ویندوز Core OS یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شد

جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
مطالعه 5 دقیقه
باتوجه‌به فعالیت‌های اخیر مهندسان بخش سیستم‌عامل مایکروسافت در شبکه‌های اجتماعی و اشاره‌های مستقیم آن‌ها به Windows Core OS، به‌نظر می‌رسد که فاصله‌ای با معرفی این سیستم‌عامل نداریم.
تبلیغات

چندسالی می‌شود که مایکروسافت بی‌سر‌و‌صدا روی نسخه‌ی متفاوتی از ویندوز ۱۰ کار می‌کند؛ نسخه‌ای که تاکنون با نام ویندوز Core OS شناخته می‌شود. 

تاکنون مایکروسافت هیچ‌گونه صحبتی درباره‌ی وجود یا عدم وجود چنین سیستم‌عاملی انجام نداده است؛ اما فعالیت‌های اخیر مهندسان بخش‌ سیستم‌عامل مایکروسافت در شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه در لینکدین و اشارات مستقیم‌ آن‌ها به کار روی پروژه‌ی ویندوز Core OS، تقریبا وجود چنین سیستم‌عاملی را انکارناپدیر کرده است. 

پدر دنیای ویندوز روی ساخت سیستم‌عاملی با ساختاری کاملا دگرگون‌شده و مدرن کار می‌کند که روی نسل جدید دستگاه‌های رایانشی نظیر رایانه‌های تاشدنی، دستگاه‌های اینترنت اشیاء و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی با قدرت پردازشی محدود و مشخصات سخت‌افزاری به‌خصوص کار می‌‌کند؛ افزون‌بر‌این، طبق شایعات ظاهر این سیستم‌عامل هم با آنچه که اکنون انتظار داریم، تفاوت‌های آشکاری دارد و مایکروسافت روی ساده‌سازی و ماژولار‌بودنش تمرکز زیادی کرده تا توسعه‌دهندگان شخص‌ثالث براساس نوع نیازشان، برنامه‌های کارآمدی را برای آن توسعه‌ دهند. 

ویندوز ۱۰ که هم‌اکنون از آن استفاده می‌کنیم، سیستم‌عامل کاملی محسوب می‌شود که مایکروسافت به پشتیبانی از آن و بهبود مستمرش ادامه خواهد داد؛ با‌این‌حال، تمام دستگاه‌های الکترونیکی کشش اجرای چنین سیستم‌عامل کاملی را ندارند. بسیاری از دستگاه‌ها به‌صورت سفارشی ساخته‌ شده‌اند و تنها به بخش کوچکی از عملکرد‌های یک سیستم‌عامل نیازمند هستند. 

در‌این‌میان، آن‌دسته از کاربرانی که به سیستم‌عاملی قدرتمند برای انجام کار‌های حرفه‌ای نیازمند هستند، دست‌خالی نخواهند ماند. رشد روز‌افزون مفهوم ابری در حوزه‌ی رایانش و توانایی بالای سرویس‌های ابری در پردازش‌های سنگین، به مایکروسافت این اجازه را می‌دهد تا نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ را مبتنی‌بر ویندوز Core OS و با معماری ماژولار و ساده برای این‌دسته از کاربران منتشر سازد.

در گزارشی که به‌تازگی منتشر شده، از عرضه‌ی دستگاه‌های تاشدنی سرفیس پی‌سی با نام رمز سنتروس یاد شده که از سیستم‌عامل Windows Core OS استفاده می‌کند؛ همچنین طبق این گزارش، به‌نظر می‌رسد که دستگاه‌ یادشده از اپلیکیشن‌های اندرویدی نیز پشتیبانی خواهد کرد؛ با‌این‌حال مشخص نیست که آیا این دستگاه از فروشگاه پلی‌استور برای دانلود و به‌روزرسانی مستقیم اپلیکیشن‌ها پشتیبانی خواهد کرد یا خیر؛ اما اگر چنین اتفاقی واقعیت داشته باشند و حتی مایکروسافت و گوگل نیز به توافقی دست پیدا نکنند، کاربران به‌راحتی می‌توانند به‌صورت جداگانه برنامه‌ها را دانلود و نصب کنند. 

Surface PC / سرفیس پی‌سی

با‌این‌اوصاف، اگر فکر می‌کنید که تمام اخبار حول ویندوز Core OS چیزی بیشتر از یک شایعه یا گمانه‌زنی نیست، سخت در اشتباه هستید؛ زیرا توضیحات موجود در پروفایل برخی مهندسان بخش سیستم‌عامل مایکروسافت، صراحتاً به کار روی Windows Core OS اشاره می‌کنند. به‌تازگی پروفایلی در لینکدین منتسب‌به یکی از مهندسان نرم‌افزاری مایکروسافت بانام جان فالکون توجه‌ها را به‌خود جلب کرده که توضیحات پایین‌ را دررابطه‌با حوزه‌ی فعالیت و شغل ارائه می‌کند:

من در گروه سیستم‌عامل برای توسعه‌ی پلتفرم اپلیکیشن‌های یونیورسال کار کرده‌ام؛ پلتفرمی که بخشی از ویندوز و Windows Core OS محسوب می‌شود. 

اگرچه توضیحات بالا جزئیاتی را ارائه نمی‌کند؛ اما نام‌بردن از ویندوز Core OS خود مهر تأییدی بر وجود سیستم‌عامل جدید مایکروسافت است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که Windows Core OS همان سیستم‌عامل مدرنی خواهد بود که چندی‌پیش نیک پارکر، معاون امور مشتریان و فروش دستگاه‌های مایکروسافت درباره‌ی آن در رویداد کامپیوتکس صحبت کرد.

طبق تعریف ردموندی‌ها، سیستم‌عاملی مدرن نامیده می‌شود که روی طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها توانایی سرویس‌دهی داشته باشد و تولیدکننده‌ها را در خلق دستگاه‌هایی با فرم‌فکتور‌ جدید محدود نسازد.

ویندوز Core OS چگونه کار می‌‌کند؟ 

Windows Core OS

سیستم‌عامل جدید مایکروسافت‌ احتمالاً تفاوت‌هایی با ویندوز ۱۰ و به‌طور‌کل سیستم‌‌عامل‌های کنونی خواهد داشت. Windows Core OS برخلاف نمونه‌های فعلی، ماژولار خواهد بود؛ بدین‌مفهوم که توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان می‌توانند برحسب نیاز خود تنها بخشی‌از کارایی سیستم‌عامل را مورداستفاده قرار دهند. 

چنین تغییری موجب می‌شود تا دستگاه‌هایی با سخت‌افزاری ضعیف؛ اما متناسب‌با نیاز کاربران تولید شوند تا هزینه‌ی بسیار کمتری را به خریداران متحمل سازند. 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ویندوز Core OS روی طیف وسیعی از دستگاه‌ها عمل خواهد کرد؛ با‌این‌حال، برخلاف ویندوز ۱۰ که از یک هسته‌ی مشترک در نسخه‌های متفاوتی نظیر ویندوز ۱۰ دسکتاپ، ویندوز ۱۰ موبایل و ایکس‌باکس بهره می‌برد، سیستم‌عامل مدرن ردموندی‌ها تنها یک نسخه خواهد داشت و تنها ماژولار‌بودنِ آن امکان استفاده در دستگاه‌های مختلف را میسر می‌سازد. 

باتوجه‌به اشاره‌ی مهندس تیم سیستم‌عامل به کار روی توسعه‌ی پلتفرم یونیورسال، انتظار می‌رود که شاهد عرض‌اندام دوباره اپلیکیشن‌های یونیورسال در Windows Core OS باشیم؛ به‌علاوه‌اینکه فناوری‌های مبتنی‌بر وب نظیر وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده (PWA) نیز نقش پررنگی را ایفا خواهند کرد. 

اگرچه فعلاً اطلاعات اندکی درباره‌ی ویندوز Core OS وجود دارد؛ اما طبق ادعای یک مهندس نرم‌افزار، مایکروسافت روی ساخت انواع مختلف اکشن‌سنتر (نوار اعلانیه‌ها) کار می‌کند. انتظار می‌رود که اکشن‌سنتر جدید به‌مراتب ساده‌تر و عملکرد پایدار‌تری را روی دستگاه‌های مختلف داشته باشد. این احتمال وجود دارد که علاوه‌بر بخش فنی، ظاهر اکشن‌سنتر نیز دست‌خوش این ساده‌سازی ردموندی‌ها شود. 

با‌این‌اوصاف، گمانه‌زنی‌ها و شایعات مختلفی وجود دارد. عده‌ای باور دارند که مایکروسافت قصد دارد سیستم‌عامل سبکی را برای رقابت با کروم او اس روانه‌‌ی بازار سازد؛ این سیستم‌عامل که از آن با نام رمز پروژه اندرومدا یاد می‌شود، صرفاً دستگاه‌های قابل‌حمل را هدف قرار می‌دهد؛ در‌این‌میان، توضیحات پروفایل برخی از کارمندان مایکروسافت نیز نشان می‌دهد که هنوز پروژه‌ی یادشده درحال‌ توسعه قرار دارد.

در اخباری که سال گذشته راجع‌به پروژه‌ی اندرومدا منتشر شد، به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت به‌دلیل عدم ورود به حوزه‌ی دستگاه‌های قابل‌حمل، توسعه‌ی این پروژه را کنار گذاشته است؛ اما از‌آنجایی که دستگاه‌های روز‌به‌روز به‌سمت سبک‌‌ترشدن و قابل‌حمل‌‌ترشدن نزدیک‌تر می‌شود، مایکروسافت نیز گویا دیدگاه پیشین خود را اصلاح کرده و باری‌دیگر آستین‌ها را برای ورود به حوزه‌ی یادشده بالا زده است.

به‌نظر شما Windows Core OS پروژه‌ی بعدی اهالی ردموند در حوزه‌ی سیستم‌عامل‌ها خواهد بود؟ دیدگاه خود را در‌این‌رابطه با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات