بررسی شیائومی Mi 9T (ردمی K20)

جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 25 دقیقه
شیائومی Mi 9T با طراحی چشم‌نواز، نمایشگر کاملا بدون حاشیه، دوربین سلفی پاپ‌آپ، دوربین سه‌گانه و پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۷۳۰، بهترین‌های بازار میان‌رده را به‌چالش می‌کشد.
تبلیغات

جادوی بازاریابی شرکت‌های میلیارد دلاری به‌اندازه‌ای از «حاشیه‌ی نمایشگر» منزجرمان کرده است که حاضریم به هرقیمتی از آن رهایی یابیم. از ایجاد بریدگی و حفره روی صفحه‌نمایش گرفته تا استفاده از دوربین پاپ‌آپ و بازگرداندن مکانیزم خاطره‌انگیز کشویی به دنیای موبایل، همگی جزو راهکارهایی هستند که ما را به رؤیای گوشی بدون حاشیه نزدیک‌تر می‌کنند. به‌‌لطف جو رقابتی بازار موبایل و وجود شرکت‌هایی همچون شیائومی، این رؤیا در انحصار محصولات گران‌قیمت و پرچم‌دار نیست و امروزه حتی دستگاه‌های میان‌رده نیز با طراحی مدرن به‌فروش می‌رسند.

شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T

شیائومی برای ارائه‌ی تجربه‌ی بصری فراگیر با جدیدترین عضو خانواده‌ی میان‌رده‌‌اش، به مکانیزم پاپ‌آپ برای دوربین سلفی روی آورده است. گوشی شیائومی Mi 9T، ویژگی‌هایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در کمتر محصولی با برچسب قیمتی حدودی ۳۰۰ یورو می‌توان یافت؛ ویژگی‌هایی مانند نمایشگر AMOLED عاری از هرگونه بریدگی و حفره، بدنه‌ی شیشه‌ای خوش‌ساخت، دوربین سه‌گانه و پردازنده‌ی توانمند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به‌ بررسی گوشی شیائومی Mi 9T‌ بپردازیم. توجه داشته باشید که Mi 9T‌ در برخی بازارها با نام ردمی K20 به‌فروش می‌رسد. 

گوشی شیائومی Mi 9T (می 9 تی) توسط فروشگاه اینترنتی می ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

طراحی

برخلاف آنچه برچسب قیمتی ۳۰۰ یورویی Mi 9T‌ در ذهن تداعی می‌سازد، طراحی آن، دست کمی از بهترین‌های بازار ندارد. با بازکردن جعبه‌ی گوشی، پیش از هر چیز دیگری، نمایشگری خودنمایی می‌‌کند که صرف‌نظر از یک نوار باریک چند میلی‌متری (۳.۸ میلی‌متر، اگر بخواهیم دقیق‌تر سخن بگوییم!)، هیچ حاشیه‌، بریدگی یا حفره‌ای در سطح خود نمی‌بیند. Mi 9T صدای مخاطب را از طریق اسپیکری به گوش کاربر می‌رساند که درون شکاف باریکی بین نمایشگر و فریم فلزی جای دارد؛ بنابراین خبری از اسپیکر القایی و نمایشگر مرتعش نیست. ناگفته نماند که حسگر نور محیطی دستگاه، زیر صفحه‌نمایش قرار گرفته است و رؤیت‌پذیر نیست.

شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T

صفحه‌نمایش AMOLED می ۹تی، ۸۶.۱ درصد از نمای جلویی را در اختیار دارد؛ اما ابعاد ۶.۳۹ اینچی آن باعث می‌شود تا ارگونومی می ۹ اس‌ای را نداشته باشد. چنین نمایشگری به‌لطف رهایی از هرگونه عامل مزاحمی، Mi 9T را به دستگاهی ایده‌آل برای تماشای ویدئو، فیلم یا هر محتوای بصری دیگری بدل می‌سازد. از صفحه‌نمایش دستگاه، پوشش 2.5D از نوع گوریلا گلس ۵ محافظت می‌کند؛ بنابراین از انحنای لبه‌های نمایشگر خبری نیست. زیر نمایشگر، کمی بالاتر از پورت شارژ، حسگر اثر انگشت اپتیکال گوشی قرار دارد که براساس ادعای چینی‌ها، مساحت سطح آن نسبت به گذشته ۲ برابر شده، ۴۰ درصد میزان داده‌ی دریافتی افزایش یافته، ۳۰ درصد احتمال موفقیت آن در سناریوهای خاص افزایش پیدا کرده و مدت‌زمان لازم برای ثبت اطلاعات اثر انگشت ۲۵ درصد بیشتر شده است.

چشم‌نواز، خوش‌ساخت و بی‌حدومرز

ما عملکرد حسگر اثر انگشت می ۹تی را مشابه برادرش، می ۹ اس‌ای یافتیم؛ بنابراین مادامی که انگشتتان یا سطح نمایشگر خیس یا کثیف نباشد و انگشتتان را به‌خوبی و با فشار کافی روی صفحه‌نمایش قرار دهید، در اغلب مواقع، فرایند احراز هویت، در کسری از ثانیه و با موفقیت انجام خواهد شد. ناگفته نماند که شیائومی در این گوشی نیز همانند می ۹ اس‌‌ای توصیه می‌‌کند از محافظ نمایشگر استفاده نکنید یا در صورت تمایل، از نمونه‌های تأییدشده و معتبر استفاده کنید.

شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T

به‌سراغ فریم فلزی Mi 9T‌ می‌رویم؛ جایی که جادوی اصلی گوشی پنهان است. مهندسان شیائومی برای دستیابی به طراحی کاملا بدون حاشیه، دوربین سلفی می ۹تی را به‌شکل مکانیزم موتوری و جهنده‌ای، در دل فریم جا داده‌اند؛ البته برخلاف مکانیزم دیوانه‌وار محصولاتی همچون گوشی A80 یا ذنفون ۶، مکانیزم به‌کاررفته در Mi 9T تنها به دوربین سلفی تعلق دارد؛ بنابراین با لمس آیکون جابه‌جایی بین دوربین پشتی و جلویی در نرم‌افزار دوربین، مکانیزم پاپ‌آپ دوربین سلفی به‌آرامی از دل گوشی بالا می‌آید. حین بالا آمدن دوربین سلفی، در دو طرف آن چراغی به‌رنگ آبی (در نسخه‌ی آبی گوشی) یا به‌رنگ قرمز (در نسخه‌های مشکی و قرمز گوشی) روشن شده و جلوه‌ی صوتی خاصی شنیده می‌شود. از نظر نگارنده وجود این چراغ جذابیت خاصی به دستگاه نمی‌بخشد، بهتر بود تا چینی‌ها به‌جای چنین چراغی، یک فلش LED در دل زبانه‌ی دوربین تعبیه می‌کردند. ناگفته نماند که هر دو جلوه‌ی یادشده را می‌توان از داخل منوی تنظیمات غیرفعال کرد.

مکانیزم موتوری؛ راهکاری موقتی و پیچیده برای معضلی به‌نام حاشیه

براساس اعلام شیائومی، مکانیزم دوربین می‌تواند تا ۳۰۰ هزار بار استفاده (معادل روزانه ۲۰۰ بار به‌مدت ۴ سال) دوام آورد؛ اما صحت این ادعا را تنها با استفاده‌ی طولانی‌مدت از گوشی می‌توان بررسی کرد. Mi 9T با بهره‌گیری از حسگر شتاب‌سنج خود، خطر سقوط را نیز تشخیص می‌دهد و در چنین وضعیتی، ظرف مدت حدود یک ثانیه، مکانیزم دوربین بسته می‌شود. توجه داشته باشید که در سقوط از فواصل نزدیک، ممکن است مکانیزم زمان کافی برای بازگشت کامل به داخل بدنه را نداشته باشد. وجود قطعات مکانیکی در هر فُرمی، از میزان مقاومت گوشی‌ها به‌ویژه در برابر آب و گردوغبار می‌کاهد؛ اما در شرایط کنونی که دوربین‌های زیر نمایشگر به‌ بلوغ کافی نرسیده‌اند، استفاده از مکانیزم پاپ‌آپ، چرخشی یا کشویی، بهایی است که باید برای تحقق رؤیای گوشی کاملا بدون حاشیه بپردازیم.

شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T

شیائومی می ۹تی را نیز همانند می ۹‌ اس‌ای با بدنه‌ی مرکب از شیشه و فلز تولید می‌کند. استفاده‌ی چینی‌ها از شیشه‌ در شرایطی که اغلب میان‌رده‌های موجود در بازار از جنسی «مشابه شیشه» ساخته می‌شوند، اقدامی ستودنی به‌شمار می‌آید؛ هرچند که شیائومی به‌نام شرکت سازنده‌ی شیشه اشاره‌ای نمی‌‌کند. پنل پشتی Mi 9T با انحنای ظریفی از دو طرف به فریم فلزی دستگاه پیوند می‌خورد. وجود چنین انحنایی در کنار سطح محدب فریم باعث می‌شود تا گوشی به‌راحتی در دست جای گیرد و حس بسیار خوبی را به‌ کاربر القا کند. دوربین سه‌گانه‌ی می ۹ تی به‌همراه فلش LED با چینشی عمودی در میانه‌ی پنل پشتی جای دارد. برخلاف آنچه نوشته‌ی 48MP کنار ماژول ابتدایی در ذهن تداعی می‌سازد، طراحان گوشی، ماژول‌ها را از بالا به پایین با ترتیب دوربین ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی چیده‌اند. لوگوی Mi در کنار عبارت «Designed By Xiaomi» دو مورد دیگری هستند که در نمای پشتی می ۹ تی به‌چشم می‌خورند.

شیائومی در تصمیمی عجیب، در لبه‌ی بالایی می ۹ تی، کنار دوربین سلفی پاپ آپ، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را نیز جای داده است تا بدین ترتیب این گوشی میان‌رده را به محصولی ایده‌آل برای کاربری‌های چندرسانه‌ای بدل سازد. چراغ داخل مکانیزم دوربین سلفی که پیش‌تر بدان اشاره کردیم، حین اتصال گوشی به برق، روشن می‌شود تا بدین ترتیب، وجود آن، کاربرد دیگری غیر از زیبایی هم داشته باشد. لبه‌ی پایینی دستگاه از درگاه سیم‌کارت، پورت USB 2.0 با فرم Type-C و دریچه‌ی اسپیکر میزبانی می‌کند. کلیدهای سخت‌افزاری گوشی در لبه‌ی سمت راست جای گرفته‌اند و بازخورد بسیار خوبی دارند. ناگفته نماند که رنگ نارنجی کلید پاور بر جذابیت می ۹ تی می‌افزاید.

شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T
شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T
شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T
شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T

Mi 9T بسته به رنگ بدنه، جلوه‌ی متفاوتی در نمای پشتی خود دارد؛ نسخه‌ی مشکی دستگاه ساختار فیبر کربنی خودروهای سوپراسپرت را به یاد می‌آورد؛ اما در نسخه‌ی قرمز و آبی، رنگ بدنه به‌صورت افقی از طیف تیره در میانه‌ی پنل پشتی به طیف روشن در لبه‌ها متمایل می‌شود؛ درحالی‌که با انعکاس نور روی کناره‌های پنل، می‌توان تغییر رنگ را در قالب انحناهایی مشاهده کرد. در نسخه‌ی آبی گوشی، این جلوه‌ی گرادیانی بسیار چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد؛ البته اگر از لک و آثار انگشت روی بدنه‌ی براق گوشی صرف‌نظر کنیم.

میان‌رده‌ی مدرن شیائومی به‌لحاظ اندازه، تفاوت اندکی با می ۹ دارد (۸.۸×۷۴.۳×۱۵۶.۷ میلی‌متر در برابر ۷.۶×۷۴.۷×۱۵۷.۵ میلی‌متر)؛ در حقیقت هر دو گوشی از نمایشگری با قطر ۶.۳۹ اینچی بهره می‌برند، اما اضافه‌شدن مکانیزم پاپ‌آپ و افزایش ۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی ظرفیت باتری، ۱۸ گرم بر وزن می ۹تی افزوده و آن را به ۱۹۱ گرم رسانده است. چنین وزنی در کنار لغزنده بودن بدنه‌ی دستگاه باعث می‌شود تا Mi 9T‌ مستعد سُر خوردن باشد.

نمایشگر و اسپیکر

شیائومی در حال تبدیل کردن نمایشگر OLED به یک استاندارد در گوشی‌های بالارده و میان‌رده‌ی خود است؛ اما نکته‌ی حائز اهمیت، پایین‌ نگه‌ داشتن قیمت با وجود استفاده از چنین پنل‌هایی است. پنل AMOLED استفاده شده در می ۹ تی، ۶.۳۹ اینچی بوده و از استاندارد HDR 10 پشتیبانی می‌کند. رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل برای یک گوشی با این بازه‌ی قیمتی کاملا مناسب و قابل قبول است و تراکم ۴۰۳ پیکسل در هر اینچ کوچک‌ترین مشکلی از نظر مشاهده‌ی مرز پیسکل‌ها یا دندانه‌دار نشان‌داده شدن محتوای کوچک دیده نمی‌شود.

شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T

 نمایشگر ۱۹:۵:۹ این گوشی فاقد هرگونه بریدگی و حفره است به همین دلیل تجربه‌ی دیداری بهتری از نظر محتوا به شما ارائه می‌دهد. زاویه‌ی دید نمایشگر عالی و خوانایی آن زیر نور خورشید در حد پرچمداران گران‌قیمت بازار است. حداقل روشنایی ۲.۹ نیتی نمایشگر نیز با اینکه در بین بهترین‌ها قرار نمی‌گیرد؛ اما هنوز برای استفاده در محیط‌های تاریک مناسب است.

۳ پروفایل رنگ در بخش تنظیمات به چشم می‌خورد:

  • Automatic Contrast: حالت پیش‌فرض و سازگار با فضای رنگی DCI P3
  • Increased Contrast: پوشش کامل فضای رنگی DCI P3
  • Standard: دقیق‌ترین حالت با رنگ‌‌های واقع‌گرایانه‌ی سازگار با فضای sRGB

غوطه‌وری در محتوای بصری با نمایشگر AMOLED تمام‌صفحه

حالت دوم تأثیری در روشنایی نمایشگر ندارد و تنها رنگ‌ها را اغراق‌شده‌تر و غلیظ‌تر به نمایش می‌گذارد. اعداد به‌دست‌آمده در تست فضای رنگی ما ادعای شیائومی در مورد پوشش کامل DCI P3 را تصدیق می‌کند؛ در حالت‌های Automatic Contrast و Increased Contrast به ترتیب ۱۰۴.۶ و ۱۰۷.۹ از فضای رنگی گسترده DCI P3 پوشش داده می‌شود. در حالت استاندارد نیز ۹۷.۴ درصد فضای رنگی sRGB پوشش داده می‌شود. همانند دیگر نمایشگرهای OLED با گسترده‌تر شدن فضای رنگی دقت کاهش می‌یابد و عموما رنگ سفید به سردی گرایش پیدا می‌کند؛ خطای میانگین ۴.۹ در پروفایل پیش‌فرض رضایت‌بخش و خطای ۱.۶ برای حالت استاندارد عالی ارزیابی می‌شود؛ خطای حداکثر در حالت استاندارد نیز فراتر از ۲.۴ نمی‌رود. در مجموع می‌توان Mi 9T را یکی از بهترین‌ها در بخش نمایش‌رنگ‌ها و دقت در بین رقبای هم‌قیمت دانست.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت استاندارد

دقیق‌ترین حالت

شیائومی Mi 9T

2.9

0

720

0

940

4.9

1.6 (Standard)

گلکسی A80

2.65

0

660

0

970

5.3

3.1 (Natural Mode)

Mi 9 SE

2.1

0

642

0

1008

4.8

1.9 (Standard)

گلکسی A50

2.3

0

660

0

820

5

2.4 (AMOLED Cinema)

گلکسی M30

2.4

0

630

-

-

5.7

2.9 (Video)

گلکسی M20

2.8

3.65

328

-

-

89.9

5.6

5.6

پی اسمارت ۲۰۱۹

1.2

3.7

320

3.7

320

86.5

5.8

1.4 (Normal)

پی ۳۰ لایت

0.6

4

305

4

305

76

5

2.4 (Normal)

نوکیا X7

5.8

3.4

430

4.46

530

125

1.6

5.4 (Dynamic)

نوا ۳

0.75

2.7

350

2.95

325

130

8.5

4.8 (Normal Mode)

* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزاری مخصوص به‌ دست آورده است.

روشنایی نمایشگر فاکتور مهمی در نمایشگر‌‌ها محسوب می‌شود که خوشبختانه در سال‌های اخیر به لطف باز شدن آغوش سامسونگ به روی سازندگان دیگر گوشی‌های هوشمند، شاهد تعداد بالای گوشی‌های توانمند در این بخش هستیم. همانند دیگر گوشی‌ها می ۹ تی را با دو الگوی ۵۰ درصد سفید و ۱۰۰ درصد سفید مورد بررسی قرار دادیم؛ روشنایی حداکثر در حالت‌های خودکار و دستی به ترتیب ۹۴۰ و ۷۲۰ نیت به دست آمد که ارقامی بسیار خوب برای نمایشگر موبایل محسوب می‌شود؛ جهش ۳۰۰ نیتی روشنایی حالت خودکار نسبت به حالت دستی و ذکر نام سوپر امولد در نرم‌افزارهای اعلام مشخصات فنی، احتمال استفاده از پنل‌های ساخت سامسونگ در این گوشی را می‌دهد.

پوشش فضای رنگی sRGB و حالت Standard برای Mi 9T
پوشش فضای رنگی DCI P3 و حالت Automatic Contrast برای Mi 9T
دقت رنگ در فضای رنگی sRGB و حالت Standard برای Mi 9T
دقت رنگ در فضای رنگی DCI P3 و حالت Automatic Contrast برای Mi 9T

در Mi 9T‌ خبری از اسپیکر استریو نیست و صدای خروجی آن از اسپیکر تک‌کاناله‌ای در لبه‌ی پایینی دستگاه به‌ گوش می‌رسد. شدت و کیفیت صدای اسپیکر رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود؛ اما بی‌شک نمی‌توان آن را با نمونه‌های استریو مقایسه کرد. در سال ۲۰۱۹ وجود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در یک گوشی هوشمند، جزو نقاط قوت آن به‌حساب می‌آید؛ بنابراین تصمیم شیائومی برای اضافه‌کردن این پورت به Mi 9T‌ را می‌ستاییم. میان‌رده‌ی چینی‌ها حین اتصال هدفون با تولید صدایی رسا، شفاف و با نویز کم، تجربه‌ی صوتی بسیار خوبی را به‌ارمغان می‌آورد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

شیائومی می ۹تی درست‌ مانند برادر پرچم‌دار خود به‌صورت پیش‌فرض با رابط کاربری MIUI 10 عرضه می‌شود. غول چینی دنیای فناوری پس از سال‌ها توسعه‌ی MIUI، اکنون آن را به بلوغ مناسبی رسانده است که درکنار ارائه‌ی سرعت مناسب ناوبری، قابلیت و امکانات مناسبی نیز دراختیار کاربران قرار می‌دهد. پیش‌تر در زومیت، MIUI 10 و تفاوت انواع رام چین و جهانی آن را به‌دقت بررسی کرده‌ایم؛ بنابراین برای آشنایی کامل با رابط کاربری اختصاصی شیائومی، شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ی بررسی رابط کاربری MIUI 10 دعوت می‌کنیم.

دوربین

دوربین‌های سه‌گانه دیگر در انحصار گوشی‌های پرچم‌دار نیستند و اکنون به دنیای میان‌رده‌های نیز راه یافته‌اند. دوربین پشتی Mi 9T‌ از سه ماژول واید، تله‌فوتو و اولتراواید بهره می‌برد که از بین آن‌ها، ماژول واید با حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و ۱/۲ اینچی IMX582 سونی نقش دوربین اصلی را برعهده دارد. این حسگر از فیلتر Quad Bayer بهره می‌برد و با پیکسل‌های ۰.۸ میکرومتری خود در پس لنز وایدی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۶ میلی‌متری و دیافراگم f/1.75 قرار دارد. ناگفته نماند که هیچ‌یک از ماژول‌های دوربین سه‌گانه از جمله‌ ماژول اصلی، لرزش‌گیر اپتیکال ندارند.

دوربین تله‌فوتوی می ۹تی از حسگر ۸ مگاپیکسلی ۱/۴ اینچی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری بهره می‌برد که در پس لنزی با دیافراگم f/2.4 و فاصله‌ی کانونی ۵۲ میلی‌متری قرار دارد؛ بنابراین توانایی بزرگ‌نمایی دو برابری نسبت به تصویر دوربین اصلی را در اختیار کاربر می‌گذارد. ماژول اولتراواید می ۹تی با حسگر ۱۳ مگاپیکسلی، اندازه‌ی ۱/۳ اینچی و پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری را لنزی با دیافراگم f/2.4 و فاصله‌ی کانونی معادل ۱۲ میلی‌متری همراهی می‌کند، این ماژول می‌تواند زاویه‌ی دید ۱۲۴.۸ درجه‌ای را در اختیار کاربر قرار دهد.

شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T

رابط کاربری دوربین می ۹تی تفاوتی با برادر پرچم‌دارش ندارد. کلیه‌ی کلیدهای رابط کاربری در قالب دو نوار در طرفین نمایشگر قرار گرفته‌اند. در یک سمت آیکون‌های فلش، HDR، فیلترها و AI (عکاسی به‌کمک هوش مصنوعی) در کنار منوی همبرگری برای دسترسی به تنظیمات بیشتر دیده می‌شود. در سمت دیگر می‌توان بین حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری جابه‌جا شد که شاخص‌ترین موارد آن عکاسی خودکار (Photo)، عکاسی حالت شب (Night)، عکاسی ۴۸ مگاپیکسلی، پرتره، فیلم‌برداری و فیلم‌برداری صحنه‌آهسته هستند. چینی‌ها برای جابه‌جا شدن بین سه ماژول دوربین پشتی کلیدی با سه حالت 0.6X (اولتراواید)، 1X (عکاسی واید یا عادی) و 2X (عکاسی با زوم اپتیکال ۲ برابری) را در نظر گرفته‌اند.

دوربین سه‌گانه؛ توانمند در روز و رضایت‌بخش در شب

دوربین اصلی Mi 9T به‌دلیل بهره‌گیری از فیلتر Quad Bayer در حسگر ۴۸ مگاپیکسلی خود، با تجمیع اطلاعات پیکسل‌های مجاور، به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با وضوح ۱۲ مگاپیکسلی تولید می‌‌کند. در روشنی روز و با کافی‌بودن نور محیطی، سطح جزئیات عکس‌ها بسیار بالا است، رنگ‌ها نزدیک به واقعیت به‌نظر می‌رسند و گستره‌ی دینامیکی در عکس‌هایی با بخش‌های روشن و تاریک نیز بسیار مناسب ارزیابی می‌شود. چینی‌ها امکان عکاسی با وضوح ۴۸ مگاپیکسلی را نیز فراهم کرده‌اند؛ اما اغلب اوقات به‌لحاظ میزان جزئیات نمی‌توان تفاوتی را بین این عکس‌ها و نمونه‌های ۱۲ مگاپیکسلی مشاهده کرد.

گالری نمونه‌‌عکس‌ روز

نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اولترا واید می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اولترا واید می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اولترا واید می ۹ تی / Mi 9T

میان‌رده‌ی چینی‌ها تنها زمانی از حسگر ۸ مگاپیکسلی برای ثبت عکس‌هایی با زوم دو برابری استفاده می‌کند که شرایط نوری بسیار مطلوب باشد، در این وضعیت عکس‌های ثبت‌شده نه در حد دوربین اصلی؛ اما به‌نوبه‌ی خود رضایت‌بخش هستند و سطح جزئیات آن‌ها مناسب به‌نظر می‌رسد. هنگامی که وضعیت نوری محیط از وضعیت ایده‌آل اندکی فاصله می‌گیرد یا در صورتی‌که تاریکی شب سر می‌رسد، گوشی به‌صورت خودکار، عکسی با زوم دیجیتال دو برابری را در اختیار کاربر می‌گذارد که توسط دوربین اصلی دستگاه تولید شده است. جلوه‌ی بوکه با کمک دوربین تله‌فوتو روی عکس‌های پیاده می‌شود؛ بنابراین در محیط‌های روشن، می‌توان عکس‌هایی با جداسازی صحیح سوژه و پس‌زمینه ثبت کرد.

زوم دو برابری در طول روز

نمونه عکس گرفته شده با دوربین تله‌فوتو می ۹ تی / Mi 9T
2X
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T
1X

زوم دو برابری در طول شب

نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - حالت زوم دو برابر
2X
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T
1X

دوربین اولتراواید Mi 9T نیز در صورت وجود نور کافی می‌تواند عکس‌های رضایت‌بخشی با سطح نویز پایین ثبت کند، هرچند که سطح جزئیات و میزان طراوت رنگ‌ها در این دوربین به‌خوبی دو دوربین دیگر نیست. ناگفته نماند که حذف نرم‌افزاری اعوجاج تصویر در گوشه‌ها که براثر زاویه‌ی دید بسیار عریض لنز به‌وجود می‌آید، باعث افت جزئیات در این مناطق از عکس‌ها می‌شود؛ البته چینی‌ها امکان غیرفعال‌سازی قابلیت حذف اعوجاج را نیز فراهم کرده‌اند. خلأ قابلیت فوکوس خودکار و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر باعث می‌شود تا عکس‌های اولتراواید در محیط‌های تاریک با سطح جزئیات پایین و نویز زیاد چندان جالب نباشند. 

واید و اولتراواید در برابر هم

نمونه عکس گرفته شده با دوربین اولتراواید می ۹ تی / Mi 9T
اولتراواید
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - معمولی
واید

خلأ لرزش‌گیر اپتیکال تصویر باعث می‌شود تا دوربین اصلی می ۹‌تی در محیط‌های تاریک، با سرعت‌ شاتر بالاتر عکس بگیرد و در عوض جذب ناکافی نور را با افزایش سطح ISO جبران کند. همین موضوع بر سطح نویز عکس‌ها می‌افزاید؛ نویزی که در مرحله‌ی پردازش از طریق Soft-‌کردن عکس و در نهایت کاهش سطح جزئیات عکس‌ها، از بین می‌رود. چینی‌ها برای رفع چنین محدودیت‌ها و مشکلاتی، حالت عکاسی Night را پیشنهاد می‌دهند. حالت یادشده با افزایش زمان نوردهی (عکاسی حدود یک ثانیه به‌طول می‌انجامد)، نور بیشتری را به حسگر دوربین انتقال می‌دهد. بدین ترتیب سطح جزئیات به‌میزان چشمگیری بهبود می‌یابد. البته مانند سایر راهکارهای عکاسی شب، هاله‌ای از نور زرد را می‌توان روی عکس‌ها مشاهده کرد.

تفاوت حالت Night و Photo

نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - حالت Night
Night mode
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - حالت Photo
Photo mode

گالری نمونه‌عکس‌ شب

نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - حالت Night
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - حالت Night
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - حالت Night
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - حالت Night
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - حالت Night
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - حالت Night
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - حالت Night
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ تی / Mi 9T - حالت Night

می ۹‌تی برای ثبت‌ عکس‌های سلفی به حسگری ۲۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۸ میکرومتری اتکا دارد که در پس لنزی با f/2.2 قرار گرفته است. دوربین سلفی Mi 9T عکس‌هایی با جزئیات بسیار زیاد و رنگ‌های جذاب ثبت می‌کند. در حالت عکاسی با جلوه‌ی بوکه نیز، با وجود آنکه این جلوه به‌صورت نرم‌افزاری پیاده می‌شود، جداسازی سوژه از پس‌زمینه به‌خوبی صورت می‌گیرد. 

گالری نمونه‌عکس سلفی

نمونه عکس گرفته شده با دوربین سلفی می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین سلفی می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین سلفی می ۹ تی / Mi 9T
نمونه عکس گرفته شده با دوربین سلفی می ۹ تی / Mi 9T

بازده و عملکرد

اسنپدراگون ۷۳۰ نقش مغز محاسباتی می ۹ تی را برعهده دارد.  این پردازنده‌ که با فناوری ساخت ۸ نانومتری LLP سامسونگ تولید می‌شود، در حقیقت جایگزینی برای پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۱۰ بوده و قدرتمندترین تراشه‌ی کوالکام در کلاس پردازنده‌های میان‌رده است. اسنپدراگون ۷۳۰ به مدد بهره‌گیری از هسته‌های پردازشی Cortex A76، ارتقاء چشمگیری را در زمینه‌ی کارایی CPU تجربه می‌کند و می‌توان آن را رقیب مستقیم کرین ۸۱۰ دانست که چندی پیش معرفی شد و توان پردازشی محصولات میان‌رده‌ی سطح‌بالای هواوی و آنر را تأمین خواهد کرد.

شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T

اسنپدراگون ۷۳۰؛ پرچم‌دار دنیای میان‌رده‌ها

در پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۳۰، دو هسته‌ی قدرتمند Kryo 470 Gold مبتنی بر جدیدترین هسته‌ی پرچم‌دار آرم موسوم به Cortex-A76 با فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتزی در کنار ۶ هسته‌ی‌کم‌مصرف Kryo 470 Silver‌ مبتنی بر هسته‌های Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتزی، نقش پردازنده‌ی مرکزی را برعهده دارند و ماژول آدرنو ۶۱۸ واحد پردازش گرافیکی تراشه است. مودم اسنپدراگون X15 برقراری اتصال LTE را تضمین می‌کند و به‌لطف موتور هوش مصنوعی چندهسته‌ای و نسل چهارمی Qualcomm، اسنپدراگون ۷۳۰ در زمینه‌ی پردازش‌های هوش مصنوعی دو برابر بهتر عمل خواهد کرد.

اسنپدراگون ۷۳۰ دربرابر رقبا

پارامترها / پردازنده

اسنپدراگون ۷۳۰

اسنپدراگون ۷۱۲

کرین ۷۱۰

اکسینوس ۹۶۱۰

CPU

۲ هسته‌ی مبتنی بر A76 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی مبتنی بر A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی مبتنی بر A75 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی مبتنی بر A55 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A73 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

GPU

آدرنو ۶۱۸

آدرنو ۶۱۶

با فرکانس ۵۵۰ مگاهرتز

آرم Mali-G51MP4

Mali G72 MP3

حافظه‌ی رم

۲ کانال ۱۶ بیتی

LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

پهنای باند ۱۴.۹ گیگابایت‌برثانیه

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

پهنای باند ۱۳.۹۱ گیگابایت‌برثانیه

۲ کانال ۳۲ بیتی LPDDR4

LPDDR4X

رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1

UFS 2.1

UFS 2.1

eMMC 5.1 و UFS 2.1

پردازنده‌ی سیگنال تصویر

اسپکترا ۳۵۰ دوگانه‌ی ۱۴ بیتی

اسپکترا ۲۵۰ دوگانه‌ی ۱۴ بیتی

۴۰ + ۲۴ مگاپیکسل

۲۴ مگاپیکسل تکی یا ۱۶ +‌۱۶ مگاپیکسل

ان‌کُد / دی‌کُد

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

مودم

اسنپدراگون X15

LTE Cat.15/13

دانلود ۸۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

اسنپدراگون X15

LTE Cat.15/13

دانلود ۸۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

NPU

کوالکام AI Engine نسل چهارم

کوالکام AI Engine نسل سوم

بله

--

فرایند ساخت

۸ نانومتری

۱۰ نانومتری

۱۲ نانومتری TSMC

۱۰ نانومتری FinFET

می ۹ تی در دو نسخه با حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد. ازآنجاکه دستگاه از درگاه کارت microSD برای ارتقاء حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره نمی‌برد؛ بنابراین باید در انتخاب نسخه‌ی مناسب خودتان، نهایت دقت را داشته باشید. حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی برای ارائه‌ی تجربه‌ای رضایت‌بخش در زمینه‌ی چندوظیفگی کافی به‌نظر می‌رسد. حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از جمله‌ی دیگر مشخصات سخت‌افزاری این گوشی به‌شمار می‌آید. شما می‌توانید در جدول زیر، سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی ذخیره‌سازی Mi 9T را در کنار سایر میان‌رده‌های موجود در بازار مشاهده کنید. 

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

شیائومی Mi 9T

۴۸۷.۸۱

۱۸۹.۹۴

۱۲۷.۸۶

۹۶.۳۱

گلکسی A80

۴۹۷.۱۱

۱۹۱.۹۲

۱۱۴.۹۴

۲۱.۸۷

شیائومی Mi 9 SE

۴۸۵.۲۷

۱۸۴.۶۴

۱۱۸.۳

۲۶.۹

سامسونگ گلکسی A50

۴۹۴.۸

۱۹۲.۵۵

۱۰۳.۵۲

۱۸.۹۶

سامسونگ گلکسی M30

۲۸۰.۳۵

۱۰۱.۴۶

۶۴.۸۹

۶۱.۲

سامسونگ گلکسی M20

۳۰۹.۹۷

۱۴۳.۶

۶۷.۷۷

۴۵.۴۷

هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹

۲۹۷.۵

۱۵۹.۸

۴۴.۱۵

۷۸.۲۴

هواوی پی ۳۰ لایت

۳۰۴.۵۱

۲۱۶.۱۹

۶۵.۷۳

۴۹.۰۳

نوکیا X7

۲۹۱.۰

۲۰۸.۳۵

۸۴.۲۱

۱۷.۰۶

نوا ۳

۸۷۹.۸۳

۱۷۶.۵۳

۱۵۰.۵۳

۱۵۷.۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

کوالکام ادعا می‌کند که اسنپدراگون ۷۳۰ در حدود ۳۵ درصد توان پردازشی بیشتر و ۲۵ درصد عملکرد بهتر را در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی ارائه می‌دهد. حال باید دید که می ۹ تی با اسنپدراگون ۷۳۰ در عمل چگونه ظاهر خواهد شد. در جدول زیر عملکرد میان‌رده‌ی جذاب شیائومی در آزمون‌های نرم‌افزاری Antutu و PCMark (کارایی کلی گوشی)، گیک‌بنچ (کارایی پردازنده‌ی مرکزی) و 3DMark و GFXBench (کارایی GPU) آمده است:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

محصول / بنچمارک

AnTutu 7

3DMark

PCMark

Work 2.0

GeekBench 4

GFXBench

IceStorm

Unlimited

Sling Shot Extreme 

Overall / Web Browsing 

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - Normal Tier / Offscreen

Manhattan 3.1 / OffScreen 

Car Chase / OffScreen

T-Rex / OffScreen

OpenGL

(Onscreen / Offscreen (FPS

شیائومی Mi 9T

۲۱۳۵۹۳

۳۲۷۵۴

۲۱۷۳

۷۵۰۸

۷۲۰۴

۲۵۳۳

۶۸۷۰

۱۳

۱۶

۲۳

۲۷

۱۳

۱۶

۵۸

۷۷

گلکسی A80

۲۰۶۱۵۴

۳۷۷۶۲

۲۳۹۳

۷۰۹۹

--

۲۴۶۶

۶۸۱۳

۱۵

۱۸

۲۴

۲۵

۱۴

۱۷

۵۹

۸۴

شیائومی Mi 9 SE

۱۷۹۱۹۱

۳۱۶۵۳

۲۰۹۷

۶۸۷۵

۶۴۷۰

۱۸۵۷

۵۸۵۹

۱۳

۱۴

۲۴

۲۶

۱۳

۱۵

۵۸

۷۴

گلکسی A50

۱۴۴۸۴۸

۱۶۵۲۰

۱۳۰۱

۵۸۳۹

۵۲۶۹

۱۶۶۶

۵۱۴۶

۷.۹

۹.۷

۱۳

۱۴

۸.۳

۹.۱

۳۷

۴۱

گلکسی M30

۱۰۶۴۰۰

۱۳۲۲۸

۵۸۴

۵۱۴۲

۵۳۳۵

۱۳۲۰

۴۲۲۲

۴.۳

۴.۸

۴.۳

۴.۹

۷

۷.۹

۲۲

۲۵

گلکسی M20

۱۰۶۵۴۵

۱۳۲۴۸

۵۸۱

۵۱۲۰

۵۳۴۰

۱۳۱۸

۴۱۴۲

۲.۳

۲.۶

۲.۴

۲.۶

۳.۸

۴.۳

۱۲

۱۴

پی اسمارت ۲۰۱۹ (Performance)

۱۴۰۳۹۶

۲۱۸۵۱

۹۶۳

۶۷۲۷

۷۸۲۰

۱۵۵۹

۵۴۱۲

۴.۹

۵.۷

۱۲

۱۴

۶.۷

۷.۵

۳۶

۳۵

پی اسمارت ۲۰۱۹

۱۲۴۹۶

۰

۱۶۴۴۷

۸۰۶

۵۶۳۰

۵۶۳۴

۱۵۱۳

۵۰۰۳

۴.۹

۵.۷

۱۱

۱۲

۶

۶.۵

۳۰

۳۲

هواوی پی ۳۰ لایت

(Performance)

۱۴۰۳۱۶

۲۲۰۶۶

۹۷۵

۷۰۷۳

۷۶۶۹

۱۵۶۰

۵۴۲۷

۵.۰

۵.۷

۱۳

۱۴

۶.۹

۷.۷

۳۷

۳۵

هواوی پی ۳۰ لایت

۱۳۱۰۸۵

۱۷۰۹۷

۸۱۷

۵۹۷۳

۵۷۲۳

۱۵۴۴

۵۱۱۲

۴.۹

۵.۷

۱۳

۱۴

۶.۹

۷.۷

۳

۵

۳۴

نوکیا X7

۱۷۰۳۲۹

۲۸۸۶۰

۱۸۳۵

۶۶۳۱

۶۳۶۴

۱۸۴۰

۵۹۰۰

۱۲

۱۳

۲۲

۲۳

۱۲

۱۳

۵۷

۶۶

نوا ۳

۱۹۸۳۸۲

۳۰۹۲۴

۲۷۹۷

۷۳۷۵

۷۸۲۹

۱۸۸۲

۶۴۲۰

۱۵

۲۱

۳۱

۳۲

۱۹

۲۱

۶۰

۱۲۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

براساس آزمون‌های نرم‌افزاری، می‌توان برتری Mi 9T را بر رقیب‌های دیگر با پردازنده‌های نسل قبل به‌وضوح مشاهده کرد؛ باتوجه به عملکرد گرافیکی بهبودیافته‌ی اسنپدراگون 730G نسبت به اسنپدراگون 730، می ۹تی در پردازش‌های گرافیکی اندکی ضعیف‌تر از گوشی سامسونگ گلکسی A80 عمل می‌کند. میان‌رده‌ی شیائومی در دنیای واقعی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد؛ جابه‌جایی در محیط‌های مختلف رابط کاربری بدون کُندی صورت می‌گیرد، سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها مطلوب به‌نظر می‌رسد و اجرای بازی‌های سنگین نیز در حد رضایت‌بخشی انجام می‌شود.

تبدیل ویدئو 4K به Full HD

مدل گوشی

زمان موردنیاز

(ثانیه:دقیقه)

شیائومی می 9T

۱۶:۱۷

گلکسی A80

۲۰:۲۵

شیائومی می SE

۲۰:۳۱

هواوی پی ۳۰ پرو

۱۲:۳۶

گلکسی اس ۱۰ پلاس

۱۱:۱۷

گلکسی اس ۹

۱۶:۲۷

آنر ویو ۲۰

۱۲:۴۱

* تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

در آزمون تبدیل ویدئو که با اپلیکیشن Adobe Clip انجام می‌گیرد، شیائومی می ۹ تی توانست ویدئوی 4K‌ معیار زومیت با طول ۸ دقیقه را ظرف ۱۶ دقیقه و ۱۷ ثانیه به ویدئوی Full HD‌ تبدیل کند که حدود ۲۰ درصد از هر دو گوشی گلکسی ای ۸۰ و می ۹ اس‌ای سریع‌تر است.

باتری

باتری لیتیوم-پلیمری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، وظیفه‌ی تأمین انرژی موردنیاز Mi 9T را برعهده دارد؛ شیائومی این باتری را برای استفاده از میان‌رده‌ی جدیدش به‌مدت یک روز کامل کافی می‌داند؛ البته تجربه‌ی ما از بررسی گوشی‌های مختلف نیز نشان می‌دهد باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی می‌تواند شارژدهی رضایت‌بخشی را به‌همراه داشته باشد. حال باید دید که اوضاع برای می ۹تی به چه ترتیب خواهد بود. ناگفته نماند که در کنار ظرفیت باتری، عواملی نظیر لیتوگرافی و فرکانس پردازنده، وضوح نمایشگر و بهینگی نرم‌افزار گوشی نیز بر شارژدهی تأثیرگذار هستند.

شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T

برای ارزیابی شارژدهی می ۹‌تی، ابتدا ویدیوی معیار زومیت با وضوح HD را با قطع صدا و اتصالات بی‌سیم و تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت، به‌صورت مداوم تا اتمام شارژ باتری پخش کردیم. در این آزمون Mi 9T با ثبت زمان ۱۸ ساعت و ۱۱ دقیقه، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به‌جا گذاشت، هرچند که گلکسی M30 با باتری غول‌آسای ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و ثبت رکورد ۲۰ ساعتی، کماکان بی‌رقیب به‌نظر می‌رسد.

محصول / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

GeekBench

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

ساعت

Battery LifeTime

(min)

LongTerm Performance

(Frame)

ساعت

امتیاز

مدت‌زمان

شیائومی

Mi 9T

۶.۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰

۴۰۰۰

۱۸:۱۱

۳۶۸.۹

۱۲۴۹

۱۲:۳۷

۷۱۱۶

۱۲:۲۵

گلکسی A80

۶.۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱۶:۳۴

۳۱۷.۵

۱۲۸۹

۸:۲۵

۵۸۱۲

۶:۲۳

شیائومی Mi 9 SE

۵.۹۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۰۷۰

۱۴:۰۵

۳۰۳.۷

۱۰۳۰

۸:۳۶

۳۸۸۷

۵:۲۱

گلکسی A50

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۰

۵۳۳.۲

۴۶۸.۹

۱۱:۲۳

۴۳۴۰

۷:۵۴

گلکسی M30

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰

۲۳۴

۸۵۷.۶

۱۳:۵۳

۷۱۲۵

۱۴:۳۰

گلکسی M20

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۰

۲۳۸

۸۴۳.۲

۱۱:۰۰

۷۶۴۹

۱۴:۲۰

پی اسمارت ۲۰۱۹

۶.۲۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۰:۰۶

۳۴۱.۲

۵۵۴.۸

۷:۵۲

۴۲۷۵

۷:۴۲

هواوی پی ۳۰ لایت

۶.۱۵ اینچ

۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۴۰

۱۱.۰۶

۳۱۰

۵۵۸.۹

۷:۳۷

۴۱۰۵

۷:۳۰

نوکیا X7

۶.۱۸ اینچ

۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۱:۰۶

۳۶۵.۶

۱۳۵۰

۸:۳۱

۵۳۴۴

۸:۴۹

نوا ۳

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۵۰

۱۱:۴۰

Failed

Failed

۹:۲۱

۲۵۵۶

۴:۴۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در آزمون گرافیکی ۳۰ مرحله‌ای GFXBench، میان‌رده‌ی شیائومی به‌لحاظ زمانی، از رقیب کره‌ای خود با باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی پیش می‌افتد؛ اما نکته‌ی جالب‌توجه به پایداری مثال‌زدنی عملکرد می ۹‌تی بازمی‌گردد، این گوشی هوشمند تا مراحل پایانی، پایداری عملکرد خود را حفظ می‌کند؛ هرچند که در نهایت با افت ۱۱ درصدی عملکرد مواجه می‌شود. توجه داشته باشید که دمای دستگاه نیز در بیش‌ترین حالت به همسایگی ۴۰ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد.

Xiaomi Mi 9T - GFXBench Battery

Mi 9T در بنچمارک باتری PCMark که با شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره، شامل وب‌گردی و پخش فیلم یا ویرایش عکس، درحقیقت آزمون معیاری برای تخمین زمان روشن‌ماندن نمایشگر (Screen on Time) با روشنایی ۲۰۰ نیت به‌حساب می‌آید، با ثبت زمان ۱۲ ساعت و ۳۷ دقیقه، عملکرد بسیار خوبی از خود به‌جای می‌گذارد، بدین ترتیب می‌‌توان گفت که می ۹تی در کاربری‌های عادی و نه‌چندان سنگین با کمی اغماض می‌تواند کمی تا دو روز شارژدهی کند.

آسودگی خاطر با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

می ۹تی به‌صورت پیش‌فرض با شارژر ۱۸ واتی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که ظرف ۳۰ دقیقه شارژ باتری را به ۴۵ درصد می‌رساند و برای شارژ کامل آن به حدود ۱۰۰ دقیقه زمان نیاز دارد. میان‌رده‌ی شیائومی از قابلیت شارژ بی‌سیم بهره نمی‌برد که باتوجه به برچسب قیمتی دستگاه نمی‌توان در این این خصوص به چینی‌ها خرده گرفت.

جمع‌بندی

بدنه‌ی شیشه‌ای و خوش‌ساخت، نمایشگر AMOLED‌ تمام‌صفحه بدون هیچ‌گونه بریدگی یا حفره‌ای، دوربین سلفی پاپ‌آپ، پردازنده‌ی توانمند، دوربین سه‌گانه با حالت عکاسی Night و البته شارژدهی بسیار خوب؛ تصور آنکه چنین مشخصاتی را بتوان در گوشی هوشمندی با برچسب قیمتی ۳۰۰ یورویی یافت، بسیار دور از ذهن به‌نظر می‌رسد؛ اما شیائومی این مأموریت غیرممکن را با موفقیت پشت سر گذاشته است. قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ی Mi 9T باعث می‌شود تا به‌سختی بتوان رقیبی شایسته را برای این گوشی از تولیدکنندگان دیگر یافت. در حقیقت جدی‌ترین رقبای می ۹‌تی را می‌توان میان‌رده‌های دیگر شیائومی دانست!

شیائومی می 9 تی / Xiaomi Mi 9T

اگر از وزن ۱۹۱ گرمی و نگرانی‌های موجود بر سر دوام و مقاومت مکانیزم موتوری دوربین سلفی گذر کنیم، میان‌رده‌ی چینی‌ها هیچ ایراد یا ضعف بزرگی ندارد. تجربه‌ی بصری فراگیر می ۹‌تی را در کمتر محصولی با برچسب قیمتی همسان می‌توان یافت. دوربین سه‌گانه‌ی این گوشی هوشمند در طول روز عکس‌هایی چشم‌نواز ثبت می‌کند و در طول شب رضایت‌بخش ظاهر می‌شود. پردازنده‌ی می ۹‌تی در اغلب موارد عملکردی هم‌سطح با پرچم‌داران ارائه می‌دهد و باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی دستگاه نیز آسودگی‌خاطر را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد. قیمت گوشی مورد بحث رقابت با آن را دشوار کرده است و باید به شیائومی برای تولد چنین محصولی تبریک گفت.

برای خرید شیائومی می 9 تی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی تسک میران مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • نمایشگر AMOLED عاری از بریدگی و روشن
  • پردازنده‌‌ی قدرتمند و عملکرد بسیار روان
  • دوربین سه‌گانه‌ و سلفی توانمند
  • شارژدهی بسیار خوب
  • جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون!

نکات منفی

  • وزن زیاد
  • وجود قطعه‌ی مکانیکی در طراحی دستگاه
  • فقدان درگاه کارت حافظه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات