بررسی گلکسی A80 سامسونگ

سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 24 دقیقه
گلکسی A80 گران‌قیمت‌ترین میان‌رده‌ی سامسونگ در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود که با داشتن نمایشگر بزرگ، مکانیزم چرخان دوربین و پردازنده‌‌ای قدرتمند کاربران خاصی را هدف قرار داده است.
تبلیغات

در سال‌های اخیر راهکارهای متفاوتی را برای حذف حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر شاهد بوده‌ایم؛ بریدگی‌های عریض و قطره‌ای، حفره، سیستم‌های کشویی برای دوربین سلفی و سلفی‌های پاپ‌آپ، همه و همه از سال گذشته تا به امروز در محصولات مختلف به کار گرفته شدند. اما راهکار چرخش دوربین اصلی و استفاده از آن عمر زیادی ندارد و گوشی‌هایی همچون ذن‌فون ۶ و گلکسی ای ۸۰ شناخته‌شده‌ترین نمایندگان چنین طراحی محسوب می‌شوند؛ شاید عمر چنین راهکاری با عرضه‌ی گوشی‌های بهره‌مند از دوربین زیر نمایشگر به‌زودی به پایان برسد اما تا آن روز می‌توان چنین راهکاری را یک روش هیجان‌انگیز برای بسیاری از کاربران دانست. سامسونگ در سال ۲۰۱۹ سری A از محصولات خود را چه در نام‌گذاری و چه طراحی متحول کرده است؛ کره‌ای‌ها با این تغییرات بار دیگر به تصاحب بازارهای رقابتی بزرگی همچون هند امیدوار شده‌اند. 

گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80

گوشی سامسونگ گلکسی A80 نه‌تنها جدیدترین محصول از سری A، بلکه گرا‌ن‌قیمت‌ترین در بین برادرانش نیز محسوب می‌شود. مجهز شدن به جدیدترین تراشه‌ی اسنپدراگون برای محصولات میان‌رده، درکنار ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم از گلکسی A80 یک محصول میان‌رده‌ی قدرتمند ساخته است اما باتوجه‌به عملکرد متوسط دوربین‌ برادرانش، نگرانی‌هایی در مورد عملکرد دوربین‌‌های گلکسی A80 وجود دارد که در این بررسی به آن خواهیم پرداخت. باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، حذف جک ۳.۵ میلی‌‌متری و رابط کاربری بازطراحی‌شده‌ی One UI درکنار سیستم نوآورانه‌ی دوربین دستگاه مواردی هستند که در این بررسی به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما آیا در حضور رقبای چینی‌خوش قیمت، گلکسی ای ۸۰ چیزی برای ارائه دارد؟‌ آیا حسگر زیر نمایشگر بار دیگر ناامیدمان خواهد کرد؟ عملکرد این دستگاه در اجرای وظایف سنگین چگونه است؟ 

گلکسی A80 سامسونگ توسط خانه موبایل ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است. برای مشاهده قیمت گوشی در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، مقایسه انواع گوشی هواوی، گوشی شیائومی، گوشی سامسونگ و‌ آیفون‌های اپل و همچنین طرح سوالات خود در گجت‌های مختلف از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

طراحی

طراحی خاص گوشی A80 از سری کهکشانی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ و سیستم دوربین چرخشی آن را باید مهم‌ترین نکته‌ی تمایز آن نسبت به دیگر گوشی‌های بازار دانست. نزدیک به ۸۶ درصد جلوی دستگاه از نمایشگر پوشیده شده و خبری از حفره، بریدگی و حاشیه قابل‌توجه در جلوی دستگاه نیست؛ اما سامسونگ برای رسیدن به چنین هدفی چه کرده‌ است؟ کره‌ای‌ها دوربین سلفی را کنار گذاشته‌اند و با تعبیه‌ی موتوری مکانیکی، دوربین اصلی را برای استفاده در جلوی دستگاه فرا می‌خوانند؛ به این معنی که بخش بالایی پشت بدنه که دوربین دستگاه در آن قرار گرفته است، با یک حرکت عمودی بالا می‌آید و ماژول‌های دوربین با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای رو به کاربر قرار می‌گیرند. این راهکار جالب، دوربین‌های اصلی دستگاه و سیستم تشخیص عمق ToF را برای گرفتن سلفی دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ این مورد را شاید بتوان اصلی‌ترین برتری راهکار سامسونگ نسبت به نمونه‌های پاپ‌آپی دانست که در گوشی‌هایی مانند وان‌پلاس دیده‌ایم.

گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80

بالا بودن احتمال آسیب‌پذیری این بخش در سقوط و امکان‌پذیر نبودن پوشش بخش یادشده توسط قاب‌های محافظ درکنار عدم قطعیت در مورد عمر چنین ساختاری را باید در نظر گرفت. برای مثال فرض کنید که سهوا گوشی را روی میز قرار داده‌اید و بدون توجه به اینکه با بستن اپلیکیشن دوربین، مکانیزم چرخشی فعال می‌شود، آن را رها کنید؛ در این صورت تلاش‌های دستگاه برای چرخاندن دوربین با شکست مواجه می‌شود و احتمال آسیب به موتورهای آن وجود دارد. سیستم تشخیص سقوط دستگاه تنها نیمی از بخش متحرک را داخل می‌برد و به‌نظر می‌رسد سرعت آن به اندازه‌ی کافی برای داخل بردن کامل دوربین کافی نیست. احتمال ایجاد مشکل توسط گرد و غبار برای بخشی که حرکت عمودی دارد را چندان بالا نمی‌دانیم اما هنوز نگرانی در مورد آسیب‌پذیری بخش گردان این مکانیزم وجود دارد. همچنین استفاده از این مکانیزم ضخامت دستگاه را تا ۹.۳ میلی‌متر افزایش داده است که برای یک محصول بالارده کمی زیاد به‌نظر می‌رسد.

گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80

اولین نکته‌‌ای که در نخستین استفاده از گلکسی A80 توجه شما را جلب می‌کند، کیفیت ساخت بالاتر آن نسبت به دیگر اعضای خانواده A است؛ البته با قیمت ۶۰۰ یورویی این گوشی، چنین کیفیت ساختی چندان عجیب نیست. کار کردن با یک دست با گلکسی A80 حتی برای کسانی که دستان بزرگی دارند، کار دشواری است. A80 با ۲۲۰ گرم وزن یکی از سنگین‌ترین گوشی‌های موجود در بازار است و این مسئله در استفاده‌ی طولانی مدت برای کاربر آزاردهنده است؛ بنابراین اگر دست‌های بزرگی ندارید و تا به حال با گوشی‌های سنگین و بزرگ کار نکرده‌اید، مهاجرت به این محصول را توصیه نمی‌کنیم. سامسونگ برای پوشش نمایشگر دستگاه از گوریلا گلس ۳ بهره برده‌ است که یک پوشش نسبتا قدیمی محسوب می‌شود اما پشت دستگاه با شیشه‌‌ی گوریلا گلس ۶ محافظت می‌شود. سامسونگ حتی در بالارده‌ترین میان‌رده‌‌ی سری A نیز دریافت گواهی‌های IP را برای محافظت در برابر آب و گرد و غبار کنار گذاشته است؛ چیزی که در گذشته گوشی‌های این سری به آن شهره بودند. 

سامسونگ در جایگذاری کلیدهای تغییر حجم صدا و پاور برای این گوشی بزرگ موفق عمل کرده است و به‌راحتی می‌توان با یک دست به هر سه کلید دسترسی داشت؛ بازخورد کلیدها و استحکام آن‌ها نیز طبق انتظار از یک محصول بالارده مناسب است. درگاه سیم‌کارت به دلیل وجود سیستم مکانیکی دوربین به لبه‌ی پایینی انتقال داده شده است و متاسفانه در آن خبری از جایگاه برای کارت حافظه نیست. درکنار تک اسپیکر دستگاه در لبه‌ی پایینی، درگاه US‌B نوع C قرار گرفته است و خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری صدا در A80 نیست؛ متاسفانه تبدیل لازم برای استفاده از هدفون‌های مرسوم را باید به‌صورت جداگانه تهیه کنید. همچنین وجود کاور محافظ ساخت سامسونگ در جعبه گوشی را یک نکته‌ی مثبت می‌دانیم؛ البته به دلیل پوشیده نشدن لبه‌ی بالایی دستگاه توسط قاب، مراقبت بیشتری نسبت به گوشی‌‌‌های دیگر لازم است. 

گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80
گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80
گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80
گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80

با نگاه به حاشیه‌ی بالایی دستگاه، اسپیکر مکالمه را مشاهده نخواهید کرد و کره‌ای برای ایجاد صدای مکالمات از پیزوالکتریک بهره گرفته‌اند؛ پیزوالتریک‌ ماده‌ای است که به تغییر ولتاژ واکنش نشان می‌دهد و ارتعاش پیدا می‌کند. با قرارگیری گوش کاربر روی هر بخش از نمایشگر، وی قادر به شنیدن صدای مکالمه خواهد بود که البته در A80 نسبت به اسپیکرهای عادی مکالمه صدای کمتری به گوش می‌رسد. متاسفانه خبری از چراغ اعلان در گلکسی A80 نیست و کاربران باید به نمایشگر همیشه روشن برای اطلاع از اعلان‌ها اکتفا کنند. طبق انتظار سامسونگ از حسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر بهره گرفته و راهکار اولتراسونیک پرچمداران سری اس را به کار نگرفته است؛ عملکرد حسگر شباهت زیادی به آنچه در A50 تجربه کردیم، دارد و هنوز هم نمی‌توان آن را حتی نزدیک به بهترین‌های بازار دانست؛ سرعت پایین‌تر و تلاش‌های چندباره گاهی اوقات باعث شده است تا حسگر این گوشی را نسبت به رقبای چینی مانند MI 9 SE و Redmi K20 ضعیف‌تر بدانیم. حسگر اثر انگشت در زمان خیس بودن دستان کاربر در شناسایی اثر انگشت ناتوان است اما حتی به دلیل ماهیت نوری آن، محافظ پیش‌فرض نمایشگر مانعی برای شناسایی نیست. 

نمایشگر

در بحث نمایشگر گوشی‌ها، فاکتورهایی همچون ابعاد و رزولوشن، روشنایی و کنتراست، دقت رنگ و گستردگی فضای رنگی اهمیت بالایی دارند و سامسونگ نیز از گذشته تا به امروز در این بخش یکه‌تاز بازار بوده است؛ خوشبختانه در سال ۲۰۱۹ شاهد استفاده‌ی بیشتر از پنل‌های OLED در گوشی‌ها هستیم و بازار میان‌رده‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیست. اگر از علاقه‌مندان به نمایشگرهای بزرگ باشید قطعا قطر ۶.۷ اینچی این نمایشگر مسطح شما را راضی خواهد کرد؛ سامسونگ از نمایشگر Super AMOLED با رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل در گلکسی ای ۸۰ بهره گرفته است که تراکمی در حدود ۳۹۳ پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد؛ این تراکم برای استفاده‌ی عادی و برای کسانی که سخت‌گیری زیادی در بحث رزولوشن ندارند قابل‌قبول و مناسب است. 

گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80

روشنایی بالا تبدیل به امضای پنل‌های OLED سامسونگ شده‌اند به‌طوری‌که پرچمداران این شرکت رکورداران روشنایی نمایشگر در دنیای گوشی‌های هوشمند هستند. در تست‌ روشنایی زومیت، گلکسی A80 با رسیدن به ۹۷۰ نیت با الگوی ۵۰ درصد (۶۷۶ نیت در الگوی کاملا سفید) کاملا موفق عمل می‌کند؛ این نتیجه در حالت تنظیم خودکار روشنایی بدست آمده است. در حین تست روشنایی به این نکته پی‌ بردیم که حسگر نور محیط در زیر نمایشگر و بخش بالایی آن جای گرفته که در نوع خود جالب است. طبق انتظار رنگ مشکی با روشنایی نیت به کنتراست بی‌نهایت نمایشگر منجر می‌شود که یکی از برتری‌های مهم نمایشگرهای OLED نسبت به LCD‌ها به‌شمار می‌رود. نمایشگر در زیر نور خورشید خوانایی خوبی دارد اما به دلیل اختلاف ۳۰۰ نیتی روشنایی دستی و خودکار توصیه می‌کنیم در فضاهای باز حالت خودکار را فعال کنید. روشنایی حداقلی ۲.۶۵ نیتی هم شاید به اندازه‌ی برخی شرکت‌های رقیب مناسب نباشد اما هنوز در محدوده‌ی قابل‌قبول قرار دارد؛ برای استفاده‌ی راحت‌تر از گوشی در فضاهای تاریک قابلیت «Blue Light Filter» در تنظیمات تعبیه شده است. 

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت استاندارد

دقیق‌ترین حالت

گلکسی A80

2.65

0

660

0

970

5.3

3.1 (Natural Mode)

Mi 9 SE

2.1

0

642

0

1008

4.8

1.9 (Standard)

گلکسی A50

2.3

0

660

0

820

5

2.4 (AMOLED Cinema)

گلکسی M30

2.4

0

630

-

-

5.7

2.9 (Video)

گلکسی M20

2.8

3.65

328

-

-

89.9

5.6

5.6

پی اسمارت ۲۰۱۹

1.2

3.7

320

3.7

320

86.5

5.8

1.4 (Normal)

پی ۳۰ لایت

0.6

4

305

4

305

76

5

2.4 (Normal)

وای ۷ پرایم ۲۰۱۹

2.9

3.8

473

3.8

475

125

5.8

5.8

وای ۹ ۲۰۱۹

1.7

3

380

3

350

127

6.8

2.5 (Normal)

نوکیا X7

5.8

3.4

430

4.46

530

125

1.6

5.4 (Dynamic)

نوا ۳

0.75

2.7

350

2.95

325

130

8.5

4.8 (Normal Mode)

* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزاری مخصوص به‌ دست آورده است.

پیش از آغاز بحث در مورد رنگ‌ها اشاره به این نکته ضروری است که برخلاف گلکسی A50 خبری از چهار حالت رنگی در A80 نیست و حالت‌ها همانند سری گلکسی اس ۱۰ به «Natural» و «Vivid» خلاصه می‌شود؛ حالت اول بر مبنای فضای sRGB کالیبره شده و رنگ‌های طبیعی‌تر و بدون اغراقی را نمایش می‌دهد و حالت دوم نیز برای نمایش رنگ‌های اشباع‌تر و باطراوت‌تر بر مبنای فضای DCI P3 تعبیه شده است. حالت پیش‌فرض Vivid تقریبا ۹۸ درصد فضای DCI P3 را پوشش می‌دهد و حالت Natural نیز پوششی ۹۴.۱ درصدی از sRGB ارائه می‌دهد. برای درک تفاوت این ارقام باید گفت که حالت Vivid نزدیک به ۱۴۱ درصد فضای رنگی sRGB را پوشش می‌دهد. خطای میانگین نمایش رنگ حالت Vivid در فضای رنگی DCI P3 برابر با ۵.۳ و خطای میانگین حالت Natural نیز ۳.۱ محاسبه شد؛ در هر دو حالت مقداری گرایش به سردی در رنگ سفید دیده می‌شود که این مسئله در حالت Vivid مشهود است. به‌عنوان جمع‌بندی بخش رنگ‌ها باید گفت گلکسی A80 عملکرد خوبی ارائه می‌کند اما بهترین نمونه‌ی مورد بررسی ما در بین هم‌رده‌هایش نیست. 

دقت رنگ در فضای رنگی sRGB و حالت Natural
پوشش فضای رنگی DCI P3 در حالت Vivid
پوشش فضای رنگی sRGB در حالت Natural
دقت رنگ در فضای رنگی DCI P3 و حالت Vivid

به لطف استفاده از پنل OLED ، شاهد قابلیت نمایشگر همیشه روشن هستیم و سامسونگ به واسطه‌ی سال‌ها تجربه در ارائه‌ی این قابلیت یکی از متنوع‌ترین AOD در بین گوشی‌های هوشمند را ارائه می‌کند. تک اسپیکر دستگاه در پایین آن قرار گرفته و از حیث حجم صدا کاملا قابل‌قبول عمل می‌کند. صداهای بم عمق مناسبی دارند و صداهای زیر نیز حتی در حجم صداهای بالا کیفیت خود را حفظ می‌کنند. در تنظیمات «Sound quality and effects» امکان تغییر اکوالایزر برای صدای خروجی از اسپیکر وجود دارد اما دالبی اتموس تنها در اتصال هدفون فعال می‌شود. خوشبختانه هدفون‌های داخل جعبه دستگاه در تولید صدای بم موفق عمل می‌کنند و کیفیت قابل‌قبولی را ارائه می‌کنند؛ وجود هدفون در جعبه دستگاه را به فال نیک می‌گیریم بااین‌حال اگر قصد گوش فرا دادن به موسیقی به‌صورت جدی را دارید، توصیه می‌کنیم یک دانگل مخصوص و هدفون تهیه کنید. 

رابط کاربری

سامسونگ پس از سال‌ها با One UI تغییری بزرگ را در رابط کاربری گوشی‌هایش ایجاد کرد؛ جان‌مایه‌ی این تغییر استفاده‌ی راحت‌تر از گوشی است و تغییرات بنیادینی در ظاهر المان‌ها به چشم نمی‌خورد. پنل اعلان‌های تمام صفحه، جایگذاری المان‌ها در نیمه‌ی پایینی صفحه و زیباتر شدن رابط کاربری در نخستین ملاقات با One UI نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. نوشته‌ها، آیکون‌ها و دیگر موارد به‌نوعی در One UI جایگذاری شده‌اند که به‌راحتی دیده و انتخاب شوند اما شاید این مسئله در ابتدا کمی برای کاربر ناآشنا به‌نظر برسد بااین‌حال به مرور به این تغییرات عادت خواهید کرد. سیستم ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی این رابط کاربری همچنان ناپخته است و هنوز برای تبدیل شدن به آنچه در آیفون‌ها و حتی گوشی‌های جدید وان‌پلاس تجربه کردیم، راه زیادی پیش روی دارد. ویدیوی زیر شما را بیشتر با رابط کاربری جدید گوشی‌های سامسونگ آشنا خواهد کرد.

دوربین

با ساختار دوربین و چگونگی کارکرد آن در بخش طراحی آشنا شدیم؛ دوربین اصلی دستگاه متشکل از یک حسگر ۴۸ مگاپیکسلی IMX586 سونی با لنز ۲۶ میلی‌متری واید، حسگر ۸ مگاپیکسلی با لنز اولترا واید و سیستم تشخیص عمق سه‌بعدی موسوم به ToF است که پس از چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای نقش دوربین سلفی را نیز ایفا می‌کند؛ حسگر ۴۸ مگاپیکسلی Quad Bayer با پیسکل‌های ۰.۸ میکرونی و ابعاد ۱/۲ اینچی در پس یک لنز با گشودگی f/2.0 با ۸۰ درجه زاویه‌ی دید قرار گرفته است. همان‌طور که انتظار می‌رفت سامسونگ از دوربینی مجهز به لنز تله‌فوتو برای دستیبابی به زوم اپتیکال استفاده نکرده است و تنها شاهد دوربین محبوب این روزها یعنی اولتراواید هستیم؛ حسگر ۸ مگاپیکسلی این دوربین را یک لنز ۱۱ میلی‌متری با زاویه‌ی دید ۱۲۳ درجه همراهی می‌کند. سامسونگ از یک حسگر ToF نیز برای تولید جلوه بوکه در حالت «Live Focus» بهره گرفته است. 

گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80

متاسفانه خبری از لرزگشیر اپتیکال (OIS) در هیچ یک از لنزهای دوربین A80 نیست و حین فیلم‌برداری هر دو دوربین تنها لرزشگیر الکترونیکی (EIS) وارد عمل می‌شود. در بحث رابط کاربری دوربین تفاوت چندانی با دیگر گوشی‌های سامسونگ مشاهده نمی‌شود؛ هنوز هم پرتره‌ها با حالت «Live Focus» گرفته می‌شوند و حالتی تحت عنوان «Night» نیز برای عکاسی در فضاهای تاریک درنظر گرفته شده است؛ شاید «Live Focus Video» را بتوان تنها نقطه‌ی تمایز حالت‌های عکاسی و فیلم‌برداری A80 با دیگر گوشی‌‌های سامسونگ دانست که در آن دوربین اصلی فیلم‌برداری با رزولوشن 1080P را با جلوه بوکه‌ی ایجاد شده توسط حسگر ToF انجام می‌دهد. سوایپ به سمت چپ و راست حالت‌های عکاسی را تغییر می‌دهد و سوایپ به سمت بالا یا پایین نیز دوربین را برای گرفتن سلفی آماده می‌کند. سامسونگ نام «Scene Optimizer» را برای تشخیص صحنه‌ی هوشمند خود برگزیده است و به ادعای این شرکت ۳۰ حالت مختلف را شناسایی می‌کند. همچنین انتقال HDR به بخش تنظیمات و حذف آن از صفحه‌ی اصلی نرم‌افزار دوربین ممکن است برای بسیاری از کاربران خوشایند نباشد.

دوربین اصلی دستگاه به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند اما با انتخاب حالت 3:4H می‌توان عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی نیز با دوربین اصلی ثبت کرد. همچنین در بحث فیلم‌برداری این دوربین قادر به ثبت ویدئوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه خواهد بود و دوربین اولتراواید نیز ویدئوهایی با رزولوشن Full HD با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ثبت می‌کند. حالتی تحت عنوان «Super Slowmotion» نیز برای فیلم‌برداری صحنه‌ی آهسته با نرخ ۴۸۰ فریم‌بر‌ثانیه و رزولوشن 720P برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است. همچنین سه حالت برای عکاسی سلفی درنظر گرفته شده است که به ترتیب عکس‌هایی با رزولوشن ۷.۶ مگاپیکسل (دوربین اصلی)، ۱۲ مگاپیکسل (دوربین اصلی) و ۵ مگاپیکسل (عریض‌ترین حالت) ثبت می‌کنند. 

گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80
گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80
گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80
گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80
گرفته شده با دوربین اولتراواید گلکسی A80
گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80
گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80 - حالت Photo
گرفته شده با دوربین اولترا واید گلکسی A80
گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80
گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80 - حالت Night
گرفته شده با دوربین اولتراواید گلکسی A80
گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80 - حالت Night
گرفته شده با دوربین اولتراواید گلکسی A80
گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80 - حالت Photo
گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80

بحث در مورد کیفیت تصاویر را با عکس‌های روز آغاز می‌کنیم؛ عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی گرفته شده با دوربین اصلی A80 از نظر رنگ، کنتراست و گستره‌ی دینامیکی خوب و قابل‌قبول هستند. در برخی سناریو‌ها فرانوردهی یا Over Expose شدن تصاویر مشهود است؛ این مسئله را پیش‌تر در بسیاری دیگر از محصولات سامسونگ تجربه‌ کرده‌ایم. تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی شاید در بزرگ‌نمایی جزئیات بیشتری ارائه دهند اما به دلیل کمتر بودن پردازش‌های تصویر و نویز بالاتر برتری خاصی نسبت به عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی ندارند. افت جزئیات و سافت‌ شدن بافت‌ها در عکس‌های اولتراواید قابل تشخیص است اما این مسئله را در بسیاری از گوشی‌‌های بازار و حتی پرچمداران شاهد هستیم؛ گستره‌ی دینامیکی و کنتراست خوب عکس‌های اولتراواید یکی از نکات مثبت گلکسی A80 محسوب می‌شود. 

مقایسه‌ میدان دید دوربین اصلی و اولتراواید

گرفته شده با دوربین اولترا واید گلکسی A80
دوربین اولترواید
گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80
دوربین اصلی

مقایسه‌ حالت Night و Photo

نمونه تصویر گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80 - حالت Photo
Photo
نمونه تصویر گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A80 - حالت Night
Night

عکس‌های شب دوربین اصلی که با حالت Photo گرفته شده‌اند، جزئیات زیادی را ارائه نمی‌کنند اما حالت Night علاوه بر بیرون کشیدن جزئیات از سایه‌ها، عملکرد بهتری در ثبت بافت‌ها ارائه می‌دهد؛ البته گلکسی A80 در بین بهترین گوشی‌ها برای عکاسی شب در رنج قیمتی خود جای نمی‌گیرد اما نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. رنگ‌ها در این حالت زنده‌تر هستند اما تغییر رنگ آسمان و موارد دیگر به غیرطبیعی‌تر شدن تصاویر منجر می‌شود. همان‌طور که انتظار داشتیم دوربین اولتراواید چیزی برای ارائه در شب ندارد و کاربر قادر به استفاده از حالت Night با آن نیست. 

عکاسی سلفی در شب با گلکسی A80
افکت بوکه در عکاسی سلفی با گلکسی A80 - حالت Live Focus
 عکاسی سلفی با دوربین اولتراواید گلکسی A80
افکت بوکه در عکاسی پرتره با گلکسی A80 - حالت Live Focus

عملکرد حسگر ToF گلکسی A80 در پرتره‌‌های انسانی قابل قبول است اما تشخیص مرزها در سوژه‌های پیچیده چالشی جدی برای آن خواهد بود؛ Live Video Focus به هیچ‌وجه بی‌نقص نیست و مرزهای مبهم سوژه و پس‌زمینه در آن به چشم می‌خورد اما وجود این قابلیت را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم دیگر سازندگان گوشی نیز افزودن جلوه بوکه در ویدئو را به محصولات خود اضافه کنند. همچنین گلکسی A80 از حیث طبیعی بودن جلوه بوکه نمره‌ی قبولی را دریافت می‌کند. 

سه حالت مختلف سلفی

سلفی اولتراواید با گلکسی A80 سامسونگ
اولتراواید
سلفی با دوربین اصلی گلکسی A80 سامسونگ
واید (دوربین اصلی) - کراپ‌شده
سلفی با دوربین اصلی گلکسی A80 سامسونگ
واید عادی

پس از چرخش دوربین اصلی و تصمیم برای گرفتن سلفی در کمال تعجب متوجه غیرفعال شدن فوکوس خودکار هستیم به این معنی که همانند بسیاری از گوشی‌ها باید دوربین در فاصله‌ی خاصی از چهره قرار بگیرد؛ این مسئله در دوربین سلفی گوشی‌های عادی یک نقص بزرگ محسوب نمی‌شود اما قطعا برای A80 چنین فقدانی مایوس‌کننده است. به دلیل استفاده از دوربین اصلی شاهد سلفی‌های شایسته‌ای هستیم که چه در روز و چه در شب عکس‌های قابل قبولی ثبت می‌کند؛ به دلیل مکانیزم خاص دوربین امکان استفاده از «Live Focus Video» و «Live Focus» در حالت سلفی نیز وجود دارد. 

بازده و عملکرد

قلب تپنده‌ی گلکسی A80، پردازنده‌ی اسنپدراگون 730G است، این پردازنده‌ در حقیقت نسخه‌ای بهبودیافته از قدرتمندترین محصول کوالکام موسوم به اسنپدراگون ۷۳۰ به‌شمار می‌آید که ۱۵ درصد توان پردازش گرافیکی بهتری نسبت به برادر خود ارائه می‌دهد. اسنپدراگون 730G با فرایند تولید ۸ نانومتری LPP‌ سامسونگ ساخته می‌شود؛ بنابراین احتمالا در زمینه‌ی مصرف انرژی نیز عملکرد بهینه‌تری دارد. اسنپدراگون ۷۳۰ و اسنپدراگون ۷۳۰جی را می‌توان رقیبی برای کرین ۸۱۰ دانست که در میان‌رده‌های سطح‌بالای هواوی و آنر به‌کار می‌رود.

گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80

۲ هسته‌ی قدرتمند Kryo 470 Gold مبتنی بر جدیدترین هسته‌های پردازشی پرچم‌دار آرم موسوم به Cortex-A76 با فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتزی درکنار ۶ هسته‌ی‌کم‌مصرف Kryo 470 Silver‌ مبتنی بر هسته‌های Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتزی، پردازنده‌ی مرکزی اسنپدراگون ۷۳۰جی را شکل می‌دهند و ماژول آدرنو ۶۱۸ نقش واحد پردازش گرافیکی آن را برعهده دارد. در نهایت مودم اسنپدراگون X15 برقراری اتصال LTE را تضمین می‌کند. به‌لطف موتور هوش مصنوعی چندهسته‌ای و نسل چهارمی Qualcomm، اسنپدراگون ۷۳۰ در زمینه‌ی پردازش‌های هوش مصنوعی دو برابر بهتر عمل خواهد کرد.

اسنپدراگون ۷۳۰ دربرابر رقبا

پارامترها / پردازنده

اسنپدراگون ۷۳۰جی

اسنپدراگون ۷۱۲

کرین ۷۱۰

اکسینوس ۹۶۱۰

CPU

۲ هسته‌ی مبتنی بر A76 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی مبتنی بر A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی مبتنی بر A75 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی مبتنی بر A55 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A73 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

GPU

آدرنو ۶۱۸

آدرنو ۶۱۶

با فرکانس ۵۵۰ مگاهرتز

آرم Mali-G51MP4

Mali G72 MP3

حافظه‌ی رم

۲ کانال ۱۶ بیتی

LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

پهنای باند ۱۴.۹ گیگابایت‌برثانیه

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

پهنای باند ۱۳.۹۱ گیگابایت‌برثانیه

۲ کانال ۳۲ بیتی LPDDR4

LPDDR4X

رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1

UFS 2.1

UFS 2.1

eMMC 5.1 و UFS 2.1

پردازنده‌ی سیگنال تصویر

اسپکترا ۳۵۰ دوگانه‌ی ۱۴ بیتی

اسپکترا ۲۵۰ دوگانه‌ی ۱۴ بیتی

۴۰ + ۲۴ مگاپیکسل

۲۴ مگاپیکسل تکی یا ۱۶ +‌۱۶ مگاپیکسل

ان‌کُد / دی‌کُد

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

مودم

اسنپدراگون X15

LTE Cat.15/13

دانلود ۸۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

اسنپدراگون X15

LTE Cat.15/13

دانلود ۸۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

NPU

کوالکام AI Engine نسل چهارم

کوالکام AI Engine نسل سوم

بله

--

فرایند ساخت

۸ نانومتری

۱۰ نانومتری

۱۲ نانومتری TSMC

۱۰ نانومتری FinFET

۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از جمله‌ دیگر مشخصات سخت‌افزاری گلکسی ای ۸۰ به‌شمار می‌آید. بدین ترتیب می‌توان حدس زد که میان‌رده‌ی کره‌ای‌ها در زمینه‌ی چندوظیفگی با پرچم‌داران حال حاضر بازار هم‌تراز است. شما می‌توانید در جدول زیر سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی ذخیره‌سازی گلکسی A80 را درکنار سایر میان‌رده‌های موجود در بازار مشاهده کنید. ناگفته نماند گلکسی ای ۸۰ از درگاه کارت حافظه بهره نمی‌برد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی A80

۴۹۷.۱۱

۱۹۱.۹۲

۱۱۴.۹۴

۲۱.۸۷

شیائومی Mi 9 SE

۴۸۵.۲۷

۱۸۴.۶۴

۱۱۸.۳

۲۶.۹

سامسونگ گلکسی A50

۴۹۴.۸

۱۹۲.۵۵

۱۰۳.۵۲

۱۸.۹۶

سامسونگ گلکسی M30

۲۸۰.۳۵

۱۰۱.۴۶

۶۴.۸۹

۶۱.۲

سامسونگ گلکسی M20

۳۰۹.۹۷

۱۴۳.۶

۶۷.۷۷

۴۵.۴۷

هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹

۲۹۷.۵

۱۵۹.۸

۴۴.۱۵

۷۸.۲۴

هواوی پی ۳۰ لایت

۳۰۴.۵۱

۲۱۶.۱۹

۶۵.۷۳

۴۹.۰۳

هواوی Y7 Prime 2019

۲۹۴.۵۲

۱۲۲.۵۸

۴۸.۵۱

۱۷.۹۸

هواوی Y9 2019

۲۸۵.۶۱

۲۰۰.۱

۵۸.۰۲

۶۸.۶۱

نوکیا X7

۲۹۱.۰

۲۰۸.۳۵

۸۴.۲۱

۱۷.۰۶

نوا ۳

۸۷۹.۸۳

۱۷۶.۵۳

۱۵۰.۵۳

۱۵۷.۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

کوالکام ادعا می‌کند که اسنپدراگون ۷۳۰ در حدود ۳۵ درصد توان پردازشی بیشتر و ۲۵ درصد عملکرد بهتر را در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی ارائه می‌دهد. حال باید دید که ادعاهای این شرکت تا چه اندازه با واقعیت برابری می‌کند. جدول زیر عملکرد گلکسی A80 در آزمون‌های نرم‌افزاری Antutu و PCMark (کارایی کلی گوشی)، گیک‌بنچ (کارایی پردازنده‌ی مرکزی) و 3DMark و GFXBench (کارایی GPU) را در مقایسه با سایر میان‌رده‌های موجود در بازار کشور نشان می‌دهد.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

محصول / بنچمارک

AnTutu 7/6

3DMark

PCMark

Work 2.0

GeekBench 4

GFXBench

IceStorm

Unlimited

Sling Shot Extreme 

Overall / Web Browsing 

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - Normal Tier / Offscreen

Manhattan 3.1 / OffScreen 

Car Chase / OffScreen

T-Rex / OffScreen

OpenGL

(Onscreen / Offscreen (FPS

گلکسی A80

۲۰۶۱۵۴

--

۳۷۷۶۲

۲۳۹۳

۷۰۹۹

--

۲۴۶۶

۶۸۱۳

۱۵

۱۸

۲۴

۲۵

۱۴

۱۷

۵۹

۸۴

شیائومی Mi 9 SE

۱۷۹۱۹۱

--

۳۱۶۵۳

۲۰۹۷

۶۸۷۵

۶۴۷۰

۱۸۵۷

۵۸۵۹

۱۳

۱۴

۲۴

۲۶

۱۳

۱۵

۵۸

۷۴

گلکسی A50

۱۴۴۸۴۸

--

۱۶۵۲۰

۱۳۰۱

۵۸۳۹

۵۲۶۹

۱۶۶۶

۵۱۴۶

۷.۹

۹.۷

۱۳

۱۴

۸.۳

۹.۱

۳۷

۴۱

گلکسی M30

۱۰۶۴۰۰

--

۱۳۲۲۸

۵۸۴

۵۱۴۲

۵۳۳۵

۱۳۲۰

۴۲۲۲

۴.۳

۴.۸

۴.۳

۴.۹

۷

۷.۹

۲۲

۲۵

گلکسی M20

۱۰۶۵۴۵

--

۱۳۲۴۸

۵۸۱

۵۱۲۰

۵۳۴۰

۱۳۱۸

۴۱۴۲

۲.۳

۲.۶

۲.۴

۲.۶

۳.۸

۴.۳

۱۲

۱۴

پی اسمارت ۲۰۱۹ (Performance)

۱۴۰۳۹۶

--

۲۱۸۵۱

۹۶۳

۶۷۲۷

۷۸۲۰

۱۵۵۹

۵۴۱۲

۴.۹

۵.۷

۱۲

۱۴

۶.۷

۷.۵

۳۶

۳۵

پی اسمارت ۲۰۱۹

۱۲۴۹۶

۰

--

۱۶۴۴۷

۸۰۶

۵۶۳۰

۵۶۳۴

۱۵۱۳

۵۰۰۳

۴.۹

۵.۷

۱۱

۱۲

۶

۶.۵

۳۰

۳۲

هواوی پی ۳۰ لایت

(Performance)

۱۴۰۳۱۶

--

۲۲۰۶۶

۹۷۵

۷۰۷۳

۷۶۶۹

۱۵۶۰

۵۴۲۷

۵.۰

۵.۷

۱۳

۱۴

۶.۹

۷.۷

۳۷

۳۵

هواوی پی ۳۰ لایت

۱۳۱۰۸۵

--

۱۷۰۹۷

۸۱۷

۵۹۷۳

۵۷۲۳

۱۵۴۴

۵۱۱۲

۴.۹

۵.۷

۱۳

۱۴

۶.۹

۷.۷

۳

۵

۳۴

هواوی وای ۷ پرایم ۲۰۱۹

۷۲۵۴۷

--

۱۲۴۷۶

۴۴۶

۴۴۷۴

۴۶۶۵

۷۵۶

۳۷۹۸

۶.۱

۳.۳

۱۳

۶.۰

۶.۷

۳.۴

۳۲

۲۱

هواوی وای ۷ پرایم ۲۰۱۸ 

۵۹۷۸۹

۴۵۸۱۵

۵۸۴۶

--

۳۹۷۰

۴۴۸۸

۶۷۱

۲۸۰۱

--

۱۰

۴.۶

۵.۳

۲.۵

۲۶

۱۶

هواوی Y9 2019

۱۲۶۱۲۸

--

۲۰۳۶۲

۹۳۶

۷۱۰۰

۷۷۷۶

۱۶۱۸

۵۵۱۷

۴.۷

۵.۳

۱۰

۱۱

۶.۰

۶.۷

۲۶

۲۹

نوکیا X7

۱۷۰۳۲۹

--

۲۸۸۶۰

۱۸۳۵

۶۶۳۱

۶۳۶۴

۱۸۴۰

۵۹۰۰

۱۲

۱۳

۲۲

۲۳

۱۲

۱۳

۵۷

۶۶

نوا ۳

۱۹۸۳۸۲

--

۳۰۹۲۴

۲۷۹۷

۷۳۷۵

۷۸۲۹

۱۸۸۲

۶۴۲۰

۱۵

۲۱

۳۱

۳۲

۱۹

۲۱

۶۰

۱۲۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

آزمون‌های نرم‌افزاری برتری گلکسی ای ۸۰ را چه در زمینه‌ی توان پردازنده‌ی مرکزی، چه عملکرد GPU نسبت به سایر میان‌رده‌های بازار نشان می‌دهند. شاید بتوان نزدیک‌ترین رقیب این گوشی هوشمند را در جدول بالا، گوشی هوشمند نوا ۳ با پردازنده‌ی کرین ۹۷۰ دانست. میان‌رده‌ی کره‌ای‌ها در دنیای واقعی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد؛ جابه‌جایی در محیط‌های مختلف رابط کاربری بدون هیچ‌گونه کندی یا لگی صورت می‌گیرد، سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها مطلوب است و اجرای بازی‌های سنگین نیز در حد رضایت‌بخشی انجام می‌شود. در آزمون تبدیل ویدئو که با اپلیکیشن Adobe Clip انجام می‌گیرد، گلکسی ای ۸۰ توانست ویدئوی 4K‌ معیار زومیت با طول ۸ دقیقه را ظرف ۲۰ دقیقه و ۲۵ ثانیه به ویدئوی Full HD‌ تبدیل کند.

تبدیل ویدئو 4K به Full HD

مدل گوشی

زمان موردنیاز

(ثانیه:دقیقه)

گلکسی A80

۲۰:۲۵

هواوی پی ۳۰ پرو

۱۲:۳۶

گلکسی اس ۱۰ پلاس

۱۱:۱۷

گلکسی اس ۹

۱۶:۲۷

آنر ویو ۲۰

۱۲:۴۱

* تمامی نتایج بدست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

باتری

در شرایطی که اغلب میان‌رده‌های بازار با باتری‌های غول‌پیکر دراختیار کاربران قرار می‌گیرند، مهندسان کره‌ای‌، گلکسی ای ۸۰ را به باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز کرده‌اند که به باور شرکت سازنده می‌تواند کاربر را آنلاین نگه دارد. ظرفیت باتری گلکسی ای ۸۰ برای گوشی هوشمندی با نمایشگر ۶.۷ اینچی چندان ایدئال به‌نظر نمی‌رسد؛ اما باید توجه داشت که بهینگی نرم‌افزار گوشی نیز بر طول عمر باتری تأثیر به‌سزایی دارد. حال باید دید که ادعای سامسونگ تا چه اندازه با واقعیت همخوانی دارد.

گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80

برای ارزیابی شارژدهی Galaxy A80، آزمون‌های متداول زومیت را روی آن اجرا می‌کنیم. در آزمون ویدئو که پخش فیلم معیار HD با روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر، صدای قطع‌شده و اتصالات بی‌سیم غیرفعال را شامل می‌شود، میان‌رده‌ی سامسونگ ۱۶ ساعت و ۳۴ دقیقه دوام می‌آورد که نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌حساب می‌آید و میان‌رده‌ی کره‌ای‌ها را بالاتر از محصولاتی همچون گلکسی A50 و Mi 9 SE قرار می‌‌دهد.

محصول / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

GeekBench

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

ساعت

Battery LifeTime

(min)

LongTerm Performance

(Frame)

ساعت

امتیاز

مدت‌زمان

گلکسی A80

۶.۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱۶:۳۴

۳۱۷.۵

۱۲۸۹

۸:۲۵

۵۸۱۲

۶:۲۳

شیائومی Mi 9 SE

۵.۹۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۰۷۰

۱۴:۰۵

۳۰۳.۷

۱۰۳۰

۸:۳۶

۳۸۸۷

۵:۲۱

گلکسی A50

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۰

۵۳۳.۲

۴۶۸.۹

۱۱:۲۳

۴۳۴۰

۷:۵۴

گلکسی M30

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰

۲۳۴

۸۵۷.۶

۱۳:۵۳

۷۱۲۵

۱۴:۳۰

گلکسی M20

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۰

۲۳۸

۸۴۳.۲

۱۱:۰۰

۷۶۴۹

۱۴:۲۰

پی اسمارت ۲۰۱۹

۶.۲۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۰:۰۶

۳۴۱.۲

۵۵۴.۸

۷:۵۲

۴۲۷۵

۷:۴۲

هواوی پی ۳۰ لایت

۶.۱۵ اینچ

۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۴۰

۱۱.۰۶

۳۱۰

۵۵۸.۹

۷:۳۷

۴۱۰۵

۷:۳۰

هواوی Y7 Prime 2019

۶.۲۶ اینچ

۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۴۰

۴۵۴.۱

۷۷۹.۹

۱۱:۵۵

۵۷۵۷

۱۶:۳۷

هواوی Y9 2019

۶.۵ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۷

۴۵۲.۳

۵۳۸.۰

۸:۳۲

۴۴۰۱

۸:۰۶

نوکیا X7

۶.۱۸ اینچ

۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۱:۰۶

۳۶۵.۶

۱۳۵۰

۸:۳۱

۵۳۴۴

۸:۴۹

نوا ۳

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۵۰

۱۱:۴۰

Failed

Failed

۹:۲۱

۲۵۵۶

۴:۴۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گلکسی ای ۸۰ در بنچمارک باتری PCMark که با شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره، شامل وب‌گردی و پخش فیلم یا ویرایش عکس، درحقیقت آزمون معیاری برای تخمین زمان روشن‌ماندن نمایشگر (Screen on Time) با روشنایی ۲۰۰ نیت به‌حساب می‌آید، با ثبت زمان ۸ ساعت و ۲۵ دقیقه، چندان درخشان ظاهر نمی‌شود. براساس عدد یادشده می‌‌توان گفت که گلکسی ای ۸۰ در کاربری‌های عادی و نه‌چندان سنگین می‌تواند کمی بیش از یک روز کاربر را همراهی کند. شارژر گلکسی A80‌ از استاندارد Power Delivery با توان ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند، درحالی‌که گلکسی اس ۱۰، پرچم‌دار سامسونگ با شارژر ۱۰ واتی به‌فروش می‌رسد!  

جمع‌بندی

گلکسی A80 سامسونگ قدرتمندترین و جدیدترین میان‌رده‌ی سامسونگ در بازار محسوب می‌شود که با سیستم متفاوت دوربین خود سروصدای زیادی در زمان معرفی به پا کرد. چرخش دوربین اصلی دستگاه با مکانیزم مکانیکی و امکان استفاده از آن به‌عنوان دوربین سلفی مهم‌ترین ویژگی‌ متمایزکننده‌ی گلکسی A80 نسبت به رقبا محسوب می‌شود. علاقه‌مندان به نمایشگرهای بزرگ شیفته‌ی این گوشی خواهند شد اما برخی چنین ابعاد و وزنی را نمی‌پسندند؛ امکان استفاده از گوشی با یک دست تقریبا وجود ندارد. نمایشگر ۶.۷ اینچی گلکسی ای ۸۰ از نظر روشنایی همان‌چیزی است که از سوپر امولد‌ها انتظار داریم؛ اما در بحث دقت رنگ نمی‌توان این گوشی را بهترین در بین رقبا دانست. اسپیکر و هدفون‌ دستگاه به خوبی نیازهای کاربران عادی را پاسخ می‌دهد. 

گلکسی ای ۸۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A80

کیفیت ساخت گلکسی A80 چیزی از پرچمداران پرمیوم بازار کم ندارد و پوشش تمام‌صفحه‌ای نمایشگر حس خوبی به کاربر القا می‌کند؛ بااین‌حال نقص‌هایی از جمله فقدان چراغ اعلان، حدف جک ۳.۵ میلی‌متری و موجود نبودن دانگل مخصوص در جعبه محصول و عملکرد پایین‌تر از انتظار حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر دستگاه گاه آزاردهنده است. سامسونگ از جدیدترین و قدرتمندترین تراشه‌ی میان‌رده‌ی کوالکام یعنی اسنپدراگون ۷۳۰ در ای ۸۰ بهره گرفته است که عملکردی عالی چه در کارهای روزمره و چه در بازی‌ها ارائه می‌دهد. باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در نگاه اول برای چنین گوشی بزرگی، اندک به‌نظر می‌رسد اما در عمل به دلیل تراشه‌ی بهینه‌ی استفاده شده در آن می‌توان گلکسی A80 را در این بخش متوسط ارزیابی کرد؛ به بیان دیگر نه می‌توان شارژدهی را یک ضعف و نه یک نقطه‌ی قوت برای این گوشی دانست. 

در بحث دوربین عکس‌های گرفته شده از نظر رنگ، گستره‌ی دینامیکی و حتی جزئیات قابل‌قبول هستند اما قطعا اگر هدف اصلی شما عکاسی با دوربین اصلی باشد گزینه‌های بهتری در بازار خواهید یافت. با صرف‌نظر کردن از غیرفعال شدن فوکوس خودکار در حالت سلفی، می‌توان A80 را در بحث ثبت تصاویر سلفی موفق دانست. حسگر ToF عملکرد قابل‌قبولی در ثبت تصاویر پرتره ارائه می‌دهد و این مسئله به دلیل مکانیزم دوربین در تصاویر سلفی نیز دردسترس است. 

گلکسی A80 سامسونگ توسط خانه موبایل ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از قیمت گوشی سامسونگ A80، قیمت گوشی سامسونگ A51، گلکسی A30 و گلکسی A40 از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

نکات مثبت

  • نمایشگر بزرگ با روشنایی بالا
  • شارژ سریع ۲۵ واتی
  • عملکرد بسیار خوب به لطف تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۷۳۰
  • کیفیت مناسب عکس‌ها به‌خصوص در روز و فیلم‌برداری 
  • مکانیزم نوآورانه دوربین

نکات منفی

  • وزن زیاد و ابعاد بزرگ دستگاه
  • فقدان درگاه کارت حافظه
  • غیرفعال شدن فوکوس خودکار در عکاسی سلفی
  • غیرقابل اتکا بودن حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر
  • فقدان جک‌ ۳.۵ میلی‌متری و نبود دانگل در جعبه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات