بازنگری سخاوتمندانه‌ اپل در الگوریتم جستجوی اپ استور

سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل مدعی است با بازنگری در سازوکارهای جستجوی اپلیکیشن‌ها، فرصت‌های بیشتری به تولیدکنندگان نرم‌افزار برای بهتر شناساندن محصولاتشان داده است.
تبلیغات

در جریان یک گفتگوی مطبوعاتی نیویورک تایمز با فیل شیلر و ادی کیو، و به‌دنبال نقدی که به شیوه‌ی چینش اپلیکیشن‌ها در فهرست‌های پاسخ جست‌وجو در اپ استور مطرح بود، اپل مدعی شد که الگوریتم‌های جست‌وجو به نحوی تغییر داده شده است که دیگر نرم‌افزارهای تولیدی خود اپل در کانون توجه نباشد. به‌طور دقیق‌تر مشکل آنجا بوده است که در هر جست‌وجو مرتبط‌ترین اپلیکیشن تولیدی خود اپل و حتی گروهی از سایر اپلیکیشن‌های تولیدشده‌ی آن‌ها در صدر فهرست قرار می‌گرفت.

اپ استور اپل / apple app store

طبق ادعای کوپرتینونشین‌ها، دلیل شکل‌گرفتن چنین ترکیبی در پاسخ‌های جست‌وجو، عملکرد موتور رتبه‌بندی است؛ به‌طوری که مشخصا به‌دنبال دسته‌بندی اپلیکیشن‌های تولیدشده توسط یک توسعه‌دهنده‌ی خاص درکنار یکدیگر به‌منظور تأمین نظر هرچه سریع‌تر کاربر است. به‌عنوان نمونه، اگر کاربر به‌دنبال محصولات آفیس مایکروسافت باشد، می‌تواند علاوه‌بر آنچه به‌دنبالش بوده، سایر محصولات تولیدی مایکروسافت را هم در کنار نتیجه‌ی یافت‌شده‌ی اصلی مشاهده کند. طبیعی است که این موضوع رتبه‌ی نرم‌افزارهای متفرقه در فهرست پاسخ جست‌وجو را پایین‌تر می‌برد. حال تصور کنید زمانی‌که کاربر به‌دنبال یک اپلیکیشن در زمینه‌ی موسیقی بود، درکنار مواجه‌شدن با اپل موزیک به‌عنوان یکی از برترین محصولات این حوزه در رده‌ی نخست، با سبدی از سایر نرم‌افزارهای مرتبط تولید اپل مانند Garageband، iTunes Remote7، Music Memos، iTunes Store، iMovie و Clips نیز رو‌به‌رو می‌شد. اینجا است که کار برای رقیبان اپل موزیک مانند اسپاتیفای بسیار سخت شده است و آن‌‌ها برای نشان‌دادن خودشان به کاربر پیش از این بازنگری، شرایط سخت‌تری داشتند.

apple music

مسئله‌ی یادشده در نگاه اول کمی ناعادلانه به نظر می‌رسد و نیازمند اصلاح است، اما کوپرتینونشین‌ها جسورانه طرز فکر متفاوتی در رابطه با این مسئله دارند. آن‌ها معتقدند که الگوریتم جست‌وجو حتی قبل از بازنگری کاملا دقیق و به‌درستی کار می‌کرده است؛ اما اکنون اپل با اجرای این تصمیم به خرج خودش فرصت بیشتری به سایر توسعه‌دهندگان داده است.

بعد از اعمال تنظیمات جدید در الگوریتم موتور جستجوی اپ استور، همچنان مرتبط‌ترین اپلیکیشن تولیدی کوپرتینویی‌ها در صدر جست‌وجو مشاهده می‌شود ولی دیگر خبری از دسته اپلیکیشن‌های مشابه و کمتر‌مرتبط اپلی درکنار آن نیست؛ بلکه تولیدات مرتبط سایر توسعه‌دهندگان به فراخور میزان تجانس با خواسته و عبارات جستجوی کاربر در جایگاه‌های بعدی فرصت نمایش پیدا کرده‌اند؛ فرصتی که به موجب آن، کاربر حتی بدون زحمت حرکت دادن صفحه به بالا و تنها با یک نگاه به نتایج جست‌وجو می‌تواند دستاورد دیگر توسعه‌دهندگان بازار را ببیند. حال هر تولیدکننده‌‌ی نرم‌افزاری که کیفیت محصول نرم‌افزاری خود را ارتقا داده و با بهره‌گیری از سازوکارهای رتبه‌گیری و امتیازگیری در جست‌وجو در مکان بالاتری قرار گیرد، مستحق بهره‌مندی از توجه و انتخاب کاربر در زمان کمتر و شرایط آسان‌تری نسبت به گذشته خواهد بود.

فیل شیلر در این رابطه می‌گوید:

در مکانیزم جستجور اپ استور هیچ فرآیندی با این منظور که اپلیکیشن‌های خودمان دانلود شود، وجود ندارد؛ بلکه ما نتایج جست‌وجو را فقط برمبنای آنچه کاربر خواسته است می‌چینیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات