سنجش فشارخون با دوربین سلفی

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پیشرفت در فناوری مرز نمی‌شناسد و این‌بار دانشمندان با طراحی اپلیکیشنی که می‌تواند فشار خون را بسنجد، قصد دارند گوی سبقت را از دستگاه‌های رایج سنجش فشارخون بربایند.
تبلیغات

دانشمندان دانشگاه تورنتو اپلیکیشنی طراحی کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از دوربین گوشی هوشمند، اطلاعاتی از چند شاخصه‌ی سلامتی فرد ارائه کند. این محققان بر این باورند که فشارخون افراد را می‌توان با گرفتن فیلم کوتاهِ سلفی اندازه گرفت. دستیابی به این فناوری، حاصل همکاری کنگ لی (Kang Lee)، استاد روان‌شناسی کاربردی و توسعه‌ی انسانی در انستیتوی مطالعات انتاریو، حاصل شده است. این مؤسسه درزمینه‌ی مطالعه، تحقیق و آموزش علوم اعصاب رشد و نمو فعالیت می‌کند.

پائول ژنگ (Paul Zheng)، محقق فوق‌دکتری، هم در طراحی این فناوری کمک کرده است. این فناوری که در دوران تحقیقات& فشارخون ۱,۳۲۸ نفر از بزرگ‌سالان کانادایی و چینی را سنجیده است، تصویربرداری نوری‌پوستی (Transdermal Optical Imaging) نامیده می‌شود. در این تحقیقات، فشارخون افراد با گرفتن فیلمی دودقیقه‌ای از چهره‌ی آنان با گوشی آیفون، سنجیده شده است. نتایج این تحقیقات با نتایج به‌دست‌آمده از دستگاه‌های رایج سنجش فشارخون هم مقایسه شده‌اند.

گروه تحقیقات دقت اندازه‌گیری این اپلیکیشن را ۹۵ تا ۹۶ درصد تخمین می‌زنند

گروه تحقیقات دقت اندازه‌گیری این اپلیکیشن را ۹۵ تا ۹۶ درصد تخمین می‌زنند. نکته‌ی جالب این است که کشف این برنامه تصادفی بوده است. سه سال پیش، محققان سعی کردند دستگاهی دروغ‌سنج بسازند که به تماس با بدن نیاز نداشته باشد. حین این تحقیقات، آنان دریافتند می‌توانند از همین روش برای سنجش فشارخون هم بهره ببرند.نورالوجیکس برنامه‌ای به‌نام آنورا (Anura) طراحی کرده است که امکان استفاده از تصویربرداری نوری‌پوستی را برای کاربران فراهم می‌سازد. این برنامه به کاربران کمک می‌کند با گرفتن فیلمی ۳۰ ثانیه‌ای از صورت خود، سطح استرس و سنجش فشارخون خود را ارزیابی کنند. تا پاییز امسال، نسخه‌ای از این برنامه در کشور چین عرضه خواهد شد که قابلیت سنجش فشارخون را دارد.

البته، گروه تحقیقات افزودند همچنان فعالیت بیشتری برای بهبود و توسعه‌ی این اپلیکیشن باید انجام شود؛ زیرا از این اپلیکیشن برای سنجش فشارخون افرادی آزمایش نشده است که دچار فشارخون بالا یا پایین هستند و افرادی که پوست بسیار تیره یا روشن دارند.

این فناوری به‌لطف شفافیت پوست صورت کار می‌کند. درواقع، نوری که به‌صورت می‌تابد، از پوست عبور می‌کند و به هموگلوبین موجود در داخل رگ‌های خونی می‌رسد. حسگرهای نوری می‌توانند نورِ بازتاب‌شده از این هموگلوبین‌ها را دریافت و با این‌ کار مقدار خون در جریان را اندازه‌گیری کنند و بدین‌ترتیب، سرعت و فشارخون را بسنجند. دانشمندان به‌کمک سرمایه‌گذاری به‌نام نورالوجیکس (Nuralogix) استارتاپ تشکیل دادند.

دیدگاه شما چیست؟ آیا این فناوری می‌تواند در آینده، جای دستگاه‌های معمول سنجش فشارخون را بگیرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات