درایور جدید جی‌ فورس عملکرد کارت‌های گرافیک انویدیا را تا ۲۳ درصد بهبود می‌دهد

انویدیا در حالی درایور جدید جی‌فورس را با ویژگی‌های منحصربه‌فرد منتشر کرد که این درایور در ابتدا باگ بزرگی داشت.

انویدیا ۲۰ اوت، درایور جدید Gamescom Game Ready Driver را برای کارت‌های گرافیک سری جی‌فورس خود منتشر کرد. همان‌طورکه دیده می‌شود، نام این درایور جدید از نام نمایشگاه صنعتی گیمزکام برگرفته شده است. خصوصیات اصلی این درایور شامل بهبود حداکثر ۲۳ درصدی در عملکرد گیمینگ، معرفی نوع پیمایش براساس اعداد صحیح و ویژگی‌های جدیدی مرتبط با وضوح تصویر است. در ابتدا، باگی هنگام نصب نرم‌افزار جانبی GeForce Experience ایجاد می‌شد که البته، این مشکل در به‌روزرسانی‌های بعدی حل شد.

مهم‌ترین ویژگی درایور جدید انویدیا برای دارندگان کارت‌های گرافیکی جی‌فورس، افزایش چشمگیر سرعت در بازی‌های حجیم و باکیفیت است که به‌ویژه در بازی‌های Apex Legends ،Battlefield V ،Forza Horizon 4 ،Strange Brigade و World War Z بهینه‌سازی‌های درخورتوجهی دیده می‌شود. در ابتدا با دیدن نمودار زیر که با استفاده از آخرین نسخه از سری RTX Super کارت‌های گرافیکی ترسیم شده است، متوجه میزان افزایش عملکرد در نرخ فریم در هر ثانیه خواهید شد.

nvidia driver

یکی از مواردی که در ابتدا مدنظر قرار گرفت، ایجاد گزینه‌ی Ultra-Low Latency Options برای پاسخ سریع‌تر ورودی است. این ویژگی جدید برنامه‌ریزی فریم‌ها را درست به‌موقع فعال می‌سازد؛ یعنی قبل از اینکه پردازنده‌ی گرافیکی به آن‌ها نیازی داشته باشد، برای عملیات رندرینگ ارسال می‌کند. طبق ادعای انویدیا، ویژگی مذکور تأخیر در نرخ فریم را ۳۳ درصد کاهش می‌دهد.

برای استفاده‌ی کامل از ویژگی Ultra-Low Latency، بازی‌ها باید در باند پردازش گرافیکی با نرخ فریم بین ۶۰ تا ۱۰۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا شوند. به‌منظور فعال‌کردن این حالت، ابتدا کنترل پنل انویدیا را باز کنید و وارد manage 3D settings شوید. سپس با کشیدن صفحه به‌سمت پایین، از قسمت انتخاب حالت (Mode Selection) یکی از موارد زیر را برای هر بازی یا تمامی آن‌ها (Globally) فعال کنید:

  • خاموش (Off): موتور بازی به‌طور خودکار یک تا سه فریم را برای ایجاد حداکثر توان رندرینگ تنطیم و صف‌بندی می‌کند.
  • روشن (On): تعداد فریم‌های صف‌بندی‌شده را در یک فریم محدود می‌کند. این همان تنظیمات Max_Prerendered_Frames در درایورهای پیشین انویدیا است که روی مقدار یک تنظیم شده‌ است و با محدودکردن فریم‌ها در پردازنده قبل از ارسال به پردازنده‌ی گرافیکی، باعث کاهش تأخیر در ورودی می‌شود؛ اما اگر پردازنده‌ی دستگاه در تنگنا باشد، نرخ فریم را در اجرای بازی کاهش می‌دهد.
  • اضافی (Ultra): فریم‌ها را درست به‌موقع برای پردازنده‌ی گرافیکی تنظیم می‌کند تا از آن‌ها استفاده و عملیات رندرینگ را شروع کند.

حالت Ultra-Low Latency با قابلیت پشتیبانی از تمامی پردازنده‌های گرافیکی، در نسخه‌های دایرکت‌ایکس 9 (DX9) و دایرکت‌ایکس 11 (DX11)، برای آزمایش بتا، دردسترس خواهد بود.

geforce gtx

در چند ماه اخیر، پیمایش پردازنده‌ی گرافیکی براساس اعداد صحیح (Integer Scaling)، موضوع بسیار داغی میان توسعه‌دهندگان درایورهای گرافیکی اینتل بوده است. این روش، تکنیکی برای جبران بدون افت کیفیتِ کاهش تعداد پیکسل‌های بازی‌های قدیمی در صفحات نمایش جدید است که اکنون در کارت‌های گرافیکی انویدیا، با معماری تورینگ پیاده‌سازی شده است. اگر به‌دنبال لذت‌بردن از شفافیت زیاد در بازی‌هایی مانند FTL و Hotline Miami هستید، با رفتن‌ به پنل کنترل انویدیا، در منو تنظیم موقعیت و اندازه‌ی صفحه‌ی دسکتاپ (Adjust Desktop Size and Position)، نسخه‌ی آزمایشی Integer Scaling را فعال کنید.

فیلتر جدید Sharpen Freestyle که در درایور جدید انویدیا منتشر شده است، در مقایسه با فیلتر نسخه‌ی پیشین درایور کارت‌های گرافیکی جی‌فورس این شرکت با نام Detail، بهبودهایی در کیفیت تصویر و عملکرد به‌نمایش می‌گذارد. درحالی‌که کیفیت تصویر بهبود یافته، انویدیا مدعی‌ است میزان تأثیر آن بر عملکرد، نصف نسل پیشین است. بیش از ۶۰۰ بازی برپایه‌ی دایرکت‌ایکس 9، 11، 12 و رابط گرافیکی Vulkan از این فناوری شفاف‌ساز پشتیبانی می‌کنند و در به‌روز‌رسانی‌های بعدی درایور، تعداد بیشتری از بازی‌ها به این جمع اضافه خواهند‌ شد. به‌نظر می‌رسد این قابلیت در پاسخ‌ به ویژگی شفاف‌ساز تصویر AMD برای مدل 5700 XT سری رادئون باشد. شایان ذکر است سطح شفافیت در این ویژگی، قابلیت شخصی‌سازی دارد.

nvidia driver

دیگر ویژگی‌های برجسته‌ی درایور نسخه‌ی Gamescom عبارت‌اند از: پشتیبانی از سه نمایشگر سازگار با فناوری همگام‌سازی G-Sync شامل نمایشگر ایسوس مدل VG27A و نمایشگر ایسر مدل CP3271 و نمایشگر GP مدل XB273K، پشتیبانی از عمق رنگ ۳۰ بیتی که پیش‌از‌این تنها در درایورهای سری Studio انویدیا میسر بود و تنظیمات بهینه برای تعداد بیشتری از بازی‌ها.

همان‌گونه که در مقدمه ذکر شد، انتشار اولیه‌ی درایور مذکور مشکل بزرگی با خود به‌همراه داشت. براساس گزارش سایت TechPowerUp، نرم‌افزار جانبی GeForce Experience بدون درنظر‌گرفتن رضایت کاربر و در تعارض‌ با مقررات عمومی حفاظت از داده‌ی اتحادیه‌ی اروپا (GDPR)، خود‌به‌خود نصب می‌شد و برداشتن تیک آن در حالت نصب کاستوم غیرممکن بود. این باگ با بارگیری دوباره‌ی درایورها به‌صورت مستقیم از سرور انویدیا برطرف شد.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید