شیائومی ۶ درصد سهام شرکت نیمه‌هادی VeriSilicon را تصاحب کرد

دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شیائومی با سرمایه‌گذاری در شرکت طراحی و توسعه‌ی نیمه‌هادی، استراتژی‌های جدیدی را در صنعت تراشه دنبال می‌‌کند.
تبلیغات

طی سال‌های اخیر شاهد تلاش‌ شیائومی، تولیدکننده‌ی گوشی‌‌های هوشمند در بازار نیمه‌هادی بوده‌ایم و چینی‌ها در این حوزه به موفقیت‌های خوبی نیز دست پیدا کرده‌اند.

در همین راستا، شیائومی ۶ درصد سهام شرکت هموطن چینی خود یعنی VeriSilicon را تصاحب کرد تا بتواند موفقیت‌های بیشتری در این حوزه برای خود رقم بزند. 

شیائومی

شیائومی در شرایط زمانی روی حوزه‌ی نیمه‌هادی سرمایه‌گذاری می‌کند که دولت چین به این صنعت توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد و صنعت نیمه‌هادی را به‌عنوان یکی از صنایع تأثیرگذار در برنامه‌ی توسعه‌ی چین در سال ۲۰۲۵ معرفی می‌کند. دولت چین برنامه‌های مختلفی برای ساختن کشورش تا سال ۲۰۲۵ دنبال می‌کند که تحت نام Made in China ۲۰۲۵ شناخته می‌شود.

مستندات منتشرشده به‌صورت آنلاین از سوی CSRC نشان می‌دهد که شیائومی روی شرکت VeriSilicon سرمایه‌گذاری کرده است و از ماه ژوئیه به‌عنوان دومین سهام‌دار خارجی بزرگ این شرکت محسوب می‌شود. باوجودی که هیچ‌کدام از دو شرکت، ارزش مالی خود را اعلام نکردند، شیائومی سرمایه‌گذاری در شرکت VeriSilicon را تأیید کرده است. 

بزرگ‌ترین سهام‌دار خارجی شرکت VeriSilicon، در اصل مؤسسه‌ی سرمایه‌گذاری China Integrated Circuit Industry Investment Fund است. این مؤسسه، در اصل صندوق سرمایه‌گذاری ملی در صنعت نیمه هادی بوده که به‌عنوان The Big Fund شناخته می‌شود. 

دفتر مرکزی این شرکت در شانگهای قرار دارد ولی بخش‌های تحقیق و توسعه‌ی آن دارای شعباتی در چین و ایالات متحده بوده و معمولا به‌صورت پیمانکاری با سایر شرکت‌های تحقیق و توسعه‌ی تراشه همکاری دارد. 

از زمانی‌که شیائومی اولین گوشی هوشمند خود را به بازار عرضه کرد، نزدیک به یک دهه می‌گذرد. شرکت چینی‌، در این بازه‌ی زمانی توانست به‌سرعت توسعه یافته، تا جایی که در فصل اول سال جاری میلادی و براساس آخرین نتایج آماری IDC، به‌عنوان چهارمین شرکت بزرگ فروشنده‌ی گوشی‌های هوشمند در بازارهای جهانی شناخته شد. با این وجود، شرکت شیائومی در زمینه‌ی تراشه موفقیت کمتری را کسب کرده است.

در سال ۲۰۱۴، شیائومی بخش نیمه‌هادی را راه‌اندازی کر و سه سال بعد نیز Surge S1 را در ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۷ با گوشی Mi 5c معرفی کرد. بهمن‌ماه ۱۳۹۶ گفته شد که شیائومی احتمالا در نمایشگاه MWC از پردازنده Surge S2 رونمایی می‌کند. تا ماه آوریل خبری مبنی بر معرفی تراشه‌ی جدیدی منتشر نشد تا اینکه گفته شد شیائومی بخشی از توسعه‌ی تراشه‌ی خود را به یکی از شرکت تابعه به نام Big Fish منتقل کرده که در زمینه‌ی تولید تراشه‌ برای دستگاه‌های اینترنت اشیا متمرکز است. 

تنها شرکت شیائومی نیست که در صنعت نیمه‌هادی، جاه‌طلبی‌هایی را دنبال می‌کند؛ شرکت‌ های‌سیلیکون (HiSilicon) که تراشه‌‌های اختصاصی هواوی را توسعه‌ می‌دهد، تراشه‌های کرین را برای گوشی‌های هوشمند این شرکت توسعه می‌دهد. به‌گفته‌ی کارشناسان، تراشه‌های کرین می‌توانند با تراشه‌ی شرکت‌های بزرگی همچون کوالکام آمریکایی رقابت کنند.

از سوی دیگر، سال گذشته علی‌بابا، شرکت تولیدکننده‌ی چینی تراشه‌ یعنی C-Sky را خریداری کرد. مدیر ارشد بخش فناوری این شرکت اعلام کرد که قصد دارد نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹، نخستین تراشه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی خود را معرفی کند. 

نباید فراموش کنیم که ایالات متحده نیز هواوی را در فهرست سیاه تجاری خود قرار داده است و شیائومی در شرایطی استراتژی‌های جدیدی برای توسعه‌ی تراشه‌ در پیش می‌گیرد که چین و آمریکا روابط تجاری مطلوبی ندارند و محدودیت‌هایی برای هواوی در بازارهای جهانی ایجاد شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات