اسنپ تصمیم اپل به حذف اپ‌های ایرانی را بدون اجبار قانونی می‌داند

یک‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
اسنپ در نامه‌ای سرگشاده خطاب به اپل، تصمیم این شرکت برای مسدودسازی اپلیکیشن‌های ایرانی را به باد انتقاد گرفت.
تبلیغات

اسفندماه سال گذشته، اپل به‌دلیل آنچه تخطی از قوانین مربوط‌به برنامه‌ی مجوزهای اینترپرایز این شرکت برای اپلیکیشن‌های درون‌سازمانی توصیف می‌شود، تعداد زیادی از اپلیکیشن‌هایی را که از خطوط قرمز تعیین‌شده برای این برنامه عبور کرده بودند، مسدود و مجوزهای صادره برای آن‌ها را باطل کرد. در بین اپلیکیشن‌های یادشده، نام برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی همچون اسنپ، تپ‌سی و آسان‌پرداخت نیز به‌چشم می‌خورد.

ناگفته نماند که پیش‌تر، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، انتشار اپلیکیشن‌های ایرانی که پرداخت درون‌برنامه‌ای بااتصال به درگاه‌های مختلف بانکی ایران را داشتند، دچار محدودیت شد و ازاین‌رو، بسیاری از کسب‌وکارهای داخلی که نیاز به پرداخت داشتند از انتشار اپلیکیشن در اپ استور بازمانده و به سراغ انتشار اپلیکیشن از طریق مجوزهای سازمانی رفتند که به‌نوعی دور زدن تحریم‌ آمریکا به‌شمار می‌آید و با هدف اولیه‌ی اپل برای ارائه‌ی برنامه‌ی اینترپرایز جهت توزیع اپلیکیشن‌های درون‌سازمانی بین کارمندان یک سازمان نیز در تناقض است.

در هر صورت، با وجود تلاش شرکت‌های ایرانی برای استفاده از مجوزهای جدید، نظارت سفت‌وسخت اپل روی برنامه‌ی اینترپرایز باعث می‌شد تا اپلیکیشن‌های پرکاربرد و ضروری به‌صورت مداوم از دسترس کاربران ایرانی iOS خارج شده و زندگی این دسته از افراد مختل شود. حال اسنپ در حرکتی نمادین، نامه‌ای سرگشاده خطاب به اپل تنظیم کرده است تا بدین ترتیب اعتراض خود را به گوش سران کوپرتینو برساند.

اسنپ حذف اپلیکیشن‌های ایرانی را مصداق تبعیض و استقبال از محدودیت‌ بدون اجبار قانونی می‌داند و اعتقاد دارد که تصمیم اپل برای مسدودسازی چنین اپ‌هایی، ضربه‌ی محکمی بر اپلیکیشن‌های خدمت‌رسان بازار ایران وارد ساخته است. در ادامه متن نامه‌ی اسنپ را می‌‌خوانیم.

آقای کوک، مدیرعامل محترم اپل،‎شرکت اپل با حذف اپلیکیشن‌های ایرانی، زندگی میلیون‌ها نفر را در یک چشم به هم زدن تحت تأثیر قرار داد، آن هم تنها به خاطر ملیت‌شان. این اقدام اپل منجر به از کار افتادن صدها میلیون اپلیکیشن برای کاربران آی‌او‌اس شد که در بین آن‌ها اسنپ نیز قرار داشت.‎معیشت بیش از یک‌میلیون راننده و خانواده آن‌ها به اسنپ وابسته است. یک ‌سال پیش در تحریم‌های آمریکا اپلیکیشن‌ها به وضوح مستثنی شمرده شدند. با این حال اپل بدون اجبار قانونی به پیشواز محدودیت‌هایی رفت که ضربه محکمی به اپلیکیشن‌های خدمات‌رسانی در بازار ایران وارد کرد. امروز اپل هر مجوزی را که این اپلیکیشن‌ها به واسطه آن مشغول به فعالیت هستند باطل می‌کند. با این کار یک‌شبه صدها میلیون اپلیکیشن دچار اختلال می‌شود و تلاش صدها سرمایه‌گذار ایرانی از بین می‌رود. امروز هیچ اپلیکیشنی در بازار ایران اجازه فعالیت در اپ‌استور را ندارد و مجوز آن‌ها فاقد اعتبار است.‎آقای کوک، ‎در اظهارنظر اخیر شما حفظ اطلاعات شخصی جزو مبانی حقوق بشر دانسته شده است، بدون توجه به اینکه در کدام کشور زندگی می‌کنیم. سؤال ما از شما این است که تبعیض قائل شدن برای ملیت‌های مختلف نقض یک حق اساسی‌تر نیست؟‎اخیرا شما عنوان کرده‌اید: «کیفیت زندگی صدها میلیون نفر به طرق مختلفی بهتر شده؛ چرا که اپلیکیشنی برای آن وجود دارد.» امروز اپل زندگی را برای میلیون‌ها نفر سخت کرده است؛ نه به خاطر اینکه دیگر نمی‌توانند بازی‌های بیهوده کنند یا وقتشان را به بطالت بگذرانند، بلکه دیگر نمی‌توانند هزینه‌های زندگی‌شان را تأمین کنند.اپل با فروش سالانه‌ی محصولاتش در ایران و درآمدزایی یک میلیارد دلاری‌اش از این بازار مشکلی ندارد، اما بعد از اینکه میلیون‌ها نفر به این برند اعتماد کردند یک شبه دسترسی‌شان را به اپلیکیشن‌های اساسی مختل می‌کند.‎اپ‌استور فروشگاهی نیست که محصولات دم‌دستی بفروشد بلکه یکی از عناصر اساسی اینترنت محسوب می‌شود که مسئولیت بزرگی نه‌تنها در قبال آمریکا، بلکه در برابر بشریت دارند.‎لطفا این مسئولیت خطیر را بپذیرید و در تصمیم‌تان برای نادیده‌گرفتن حقوق بخشی از کاربران‌تان تجدید نظر کنید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات