آمریکا خواستار تولید سخت‌افزارهای 5G خارج از چین شده است

دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
عدم استفاده از قطعات چینی برای تولید تجهیزات و سخت‌افزارهای شبکه 5G کافی نبوده و شرکت‌‌های سازنده قطعات آمریکایی ممکن است ناچار به تولید محصولات خود خارج از چین شوند.
تبلیغات

بدبینی دولت آمریکا تنها به استفاده شرکت‌‌های سخت‌افزاری این کشور در استفاده‌‌ از قطعات چینی در تجهیزات و محصولات مربوط‌به شبکه 5G محدود نشده و ممکن است شرکت‌‌های آمریکایی ناچار شوند تا این دست محصولات خود را به‌طور کلی و بدون استفاده از قطعات چینی در کشوری به‌جز چین تولید کنند.

درهمین راستا و براساس اطلاعات منتشرشده در نشریه وال استریت، ممکن است دولت دونالد ترامپ قانونی را وضع کند که براساس آن شرکت‌‌های آمریکایی ملزم خواهند شد تا محصولات و تجهیزات شبکه‌‌های 5G خود را خارج از چین طراحی و تولید کنند. ‌به این منظور از شرکت‌‌های مخابراتی آمریکایی تقاضا شده است تا در صورت امکان تجهیزات و قطعات مورد استفاده در شبکه مخابراتی آمریکا را خارج از چین به تولید برسانند.  

به نظر می‌رسد مذاکرات و تصمیم‌گیری در رابطه با این موضوع در مراحل ابتدایی و غیررسمی بوده و تصمیمی برای اعلام رسمی هرگونه فرمان اجرایی یا مقررات جدید اتخاذ نشده است. بااین‌حال فرمان اجرایی صادرشده در رابطه با بازنگری بر زنجیره تأمین قطعات مخابراتی از قانون‌گذاران می‌خواهد تا ماه اکتبر سال جاری میلادی قوانین متناسب با این فرمان را تهیه کنند. با وجود این فرمان اجرایی و حتی با درنظر گرفتن احتمال عدم تصویب مقررات جدید، زمان چندانی برای اعمال تغییرات مورد نظر دولت باقی نمانده است.

شایان ذکر است که پیگیری‌‌های صورت‌گرفته توسط خبرنگاران از کاخ سفید بی‌نتیجه بوده و دولت آمریکا پاسخی به سؤال آنان نداده است.

فارغ از اینکه آیا توجیهی برای اعمال محدودیت‌‌های جدید وجود دارد یا خیر، منطق اقدام اخیر دولت آمریکا کاملا واضح و روشن است. چرا که نگرانی اصلی دولت ایالات متحده تلاش دولت چین برای نفوذ به شبکه مخابراتی آمریکا و تقاضا از شرکت‌‌های چینی سازنده سخت‌افزار برای قراردادن کدها و نرم‌افزارهای جاسوسی در قطعات به‌کاررفته در شبکه مخابراتی بوده که درنتیجه‌ی آن پکن به‌آسانی می‌تواند از زیرساخت‌‌ها، مراکز حساس دولتی و اشخاص در آمریکا به جاسوسی و کسب اطلاعات محرمانه بپردازد.

دولت آمریکا شرکت‌‌های سازنده قطعات را در مسیر انتخاب بین تولید ارزان در چین یا از دست دادن بازار ایالات متحده قرار داده است

تاکنون چنین چیزی توسط نهادهای امنیتی در آمریکا گزارش نشده است، اما برخی شرکت‌‌های فعال در حوزه تولید سخت‌افزارهای مخابراتی نظیر Super Micro اقدام به خروج خط تولید محصولات خود از چین کرده تا از این طریق ریسک هرگونه اقدام قانونی احتمالی دولت آمریکا را به صفر برسانند و به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند.

کارشناسان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و شبکه‌‌های مخابراتی معتقدند چنانچه دولت آمریکا محدودیت‌‌های قانونی جدیدی نظیر عدم تولید قطعات مخابراتی در چین را اعمال کند، فشار بر بازار قطعات و تجهیزات مخابراتی بیش‌ازپیش افزایش خواهد یافت. هم‌اکنون شرکت‌‌های اریکسن و نوکیا به منظور درامان ماندن از تعرفه‌‌های وضع‌شده توسط دولت آمریکا، مشغول خارج ساختن خط تولید محصولات خود از چین هستند. اما در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد که انتخابی جز خروج از چین برای شرکت‌‌های تولیدکننده تجهیزات شبکه‌‌های مخابراتی باقی مانده باشد. چرا که دولت آمریکا این شرکت‌‌ها را در مسیر انتخاب بین تولید ارزان در چین یا از دست دادن بازار ایالات متحده قرار داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات