هواوی انتشار سیستم عامل جدیدش تا ماه آینده را تکذیب کرد

سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
اخیرا یکی از مسئولان هواوی اعلام کرده‌ بود که سیستم‌عامل جدید این شرکت تا ماه آینده رونمایی می‌شود؛ اما هواوی در کمال تعجب این خبر را تکذیب کرده است.
تبلیغات

این روزها برای هواوی، روزهای خوبی نیست و ظاهرا اوضاع در آینده‌ای نزدیک هم برای این شرکت چینی بهتر نخواهد شد.

داستان خبر عرضه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی هواوی در ماه آینده و سپس تکذیب آن، از جایی شروع شد که وب‌سایت TechRadar خاورمیانه تلاش کرد با علا اِلشیمی (Alaa Eshimy)، مدیر مسئول و معاون تجاری شرکت هواوی در خاورمیانه مصاحبه کند. این مصاحبه به اندازه‌ی کافی مهم بود، اما اخباری که درضمن این مصاحبه منتشر شد، مهم‌تر تلقی شد.

الشیمی گفت که سیستم‌عامل جدید قرار است با نام سیستم‌عامل آرک (Ark OS) شناخته شود و اسم رمز آن، هونگ مِنگ (Hong Meng) است. به‌گفته‌ی او، این سیستم‌عامل مراحل پایانی طراحی خود را طی می‌کند و به‌زودی معرفی خواهد شد.

Ark

 الشیمی در مصاحبه با این سایت گفته‌بود:

هواوی می‌دانست ممکن است چنین شرایطی پیش بیاید و برای آن آماده بوده. این سیستم‌عامل در ژانویه ۲۰۱۸ تکمیل و به‌عنوان گزینه‌ای برای این شرایط در نظر گرفته شده‌ بود. قرار نبود در شرایط عادی این سیستم‌عامل را به بازار عرضه کنیم، چون با گوگل و دیگر شرکت‌ها ارتباطات خوبی داشتیم و نمی‌خواستیم با معرفی این سیستم‌عامل، این ارتباط‌ تحت شعاع قرار گیرد. اما به‌خاطر شرایط فعلی، تا ماه آینده این سیستم‌عامل را معرفی می‌کنیم. 

 اما هواوی، فورا گفته‌های الشیمی را تکذیب کرد و در صحبت با خبرنگار CNBC در چین گفت:

این خبر صحت ندارد و بیشتر شبیه به یک فریب است. از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم این خبر را منتشر نکرده و به اخبار نادرست اعتماد نکنند.

این خبرنگار در حساب توئیتر خودش گفت: «سخنگویان هواوی به من می‌گویند این خبر که سیستم‌عامل اختصاصی هواوی در ماه ژوئن (خرداد یا تیر) جایگزین اندروید خواهد شد، صحت ندارد».

هواوی از اصطلاح «اخبار جعلی» برای توصیف خبر انتشار سیستم‌عامل جدیدش استفاده کرده‌ است

الشیمی همچنین گفته است که سیستم‌عامل آرک با اپلیکیشن‌های اندروید سازگاری کامل دارد اما توضیح بیشتری در این زمینه نداده‌ است. بنابراین مشخص نیست که آیا این سیستم‌عامل مانند نسخه‌ی دهم بلک بری (BlackBerry) از لایه‌های سازگار با اندروید بهره می‌برد یا اینکه تنها یک نسخه‌ی کپی‌برداری‌شده از اندروید است.

البته به‌نظر می‌رسد صحبت‌های الشیمی چندان هم با عقل جودر درنمی‌آید. او با خوشبینی باور دارد شرکت چینی می‌تواند بدون دسترسی به تولیدات آمریکایی که تا امروز در اختیار داشته، به حیات خود ادامه بدهد؛ چون هم‌اکنون نیز چیپ‌های اختصاصی خود را می‌سازد.

او عنوان کرده است: «ما همه‌ی تراشه‌های مورد نیاز را به‌جز چیپ‌های اینتل که برای PCها و سرورها استفاده‌ می‌شود، در اختیار داریم».

اما در این مورد یک نکته وجود دارد: چیپ‌های موبایلی هواوی براساس معماری آرم (Arm) هستند. آرم، یک شرکت ژاپنی مستقر در انگلستان است و فعالیت‌های بسیاری در آمریکا دارد. درنتیجه، شرکت آرم مجبور است تابع قوانین تحریمی آمریکا بر ضد هواوی باشد.

درواقع تقریباً همه‌ی گوشی‌ها از آیفون گرفته تا تبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ براساس معماری آرم ساخته شده‌اند و دلیل واضحی هم برای این امر وجود دارد. این معماری تقریباً ۳۰ سال قدمت دارد و چون به‌طور مستمر توسط ارتش قدرتمندی از متخصصان کامپیوتر در حال بهبود و ارتقا بوده، اکنون به بلوغ کافی رسیده‌ و تولیداتش برای دستگاه‌هایی مانند گوشی تلفن همراه یا تبلت که از نظر مصرف انرژی با محدودیت مواجه‌ هستند، بسیار مناسب است.

با این اوصاف جای تعجبی ندارد که چرا هیچ شرکت دیگری برای جایگزینی تولیدات آرم تلاشی نکرده‌ است. تلاش برای این کار، تصمیمی بسیار بزرگ با تحمیل میلیارد‌ها دلار هزینه خواهد بود که ضمانتی هم برای سودآور واقع شدن آن وجود ندارد. چرا که نمی‌توان مطمئن بود محصول نهایی این سرمایه‌گذاری بهتر از رقیب خود در آرم باشد. ضمن اینکه، تولید جدید هزینه‌ی بسیار بیشتری هم برای صدور مجوز (licence) نیاز خواهد داشت.

اگر هواوی تصمیم گرفته است که معماری CPU اختصاصی خودش را بسازد، این تصمیم می‌تواند بزرگ‌ترین اتفاق دنیای فناوری سال جاری باشد. سؤال اینجا است که آیا الشیمی چنین منظوری داشته‌ است؟ یا این تنها برداشتی از سخنان او است؟ به نظر می‌رسد احتمال دوم صحیح باشد، چون جمله‌ی بعدی او به دستگاه‌های ذخیره‌ی اطلاعات اشاره می‌کند.

خبرنگار سایت از قول الشیمی می‌گوید: «همه‌ی دستگاه‌های ذخیره‌ی اطلاعات از تراشه‌های کوالکوم (Qualcomm) استفاده می‌کنند و تنها هواوی است که از تراشه‌های خودش استفاده می‌کند. به همین دلیل است که ما می‌توانیم همچنان به راه خود ادامه دهیم».

این اظهارنظر الشیمی، خود محل نگرانی است؛ چون او مدیر مسئول بخش تجاری گروه هواوی بوده و وظیفه‌اش تمرکز بر سخت‌افزارهای تجاری مانند فضای ذخیره‌سازی فوق همگرا و اینترنت اشیای صنعتی است.

این درحالی است که گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ و پوشیدنی‌ها تحت نظارت بخش مربوط‌به مصرف‌‌کنندگان در هواوی قرار دارند. به عبارت صحیح، الشیمی برای بخش کاملاً متفاوتی از هواوی فعالیت می‌کند.

صحبت‌های الشیمی تمام تصوری را که از شیوه‌ی مدیریتی هواوی در ذهن داشتیم، از بین برده‌ است. نکته مهم این است که از هواوی اصلاً انتظار نمی‌رود اعلان‌های خبری خود را توسط یکی از کارکنان غیر چینی خود به اطلاع دیگران برساند. این نکته را تمام کسانی که اخبار هواوی را پوشش می‌دهند، به‌خوبی می‌دانند.

این شیوه‌ی عملکرد در هواوی عمدی به‌نظر می‌رسد و موضوع به‌گونه‌ای با غرور ملی آن‌ها گره خورده است. این شرکت قویاً به اینکه یک غول تکنولوژی چینی است، افتخار می‌کند. بنابراین چهره‌ای که عموم مردم، هواوی را با آن می‌شناسند نیز باید شرکتی چینی باشد.

شرکت هواوی لایه‌های امنیتی بسیار زیاد و غیر قابل نفوذی دارد. تمامی اسرار این شرکت شدیدا حفاظت می‌شوند و تنها آن تعداد از کارکانش که لازم است از اطلاعات سری باخبر شوند، مطلع می‌گردند.

خبرنگار TechRadar می‌گوید که خودش شاهد این لایه‌های امنیتی بوده‌ است. او می‌گوید در یکی از سفرهایی که برای بازدید از یکی از مراکز تحقیق و توسعه‌ی هواوی به اطراف پکن داشته‌ است، لازم بوده از بخش‌های حفاظتی و امنیتی مختلفی عبور کند که در برخی از آن‌ها پلیس یا ارتش مسئول بازرسی بوده‌اند. نهایتاً، در آخرین مرحله بازرسی، دوربینش را از او تحویل گرفته‌اند، چون ورود با دوربین امکان‌پذیر نبوده‌ است.

بنابراین عجیب است که شاهد باشیم یکی از کارکنان غیر چینی هواوی که در بخشی کاملاً متفاوت با بخش گوشی‌های هوشمند در حال فعالیت است، چنین اطلاعات حساسی را در اختیار دارد.

شاید طوفانی در راه است

هواوی در حال حاضر با مشکلات فراوانی در بخش زنجیره‌ی تأمین دست‌وپنجه نرم می‌کند. مشکلات بی‌سابقه‌ای که ممکن است روند فعالیت این شرکت را با مشکل مواجه کند. بنابراین شاید یک شفاف‌سازی بی‌سابقه و غیرعادی بتواند باعث نجات این شرکت بزرگ شود. اگر هواوی در این زمینه گامی برندارد، قطعاً شایعات بسیار وسیع‌تر شوند.

اندکی به تناقض در اخبار زیر توجه کنید:

  • مدیر هواوی در چین: سیستم‌عامل جدید در پاییز رونمایی می‌شود
  • مدیر هواوی در آمریکا: سیستم‌عامل جدید چالش‌هایی ایجاد می‌کند
  • مدیر بخش منابع داخلی هواوی: سیستم‌عامل جدید به‌ این زودی در دسترس نخواهد بود
  • مسئول هواوی در خاورمیانه: سیستم‌عامل جدید ماه آینده رونمایی می‌شود
huawei

اما همچنان این سؤال باقی می‌ماند که الشیمی چطور توانسته است چنین اطلاعات غیردقیقی را منتشر کند؟ آیا وی تنها زمان مناسبی را برای سخنانش انتخاب نکرده‌ بود؟ دلیل چه بوده است؟ الشیمی تقریباً سه سال است که برای این شرکت کار می‌کند. بنابراین اگر چنین اشتباهی کرده باشد، می‌توان انتظار داشت در آینده‌ی بسیار نزدیک اخراج شود؛ چراکه هواوی در مورد آن دسته از کارکنانش که وجهه‌ی بین‌المللی شرکت را خدشه‌دار می‌کنند، عکس‌العمل بسیار سریع و شدیدی از خود نشان می‌دهد.

یک احتمال دیگر که البته گفتنش هم زیاد خوشایند نیست، این است که شاید فردی تحت عنوان الشیمی با این سایت مصاحبه کرده که تنها وانمود می‌کرده الشیمی است.

درهرصورت، واضح است که شرایط کاملاً به هم ریخته و باید منتظر بمانیم تا ببینیم کدام یکی از طرفین، مقصر شناخته خواهد شد. طبق گفته‌های TechRadar، این منبع خبری از شرکت هواوی درخواست توضیحات بیشتر کرده و منتظر پاسخ آن‌ها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات