اپل مکانیزم دردسرساز پروانه‌ای در کیبورد مک بوک را کنار می‌گذارد

پنج‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا اپل مکانیزم قیچی جدیدی را در کیبورد مک‌بوک ایر ۲۰۱۹ و مک‌بوک پرو ۲۰۲۰ جایگزین مکانیزم دردساز پروانه‌ای می‌کند.
تبلیغات

ظاهرا اپل مکانیزم پروانه‌ای به‌کاررفته در کیبورد مک‌بوک‌ها را پس از ۴ سال کنار می‌‌گذارد. این مکانیزم از سال ۲۰۱۵ تاکنون در رأس تمام مشکلات و حواشی پیش‌آمده برای لپ‌تاپ‌های اپل به‌شمار می‌آید. از سویی دیگر، عمق حرکتی ناچیز کلیدها در کیبوردهای مبتنی بر مکانیزم پروانه‌ای نیز باب میل اغلب کاربران مک نبوده است.

در گزارشی که امروز منتشر شد، مینگ‌-چی کو، تحلیل‌گر نام‌دار می‌گوید که اپل از سال ۲۰۱۹ و با مک‌بوک ایر جدید، کیبورد جدیدی با مکانیزم قیچی معرفی خواهد کرد که دوام و عمق حرکتی بیشتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. ظاهرا خانواده‌ی مک‌بوک پرو تا پیش از سال ۲۰۲۰ به کیبورد جدید مجهز نخواهد شد.

گفته می‌شد که مکانیزم قیچی جدید شباهتی به مکانیزم‌های گذشته نخواهد داشت و ظاهرا برای تقویت استحکام کلیدها از الیاف شیشه بهره خواهد برد. مینگ‌-چی کو ادعا می‌کند که هزینه‌ی تولید کیبوردهای مبتنی بر طراحی پروانه‌ای اپل به‌علت پایین‌بودن مقیاس تولید، زیاد بود. انتظار می‌رود که هزینه‌ی تولید کیبورد جدید نیز بیشتر از کیبورد لپ‌تاپ‌های عادی و ارزان‌تر از کیبورد پروانه‌ای باشد.

اپل برای رفع مشکلاتی همچون گیر کردن کلیدها، تکرار حروف حین تایپ و حتی صدای زیاد ناشی از فشردن کلیدها، طی سال‌های گذشته، چهار نسل از کیبوردهای پروانه‌ای را معرفی کرد. کوپرتینونشین‌ها در مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ کیبورد جدیدی را با عنوان «نسل سوم مکانیزم پروانه‌ای» ساخته‌شده با «موادی جدید» معرفی کردند.

اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا لپ‌تاپ اپل برای سال ۲۰۱۹ نیز دست‌به‌گریبان مشکلات مشابه خواهد شد یا خیر، باید توجه داشت که کیبوردهای پروانه‌ای در حالت کلی چندان محبوب نیستند. بدین ترتیب معرفی کیبوردی با مکانیزم قیچی و عمق حرکتی بیشتر، با استقبال کاربران همراه خواهد بود.

ارگونومی و حس کیبورد به پارامترهای گوناگونی بستگی دارد؛ اما تصمیم اپل برای بازگشت به مکانیزم محبوبی که در کیبورد تمام مک‌بوک‌های پیش از سال ۲۰۱۵ به‌کار گرفته بود، به‌نوبه‌ی خود امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد.

از آنجا که براساس پیش‌بینی‌ها مک‌بوک پرو جدیدی با نمایشگر ۱۶ اینچی امسال در رویداد پاییزه‌ی اپل معرفی خواهد شد، انتشار خبر مبنی بر بهره‌نبردن مک‌بوک پرو از مکانیزم کیبورد جدید تا پیش از سال ۲۰۲۰، بسیار ناراحت‌کننده و مأیوس‌کننده است.

از سوی دیگر برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی، مبنی بر آنکه مک‌بوک ایر ۲۰۱۹ صرفا با به‌به‌روزرسانی سخت‌افزار همراه خواهد بود، گزارش امروز مینگ‌-چی کو حاکی از آن است که اولترابوک اقتصادی اپل با تغییرات معناداری همراه خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات