FEDOR، ربات انسان‌‌نمای روسیه آماده اعزام به ایستگاه فضایی بین‌‌المللی است

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان روسی در حال انجام آخرین آزمایش‌‌ها پیش از اعزام فدور، ربات انسان‌‌نمای ۱/۸ متری روسیه به مأموریت بدون‌سرنشین سایوز MS-14 هستند.
تبلیغات

آژانس فضایی روسیه به‌‌تازگی تصاویری بهت‌‌آور از ربات انسان‌‌نمایی به نمایش گذاشته که به‌‌زودی قرار است روانه‌‌ی ایستگاه فضایی بین‌‌المللی شود. این ربات فدور (FEDOR) نام دارد که مخفف عبارت Final Experimental Demonstration Object Research به‌‌معنای «پژوهش نهایی آزمایشگاهی جسم نمایشی» است. فدور در واقع نام پلتفرم اصلی توسعه‌‌ی یک سری از ربات‌‌های ساخت روسیه بود که هم‌زمان با رونمایی اولین نمونه از آن‌‌ها، رسانه‌‌ها نام فدور را برای ربات مذکور درنظر گرفتند.

ولادیمیر پوتین از این ربات با نام ربونات (به‌‌معنای ربات فضانورد) یاد می‌‌کند؛ رباتی که پیش‌‌بینی می‌‌شود باتوجه به دقت بالای خود در هدف‌‌گیری و عملیاتی نظیر راندن خودرو، می‌‌تواند در عملیات فضایی نیز بسیار مفید واقع شود. ربات یادشده اخیرا طی آزمایش‌‌های تنش انجام‌‌گرفته در پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان دیده شده است. تصاویر تازه در حالی منتشر می‌‌شود که بنابر اعلان آژانس بین‌‌المللی روسیه قرار است به‌‌زودی از فدور در  مأموریت بدون‌‌سرنشین سایوز MS-14 در ۲۲ اوت ۲۰۱۹ (۳۱ مرداد) استفاده شود.

فدور در حالت ایستاده حدود ۱/۸ متر طول دارد؛ در حالی که وزن آن، بسته‌‌به تجهیزات جانبی مورد استفاده، حداقل ۱۰۵ کیلوگرم خواهد بود. این ربات می‌‌تواند وزنی به‌‌اندازه‌‌ی ۲۰ کیلوگرم را با خود حمل کند. از قابلیت‌‌های شگفت‌‌انگیز فدور، قابلیت حرکت سینه‌‌خیز، برخاستن پس از افتادن روی زمین، سوار شدن روی صندلی ماشین، استفاده از ابزار و نیز انجام عملیات معمول در فرایند ساخت‌‌وساز است.

  • هنگام رویارویی با ربات‌های انسان‌نما چه اتفاقی در مغز می‌افتد؟
  • ربات‌‌های بوستون داینامیکس در آستانه ترک محیط آزمایشگاهی و ورود به دنیای واقعی
  • اولین تصاویر منتشرشده از این ربات انسان‌‌نما، آن را در حال فعالیت‌‌هایی نظیر وزنه‌‌برداری، رانندگی و کار با ابزارآلات برقی نشان می‌‌داد. حال دانشمندان روسی ابراز امیدواری می‌‌کنند که روزی بتوانند از فدور در عملیات ساخت پایگاه قمری روی ماه بهره ببرند. طراحان این ربات در بنیاد پروژ‌‌ه‌‌های تحقیقات پیشرفته‌‌ی صنایع دفاع روسیه می‌‌گویند یکی از وظایف کلیدی فدور، کمک در ساخت و بهره‌برداری از پایگاه در ماه و احتمالا سایر سیارات خواهد بود.

    ربات انسان نمای روسی FEDOR
    ربات انسان نمای روسی FEDOR

    سرجی خورس، سرپرست پروژه و مدیر مرکز ملی توسعه‌‌ی فناوری و رباتیک پایه توضیح می‌‌دهد که در خلال مأموریت‌‌هایی شامل پیاده‌‌روی فضایی و نیز روی سیارات دیگر، فضانوردان به استفاده از ربات‌‌ها تکیه خواهند داشت. فدور برای اولین‌بار در دسامبر ۲۰۱۶ و به‌‌عنوان بخش از برنامه‌‌ی راهبردی ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه برای سلطه بر ماه رونمایی شد.

    دیمیتری روگازین، مدیر سازمان فضایی فدرال و معاون سابق نخست وزیر روسیه طی سخنانی گفته بود که جنگ سوریه، اهمیت ربات‌‌ها را در محیط‌‌های سخت و خشن نشان داده است و قول داد که فدور طی پنج سال بتواند حضور خود را در فضا آغاز کند. هم‌‌اکنون این مهلت زمانی پنج ساله روبه‌‌پایان است. پیش از این نیز پوتین به فرماندهان صنایع فضایی خود دستور داده بود که نهایتا طی ۱۵ سال آینده، مقدمات فرود به ماه را فراهم آورند.

    ربات انسان نمای روسی FEDOR
    ربات انسان نمای روسی FEDOR
    ربات انسان نمای روسی FEDOR
    ربات انسان نمای روسی FEDOR

    گفتنی است که در پی انتشار ویدئویی مربوط به نشانه‌‌گیری و تیراندازی فدور در آوریل ۲۰۱۷، گمانه‌‌زنی‌‌ها‌‌ پیرامون اهداف نظامی ساخت این ربات قوت گرفت. روگازین در واکنش به این شایعات اعلام کرد که کشورش قصد ساخت یک «ترمیناتور» را ندارد و هدف از طراحی فدور، کمک به عملیات امداد و نجات بوده است. او علت گذراندن آموزش‌‌های مربوط‌‌به شلیک با اسلحه را تنها تقویت توانایی‌‌های تصمیم‌‌گیری و مهارت‌‌های موتوری ربات قلمداد کرد. با این حال، برنامه‌‌ی «ارتش رباتیک» پوتین همواره یکی از بحث‌‌برانگیزترین مباحث در میان برنامه‌‌های نظامی روسیه بوده است.

    ربات انسان نمای روسی FEDOR
    ربات انسان نمای روسی FEDOR
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات