اینتل ضمن خروج از بازار مودم گوشی هوشمند، پتنت‌های خود را به مزایده می‌گذارد

پنج‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل با فروش بخش تولید مودم برای گوشی‌های هوشمند و واگذاری پتنت‌ها و پروژه‌های این بخش، خروج خود را از این بازار تکمیل می‌کند.
تبلیغات

در روزهای ابتدایی سال جاری، اینتل خروج خود را از بازار مودم گوشی‌های هوشمند به‌دلیل مسائل مربوط‌به سودآوری این کسب‌وکار اعلام کرد. اکنون این شرکت تصمیم گرفته مجموعه‌ی پتنت‌ها و IP‌های مرتبط با فناوری مودم گوشی هوشمند را به مزایده بگذارد.

IAM گزارش داده اینتل می‌خواهد امتیاز تقریبا ۸,۵۰۰ مورد از پتنت‌های خود را واگذار کند. طبق این گزارش، این مزایده از دو بخش تشکیل شده که یک بخش آن شامل مجموعه‌‌پتنت‌های سلولی اینتل است و بخش دیگر مربوط‌به دستگاه‌های مرتبط با آن‌ها است. در این گزارش آمده است؛

اینتل ۸,۵۰۰ پتنت خود درزمینه‌ی مودم گوشی‌های هوشمند را واگذار می‌کند

مواردی که در این مزایده فروخته می‌شوند، دو بخش هستند: مجموعه‌‌پتنت‌های سلولی و مجموعه‌ای از دستگاه‌های متصل. مجموعه‌ی اول شامل حدود ۶,۰۰۰ دارایی از پتنت‌های مرتبط با استانداردهای سلولی 5G ،4G ،3G و ۱۷۰۰ دارایی دیگر است که فناوری‌های پیاده‌سازی بی‌سیم را می‌خوانند. مجموعه‌ی دوم شامل ۵۰۰ پتنت با کاربرد گسترده در صنایع مختلف نیمه‌هادی و الکترونیک است.

آنچه در اینجا اهمیت دارد، تفاوت این مزایده با اقدام دیگر اینتل برای فروش بخش تولید مودم در این شرکت است. البته، امکان خریدن یک‌جای این بخش به‌همراه پتنت‌ها به‌وسیله‌ی یک خریدار هم وجود دارد. ازنظر تئوری، هر شرکتی که بخش تولید مودم گوشی هوشمند اینتل را بخرد، می‌تواند مهندسان و مدیران این بخش را به مجموعه‌ی خود اضافه کند. این امکان هم وجود دارد که چند شرکت باهم ائتلاف کنند و مجموعه‌ی پروژه‌ها و پتنت‌ها را باهم بخرند.

اینتل / Intel

نکته‌ی دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده، آن است که شاید اینتل می‌خواهد از این مزایده به‌عنوان روشی برای جلب توجه کل تجارت مودم خود استفاده کند:

مقاله‌های مرتبط:اینتل بخش تولید مودم موبایل را واگذار می‌کندتا سال ۲۰۲۰ گوشی هوشمندی با تراشه مودم‌ 5G اینتل به بازار عرضه نخواهد شدIAM متوجه شده اینتل درصدد است IP بی‌سیم خود را جدا از برنامه‌ی فروش بخش تولید مودم گوشی‌های هوشمند به مزایده بگذارد؛ اما این امکان هم اندیشیده شده که یک خریدار بتواند هر دو را باهم بخرد. شاید بتوان گفت تصمیم اینتل مبنی‌بر فروش مجموعه‌‌پتنت‌ها و پروژه‌هایش بخشی از استراتژی این شرکت برای جلب توجه دیگران به کل کسب‌وکار مودم اینتل است. هنوز هیچ سرنخی وجود ندارد که نشان دهد اینتل قانونی برای فروش دارایی‌های پتنت خود به نهاد NPE (نهادی که برای توسعه یا تجاری‌سازی پتنت‌ها تصمیمی ندارد) وضع کرده باشد و همین نکته می‌تواند شرکت‌های عامل را تشویق کند که با تشکیل گروه، دارایی‌های مدنظر خود را از بازار دلخواه تصاحب کنند.

شایعاتی مبنی بر علاقه‌مندی اپل به بخش تولید مودم اینتل به‌گوش می‌رسد. آوریل امسال، گزارشی از تصمیم اپل برای خرید کسب‌وکار مودم گوشی‌های همراه اینتل منتشر شد؛ اما این مذاکرات درنهایت به‌سرانجام نرسید. ابتدای همین ماه هم گزارشی منتشر شد که از ادامه‌ی مذاکرات اپل با اینتل برای تصاحب حداقل بخشی از این کسب‌وکار حکایت می‌کرد. در‌حال‌حاضر، کوپرتینویی‌ها مشغول راه‌اندازی مودم‌های 5G خانگی خود برای آیفون هستند. انتظار می‌رود آیفون ۲۰۲۰ با مودم 5G تولید کوالکام روانه‌ی بازار شود و مودم‌های اپل هم تا سال ۲۰۲۲ آماده‌ی عرضه شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات