بررسی شیائومی Mi 9 SE

چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 22 دقیقه
می 9 SE با پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون ۷۱۲ و دوربین سه‌گانه‌ب مجهز به حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و نمایشگر AMOLED یکی دیگر از مهره‌های توانمند شیائومی در بازار گوشی‌های میان‌رده است.
تبلیغات

قیمت گوشی هنوز برای بخش بزرگی از بازار یک مولفه‌ی مهم در انتخاب است. در شرایطی که خلأ نوآوری‌های چشمگیر در گوشی‌های پرچم‌دار کاربر را از خرید این محصولات هزار دلاری بازمی‌دارد، دستگاه‌های میان‌رده و اقتصادی مرزبندی بین کلاس‌های مختلف گوشی‌های هوشمند را دچار مشکل می‌کند. چند سالی است که محصولات میان‌رده دیگر با تعریف گذشته‌ی ما همخوانی ندارند؛ دستگاه‌هایی که پیش‌تر با کیفیت ساخت پایین و سخت‌افزار ضعیف و دوربین‌های نه‌چندان کارآمد عرضه می‌شدند، اکنون به‌ لطف رقابت شدید بین شرکت‌ها، با بدنه‌‌ی شیشه‌ای، دوربین‌ چندگانه، سخت‌افزار توانمند و البته قیمتی ارزان‌تر به‌ دست کاربر می‌رسند.

شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE

آمار مؤسسه‌ی Statista‌ نشان می‌دهد که شیائومی در سه‌ماهه‌ی ابتدایی ۲۰۱۹ با دراختیار داشتن ۸ درصد از بازار موبایل دنیا، چهارمین تولیدکننده‌ی برتر گوشی است. دستیابی به چنین موفقیتی بیش از هرچیز به فروش درخورتوجه گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی شیائومی بازمی‌گردد؛ گوشی‌هایی با قابلیت‌های جذاب و کیفیت ساخت مطلوب و برچسب قیمتی معقول که در کشورهایی درحال‌توسعه‌ای همچون هند بسیار محبوب هستند. Mi 9 SE یکی از جدیدترین محصولات شیائومی در کلاس گوشی‌های میان‌رده‌ی اقتصادی به‌ شمار می‌آید که با ویژگی‌هایی همچون نمایشگر AMOLED، بدنه‌ی شیشه‌ای، دوربین سه‌گانه با ماژول اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و برچسب قیمتی حدودا ۳۰۰ یورویی به‌تازگی روانه‌ی بازار شده است. درادامه، با بررسی شیائومی Mi 9 SE همراه زومیت باشید.

مقایسه 2 محصول
می 8 SE شیائومی-0می 8 SE شیائومیXiaomi Mi 9 SE / می ۹ اس ایمی 9 SE شیائومی
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 300 دلارحدود 300 یورو
تاریخ معرفیمی 2018فوریه 2019
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهژوئن 2018مارس 2019
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 8.1 (اوریو)اندروید 9.0 (پای)
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری MIUI 9.5عرضه با رابط کاربری MIUI 10 قابل ارتقاء به اندروید 11
مدل‌‌ نامبرها-M1903F2G
نرخ مخصوص جذب (SAR)-1.39 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.39 وات بر کیلوگرم (بدن)
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)-1.19 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.17 وات بر کیلوگرم (بدن)
ابعاد147.3 در 73.1 در 7.5 میلی‌متر147.5 در 70.5 در 7.5 میلی‌متر
وزن164 گرم155 گرم
جنس پشتشیشه - گوریلا گلس 5شیشه
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 5
جنس فریمفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگخاکستری آبی قرمز طلاییبنفش آبی آسمانی خاکستری
ابعاد نمایشگر5.88 اینچ5.97 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLEDSuper AMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز60 هرتز
رزولوشن1080 در 2244 پیکسل1080 در 2340 پیکسل
تراکم پیکسلی~424 پیکسل در اینچ~432 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر18.7:919.5:9
نسبت نمایشگر به بدنه~81.0 درصد~84.1 درصد
استانداردهای HDRHDRHDR
سایر مشخصات نمایشگرپشتیبانی از فضای رنگی DCI-P3-
مدل تراشهQualcomm SDM710 Snapdragon 710Qualcomm SDM712 Snapdragon 712
فرآیند ساخت تراشه10 نانومتر10 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 2.2 گیگاهرتز Kryo 360 Gold و 6 هسته 1.7 گیگاهرتز Kryo 360 Silver2 هسته 2.3 گیگاهرتز Kryo 360 Gold و 6 هسته 1.7 گیگاهرتز Kryo 360 Silver
پردازنده گرافیکیAdreno 616Adreno 616
ترکیب حافظه داخلی و رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 64 گیگابایت / 6 گیگابایت رم64 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم
رم4 گیگابایت رم 6 گیگابایت رم6 گیگابایت رم
حافظه داخلی64 گیگابایت64 گیگابایت 128 گیگابایت
نوع حافظه داخلیeMMC 5.1UFS 2.0
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد تشخیص عمقواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل48 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استاندارد1.4 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/1.90.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/2 اینچ سایز سنسور f/1.8 فوکوس خودکار با تشخیص فاز
دوربین تشخیص عمق5 مگاپیکسل-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@60fps 1080p@30/120fps4K@30fps 1080p@30/60/120fps 720p@960fps
دوربین اولتراواید-13 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراواید-لنز اولتراواید f/2.4
دوربین تله‌‌فوتو-8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتو-لنز تله‌فوتو f/2.4 فوکوس خودکار با تشخیص فاز
دوربین سلفی اصلی20 مگاپیکسل20 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی2.0 میکرومتر سایز پیکسل f/2.0لنز واید 0.9 میکرومتر سایز پیکسل 1/3 اینچ سایز سنسور f/2.0
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p-
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p-
ظرفیت باتری3120 میلی‌آمپر ساعت3070 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری Quick Charge 3-
درگاه اتصالUSB Type-CUSB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده-18 وات
پشتیبانی از شارژ سریع-
دارد
نوع اسپیکرمونومونو
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتیمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز آداپتور تبدیل USB نوع C به جک 3.5 میلی‌متریمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتپشت گوشیزیر نمایشگر (اپتیکال)
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-FiDLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)DLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX HD
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTEGSM / CDMA / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتدو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS

گوشی شیائومی می ۹ اس‌ای را شرکت می‌‌ مارکت برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی هواوی و قیمت آیفون اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

طراحی

امروزه، نیافتن گوشی هوشمند فلزی به مأموریتی غیرممکن می‌‌ماند؛ چراکه در ساخت اغلب دستگاه‌های کنونی، از مدل‌های ۱۰۰۰ دلاری گرفته تا گوشی‌های اقتصادی، ترکیب شیشه و فلز یا پلاستیک مشابه شیشه به‌ کار می‌رود. در این بین، Mi 9 SE از چنین قاعده‌‌ای مستثنی نیست؛ اما خوشبختانه برخلاف محصولات رقبایی همچون سامسونگ و هواوی، میان‌رده‌ی اقتصادی شیائومی به‌جای پلاستیک براق با بدنه‌ی شیشه‌ای روانه‌ی بازار می‌شود. نسخه‌ی ارزان‌قیمت می ۹ از دو طرف به پنل‌های شیشه‌ای 2.5D از نوع گوریلا گلس ۵ محدود می‌شود؛ بدین مفهوم که انحنای لبه‌ها کمتر از چیزی است که پیش‌تر با می ۹ تجربه کرده بودیم. بین پنل‌های جلو و پشت می ۹ اس‌ای، فریم فلزی و براق آن قرار دارد که به‌ لطف سطح محدب خود، دردست‌گرفتن گوشی را به‌ تجربه‌ای خوشایند بدل می‌کند.

شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE

می ۹ اس‌ای به لطف نمایشگر ۵.۹۷ اینچی خود و حاشیه‌های بسیار باریک در مقایسه با می ۹، حدود ۱۰ میلی‌متر کوتاه‌تر و ۴ میلی‌متر کم‌عرض‌تر است؛ بنابراین، ارگونومی بسیار مناسبی دارد و به‌راحتی می‌توان با یک دست از آن استفاده کرد و بدون دردسر به لبه‌ی بالایی نمایشگر نیز دست یافت. همچنین، کلیدهای فیزیکی کنترل صدا و پاور در محل مناسبی قرار دارند و به‌آسانی دردسترس هستند و فشردن آن‌ها نیز حس نسبتا خوبی به کاربر القا می‌کند.

در نمای پشتی Mi 9 SE، دوربین سه‌گانه و فلش LED دیده می‌شود که با چینشی عمودی در گوشه‌ی ثبت چپ قرار دارد. هیچ‌یک از ماژول‌های دوربین پشتی از لرزش‌گیر اپتیکال بهره نمی‌برند؛ اما این مجموعه‌ی سه‌گانه به‌میزان نسبتا زیادی از پنل پشتی بیرون زده است؛ بنابراین، حین کار با گوشی روی یک سطح، شاهد تکان‌خوردن آن خواهید بود. چینی‌ها به‌اندازه‌ای به اصالت طراحی‌هایشان ایمان دارند که روی گوشی اقتصادی می ۹ اس‌ای نیز عبارت Designed By Xiaomi را حک کرده‌اند.

شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE

صرف‌نظر از بریدگی قطره‌ای دوربین سلفی، حاشیه‌های بسیار باریک لبه‌ی بالا و دو طرف درکنار حاشیه‌ی ۴ میلی‌متری لبه‌ی پایین، نمایشگر ۵.۹۷ اینچی می ۹ اس‌ای با گوشه‌های گِرد خود، کل نمای جلو (نسبت بدنه به نمایشگر ۸۴.۱ درصد) را دراختیار دارد و به لطف پنل AMOLEDاش، تجربه‌ی بصری بسیار رضایت‌بخشی در کلاس گوشی‌های اقتصادی برای کاربر به‌ ارمغان می‌آورد. از دیگر اجزای مهم نمای جلویی می ۹ اس‌ای می‌توان به اسپیکر مکالمه درون شکافی بین حاشیه‌ی بالا و فریم فلزی گوشی اشاره کرد که متأسفانه نقش کانال دوم اسپیکر را ایفا نمی‌کند.

می ۹ اس‌ای یکی دیگر از گوشی‌های اقتصادی دنیا با حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر به‌حساب می‌آید. این حسگر اپتیکال در چند مرحله، فرایند ثبت اثرانگشت کاربر را به‌ اتمام می‌رساند و پس‌از‌آن، تا وقتی که پوشش صفحه‌نمایش یا انگشت کاربر خیس یا کثیف نباشد، احراز هویت او را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد. شیائومی توصیه می‌کند که برای کارکرد صحیح حسگر اثرانگشت، روی صفحه‌نمایش هیچ محافظی چسبانده نشود یا از محافظ‌های تأیید‌شده استفاده شود. حسگر می ۹ اس‌ای در اغلب مواقع از رقبای خود سریع‌تر عمل می‌کند؛ اما گاهی عملکرد آن دچار اختلال و کاربر ناگزیر به لمس دوباره یا چندباره‌ی نمایشگر می‌شود.

شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE
شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE
شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE
شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE

در لبه‌ی پایین فریم فلزی می ۹ اس‌ای، دو نوار پلاستیکی آنتن، پورت USB 2.0 با فُرم Type-C و دو دریچه‌ به‌ چشم می‌خورد که متأسفانه فقط یکی از این دریچه‌ها در پس خود اسپیکر دارد. در لبه‌ی سمت چپ گوشی، درگاه دو سیم‌کارت دیده می‌شود و درنهایت در لبه‌ی بالایی، می‌توان درگاه اینفرارد را کنار میکروفون مشاهده کرد. می ۹ اس‌ای در سه رنگ بنفش و آبی و خاکستری به بازار عرضه می‌شود و همچون سایر گوشی‌های شیائومی هیچ‌یک از استانداردهای IP را از مؤسسه‌ی IEC دریافت نکرده است؛ بنابراین، به‌صورت رسمی در برابر آب و گردوغبار مقاوم نیست.

نمایشگر و اسپیکر

استفاده از نمایشگرهای اولد در بین میان‌رده‌ها در حال تبدیل‌شدن به ترندی جدید و البته مفید است و می ۹ اس‌ای نیز خوشبختانه به پنل امولد ساخت سامسونگ مجهز شده است. این پنل ۱۹.۵:۹ با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل تراکم مناسب ۴۳۲ پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند , در خواندن متن‌هایی با فونت‌های کوچک و تصاویر مشکلی ازنظر دیده شدن پیکسل‌ها مشاهده نمی‌شود و همچنان استفاده از رزولوشن FHD گزینه‌‌ای مناسب برای تعادل مصرف و ارائه‌ی تصویر محسوب می‌شود.

شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE

خوانایی مناسب نمایشگر در زیر نورخورشید پیش از بررسی با تجهیزات مخصوص، روشنایی رضایت‌بخش آن را نوید می‌داد. می ۹ اس‌ای را همانند گوشی‌های اخیر با دو الگوی ۵۰ درصدی سفید و ۱۰۰ درصدی سفید آزمایش کردیم. در حالت خودکار، روشنایی نمایشگر با الگوی واقع‌گرایانه‌تر ۵۰ درصدی به رقمی بیش از ۱۰۰۰ نیت رسید (با الگوی ۱۰۰ درصدی عدد ۷۶۶ ثبت شد). در حالت تنظیم دستی، روشنایی نیز به‌ترتیب ۶۴۲ و ۵۴۱ نیت به‌ دست آمد. با توجه به ماهیت پنل اولد، انتظار رنگ مشکی عمیق و کنتراست بی‌نهایت بدیهی است. حالت Increased Contrast در تنظیمات نمایشگر تأثیری بر روشنایی نمی‌گذارد و فقط در نمایش رنگ‌ها مؤثر است.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت استاندارد

دقیق‌ترین حالت

شیائومی Mi 9 SE

2.1

0

642

0

1008

4.8

1.9 (Standard)

سامسونگ A50

2.3

0

660

0

820

5

2.4 (AMOLED Cinema)

گلکسی M30

2.4

0

630

-

-

5.7

2.9 (Video)

گلکسی M20

2.8

3.65

328

-

-

89.9

5.6

5.6

پی اسمارت ۲۰۱۹

1.2

3.7

320

3.7

320

86.5

5.8

1.4 (Normal)

پی ۳۰ لایت

0.6

4

305

4

305

76

5

2.4 (Normal)

وای ۷ پرایم ۲۰۱۹

2.9

3.8

473

3.8

475

125

5.8

5.8

وای ۹ ۲۰۱۹

1.7

3

380

3

350

127

6.8

2.5 (Normal)

نوکیا X7

5.8

3.4

430

4.46

530

125

1.6

5.4 (Dynamic)

نوا ۳

0.75

2.7

350

2.95

325

130

8.5

4.8 (Normal Mode)

* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزاری مخصوص به‌ دست آورده است.

زاویه‌‌ی دید نمایشگر میان‌رده‌ی خانواده می ۹ اس‌ای عالی و خوانایی آن زیر مستقیم خورشید در بین میان‌رده‌ها کم‌نظیر است. نمایشگر همیشه‌روشن در می ۹ اس‌ای دردسترس کاربر است و ۱۶ حالت نمایشی برای آن در نظر گرفته و امکان زمان‌بندی فعال‌سازی این قابلیت هم تعبیه شده است. درمجموع، سه پروفایل رنگ زیر در بخش تنظیمات نمایشگر به چشم می‌خورند:

  • Automatic Contrast: حالت پیش‌فرض و سازگار با فضای رنگی DCI P3
  • Increased Contrast: پوشش کامل فضای رنگی DCI P3
  • Standard: دقیق‌ترین حالت با رنگ‌های واقع‌گرایانه‌ی سازگار با فضای sRGB
رابط کاربری نمایشگر می ۹ اس‌ای / Mi 9 SE
خطای رنگ در حالت Automatic Contrast و فضای رنگی DCI P3 برای می ۹ اس‌ای / Mi 9 SE
خطای رنگ در حالت Standard و فضای رنگ sRGB برای می ۹ اس‌ای / Mi 9 SE
پوشش فضای رنگی DCI P3 در حالت Increased Contrast برای می ۹ اس ای / Mi 9 SE
پوشش فضای رنگی sRGB در حالت Automatic Contrast برای می ۹ اس ای / Mi 9 SE

مطابق انتظار در می ۹ اس‌ای، از اسپیکرهای استریو خبری نیست و محصول میان‌رده‌ی شیائومی برای تولید صدای خروجی به اسپیکر تک‌کاناله‌ای متکی است که در لبه‌ی پایین کنار پورت USB-C جای دارد. این اسپیکر به‌لحاظ حجم و شفافیت رضایت‌بخش ظاهر می‌شود؛ اما با افزایش حجم صدا، گاهی می‌توان بروز نویز داخل صدا را حس کرد. همچنین، در گوشی جدید شیائومی، از جک هدفون خبری نیست؛ با‌ این حال، چینی‌ها تبدیل USB-C به جک ۳.۵ میلی‌متری را همراه دستگاه ارائه می‌دهند. با اتصال هدفون از کیفیت و بلندی صدای می ۹ اس‌ای شگفت‌زده خواهید شد؛ چراکه ازنظر حجم و شفافیت و سطح نویز، بهتر از رقبا عمل می‌کند. در منو تنظیمات می ۹ اس‌ای، قابلیت‌های اکولایزر و Mi Sound ENhancer برای بهبود تجربه‌ی صوتی گوشی تدارک دیده شده‌اند. 

نرم‌افزار و رابط کاربری

شیائومی می ۹ اس‌ای درست‌ مانند برادر پرچم‌دار خود به‌صورت پیش‌فرض با نسخه‌ی ۱۰.۲ رابط کاربری MIUI عرضه می‌شود. غول چینی دنیای فناوری پس از سال‌ها توسعه‌ی MIUI، اکنون آن را به بلوغ مناسبی رسانده است که درکنار ارائه‌ی سرعت مناسب ناوبری، قابلیت و امکانات مناسبی نیز دراختیار کاربران قرار می‌دهد. پیش‌تر در زومیت، MIUI 10 و تفاوت انواع رام چین و جهانی آن را به‌دقت بررسی کرده‌ایم. برای آشنایی کامل با رابط کاربری اختصاصی شیائومی، شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ی بررسی رابط کاربری MIUI 10 دعوت می‌کنیم.

دوربین

به لطف شرکت‌های چینی، دوربین‌ سه‌گانه با ترکیب سودمند «استاندارد و تله‌فوتو و اولتراواید» دیگر ترندی محدود به محصولات پرچم‌دار نیست. می ۹‌ اس‌ای نیز از همین ترکیب به‌عنوان دوربین پشتی استفاده می‌‌کند. دوربین اصلی از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و ۱.۲ اینچی سونی با پیکسل‌های ۰.۸ میکرومتری و فیلتر بایر چهارگانه (برای آشنایی با سازوکار این فیلتر به بررسی میت ۲۰ پرو مراجعه کنید) بهره می‌برد و به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند. حسگر یادشده در پس لنزی با دیافراگم F/1.75 قرار دارد؛ اما از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر خبری نیست.

شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE

دوربین اولتراواید می ۹ اس‌ای با حسگر ۱۳ مگاپیکسلی در پس لنز F/2.4 با فاصله‌ی کانونی معادل ۱۵ میلی‌متر و زاویه‌ی دید ۱۲۳ درجه قرار دارد؛ اما این دوربین نیز از لرزش‌گیر اپتیکال بهره نمی‌برد و فوکوس آن ثابت است. شیائومی دوربین تله‌فوتوی Mi 9 SE را ماژولی با حسگر ۸ مگاپیکسلی درکنار لنز F/2.4 با فاصله‌ی کانونی معادل ۵۲ میلی‌متری عنوان می‌کند که توانایی ثبت عکس‌هایی با زوم اپتیکال دوبرابری را نیز دارد؛ اما در کمال تعجب، بررسی‌های ما نشان می‌دهد می ۹ اس‌ای در ثبت عکس‌های با زوم دوبرابری که تنها به این حسگر متکی است، عکس‌ها را با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل ثبت می‌کند.

شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE

شاکله‌ی نرم‌افزار دوربین می ۹ اس‌ای تفاوتی با برادر پرچم‌دار خود، می ۹ ندارد. با اجرای اپلیکیشن دوربین، بلافاصله کلیدهای مربوط به زوم 1x/2x و عکاسی اولتراواید درکنار موارد دیگری همچون کلید عکاسی HDR، عکاسی به‌کمک هوش مصنوعی، فلش و فیلترها به‌چشم می‌خورند و محل قرارگیری‌شان به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توان به‌ آن‌ها دسترسی داشت. ناگفته نماند که حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری نیز شامل مواردی همچون فیلم‌برداری صحنه‌‌آهسته و عکاسی پرتره و حالت Night در قالب نواری درکنار کلید شاتر قرار دارند. چینی‌ها حالت عکاسی با وضوح ۴۸ مگاپیکسلی را نیز به کاربر ارائه می‌دهند که در منو همبرگری دوربین دیده می‌شود.

زوم دوبرابری

زوم ۲ برابر اپتیکال با دوربین می ۹ اس ای / Mi 9 SE
2x
تصویر بدون زوم گرفته شده با دوربین می ۹ اس ای / Mi 9 SE
1x

عکس‌های می ۹ اس‌ای در طول روز و نور کافی برای محصولی که عنوان میان‌رده‌ی اقتصادی را یدک می‌کشد، تحسین‌برانگیز است. سطح جزئیات و گستره‌ی دینامیکی و دقت رنگ‌‌ در عکس‌های دوربین اصلی، می ۹ اس‌ای را در جایگاه بهتری در مقایسه با رقبا قرار می‌دهد. ناگفته نماند که ما در پاره‌ای از موارد، شارپ‌شدن بیش‌ازحد تصویر را برای رسیدن به جزئیات بیشتر شاهد بودیم. دوربین تله‌فوتو رنگ‌ها را به‌‌ طراوت عکس‌های دوربین اصلی تولید نمی‌کند. علاوه‌براین در مواردی که منبع نور داخل کادر قرار دارد، می‌توان هاله‌هایی از نور را مشاهده کرد. جزئیات در عکس‌های دوربین تله‌فوتو با دوربین اصلی برابری نمی‌‌کند و میزان نویز نیز بیشتر است. همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم، مشخص نیست دوربین ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو با چه سازوکاری عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی تولید می‌کند. در عکس‌های اولتراواید نیز فقدان فوکوس خودکار باعث می‌شود جزئیات در سطح عکس‌های دوربین اصلی نباشد. البته، گستره‌ی دینامیکی در عکس‌ها رضایت‌بخش است. زاویه‌ی دید ۱۲۳ درجه‌ای دوربین اولتراواید باعث می‌شود در پاره‌ای از موارد اعوجاج سوژه را شاهد باشیم.

نمونه عکس‌های شب و روز

زوم ۲ برابر اپتیکال با دوربین می ۹ اس ای / Mi 9 SE
نمونه عکس گرفته شده با می ۹ اس ای / Mi 9 SE در حالت پرتره
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE با زوم دو برابر
نمونه عکس گرفته شده با دوربین واید می ۹ اس ای / Mi 9 SE
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE در شب با حالت Photo
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE در حالت Night
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE در حالت Night
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE در حالت Night
نمونه عکس گرفته شده با دوربین واید می ۹ اس ای / Mi 9 SE
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE در حالت Night
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی می ۹ اس ای / Mi 9 SE

دوربین اصلی می ۹ اس‌ای در محیط‌های تاریک عکس‌های رضایت‌بخشی ثبت می‌کند؛ اما طبق انتظار، با افت سطح جزئیات و افزایش نویز و کاهش طراوت رنگ‌ها مواجه‌ایم. خوشبختانه میان‌رده‌ی شیائومی حالت عکاسی شبانه با نوردهی طولانی نیز دارد و به‌ کمک این حالت، سطح جزئیات و روشنایی عکس‌ها به‌میزان زیادی افزایش می‌یابد. حالت Night‌ حتی حین عکاسی در طول روز نیز به‌ کار می‌آید و می‌تواند تا حدودی جزئیات را از سایه‌ها پدیدار سازد. ناگفته نماند که در پاره‌ای از موارد، حالت Night حتی در طول روز نیز به ثبت جزئیات در سایه‌ها کمک می‌کند. 

تفاوت حالت Photo و Night در شب

تصویر حالت Night در شب گرفته شده با می ۹ اس ای / Mi 9 SE
Night mode
تصویر حالت Photo در شب گرفته شده با می ۹ اس ای / Mi 9 SE
Photo mode

تفاوت حالت Photo و Night در روز

تصویر حالت Night در روز گرفته شده با می ۹ اس ای / Mi 9 SE
Night mode
تصویر حالت Photo در روز گرفته شده با می ۹ اس ای / Mi 9 SE
Photo mode

در محیط‌های تاریک، دوربین اصلی وظیفه‌ی ثبت عکس‌های با زوم دوبرابری را برعهده دارد؛ بنابراین آنچه ثبت می‌شود، درحقیقت نسخه‌ی کراپ‌شده‌ای از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دوربین اصلی است. در چنین شرایطی، توصیه می‌کنیم به حالت Night تکه کنید؛ چراکه در غیر این‌ صورت، عکس‌هایی تاریک با نویز زیاد و جزئیات بسیار کم را شاهد خواهید بود. دوربین اولتراواید از حالت Night‌ بهره نمی‌برد و عکس‌های آن در روشنایی کم نویز بسیار زیادی  دارد.

می ۹ اس‌ای برای ثبت عکس‌های پرتره از دوربین تله‌فوتو بهره می‌برد و تشخیص عمق نیز برعهده‌ی دوربین اصلی آن است. با وجود نور کافی، عکس‌های پرتره جزئیات مناسبی دارند و تفکیک پس‌زمینه و سوژه در آن‌ها رضایت‌بخش به‌نظر می‌رسد؛ هرچند نوع محوشدگی پس‌زمینه تدریجی نیست. حالت پرتره برای عکاسی از اجسام نیز کارایی دارد؛ اما در این وضعیت، معمولا پس‌زمینه و سوژه به‌خوبی تفکیک نمی‌شوند.

نمونه عکس‌های پرتره و سلفی

گرفته شده با دوربین سلفی می ۹ اس‌ای / Mi 9 SE
پرتره گرفته شده با می ۹ اس ای / Mi 9 SE
پرتره گرفته شده با می ۹ اس ای / Mi 9 SE
گرفته شده با دوربین سلفی می ۹ اس‌ای / Mi 9 SE

میان‌رده‌ی اقتصادی شیائومی برای گرفتن عکس‌های سلفی به دوربین ۲۰ مگاپیکسلی جلو با لنز F/2.0 و ۲۶ میلی‌متری اتکا دارد. دوربین سلفی در طول روز و محیط‌های روشن، عکس‌هایی با جزئیات و رنگ‌های رضایت‌بخش ثبت می‌کند و در عکس‌های پرتره نیز پس‌زمینه و سوژه به‌خوبی تفکیک می‌شوند.

بازده و عملکرد

می ۹‌ اس‌ای نخستین گوشی هوشمند دنیا با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۱۲ است. این پردازنده‌ی میان‌رده درحقیقت نسخه‌ای ارتقایافته از اسنپدراگون ۷۱۰ با ۱۰۰ مگاهرتز فرکانس بیشتر برای CPU به‌حساب می‌آید. البته علاوه‌براین، کوالکام ادعا می‌کند که اسنپدراگون ۷۱۲ درزمینه‌ی مدیریت باتری و تنظیم خودکار پارامترهای عکاسی و درک صدای کاربر نیز از اسنپدراگون ۷۱۰ بهتر عمل خواهد کرد. شما می‌توانید در جدول زیر مشخصات فنی پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۲۱ را مشاهده کنید:

اسنپدراگون ۷۱۲ دربرابر رقبا

پارامترها / پردازنده

اسنپدراگون ۷۱۲

کرین ۷۱۰

اکسینوس ۹۶۱۰

CPU

۲ هسته‌ی مبتنی بر A75 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی مبتنی بر A55 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A73 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

GPU

آدرنو ۶۱۶

با فرکانس ۵۵۰ مگاهرتز

آرم Mali-G51MP4

Mali G72 MP3

حافظه‌ی رم

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

پهنای باند ۱۳.۹۱ گیگابایت‌برثانیه

۲ کانال ۳۲ بیتی LPDDR4

LPDDR4X

رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1

UFS 2.1

eMMC 5.1 و UFS 2.1

پردازنده‌ی سیگنال تصویر

اسپکترا ۲۵۰ دوگانه‌ی ۱۴ بیتی

۴۰ + ۲۴ مگاپیکسل

۲۴ مگاپیکسل تکی یا ۱۶ +‌۱۶ مگاپیکسل

ان‌کُد / دی‌کُد

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

مودم

اسنپدراگون X15

LTE Cat.15/13

دانلود ۸۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

NPU

کوالکام AI Engine نسل سوم

بله

--

فرایند ساخت

۱۰ نانومتری

۱۲ نانومتری TSMC

۱۰ نانومتری FinFET

گوشی اقتصادی شیائومی درکنار پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۱۲ از ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم نیز بهره می‌برد که تجربه‌ی چندوظیفگی بی‌نقص را با این محصول تضمین می‌کند. می ۹ اس‌ای در دو نسخه‌ با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایتی و بدون پشتیبانی از کارت حافظه روانه‌ی بازار شده است، بنابراین، در انتخاب مدل مناسب باید بیشتر دقت کنید. ما نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی Mi 9 SE را برای بررسی دراختیار داشتیم که سرعت خواندن و نوشتن آن را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

شیائومی Mi 9 SE

۴۸۵.۲۷

۱۸۴.۶۴

۱۱۸.۳

۲۶.۹

سامسونگ گلکسی A50

۴۹۴.۸

۱۹۲.۵۵

۱۰۳.۵۲

۱۸.۹۶

سامسونگ گلکسی M30

۲۸۰.۳۵

۱۰۱.۴۶

۶۴.۸۹

۶۱.۲

سامسونگ گلکسی M20

۳۰۹.۹۷

۱۴۳.۶

۶۷.۷۷

۴۵.۴۷

هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹

۲۹۷.۵

۱۵۹.۸

۴۴.۱۵

۷۸.۲۴

هواوی پی ۳۰ لایت

۳۰۴.۵۱

۲۱۶.۱۹

۶۵.۷۳

۴۹.۰۳

هواوی Y7 Prime 2019

۲۹۴.۵۲

۱۲۲.۵۸

۴۸.۵۱

۱۷.۹۸

هواوی Y9 2019

۲۸۵.۶۱

۲۰۰.۱

۵۸.۰۲

۶۸.۶۱

نوکیا X7

۲۹۱.۰

۲۰۸.۳۵

۸۴.۲۱

۱۷.۰۶

نوا ۳

۸۷۹.۸۳

۱۷۶.۵۳

۱۵۰.۵۳

۱۵۷.۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای ارزیابی عملکرد می ۹ اس‌ای مطابق روال بررسی‌های زومیت، بنچمارک‌های نرم‌افزاری متنوعی برای سنجش توان پردازشی تک و چندهسته‌ای CPU (گیک‌بنچ) و توان پردازشی GPU (بنچمارک‌های 3DMark و GFXBench) و عملکرد کلی گوشی در کاربری‌های روزمره (انتوتو و PCMark) اجرا می‌کنیم. نتایج آزمون‌های نرم‌افزاری زومیت در جدول زیر آمده است:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

محصول / بنچمارک

AnTutu 7/6

3DMark

PCMark

Work 2.0

GeekBench 4

GFXBench

IceStorm

Unlimited

Sling Shot Extreme 

Overall / Web Browsing 

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - Normal Tier / Offscreen

Manhattan 3.1 / OffScreen 

Car Chase / OffScreen

T-Rex / OffScreen

OpenGL

(Onscreen / Offscreen (FPS

شیائومی Mi 9 SE

۱۷۹۱۹۱

--

۳۱۶۵۳

۲۰۹۷

۶۸۷۵

۶۴۷۰

۱۸۵۷

۵۸۵۹

۱۳

۱۴

۲۴

۲۶

۱۳

۱۵

۵۸

۷۴

گلکسی A50

۱۴۴۸۴۸

--

۱۶۵۲۰

۱۳۰۱

۵۸۳۹

۵۲۶۹

۱۶۶۶

۵۱۴۶

۷.۹

۹.۷

۱۳

۱۴

۸.۳

۹.۱

۳۷

۴۱

گلکسی M30

۱۰۶۴۰۰

--

۱۳۲۲۸

۵۸۴

۵۱۴۲

۵۳۳۵

۱۳۲۰

۴۲۲۲

۴.۳

۴.۸

۴.۳

۴.۹

۷

۷.۹

۲۲

۲۵

گلکسی M20

۱۰۶۵۴۵

--

۱۳۲۴۸

۵۸۱

۵۱۲۰

۵۳۴۰

۱۳۱۸

۴۱۴۲

۲.۳

۲.۶

۲.۴

۲.۶

۳.۸

۴.۳

۱۲

۱۴

پی اسمارت ۲۰۱۹ (Performance)

۱۴۰۳۹۶

--

۲۱۸۵۱

۹۶۳

۶۷۲۷

۷۸۲۰

۱۵۵۹

۵۴۱۲

۴.۹

۵.۷

۱۲

۱۴

۶.۷

۷.۵

۳۶

۳۵

پی اسمارت ۲۰۱۹

۱۲۴۹۶

۰

--

۱۶۴۴۷

۸۰۶

۵۶۳۰

۵۶۳۴

۱۵۱۳

۵۰۰۳

۴.۹

۵.۷

۱۱

۱۲

۶

۶.۵

۳۰

۳۲

هواوی پی ۳۰ لایت

(Performance)

۱۴۰۳۱۶

--

۲۲۰۶۶

۹۷۵

۷۰۷۳

۷۶۶۹

۱۵۶۰

۵۴۲۷

۵.۰

۵.۷

۱۳

۱۴

۶.۹

۷.۷

۳۷

۳۵

هواوی پی ۳۰ لایت

۱۳۱۰۸۵

--

۱۷۰۹۷

۸۱۷

۵۹۷۳

۵۷۲۳

۱۵۴۴

۵۱۱۲

۴.۹

۵.۷

۱۳

۱۴

۶.۹

۷.۷

۳

۵

۳۴

هواوی وای ۷ پرایم ۲۰۱۹

۷۲۵۴۷

--

۱۲۴۷۶

۴۴۶

۴۴۷۴

۴۶۶۵

۷۵۶

۳۷۹۸

۶.۱

۳.۳

۱۳

۶.۰

۶.۷

۳.۴

۳۲

۲۱

هواوی وای ۷ پرایم ۲۰۱۸ 

۵۹۷۸۹

۴۵۸۱۵

۵۸۴۶

--

۳۹۷۰

۴۴۸۸

۶۷۱

۲۸۰۱

--

۱۰

۴.۶

۵.۳

۲.۵

۲۶

۱۶

هواوی Y9 2019

۱۲۶۱۲۸

--

۲۰۳۶۲

۹۳۶

۷۱۰۰

۷۷۷۶

۱۶۱۸

۵۵۱۷

۴.۷

۵.۳

۱۰

۱۱

۶.۰

۶.۷

۲۶

۲۹

نوکیا X7

۱۷۰۳۲۹

--

۲۸۸۶۰

۱۸۳۵

۶۶۳۱

۶۳۶۴

۱۸۴۰

۵۹۰۰

۱۲

۱۳

۲۲

۲۳

۱۲

۱۳

۵۷

۶۶

نوا ۳

۱۹۸۳۸۲

--

۳۰۹۲۴

۲۷۹۷

۷۳۷۵

۷۸۲۹

۱۸۸۲

۶۴۲۰

۱۵

۲۱

۳۱

۳۲

۱۹

۲۱

۶۰

۱۲۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

می ۹ اس‌ای در بنچمارک‌های نرم‌افزاری بسیار توانمند ظاهر می‌شود و درحقیقت صرف‌نظر از نوا ۳ مجهز به پردازنده‌ی پرچم‌دار کرین ۹۷۰، تمامی رقبا را از پیش رو برمی‌دارد. گوشی اقتصادی شیا‌ئومی در کاربری‌های روزمره نیز بسیار سریع است و به‌ندرت می‌توان کندی یا لگی را در آن شاهد بود. برای ارزیابی عملکرد می ۹ اس‌ای در دنیای واقعی، سه‌ بازی اندروید آسفالت ۹ و ARK: Survival Evolved و Sky Force Reloaded را روی آن اجرا کردیم. صرف‌نظر از چند افت‌ فریم جزئی در بازی ARK، گوشی در اجرای هر سه بازی توانمند بود، ناگفته نماند که بدنه‌ی دستگاه نیز حین اجرای بازی چندان داغ نمی‌شد. در مرحله‌ی بعد، ویدئو معیار زومیت با طول ۹ دقیقه و وضوح 4K را به‌ کمک اپلیکیشن Adobe Clip به ویدئویی با وضوح Full HD تبدیل کردیم که این فرایند ۲۰ دقیقه و ۳۱ ثانیه طول کشید.

باتری

می ۹ اس‌ای برای تأمین انرژی موردنیاز خود به باتری ۳,۰۷۰ میلی‌آمپر ساعتی متکی است. اگرچه حجم باتری این گوشی در قیاس با سایر محصولات میان‌رده و اقتصادی شیائومی بسیار ناچیز به‌نظر می‌رسد، تجربه‌ی قبلی ما از بررسی محصولات شرکت چینی نشان می‌دهد بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری MIUI، تأثیر شگفت‌انگیزی بر شارژدهی دستگاه‌های یادشده گذاشته است. حال باید دید که Mi 9 SE با پردازنده‌ی کم‌مصرف ۱۰ نانومتری و نمایشگر +FHD خود چه نمایشی خواهد داشت. 

شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE

گوشی میان‌رده‌ی جدید شیائومی در آزمون پخش فیلم زومیت با رزولوشن HD در حالی که گوشی روی حالت پرواز قرار دارد و صدای خروجی به‌طور کامل قطع شده و روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ تنظیم شده است، ۱۴ ساعت و ۵ دقیقه فیلم پخش کرد که با توجه به باتری نه‌چندان پرظرفیتش، نتیجه‌ی بسیار رضایت‌بخشی به‌حساب می‌آید. در شرایطی مشابه، در آزمون باتری PCMark که شارژدهی را در کاربری‌های روزمره ارزیابی می‌کند، محصول اقتصادی چینی‌ها ۸ ساعت و ۳۶ دقیقه دوام می‌آورد و در جایگاهی پایین‌تر از گوشی سامسونگ گلکسی M30 با باتری غول‌پیکر ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی قرار می‌گیرد.

محصول / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

GeekBench

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

ساعت

Battery LifeTime

(min)

LongTerm Performance

(Frame)

ساعت

امتیاز

مدت‌زمان

شیائومی Mi 9 SE

۵.۹۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۰۷۰

۱۴:۰۵

۳۰۳.۷

۱۰۳۰

۸:۳۶

۳۸۸۷

۵:۲۱

گلکسی A50

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۰

۵۳۳.۲

۴۶۸.۹

۱۱:۲۳

۴۳۴۰

۷:۵۴

گلکسی M30

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰

۲۳۴

۸۵۷.۶

۱۳:۵۳

۷۱۲۵

۱۴:۳۰

گلکسی M20

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۰

۲۳۸

۸۴۳.۲

۱۱:۰۰

۷۶۴۹

۱۴:۲۰

پی اسمارت ۲۰۱۹

۶.۲۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۰:۰۶

۳۴۱.۲

۵۵۴.۸

۷:۵۲

۴۲۷۵

۷:۴۲

هواوی پی ۳۰ لایت

۶.۱۵ اینچ

۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۴۰

۱۱.۰۶

۳۱۰

۵۵۸.۹

۷:۳۷

۴۱۰۵

۷:۳۰

هواوی Y7 Prime 2019

۶.۲۶ اینچ

۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۴۰

۴۵۴.۱

۷۷۹.۹

۱۱:۵۵

۵۷۵۷

۱۶:۳۷

هواوی Y9 2019

۶.۵ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۷

۴۵۲.۳

۵۳۸.۰

۸:۳۲

۴۴۰۱

۸:۰۶

نوکیا X7

۶.۱۸ اینچ

۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۱:۰۶

۳۶۵.۶

۱۳۵۰

۸:۳۱

۵۳۴۴

۸:۴۹

نوا ۳

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۵۰

۱۱:۴۰

Failed

Failed

۹:۲۱

۲۵۵۶

۴:۴۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

آزمون باتری سنگین GFXBench شامل ۳۰ بار رندر مداوم یک محتوای گرافیکی، نشان می‌دهد می ۹ اس‌ای عملکرد فوق‌العاده پایداری دارد. همان‌طورکه در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید، طی ۲۸ تکرار فرایند رندرگیری، هیچ افتی در تعداد فریم‌های پردازش‌شده وجود ندارد و دستگاه عملکرد پایداری را ارائه می‌دهد؛ اما پس از دور بیست‌وهشتم، عملکرد آن ۳۰ درصد افت می‌کند. در طول تکرار آزمون، دمای می ۹ اس‌ای در بالاترین حالت به حدود ۴۲ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد.

نمودارهای عملکرد باتری می ۹ اس‌ای در تست GFXBench

توان پردازشی بسیار زیاد هسته‌های A75 در اسنپدراگون ۷۱۲ باعث می‌شود می ۹ اس‌ای در آزمون باتری CPUمحور گیک‌بنچ چندان درخشان عمل نکند و در رقابت با محصولاتی همچون گلکسی M30 سامسونگ و P30 لایت هواوی ناکام بماند. در هر صورت، تجربه‌ی ما نشان می‌دهد که میان‌رده‌ی جدید شیائومی در کاربری‌های روزمره و متوسط می‌تواند تا یک روز نیز کاربر را همراهی کند. می ۹ اس‌ای با فناوری شارژ سریع +Quick Charge 4 کوالکام و استاندارد Power Delivery سازگاری دارد و به لطف شارژر ۱۸ واتی پیش‌فرض خود، در مدت ۳۰ دقیقه به‌میزان ۴۷ درصد و در مدت ۹۳ دقیقه کامل شارژ می‌شود.

جمع‌بندی

طراحی و کیفیت ساخت، نمایشگر، عملکرد، دوربین و باتری، اگر بخواهیم معیارهای انتخاب گوشی هوشمند را صرف‌نظر از برچسب قیمتی نام ببریم، پنج مورد یادشده جزو اصلی‌ترین شاخصه‌هایی هستند که می‌توان حین خرید گوشی در نظر گرفت. حال اگر این شاخصه‌ها را درباره‌ی می ۹ اس‌ای ارزیابی کنیم، به نتایج جالبی دست خواهیم یافت. می ۹ اس‌ای با بدنه‌ی شیشه‌ای و کامپکت خود، به‌لحاظ ارگونومی و کیفیت ساخت و طراحی جزو بهترین‌های دسته‌‌ی محصولات اقتصادی به‌حساب می‌آید. نمایشگر AMOLED دستگاه روشنایی بسیار رضایت‌بخشی دارد و رنگ‌های باطراوتی به‌ نمایش می‌گذارد. به لطف پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۱۲، به‌ندرت می‌توان کندی یا لگی را در کاربری‌های روزمره و حتی‌ بازی‌های نسبتا سنگین تجربه کرد.

شیائومی می 9 اس ای / Xiaomi Mi 9 SE

دوربین سه‌گانه‌ی می ۹ اس‌ای با ترکیب سه ماژول استاندارد و تله‌‌فوتو و اولتراواید، سناریوهای جذاب و متنوعی برای عکاسی به‌ ارمغان می‌آورد و به لطف ماژول ۴۸ مگاپیکسلی دستگاه درکنار حالت عکاسی Night‌ چه در طول روز چه شب، می‌توان در کلاس محصولات میان‌رده، عکس‌های راضی‌کننده‌ای ثبت کرد. البته، ماژول‌های تله‌فوتو و اولتراواید در حد ماژول اصلی توانمند نیستند؛ اما فراموش نکنیم درباره‌ی محصولی با برچسب قیمتی ۲۸۰ یورویی صحبت می‌کنیم!

هنگامی که صحبت از باتری به‌ میان می‌آید، می ۹ اس‌ای کمی ناامیدمان می‌کند. در شرایطی که میان‌رده‌های جدید سامسونگ و هواوی با باتری‌های حجیم، شارژدهی فوق‌العاده‌ای دارند، طول‌ عمر باتری Mi 9 SE متوسط ارزیابی می‌شود. درکنار شارژدهی نه‌چندان تحسین‌برانگیز دستگاه، می‌توان به رابط کاربری MIUI‌ اشاره کرد که ساختار رنگارنگ و دوربودن آن از ماهیت اندروید خالص، به مذاق برخی از کاربران از جمله نگارنده‌ی بررسی خوش نمی‌آید.

نکات مثبت

  • نمایشگر AMOLED با روشنایی درخورتوجه و دقت مناسب
  • پردازنده‌‌ی قدرتمند و عملکرد بسیار روان
  • دوربین توانمند در روز و شب
  • بدنه‌ی شیشه‌‌ای و ارگونومی بسیار خوب دستگاه

نکات منفی

  • شارژدهی متوسط باتری
  • فقدان جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • رابط کاربری MIUI‌ موردپسند برخی کاربران نیست
  • فقدان درگاه کارت حافظه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات