیشن اندرویدی Tagwriter استفاده کنید).

    برای اسکن برچسب‌ها با گوشی‌های آیفون، پس از نصب و اجرای اپلیکیشن TagInfo، قسمت بالای گوشی را در فاصله‌ی چند سانتیمتری از برچسب بگیرید. درصورتی‌که اپلیکیشن پیام خطایی نداد، گوشی را درست گرفته‌اید و برچسب پس از چند ثانیه اسکن خواهد شد؛ البته برچسب نباید روی سطوح فلزی قرار گیرد. برای اسکن برچسب‌ها با گوشی‌های اندرویدی نیز باید به همین صورت عمل کنید (البته این گوشی‌ها نیازی به استفاده از اپلیکیشن ندارند).

    با اپلیکیشن Launch Center Pro می‌توانید با گوشی آیفون خود از مزایای استفاده از برچسب NFC بهره‌مند شوید

    اپلیکیشن Launch Center Pro امکان انجام برخی از کارها به‌صورت خودکار (مثل بازکردن اپلیکیشن و پخش موسیقی) با استفاده از NFC را فراهم کرده است. کاربران می‌توانند با اسکن برچسب‌های مختلف (که به شکل استیکری با شکل موشک طراحی شده‌اند) با این اپلیکیشن کارهایی مثل ارسال پیام متنی، بازکردن وب‌سایت، تنظیم هشدار برای بیدارشدن، خاموش و روشن‌کردن لامپ‌ها و بسیاری از کارهای دیگر را کاملا راحت انجام دهند.

    البته در صورتی‌که برچسب جدیدی را اسکن کنید که قبلا با اپلیکیشن پیکربندی نشده باشد، ایجاد یک وظیفه‌ی جدید کمی دشوار است. درضمن محیط کاربری این اپلیکیشن چندان کاربرپسند نیست و پیکربندی اولیه‌ی آن دشوار است.

    استفاده از Launch Center Pro تنها برای کاربران گوشی‌های آیفون 7، 8، 10، 10 اس و 10 اس مکس و 10 آر امکان‌پذیر است و در گوشی‌های آیفون 10 اس و 10 آر عملکرد بهتری دارد. 

    برای استفاده از Launch Center Pro جهت اسکن برچسب‌ها، ابتدا باید برچسب‌ها را از داخل اپلیکیشن خریداری کنید و پس از قراردادن روی سطوح مختلف مثل میز (برچسب‌ها نباید روی سطوح فلزی قرار بگیرند) باید مشخص کنید، اپلیکیشن پس از اسکن برچسب چه کاری انجام دهد. درضمن می‌توانید برای هر یک از برچسب‌ها نیز یک میانبر ایجاد کنید. یادآوری می‌شود، برای استفاده از Launch Center Pro جهت انجام وظایف مختلف با NFC باید ۴/۹۵ دلار پرداخت کنید.

    NFC در لپ‌تاپ‌ها

    استفاده از NFC در ویندوز

    در ویندوز 10 ویژگی جدیدی تحت‌عنوان Companion devices ایجاد شده که امکان ورود به ویندوز با استفاده از وسایل NFC را فراهم می‌کند. این ویژگی می‌تواند به افزایش امنیت کامپیوترهای قدیمی یا کامپیوترهای ارزان‌قیمتی که فاقد حسگر اثر انگشت یا سایر سخت‌افزارهای طراحی‌شده برای افزایش امنیت هستند، کمک زیادی کند. برای فعال کردن این ویژگی در ویندوز 10 مراحل زیر را دنبال کنید:

    با ویژگی Companion devices می‌توانید با استفاده از وسایل NFC وارد ویندوز شوید

    برای استفاده از این ویژگی، ابتدا باید پنل مدیریتی Local Group Policy Editor را باز کنید. این پنل مدیریتی تنها در نسخه‌های Pro و Enterprise و Education ایجاد شده است. برای بازکردن این پنل، ابتدا روی منوی استارت کلیک و پس از انتخاب گزینه‌ی Run، عبارت gpedit.msc را وارد و دکمه‌ی Enter را بزنید.

    پس از بازشدن پنجره‌ی این پنل، در پنل سمت چپ پنجره مسیر Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Microsoft Secondary Authentication Factor را دنبال کنید.

    در این مرحله با دابل‌کلیک روی گزینه‌ی Allow companion device for secondary authentication ویژگی Companion devices را فعال یا غیرفعال کنید.

    Local Group Policy Editor

    روش دوم برای فعال و غیرفعال‌کردن این ویژگی، دانلود فایل‌های REG است. پس از دانلود آن‌ها را باز و برای اجرای فایل‌ها روی گزینه‌ی Run و پس از آن روی گزینه‌ی Yes و در پایان گزینه‌ی OK کلیک کنید.

    از دیگر ویژگی‌های NFC در ویندوز می‌توان به ایجاد یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی برای ارسال فرمان‌های سفارشی‌سازی‌شده به کارت‌های هوشمند، شبیه‌سازی اطلاعات کارت (که قبلا درمورد آن توضیح دادیم و شبیه‌سازی NFC (آزمایش رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی مختلف جهت استفاده از برچسب‌های NFC) اشاره کرد.

    چنانچه لپ‌تاپ‌‌تان مجهز به فناوری NFC و دارای ویندوز 10 باشد، با دنبال‌کردن مراحل زیر می‌‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید.

  • ورود به تنظیمات ویندوز با کلیک روی آیکون تنظیمات
  • انتخاب گزینه‌ی Change PC settings
  • انتخاب گزینه‌ی Network از پنل سمت چپ
  • انتخاب حالت پرواز (Airplane mode)
  • فعال و غیرفعال‌کردن NFC در بخش Wireless device option
  • برای نوشتن اطلاعات روی برچسب‌ها در ویندوز 10، ویندوز 8 و 8.1 و ویندوز 7 باید از اپلیکیشن NFC Tag Writer PRO (تنها از ویندوز 10 پشتیبانی می‌کند) و NFC21-Tools به همراه برچسب‌های دارای فرمت NDEF استفاده کنید. چنانچه لپ‌تاپ شما مجهز به دستگاه NFC خوان داخلی نیست، باید از دستگاه‌های NFCخوان USB استفاده کنید. این دستگاه‌ها می‌توانند از طریق پورت USB به کامپیوترها، تبلت‌ها و گوشی‌های فاقد NFC متصل شوند و برای نوشتن اطلاعات روی برچسب‌‌های NFC یا خواندن اطلاعات آن‌ها یا خواندن کارت‌های بدون تماس NFC و همچنین برقراری ارتباط با دستگاه‌های NFC و انتقال اطلاعات به آن‌ها یا دریافت آن‌ها مورد استفاده قرار گیرند. درضمن این دستگاه‌ها همراه‌با نرم‌افزار استفاده می‌شوند و برای بهره‌گیری از آن‌ها نیازی به نرم‌افزار جداگانه نیست.

    استفاده از NFC در مک

    برای خواندن برچسب‌ها یا نوشتن اطلاعات روی آن‌ها در کامپیوترهای مک می‌توانید از اپلیکیشن NfC Ideas یا NFC Tools for Desktop (نیازمند OS X 10.7.4 و نسخه‌های پس از آن استفاده کنید. برای استفاده از اپلیکیشن Nfc Ideas جهت نوشتن اطلاعات روی برچسب، پس از متصل‌کردن دستگاه NFCخوان USB به مک‌بوک ، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • انتخاب گزینه‌ی New Tag از سربرگ Manage Tags
  • اپلیکیشن Nfc Ideas

  • انتخاب نوع داده‌ای که قصد انتقال آن را دارید و واردکردن داده‌ی موردنظر (اطلاعات اپلیکیشن‌های اندرویدی، شماره تلفن، متن ساده، پوستر هوشمند، پیام متنی، آدرس URL و پیام (NDEF).
  • اپلیکیشن Nfc Ideas

  • انتخاب داده‌ی وارد‌شده و پس از آن، انتخاب گزینه‌ی Write از سربرگ NFc Utility
  • اپلیکیشن Nfc Ideas

  • قراردادن برچسب روی NFC خوان USB. چند لحظه پس از قراردادن برچسب روی NFC، پیام موفقیت‌آمیزبودن انتقال داده به برچسب را مشاهده خواهید کرد.
  • جدید ترین و جالب ترین فناوری NFC

    حلقه NFC

    حلقه‌‌ی NFC جذاب‌ترین گجت پوشیدنی NFC است

    حلقه‌ی NFC

    یکی از جالب‌ترین فناوری‌های ایجاد‌شده در این حوزه، حلقه‌ی NFC است. این حلقه می‌تواند برای باز و قفل‌کردن در و قفل گوشی‌های NFC، انتقال اطلاعات، برقراری ارتباط بین افراد و سایر موارد استفاده شود. حلقه‌ی NFC که نیازی به باتری ندارد، دو فرستنده در خود جای داده که یکی از آن‌ها برای ارسال اطلاعات عمومی و دیگری برای ارسال داده‌های شخصی درنظر گرفته شده است.

    با استفاده از این گجت کاربردی می‌توانید تنها با زدن حلقه به گوشی NFC خود، بسیاری از کارهای روزمره را به‌راحتی انجام دهید. با استفاده از این ابزار جادویی می‌توانید قفل گوشی را بدون واردکردن گذرواژه یا پین‌کد یا حتی لمس صفحه‌نمایش باز کنید.

    از دیگر قابلیت‌های شگفت‌انگیز این وسیله می‌توان به امکان اشتراک‌گذاری اطلاعاتی همچون رمز وای‌فای، لینک وب‌سایت‌ها، تصاویر، اطلاعات مخاطبان و سایر اطلاعات، ذخیره‌ی آدرس بیت‌ کوین، دریافت وجه، اجرای اپلیکیشن‌ها با تنظیماتی که از قبل شخصی‌سازی شده‌اند و متن‌باز‌بودن اپلیکیشن همراه آن (که امکان ایجاد تغییرات گسترده در اپلیکیشن‌های مختلف را فراهم می‌کند) اشاره کرد. برای استفاده از  این حلقه تنها باید آن را در دست کنید و درست مانند گوشی NFC استفاده کنید.

    برچسب My UV Patch

    برچسب My UV Patch

    وقتی در هوای آفتابی در فضای باز قرار می‌گیرید، پوست‌تان نور آفتاب را جذب می‌کند؛ اما این نور باید به اندازه‌ی کافی جذب شود و جذب بیش از حد به پوست آسیب می‌رساند. برچسب NFC جدیدی با نام My UV Patch، شما را از میزان نور جذب‌شده مطلع می‌کند. استفاده از این برچسب نیز مانند سایر برچسب‌های NFC کاملا راحت است و تنها باید آن را روی دست‌تان بچسبانید و با گوشی اسکن کنید.

    برچسب The YesItIs Tag Sensor

    برچسب The YesItIs Tag Sensor

    این برچسب که نوعی حسگر محسوب می‌شود، ابزار بسیار خوبی برای مطلع‌شدن از اطلاعات هوای محیط اطراف مانند دما و میزان رطوبت و ثبت اطلاعات است. برای استفاده از این برچسب که می‌تواند در هر مکانی نصب شود، تنها کافی است آن را با گوشی اسکن کنید.

    هدفون بلوتوثی بی‌سیم Truly Wireless Bluetooth Headphones سونی

    هدفون بلوتوثی بی‌سیم Truly Wireless Bluetooth Headphones سونی

    همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، می‌توان با فناوری NFC به‌راحتی هدفون‌ها را با گوشی جفت کرد. هدفون بلوتوثی Truly Wireless Bluetooth Headphones یکی از هدفون‌هایی است که این قابلیت را دارد و تنها با زدن گوشی NFC به آن‌ها، با گوشی جفت شده و آماده‌ی استفاده می‌شوند.

    سرویس Product-as-a-Store

    اسکن محصولات با NFC

    شرکت Selinko به‌تازگی سرویس جدیدی راه‌اندازی کرده است که می‌تواند هر شی را تبدیل به مغازه کند! عملکرد این سرویس بدین صورت است که افراد تنها با زدن اجناس تحت پوشش این سرویس به گوشی خود می‌توانند اطلاعات محصول را مشاهده کنند یا آن را بخرند.

    یخچال‌ هوشمند

    یخچال هوشمند با برچسب NFC

    به‌تازگی یخچال‌ هوشمندی طراحی شده است که افراد می‌توانند پس از برداشتن محصول مورد نظر خود، پول آن را از طریق فناوری NFC پرداخت کنند.

    فروشگاه‌های بدون فروشنده

    فروشگاه هوشمند

    همان‌طور که قبلا گفتیم، فناوری NFC می‌تواند به شیوه‌‌های گوناگونی در فروشگاه‌ها به کار گرفته شود و حتی در صورت استفاده از آن دیگر نیازی به فروشنده نیست و می‌توان ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته محصولات مختلفی را بدون هیچ‌گونه محدودیتی به مشتریان عرضه کرد.

    رستوران بدون گارسون

    در رستورانی در هلند، روی هر میز تبلتی قرار دارد که مجهز به فناوری NFC و دربردارنده‌ی منوی رستوران و شماره‌ی میزها است و زمانی‌که مشتریان غذای خود را به وسیله‌ی تبلت‌ها انتخاب می‌کنند و آن‌ها را به برچسب‌ها می‌زنند، سفارش ثبت می‌شود؛ با استفاده از این فناوری، مشتریان دیگر نباید برای سفارش غذا منتظر گارسون بمانند و غذای خود را هم زودتر دریافت می‌کنند. همچنین در ۱۵۰۰ رستوران بیش از ۱۳۰ شهر فرانسه، مشتریان می‌توانند با اسکن برچسب‌های موجود در رستوران، نظر سایر مشتریان را ببینند.

    اسپری تنفس هوشمند

    به‌تازگی اسپری تنفسی جدیدی با برچسب NFC عرضه شده است که با زدن انتهای آن به گوشی، مواردی همچون مراحل استفاده از اسپری (به‌صورت متحرک)، بازخوردهای صوتی و تصویری و سن مناسب برای استفاده از این وسیله نمایش داده می‌شود و افراد می‌توانند دستورالعمل‌های استفاده از اسپری را با وضوح بیشتری ببینند.

    توپ هوشمند

    توپ مجهز به فناوری NFC

    آدیداس در آغاز جام جهانی ۲۰۱۸، توپ فوتبالی مجهز به فناوری NFC عرضه کرد که طرفداران جام جهانی با اسکن آن از طریق گوشی مجهز به NFC خود می‌توانستند چالش‌های پشنهادی درارتباط‌با بازی‌ها و همچنین محتوای مربوط به جام جهانی و خود توپ را تماشا کنند.

    آینده NFC

    بدون شک در آینده، کاربردهای NFC افزایش پیدا می‌کند؛ مثلا ممکن است کارت‌های هدیه نیز دارای برچسب شوند یا فناوری‌هایی مانند تشخیص هویت مبتنی بر تشخیص هویت و کارت‌های شناسایی هوشمند مجهز به برچسب NFC افزایش یابند. درضمن این فناوری می‌تواند به برندهای معتبر کمک کند تا محصولات خود را به شکل بهتری به مشتریان عرضه کنند. پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده‌ی میلادی، تعداد دستگاه‌های NFC در سراسر جهان به ۲٫۲ افزایش پیدا کند.

    سوالات متداول زومیت

    • هر برچسب NFC چندبار قابلیت نوشتن اطلاعات دارد؟

      برچسب‌های NFC به‌طور پیش‌فرض قابل بازنویسی هستند. درواقع این برچسب‌ها را می‌توان به ‌طور ناحدود بازنویسی کرد. براساس استاندارها، بازنویسی اطلاعات تا ۱۰۰ هزاربار روی برچسب‌های NFC تضمین‌شده است.

    • آیا NFC بدون سیم‌کارت کار می‌کند؟

      برای انجام پرداخت با گوشی‌های هوشمند مجهز به NFC به یک سیم‌کارت فعال نیاز دارید.

    • عمر مفید برچسب‌های NFC چقدر است؟

      برچسب NFC از یک آنتن و تراشه‌ی IC منفعل کوچک بهره می‌برد. این فناوری به منبع برث نیاز ندارد و طول‌عمر آن حداقل ۱۰ سال است.

    • آیا امکان پرداخت ازطریق NFC بدون اتصال به اینترنت وجود دارد؟

      گوشی هوشمند شما از NFC برای برقراری ارتباط با ترمینال استفاده می‌کند و بنابراین ممکن است برای استفاده از برنامه‌هایی مثل Google Wallet در فروشگاه‌ها به اتصال اینترنتی نیاز نداشته باشید.

    این مقاله را ابتدا احمدرضا فرهبد در شهریور ۱۳۹۸ نوشته و مجتبی بوالحسنی آن را در ۳۰ آدر ۱۴۰۱ به‌روزرسانی کرده است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات