پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای Cascade Lake-X اینتل در گیک‌بنچ مشاهده شد

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌تازگی پردازنده‌ای ۱۸ هسته‌ای از اینتل در گیک‌بنچ دیده شده که ممکن است همان تراشه‌ی قدرتمند Cascade Lake-X این شرکت باشد.
تبلیغات

چند ماهی از عرضه‌ی پردازنده‌های Xeon سری Cascade Lake می‌گذرد؛ اما اینتل هنوز اطلاعات مشخصی درباره‌ی تراشه‌ی Cascade Lake-X منتشر نکرده است. بااین‌حال، اخیرا خبری منتشر شده است که نشان می‌دهد با وجود تأخیرها، اینتل تلاش می‌کند با سرعت هرچه‌بیشتر این تراشه‌ی قدرتمند کامپیوتر‌ها را روانه‌ی بازارکند.

پس از عرضه‌ی سری تراشه‌های Ice Lake، اینتل Cascade Lake-X را معرفی کرد که نشان می‌دهد این شرکت قصدی برای کاهش سرعت پیشرفت خود ندارد. به‌تازگی، وب‌سایت تامزهاردور گزارش کرده است که پردازنده‌ی دیگری از سری Cascade Lake-X در اینترنت دیده شده است.

به‌گزارش تامزهاردور، پردازنده‌ای ناشناخته با کد نام Intel 0000 در ۲۵ مرداد در پایگاه‌ داده‌ی گیک‌بنچ ۴ روی کیس پرسیژن ۵۸۲۰ ورک‌استیشن دل دیده شده است. براساس اطلاعات موجود در بنچمارک گرفته‌شده در گیک‌بنچ، این پردازنده ۱۸ هسته و ۳۶ رشته دارد که آن را در جایگاهی بالاتر از پردازنده‌ی Core i9-9980XE اینتل قرار می‌دهد. به‌گفته‌ی وب‌سایت تامزهاردور، با توجه به بهره‌مندی تراشه‌ی ذکرشده از Stepping 7، می‌توان احتمال داد این همان پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای Cascade Lake-X باشد.

عملکرد بهتر در مقایسه با Core i9-9980XE اینتل

هنوز اطلاعات بیشتری درباره‌ی تراشه‌ی مرموز Intel 0000 دردسترس نیست و تنها چیزی که از آن می‌دانیم، آن است که از ۱۸ هسته و ۳۶ رشته و سرعت کلاک پایه‌ی ۲.۱۹ گیگاهرتز بهره‌مند است. اگرچه این سرعت کلاک پایه به‌همراه سرعت حداکثری ۳.۲۸ گیگاهرتزی آن اندکی نگران‌کننده است، امکان دارد گیک‌بنچ ۴ در تشخیص آن‌ها دچار اشتباه شده باشد یا اینکه این تراشه هنوز در مراحل اولیه‌ی توسعه به‌سر می‌برد.

درهرصورت، این پردازنده گزینه‌ای امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد. طبق نتایج مشاهده‌شده در بنچمارک، پردازنده‌ی جدید در بخش پردازش تک‌هسته‌ای ۳.۳۶ درصد و در پردازش چندهسته‌ای ۷.۴ درصد عملکرد بهتری در مقایسه با پردازنده‌ی Core i9-9980XE اینتل دارد. پردازنده‌ی Core i9-9980XE در آزمایش‌ها توانسته در بخش تک‌هسته‌ای نمره‌ی ۵,۲۱۲ و در بخش چندهسته‌ای نمره‌ی ۵۰ هزار و ۸۳۷ را کسب کند. اگر نتایج به‌دست‌آمده در این بنچمارک را قابل‌اتکا بدانیم، می‌توان گفت این تراشه‌ی جدید می‌تواند به‌زودی جای پردازنده‌ی پرچم‌دار Skylake-X Refresh را بگیرد.

اگر اینتل هنوز در حال ساخت این پردازنده باشد، می‌توان امیدوار بود عملکردش از این هم بهتر شود و بتواند به‌عنوان رقیبی برای سومین نسل پردازنده‌های Ryzen Threadripper شرکت AMD ظاهر شود یا حتی آن‌ها را نیز کنار بزند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات