تراشه U1 چیست و در آیفون 11 چه می‌کند؟

چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از موضوعاتی که در کنفرانس دیشب اپل کمتر به آن پرداخته شد، استفاده از تراشه‌ای جدید به نام U1 در خانواده‌ی آیفون ۱۱ است.
تبلیغات

اپل در جریان رویداد شب گذشته از آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس، در کنار آیپد و اپل واچ جدید رونمایی کرد. هنگام رونمایی از گوشی‌های جدید، بیشتر تمرکز اپل روی معرفی قابلیت‌های جدید تصویربرداری و فیلم‌برداری دوربین‌های چندگانه‌ بود و سایر قابلیت‌ها و ویژگی‌های آیفون‌های جدید به‌نوعی در حاشیه قرار گرفتند. یکی از این قابلیت‌های جذاب، چیپ اختصاصی U1 است.

تراشه‌ی U1 که اپل خود آن را طراحی کرده است، از فناوری به‌نام «باند فوق وسیع» (Ultra Wideband) برای ادراک فضایی استفاده می‌کند. استفاده از فناوری «اولترا وایدبند» یا به‌اختصار UWB در آیفون‌های جدید، چندان هم دورازانتظار نبود؛ چرا که طی یک سال گذشته، شایعات فراوانی به استفاده از این فناوری در آیفون‌های ۲۰۱۹ اشاره داشتند.

از جمله قابلیت‌هایی که با استفاده از تراشه‌ی جدید و فناوری UWB میسر می‌شوند، می‌توانند به تعیین موقعیت بسیار دقیق iBeaconها، مسیریابی درون ساختمان، پیداکردن آیفون‌ها و آیپدهای دیگر مجهز به این چیپ، انتخاب دریافت کننده‌ی ایردراپ و قابلیت‌های واقعیت مجازی اشاره کرد.

Ultra Wideband چیست؟

UWB زمانی قرار بود در شبکه‌های شخصی (Personal Area Network یا به‌اختصار PAN) استفاده شود؛ اما طرح استاندارد آن هیچ‌گاه از مرحله‌ی پیش‌نویس فراتر نرفت. با گذشت زمان و رسیدن هزاره‌ی جدید، بلوتوث به‌طور کامل جایگاه پیشنهادی UWB را گرفت و این تکنولوژی به‌تدریج از یادها فراموش شد. 

اگرچه بلوتوث ۵.۱ هم از قابلیت‌های تشخیص موقعیت مکانی و پیداکردن فاصله برخوردار است، اما UWB با استفاده از فناوری متفاوت، بسیار دقیق‌تر از بلوتوث است. همچنین می‌توان در پالس‌های UWB داده ذخیره کرد و احتمالا اپل نیز با استفاده از همین قابلیت گیرندگان ایردراپ را شناسایی می‌کنند. باتوجه به مصرف کم انرژی و بازه‌ی کوتاه پالس‌های استفاده شده در این فناوری، UWB کوتاه‌برد است؛ اما برخلاف بسیاری از فناوری‌های بی‌سیم، دیوارها مشکلی بر سر راه مکان و موقعیت‌یابی UWB ایجاد نمی‌کنند.

بسیاری از ویژگی‌های تراشه‌ی U1 قرار است در iOS 13.1 عرضه شوند. ازآنجایی‌که آیفون‌های جدید احتمالا با iOS 13 عرضه خواهند شد، استفاده از قابلیت‌های UWB به‌احتمال زیاد در زمان عرضه‌ی آیفون‌های جدید میسر نخواهد بود. استفاده از این فناوری احتمالا باعث بهبود قابلیت Find My خواهد شد. بهبود قابلیت‌های مسیریابی و سرویس‌های نقشه در iOS نیز با توجه به آنچه بالاتر گفته شد، بدیهی به‌نظر می‌رسد.

به‌نظر می‌رسد اپل امید زیادی به موفقیت U1 داشته باشد. در جریان کنفرانس معرفی آیفون ۱۱، اپل ادعا کرد گوشی‌های هوشمندش، «اولین تلفن‌های مجهز به تکنولوژی UWB» هستند و به‌لطف استفاده از تراشه‌ی U1، قابلیت‌های جدیدی به آیفون اضافه خواهد شد.

برای اطلاع از قیمت انواع آیفون، مشخصات فنی و مقایسه‌‌ی آن با رقبا می‌توانید از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. گالری تصاویر رسمی، پرسش و پاسخ و امکان ثبت تجربه‌ی کاربری را نیز در این بخش در اختیار خواهید داشت..

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات