شیکاگو تریبیون: تشعشعات رادیویی آیفون فراتر از محدوده ایمن است

یک‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
به گزارش شیکاگو تریبیون، سطح تشعشعات فرکانس رادیویی گوشی‌های آیفون به‌خصوص آیفون ۷ در محدوده‌ی ایمن نیست و اپل، دستورالعمل‌های استاندارد FCC را رعایت نکرده است.
تبلیغات

اخیراً شیکاگو تریبیون (Chicago Tribune) تحقیقاتی در مورد میزان تشعشعات فرکانس رادیویی در گوشی‌های هوشمند و پرطرفدار انجام داده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از گوشی‌های آیفون‌ اپل تشعشعات فرکانس رادیویی فراتر از حد ایمن ساطع می‌کنند. براساس نتایجی که در این روزنامه منتشر شده، قراردادی با یک آزمایشگاه معتبر برای آزمایش چندین گوشی هوشمند طبق دستورالعمل‌های فدرال منعقد شده است. گوشی‌های آیفون‌ در زیر نوعی مایع شفاف فرموله‌شده با هدف شبیه‌سازی بافت انسانی قرار گرفتند و ادوات اندازه‌گیری نیز تشعشعات فرکانس رادیویی جذب‌شده در مایع را اندازه‌گیری کردند.

Apple iPhone7 federal exposure limit

در آزمایش‌ها مشخص شد که چندین مدل گوشی آیفون در وضعیت فراتر از حد ایمنی قانونی قرار دارند، اما بدترین عملکرد در آیفون ۷ مشاهده شد. میزان تشعشعات فرکانس رادیویی در آیفون 7، بیش از حد قانونی و دو برابر آنچه اپل به تنظیم‌کننده‌های فدرال گزارش کرده بود، مشاهده شد. در برخی از آزمایش‌ها، میزان تشعشعات فرکانس رادیویی آیفون 10 به‌مانند آیفون ۸، کمی بیش از حد مجاز بود، در حالی که وضعیت آیفون ۸ پلاس در محدوده‌ی قانونی قرار داشت. گوشی‌های آیفون‌ دو بار پس از ارائه‌ی بازخورد اپل در مورد نحوه‌ی انجام آزمایش، مورد آزمایش قرار گرفتند. در آزمایش اصلاح‌شده «مراحلی برای فعال‌سازی سنسورهای طراحی‌شده برای کاهش قدرت گوشی‌ها اضافه شدند.»

در این آزمایش‌های اصلاح‌شده، خبرنگاری گوشی آیفون را برای فعال‌کردن سنسورهای مورد نظر نگه داشت و فاصله‌ی آیفون ۸ از بدن او کمتر از حد ۵ میلی‌متر بود، درحالی که وضعیت آزمایش برای آیفون ۷ چنین نبود. اپل نتایج به‌دست‌آمده توسط شیکاگو تریبیون را رد کرد و گفت آزمایش‌های انجام‌شده روی گوشی‌های آیفون در آزمایشگاه تحقیقاتی به همان روشی که اپل در آزمایشگاه تخصصی خودش انجام داده، صورت نگرفته است. اپل همچنین ادعا کرده که آزمایش‌های اصلاح شده شیکاگو تریبیون اشتباه انجام شده، اگرچه شرکت کوپرتینویی به‌طور شفاف مشخص نکرده که در این آزمایش‌های چه اشتباهی وجود داشته است.

Apple iPhoneX Radiofrequency Radiation Levels test

مقامات اپل از مصاحبه خودداری کردند و از شیکاگو تریبون خواستند که سؤالات را به‌صورت کتبی ارسال کنند و اعلام کردند تا پیش از انتشار نتایج، به هیچ پرسشی پاسخ داده نمی‌شود. پس از آن، اپل بیانیه‌ای را به اشتراک گذاشت که بار دیگر تأکید کرد که این آزمایش «به‌دلیل عدم انجام‌شدن آزمایش مطابق با روش‌های لازم برای ارزیابی صحیح مدل‌های گوشی آیفون» دقت و صحت کافی نداشته است.

در این بیانیه آمده است:

تمام مدل‌های گوشی‌های آیفون از جمله آیفون ۷ کاملاً توسط FCC و هر کشور دیگری که آیفون در آن فروخته می‌شود، تأیید شده است. پس از بررسی دقیق، اعتبار و صحت‌سنجی‌های صورت‌گرفته‌ی بعدی تمام مدل‌های گوشی آیفون آزمایش‌شده در گزارش (تربیون)، تأیید می‌کنیم که تمام گوشی‌های اپل با کلیه‌ی دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های استاندارد تشعشعات فرکانس رادیویی مطابقت داشته و اپل تمام موارد را رعایت کرده است.

در همین حال، FCC اعلام کرد که قرار است آزمایش‌های خود را طی دو ماه آینده انجام دهد. نیل گریس، سخنگوی آژانس گفت:

هرگونه ادعا در مورد عدم رعایت استانداردهای لازم در معرض تشعشعات فرکانس رادیویی (RF) را به‌صورت جدی پیگیری کرده و گوشی‌های که در آزمایش تربیون مورد آزمایش قرار گرفتند را برای اطمینان از رعایت قوانین FCC، آزمایش خواهیم کرد.

گوشی‌های هوشمند سامسونگ، موتورولا و ویوو نیز مورد آزمایش قرار گرفتند و طبق آزمایش‌های شیکاگو تریبیون، بیشتر مدل‌های مختلف این گوشی‌ها نیز دارای میزان تشعشعات فرکانس رادیویی بیشتر از دستورالعمل‌های وضع‌شده‌ی  FCC بودند. این درحالی است که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و FCC هر دو تمام گوشی‌های هوشمند جدید را قبل از عرضه در بازار آزمایش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که دستگاه‌ها مطابق با استانداردهای تشعشعات فرکانس رادیویی باشند. شیکاگو تریبیون ادعا کرده که این موضوعی مسئله‌ساز است زیرا تنها تأییدشدن یک گوشی برای چنین آزمونی کافی است و تولیدکنندگان حتی مجاز به انتخاب آزمایشگاه موردنظر خود برای آزمایش گوشی‌های خود هستند.

آزمایش‌های تشخیص استانداردهای تشعشعات فرکانس رادیویی را می‌توان از فاصله‌ی ۲۵ میلی‌متری انجام داد؛ درحالی‌ که شیکاگو تریبیون دقیقا آزمایش‌ها را در فاصله‌ای که خود تولیدکنندگان در آزمایش‌هایشان انتخاب کرده بودند، انجام داده است. در مورد گوشی‌های اپل، این فاصله ۵ میلی‌متر بوده است. در آزمایش دوم نیز فاصله ۲ میلی‌متری انتخاب شده است تا فاصله‌ای که بیشتر افراد گوشی‌های خود را با خود حمل می‌کنند، شبیه‌سازی شود. گفتنی است، این آزمایش به روشی طراحی شده است که نزدیک‌ترین فاصله را با انسان در هنگام مواجهه با تشعشعات فرکانس رادیویی (بدترین شرایط ممکن) شبیه‌سازی کند. مالتون گفت:

گوشی‌ها در حداکثر توان عملیاتی خود به‌کار گرفته می‎‌شوند که این به‌معنای بدترین سناریو درمورد میزان قرار گرفتن در معرض تشعشعات فرکانس رادیویی است. به‌طور معمول، مصرف‌کنندگان قرارگیری در معرض چنین تشعشعاتی را تجربه نمی‌کنند. اما احتمال بروز چنین وضعیتی در شرایط محدود، مانند کسی که به‌طور مداوم در یک منطقه با آنتن‌دهی ضعیف درحال مکالمه باشد، وجود دارد.

به‌گفته‌ی شیکاگو تریبیون، آزمایش انجام‌شده به‌معنای رتبه‌بندی مدل‌های گوشی برای ایمنی نبوده است و در این آزمایش محدود، فقط ۱۱ مدل گوشی مورد بررسی قرار گرفتند. در بسیاری از موارد، فقط یک دستگاه مورد آزمایش قرار گرفت و حتی پس از آن، طبق نتایج به‌دست‌آمده در این آزمایش هنوز نمی‌توان گفت گوشی‌هایی که بالاتر از حد مجاز ایمنی تشخیص داده شده‌اند، باعث آسیب می‌شوند یا خیر.

اپل به مشتریان نگران پیشنهاد کرده که بهتر است از هندزفری برای مکالمات تلفنی استفاده کنند

اپل به مشتریانی که نگران هستند در معرض تشعشعات فرکانس رادیویی قرار بگیرند، پیشنهاد کرده که بهتر است از هندزفری برای مکالمات تلفنی استفاده کنند و درصورت استفاده از برخی مدل‌های آیفون مانند آیفون ۴ و ۴s، اپل توصیه کرده که بهتر است دستگاه‌های خود را در فاصله‌ی حداقل ۱۰ میلی‌متری از بدن نگاه دارند تا اطمینان حاصل شود که سطح تشعشعات دریافتی پایین‌تر از سطح ایمنی مورد آزمایش خواهد بود. اپل هنگام ارسال اسناد به FCC پیشنهادی مشابه برای آیفون ۷ ارائه کرده، اما گفته می‌شود که در مورد توصیه‌ی فاصله‌ی ۵ میلی‌متری به مشتریان هیچ اطلاعی داده نشده است.

FCC در نظر دارد آزمایش‌های بیشتری روی گوشی‌های هوشمند انجام دهد تا با پیگیری‌های لازم از میزان ایمنی گوشی‌های هوشمند اطمینان حاصل کند. انتظار می‌رود در آینده اطلاعات دقیق‌تری از روش‌های آزمایش و نتایج به‌دست‌آمده از شیکاگو تربیون در گزارش کاملی با جزئیات منتشر شود و بی‌شک برای آن دسته از افرادی که نگران هستند، مفید خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات