اپل درباره‌ پیغام هشدار باتری غیر اصل در آیفون توضیح داد

پنج‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل جدیدا به صاحبان آیفون که باتری دستگاه را تعویض کنند، پیام هشداری نمایش می‌دهد که آن را ابزاری برای افزایش امنیت دستگاه‌های کاربران می‌داند.
تبلیغات

اپل عملکرد جالب توجه و انتقادبرانگیزی پیرامون دستگاه‌های تولیدی خود دارد. آن‌ها جدیدا پیام هشداری را در iOS تعبیه کرده‌اند که در صورت استفاده از باتری غیر اصل در آیفون به کاربر نمایش داده می‌شود. کاربران متعدد گزارش می‌دهند که پس از تعمیر آیفون و تعویض باتری توسط تعمیرکار متفرقه، در صفحه‌ی سلامت باتری دستگاه خود با پیغام هشدار جدیدی روبه‌رو می‌شوند. در پیغام مذکور به کاربر هشدار داده می‌شود که آیفون او دارای باتری اصلی نیست. به‌علاوه وضعیت سلامت باتری نیز دیگر نمایش داده نمی‌شود.

اقدام اپل در هشدار به کاربران مبنی بر استفاده از باتری غیر اصل، انتقادهای شدیدی را به‌همراه داشت. کاربران و کارشناسان متعدد می‌گویند چنین اقدامی به‌معنای اجبار مصرف‌کننده به فرایند گران‌تر تعمیرات است. درواقع کاربران با دیدن این هشدارها شاید به تعمیرات در مراکز اصلی اپل تشویق شوند که هزینه‌های بیشتری نسبت به تعمیرکارهای متفرقه خواهد داشت. به‌ هر حال کوپرتینویی‌ها در پاسخ به انتقادها می‌گویند که پیام هشدار تنها برای امنیت خود کاربران طراحی شده است.

شایان ذکر است که اگر مصرف‌کننده از باتری اصلی اپل هم استفاده کند، در صورت تعمیر توسط تعمیرکارهای متفرقه، پیام هشدار نمایش داده می‌شود. هشدار ارسالی از یک میکروکنترلر دستور می‌گیرد که تنها تعمیرکارهای مورد تأیید اپل توانایی تنظیم آن را دارند. اگر iOS موفق به شناسایی تنظیمات صحیح میکرو کنترلر نشود، پیام هشدار را برای کاربر نمایش می‌دهد.

سخنگوی اپل در پاسخ به انتقادها و طی بیانیه‌ای به رسانه‌ی The Verge گفت:

ما امنیت مشتریان خود را در اولویت قرار می‌دهیم و باید مطمئن باشیم که هرگونه تعویض باتری به‌صورت مناسب و صحیح انجام می‌شود. اکنون بیش از ۱،۸۰۰ تعمیرگاه مورد تأیید اپل در آمریکا فعالیت می‌کنند، درنتیجه کاربران به تعمیرکارهای باکیفیت زیادی دسترسی دارند.ما سال گذشته قابلیتی را اضافه کردیم تا به کاربران درباره‌ی باتری و نحوه‌ی تعویض آن هشدار دهیم. در این قابلیت اگر نتوانیم اصلی بودن باتری و خود تعمیرکار و روند تعویض را تأیید کنیم، هشداری به کاربر نمایش داده می‌شود. این اطلاعات با هدف اطلاع‌رسانی به کاربران انجام می‌شود تا آن‌ها را از نصب باتری‌های خراب، کم‌کیفیت و مستعمل باز بدارد. نصب چنین قطعاتی احتمال وقوع مشکلات ایمنی و کارایی را افزایش می‌دهد. به‌ هر حال حتی پس از تعمیر آیفون در چنان حالت‌هایی، باز هم تنها پیام هشدار نمایش می‌دهد و مانعی برای کارایی عادی دستگاه وجود ندارد.
iPhone XS Max XR آیفون

تصمیم اپل مبنی بر عدم نمایش اطلاعات کاربردی سلامت باتری، واکنش‌های شدیدی به همراه داشت. به‌هرحال اپل می‌توانست در کنار پیام هشدار باتری غیر اصلی، عمر آن را نیز نمایش دهد تا کاربر برای تعویض در زمان مورد نیاز اقدام کند. اکنون کاربرانی که باتری «غیر اصل» دارند، چنین اطلاعاتی را دریافت نمی‌کنند. به‌جای آن اطلاعات، یک پیام تعمیر (Service) برای کاربر نمایش داده می‌شود که تا تعویض باتری با سخت‌افزار اصلی شرکت، در همان وضعیت باقی خواهد ماند.

منتقدان اقدام اپل را تلاشی برای اجبار کاربران به تعمیر گران‌تر می‌دانند

اپل احتمالا برای واکنش‌های بالا هم پاسخی دارد. آن‌ها ادعا می‌کنند که عدم شناسایی میکرو کنترلر اصلی، توانایی تشخیص دقیق سلامت باتری ممکن نخواهد بود. منتهی این مشکلات حتی برای باتری‌هایی که از آیفون دیگر استفاده می‌شوند رخ می‌دهد. در جریان پیش‌آمده، تعمیرکارهایی که مجوز کلی دارند، بیش از همه معترض هستند.

باتری‌های لیتیوم یونی در صورت تهیه از منابع ناشناس، خطرات زیادی خواهند داشت. حتی باتری‌های اصلی شرکت‌ها هم برخی اوقات مشکلات قابل توجهی را برای کاربران ایجاد می‌کنند. در این‌ میان اپل سعی می‌کند تا اعتماد کاربران را به قطعات سخت‌افزاری خود افزایش دهد. آن‌ها ادعا می‌کنند که باتری‌هایی با طراحی بسیار حرفه‌ای، آزمایش‌های متعدد و ساخت براساس استانداردهای سخت‌گیرانه‌ی اپل در دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

کاربران زیادی در سرتاسر جهان به همین ادعاهای اپل اعتماد می‌کنند و تعمیرات خود را در مراکز رسمی شرکت انجام می‌دهند. ازطرفی برخی دیگر به خدمات و قطعات اصلی شرکت دسترسی ندارند و از موارد متفرقه استفاده می‌کنند. چنین کاربرانی باید با پیغام خطای جدید اپل کنار بیایند و به‌نوعی آن را تحمل کنند. کوپرتینویی‌ها درنهایت می‌‌گویند که اگر کاربری در صورت باتری اصلی با پیغام هشدار مذکور روبه‌رو شد، باید آیفون خود را به مرکز تعمیر ارجاع دهد تا فرایندهای مورد نیاز برای تأیید باتری انجام گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات