فروش ضعیف پرچمدارها و کاهش ۵۶ درصدی درآمد سامسونگ در فصل دوم ۲۰۱۹

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ گزارش درآمدهای سه‌ماهه‌ی دوم خود را در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد. که نشان از کاهش بیش از ۵۰ درصدی آن دارد.
تبلیغات

همان‌طور که در ابتدای همین ماه پیش‌بینی می‌شد، سامسونگ الکترونیک در فصل دوم سال ۲۰۱۹ با کاهش تقاضا برای کارت‌های حافظه و گوشی‌های همراه خود و در پی آن، کاهش شدید درآمدهای خود دست‌به‌گریبان بود. غول فناوری کره‌ای در ادامه‌ی گزارش مالی خود، گزارش درآمدهای خود در سه‌ماهه‌ی دوم سال را نیز منتشر کرد. نقطه‌ی اشتراک هر دو، چشمگیر نبودن آمار و ارقام ذکرشده در آن‌ها است.

سود عملیاتی سامسونگ با کاهش ۵۵.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به رقم ۶.۶ میلیارد وون برابر با ۵.۶ میلیارد دلار رسیده است که پایین‌ترین رقم از سال ۲۰۱۶ است که شرکت با پیامدهای ناشی از ریسک آتش‌سوزی گوشی‌های گلکسی نوت 7 (Galaxy Note 7) دست‌وپنجه نرم می‌کرد. این در حالی است که درآمد سامسونگ ۴ درصد کاهش یافته و به رقم ۵۶.۱۳ تریلیون وون رسیده است. این رقم کمی بالاتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده در گزارش سه هفته‌ی پیش است.

فصل پیش نیز سامسونگ گزارش داده بود که سود عملیاتی آن بیشتر از نصف کاهش یافته است. همان مسائلی که باعث کاهش درآمد در سه‌ماهه‌ی اول امسال شد، در سه‌ماهه‌ی دوم نیز ادامه یافت. یکی از این مشکلات، قیمت پایین تراشه‌های حافظه بود که ناشی از تصمیم مراکز داده‌ای بزرگ (مشتریان عمده‌ی سامسونگ) مبنی بر کاهش هزینه‌های خود و خرید تراشه‌های کمتر بود. بازار کم‌رونق بر درآمدهای فصلی SK Hynix، تولیدکننده‌ی تراشه‌های نیمه‌رسانا، نیز تأثیر منفی گذاشته است.

سامسونگ گزارش داده است که سود عملیاتی حاصل از تجارت تراشه‌های این شرکت در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری ۷۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و به رقم ۳.۴ تریلیون وون رسیده است. درآمد تلفیقی در این بخش برابر با ۱۶.۰۹ تریلیون وون بوده است. این شرکت انتظار دارد که در نیمه‌ی دوم سال شاهد بهبود نسبی این شرایط باشد. بااین‌حال، سامسونگ نسبت به «ناپایداری‌های خارجی» هشدار داده است که گمان می‌رود اشاره‌ی آن‌ها به پیامدهای ناشی‌ از اختلافات تجاری بین‌المللی مختلف است. این شرکت امیدوار است که تقاضا برای تراشه‌ها «برمبنای روند هر فصل و پذیرش محصولاتی با تراکم بالاتر» افزایش یابد.

گلکسی اس 10 پلاس

درحالی‌که درآمد سامسونگ در بخش گوشی‌های همراه ۸ درصد افزایش یافته است، اما سود آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد کاهش یافته و به رقم ۱.۵۶ تریلیون وون رسیده است. درآمد تلفیقی این بخش، ۲۵.۸۶ تریلیون وون است. سامسونگ می‌گوید فروش کلی گوشی‌های همراه به‌ویژه محصولات میان‌رده‌ای مانند گلکسی A50 و گلکسی A70 فصل به فصل بهتر می‌شود؛ اما گوشی‌های پرچم‌دار (و البته سودآورتر) گلکسی S10 طی سه‌ماهه‌ی گذشته، فروش ضعیفی را تجربه کرده است.

سامسونگ امیدوار است که رونمایی از گلکسی نوت 10 (Galaxy Note 10) در ماه آینده و گلکسی فولد (Galaxy Fold) به بهترشدن فروش گوشی‌های ویژه‌ی هوشمند آن کمک کند. همچنین، شرکت می‌خواهد «مدل‌های رقابتی‌تر سری A» را در نیمه‌ی دوم سال جاری به بازار عرضه کند. در همین حین، انتظار می‌رود عملکرد بخش نمایشگر سامسونگ به‌خاطر فروش بیشتر نمایشگرهای OLED بهبود یابد. سامسونگ معتقد است که تولیدکنندگان گوشی همراه برای کاهش محدودیت‌ها در دستگاه‌های مجهز به 5G، قطعا به انتخاب پنل‌های نازک‌تر رو خواهند آورد.

در پی فروش کم گوشی‌های پرچم‌دار و اختلافات تجاری ژاپن و کره، سود سه‌ماهه‌ی دوم سامسونگ ۵۵.۶ درصد پایین آمد

سامسونگ در گزارش خود گفته است:

شرکت بدون فوت وقت نسبت به تغییرات در محیط تجاری واکنش نشان می‌دهد و از تلاش برای تضمین سودآوری با افزایش بهره‌وری همگام با انجام عملیات‌های توسعه، تولید و بازاریابی بازنخواهد ایستاد.

تقاضای بازار، تنها عامل تأثیرگذار بر درآمد سامسونگ نیست. این شرکت کره‌ای هم مانند سایر شرکت‌های فناوری، خود را برای ایستادگی در برابر تأثیرات بلندمدت مشاجرات تجاری بین ژاپن و کره‌ی جنوبی آماده می‌کند. ماه گذشته، ژاپن اعلام کرد که این کشور برای صادرات برخی از مواد مورداستفاده در تراشه‌ها و گوشی‌های همراه، محدودیت‌هایی اعمال کرده است. سامسونگ می‌گوید این مواد فعلا در انبارهای آن‌ها موجود است؛ اما درصدد یافتن جایگزینی برای تأمین‌کننده‌های خود هستند؛ چرا که معلوم نیست اختلاف بین دو کشور چقدر زمان خواهد برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات