ثبت دامنه با ایران‌هاست

دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
ورود به دنیای کسب‌و‌کار دیجیتال با ثبت دامنه‌ی مرتبط با زمینه‌ی کاری معنا می‌یابد. ایران هاست با بیست سال سابقه در زمینه‌ی خدمات دامین امکان ثبت دامنه را برای کاربران فراهم کرده است.
تبلیغات

هر کسب‌و‌کار آنلاینی برای ورود به دنیای دیجیتال، نیاز به وب‌سایت و یک نام دامنه دارد. انتخاب نام دامنه‌ای که مناسب با حیطه‌ی فعالیت تجارت آنلاین باشد، یکی از اساسی‌ترین گام‌ها در شروع کار است. اما از کجا و چگونه این دامنه را ثبت کنیم؟

برای ثبت دامنه‌ی دلخواه خود می‌توانید با شرکت‌های فعال در این زمینه در ارتباط باشید. در ایران، مجموعه‌های معتبر و سرویس دهنده‌های زیادی در زمینه‌ی ارائه خدمات دامنه اعم از ثبت، تمدید، تغییر DNS، ثبت Glue Record و... فعالیت دارند.

ایران‌هاست به‌عنوان یکی از این شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات دامنه، سرویس‌های میزبانی، سرورهای اختصاصی، سرویس وب سایت و... از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرده است و همچنان به‌عنوان مجموعه‌ای پیشتاز در ارائه‌ی خدمات دامنه، انتخاب اول بسیاری از کاربران است.

هفت مورد از مهم‌ترین دلایل اعتماد کاربران برای ثبت دامنه از طریق ایران هاست را می‌توان موارد زیر دانست:

  • ثبت ِدر لحظه‌ی دامنه‌های بین‌المللی، پس از وارد کردن اطلاعات صحیح کاربری و تکمیل پرداخت؛
  • امکان رزرو دامنه‌های ملی ir، از طریق ارتباط وب سایت ایران‌هاست با ir به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن؛
  • حفظ مالکیت حقیقی و حقوقی دامنه‌ها: هر کاربر، در زمان ثبت سفارش دامنه می‌تواند، نوع مالکیت آن را انتخاب کند و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کند. در صورتی‌که در برخی شرکت‌های ثبت‌کننده‌ی دامنه، مالکیت نام دلخواه کاربر تحت تملک صاحب شرکت سرویس‌دهنده خواهد بود. پس از آن، کاربر باید مراتب واگذاری مالکیت را با آن مجموعه پیگیری کند؛ اما در ایران‌هاست، کاربر از همان ابتدا مالک دامنه‌ی خود خواهد بود؛
  • امکان ثبت انواع پسوندها مانند پسوندهای عمومی Gtlds، پسوند کشورها CCtlds، پسوندهای جدید Newtlds که بسیار مورد توجه کاربران طی سال‌های اخیر قرار گرفته است.
  • امکان ثبت پرکاربردترین پسوندهای جدید از طریق بخش خدمات دامنه ایران‌هاست وجود دارد؛
  • امکان ثبت دامنه ir بدون الزام به داشتن شناسه ایرنیک از طریق ارتباط وب سایت ایران‌هاست با API سازمان فیزیک نظری (Nic.ir): کاربران جهت ثبت دامنه ir می‌توانند از طریق شناسه‌های ثبت‌شده خود در ایرنیک اقدام کنند. درصورت نداشتن شناسه ایرنیک، ایجاد نیک هندل را به ایران‌هاست واگذار کنید. کافی است کاربران نام دلخواه خود را انتخاب کرده و در حین ثبت سفارش مالکیت حقیقی یا حقیقی آن را مشخص کنند؛
  • امکان پرداخت هزینه‌ی دامنه‌های بین‌المللی با ریال: کاربران از طریق وب سایت ایران‌هاست قادر خواهند بود که طبق وجه رایج کشور ایران پرداخت‌های خود را انجام دهند. از جمله روش‌های پرداختی که توسط ایران‌هاست ارائه می‌شود، می‌توان پرداخت از طریق درگاه‌های متفاوت آنلاین، کارت به کارت، حواله بانکی و... را نام برد.
  • امکان جستجوی دامنه از طریق ارتباط وب سایت ایران‌هاست با دیتابیس Whois مرجع ثبت تمامی دامنه‌‌ها (ICANN)؛
  • امکان تغییر Whois و مشخصات مالکیت دامنه‌های بین‌المللی از طریق پرتال کاربران و دسترسی به پنل اصلی شرکت هگزونت؛
  • امکان تغییر رابط‌های مجاز فنی و مالی دامنه‌های ملی ir و ویرایش آدرس قابل مشاهده، در لینک nic.ir از طریق پرتال کاربری ایران‌هاست؛

ثبت انواع پسوندهای دامنه در ایران‌هاست

ایران هاست

 از طریق وب سایت ایران‌هاست، کاربران می‌توانند ثبت دامنه com دلخواه خود را بر حسب طبقه‌بندی‌ دامنه‌ها طبق قوانین ICANN (مرجع قانونی ثبت دامنه) انجام دهند. این پسوندها شرایط و قوانین خاص خود را در فعال‌شدن دارند. ولی فراموش نکنید که اولین شرط ثبت دامنه آزاد بودن یا به‌اصطلاح Available بودن آن است. پس از انتخاب نام دلخواه و قابل ثبت می‌توانید، از طریق لینک ثبت سفارش، نام دلخواه را انتخاب کرده و به مدتِ یک‌سال تا نهایتا پنج یا ده سال (طبق چرخه حیات دامنه‌ها) مالک آن شوید.

 چگونه دامنه خود را ثبت و فعال کنیم؟

 ثبت دامنه با پسوندهای عمومی و بین‌المللی توسط رجیسترارهای بین‌المللی و مورد تأیید ICANN صورت می‌گیرد. این رجیسترارها در کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، هلند، کانادا، ایران و... مستقر هستند. ثبت دامنه از طریق این رجیسترارها به راحتی از طریق ثبت‌نام و ایجاد کاربری وجود دارد. از طرفی دیگر این رجیسترارها با اعطای نمایندگی به سرویس‌دهندگان خدمات دامین داخل ایران مانند شرکت ایران‌هاست، امکان ثبت دامنه برای کاربران ایرانی را آسان‌تر کرده‌اند. شرکت ایران‌هاست، به‌عنوان نماینده معتبر و قانونی شرکت هگزونت در آلمان و ایرنیک در ایران، ثبت دامنه‌های کاربران خود را توسط این مجموعه‌ها انجام می‌دهد. کافی است کاربران با ایجاد اکانت در پرتال کاربران و انتخاب دامنه مناسب در زمینه فعالیت خود، مراحل ثبت سفارش و پرداخت را تکمیل نمایند و سپس دامنه را به مدت زمان معینی ثبت کنند.

اما طبق قوانین جدید ICANN برای دامنه های غیر ir هر شخصی که اقدام به ثبت این پسوند دامنه می‌کند باید ظرف ۱۴ روز آتی پس از تاریخ ایجاد دامنه، مالکیت آن را تأیید کند و به‌اصطلاح Registrant Verification را انجام دهد. با این اقدام دامنه به تأیید نهایی رسیده و احراز هویت مالک دامنه انجام می‌شود. از آن پس مالک دامنه می‌تواند به استفاده از دامنه‌ی خود، اقدام کند. دامنه‌های ir هم ابتدا رزرو خواهند شد و پس از بررسی‌های ایرنیک که به‌عنوان تنها مرجع ثبت دامنه در ایران فعالیت دارد، تأیید و فعال خواهند شد. سپس کاربر می‌تواند از آن جهت تجارت آنلاین خود بهره‌مند شود.

کاربرانی که دامنه خود را در ایران‌هاست ثبت می‌کنند، می‌توانند از طریق ارتباط با تیم فروش و خدمات دامین مجموعه یا از طریق ورود به پرتال کاربران، بخش سرویس‌ها و مشاهده دامنه‌ها، در جریان وضعیت سرویس‌های خود قرار بگیرند.

 تعرفه پسوندهای متفاوت دامنه

 هزینه ثبت دامنه‌ها به نسبت پسوندی که دارند و قیمت‌گذاری هر رجیسترار، مشخص می‌گردد. قیمت ثبت دامنه در بخش خدمات دامین ایران‌هاست در اختیار کاربران است و هر زمان که تغییری در تعرفه‌های دامنه صورت بگیرد، به‌روز رسانی قیمت‌ها صورت می‌پذیرد.

ایران هاست

 تغییرات و هر‌گونه نوسانات ارزی روی هزینه ثبت و تمدید دامنه‌های بین‌المللی تأثیر چشمگیری می‌گذارد. علاوه‌براین، شرایط سیاسی و تحریم‌هایی که به‌دلیل اختلاف نظر دولت‎ها اتفاق می‌افتد نیز، عامل دیگری در تغییر تعرفه‌ی پسوندهای متفاوت، نوع خدمت‌دهی و پشتیبانی این رجیسترارها، خواهد بود.

ایران‌هاست نیز از این قاعده مستثنی نیست و به‌دلیل تفاوتی که در پرداخت هزینه‌های دامنه به رجیسترارهای بین‌المللی وجود دارد، قیمت‌های آن‌ها را تعیین می‌کند که در بخش خدمات دامین وب سایت ایران هاست، این هزینه‌ها قابل مشاهده و در دسترس کاربران است.

 کدام پسوند را برای ثبت دامنه انتخاب کنیم؟

 با توجه به ارزش پول ایران در مقایسه با دلار و یورو، هزینه‌ی ثبت دامنه بین‌المللی در مقابل تعرفه ثبت دامنه با پسوند ir همواره متفاوت است. قیمت ثبت دامنه ملی ir برای همه حرفه‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. بسیاری از کاربران به تناسب منطقه جغرافیایی و فعالیت داخل ایران ثبت دامنه ir را ترجیح می‌دهند. اما شرکت‌ها و اشخاصی که تجارت با کشورهای دیگر هم دارند، اغلب از هر دو پسوند ir و غیر  ir برای فعالیت خود، بهره می‌برند.

لذا با یک حساب اصطلاحا دو دو تا چهار تا می‌توان تصمیم گرفت که برای بودن در دنیای دیجیتال حاضر به پرداخت چه مبلغی هستید. برای هزینه‌های ثبت دامنه و همچنین فعالیت‌های دیجیتال خود، بهترین تصمیم را بگیرید؛ اما فراموش نکنید که دامنه، نام کسب‌و‌کار و در نهایت برند شما است و بنای اولیه کسب‌و‌کار در فضای آنلاین محسوب می‌شود. پس برای حفظ مالکیت تجارت دیجیتال خود باید تمامی پسوندهای مهم را به‌ثبت برسانید. با این‌کار شهرت و اعتبار شما توسط دیگران به سرقت نخواهد‌رفت. ایران‌هاست می‌تواند همان مبدا امن و قابل اطمینان برای گام‌های اولیه و محل تولد وب سایت شما محسوب شود. همین حالا که نام کسب‌و‌کار آنلاین خود را انتخاب کرده‌اید، دست به کار شوید و از طریق ثبت سفارش آنلاین یا ارتباط با مشاوران این مجموعه زودتر از رقبا، وارد تجارت جهانی شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات