چرا امروزه به پرینتر جوهرافشان نیاز نخواهید داشت؟

سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
از گذشته تاکنون، همواره دنیای پرینترهای مختلف دستخوش تغییر و تحولات گسترده بوده است؛ تا جایی که شاید امروزه نیاز نباشد حتی پرینتر جوهرافشان در خانه داشته باشید.
تبلیغات

پرینترهای جوهرافشان که تا امروز همواره در اخبار مختلف نقد و بررسی شده‌اند، شاید امروزه دیگر جایگاه قدیمی خود را از دست داده باشند. شرکت اچ‌پی اخیرا به‌روزرسانی جدیدی برای پرینترهای خود منتشر کرده است که به‌واسطه‌ی آن، دستگاه‌های مذکور از پذیرش جوهرهای دیگر خودداری می‌کنند. شاید این مسئله از دید خریداران و مشتریان شرکت نوعی بی‌احترامی به عقیده و سلیقه آن‌ها باشد که این موضوع را بیش‌ازپیش لازم می‌کند تا قبل از خرید پرینترهای این شرکت، بیشتر تحقیق کنید.

اگر در یک کلام بخواهیم اصل ماجرا را بگوییم، این است که نباید پرینتر جوهرافشان بخرید، شاید در نگاه اول کمی عجیب و غریب به‌نظر برسد. این توصیه نه‌فقط درباره‌ی پرینترهای شرکت اچ‌پی، بلکه تمام پرینترهای جوهرافشانی است که تاکنون آن‌ها را دیده یا با آن‌ها تجربه کار داشته‌اید. پرینترهای جوهرافشان با وجود محبوبیت بسیار زیادشان، همیشه خرید هوشمندانه‌ای نخواهند بود. استفاده از پرینترهای جوهرافشان در سال ۱۹۹۰ رایج شد. این دسته از پرینترها گزینه‌ای محبوب بودند میان پرینترهای لیزری که با وجود محدوده تولید فراوان، اندازه‌ی بزرگ و قیمت گرانی داشتند و پرینترهای ماتریسی که با وجود ارزان‌بودن، سروصدای بسیار زیادی تولید می‌کردند.

پرینتر کانن / canon printer

پس‌ازآن، پرینترهای جوهرافشان به یکی از انتخاب‌های متداول کاربران برای مصارف خانگی و کسب‌وکارهای کوچک تبدیل شد؛ چراکه با وجود قیمت مقرون‌به‌صرفه، درنهایت از سایر پرینترها پیشی گرفت و به انتخابی واحد تبدیل شد. این پرینترها نیز می‌توانستند بسیار بهتر ظاهر شودند؛ اما این مسئله چیزی است که در دهه‌های پیشین اهمیت داشته و امروزه دیگر با وجود گستره‌ی فراوان پرینترهای مختلف، انتخاب نهایی مصرف‌کنندگان نیز بسیار متفاوت خواهد بود. پرینترهای ماتریس که در دهه‌ی ۱۹۹۰ انتخابی رایج و پراستفاده بودند، امروزه به‌طورکامل کنار رفته‌اند.

درمقابل، پرینترهای لیزری کمتر استفاده شدند؛ پرینترهایی که هزینه‌ی بسیار زیادی روی دست مصرف‌کننده می‌گذاشتند و فقط برای دفاتر و کسب‌وکارهای بزرگ مناسب بودند؛ تا جایی که نسخه‌هایی از آن‌ها در ابعاد کوچک و قیمت مناسب به بازار عرضه شد تا رقابت با پرینترهای جوهرافشان را آغاز کنند. به‌معنای واقعی کلمه، تنها مزیت پرینترهای جوهرافشان در‌مقایسه‌با پرینترهای لیزری، قیمت ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرف‌تر بود که در‌مقایسه‌با نمونه‌های دیگر و میزان کاربردشان کاملا بازنده محسوب می‌شدند. اسناد و مدارک چاپ‌شده با پرینترهای لیزری بسیار واضح‌تر و شفاف‌تر از پرینترهای جوهرافشان است و مقایسه این دو نوع پرینتر شاید کار درستی نباشد.

پرینتر کانن / canon printer

چاپ اسناد و مدارک با پرینترهای جوهرافشان درصورت وجود مقداری رطوبت، باعث پاک‌شدن نوشته‌های آن می‌شود که این مسئله به‌طورکلی در پرینترهای لیزری وجود ندارد. مسئله‌ی بعدی، قیمت جوهر است که در پرینترهای جوهرافشان، قیمت جوهر به‌شکل عجیبی گران است. سازندگان پرینترهای مختلف نیز به این واقعیت پی برده‌اند که خریداران پرینترهای جوهرافشان معمولا ازلحاظ فنی، دقت و توجه بسیار کمتری به این موضوع می‌کنند؛ ازاین‌رو، پرینترهایی با قیمت ارزان تولید می‌کنند و جوهر آن را با قیمت گران می‌فروشند. شاید اشاره به این نکته نیز جالب باشد که با مقدار هزینه‌ای که برای یک گالن جوهر صرف می‌شود، می‌توان ۲۶۰۰ گالن گازوئیل خرید، این، یعنی امروزه مسئله قیمت جوهر برای پرینترهای جوهرافشان مسئله‌ای بسیار مهم است. 

درمقابل، امروزه پرینترهای لیزری ارزان و کارآمد و مطمئن نیز هستند. شاید ازلحاظ هزینه به پرداخت مبلغی بیشتر از مبلغ پرینترهای جوهرافشان نیاز باشد؛ اما این مبلغ بسیار اندک است. برای مثال، با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر می‌توان پرینتر لیزری قدرتمند و کارآمدی خرید. همچنین، هزینه‌ی استفاده از چنین پرینتری بسیار ارزان خواهد بود. پرینترهای لیزری به‌جای جوهر از تونر استفاده می‌کنند. به‌طورمتوسط، هر کارتریج تونر برای پرینترهای لیزری حدود ۴۵ دلار هزینه دربر دارد و این مقدار برای چاپ حدود ۲,۶۰۰ صفحه کافی است؛ یعنی به‌ازای هر صفحه رقمی معادل دو سنت.

در مقام مقایسه، هر کارتریج جوهرافشان اچ‌پی ممکن است قیمتی معادل ۱۴ دلار داشته باشد که این مقدار تنها برای ۱۹۰ صفحه کافی است. به‌عبارت‌دیگر، برای چاپ هر صفحه مبلغی حدود ۷ سنت باید بپردازید که درعمل، این مبلغ چهار برابر بیشتر از چاپ هر صفحه با پرینتر لیزری است.

Printer

به‌‌بیان بهتر، خرید ۱۴ کارتریج ۱۴ دلاری جوهر اصلا ارزان نخواهد بود؛ خصوصا وقتی مجبور باشید دائما ورقه‌های مختلف چاپ کنید. بااین‌حال، با هزینه‌ای مبلغی بیشتر، یعنی ۴۵ دلار، می‌توانید تعداد مشابهی از برگه‌های مدنظر را چاپ کنید. در اینجا گران‌تربودن هزینه‌‌ی پرینترهای جوهرافشان به‌وضوح مشخص می‌شود و تفاوت هزینه‌ی آن‌ها در بلندمدت مشخص می‌شود. باوجوداین، نکته‌ی بسیار مهم در مقایسه‌ی پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان، دو دلیل اساسی برای استفاده از نمونه‌های جوهرافشان وجود دارد:

  • اولین دلیل همان‌طورکه پیش‌ازاین نیز اشاره کردیم، این است که پرینترهای جوهرافشان از پرینترهای لیزری ارزان‌تر هستند. گرچه درظاهر مثلا می‌توان پرینتر جوهرافشان را به قیمت ۵۰ دلار خرید، این صرفا به نظر می‌رسد که ارزان است؛ چراکه شاید با خرید این دسته از پرینترها کمی در مصرف پول خود صرفه‌جویی کرده باشید. باوجوداین، پس ازآن باید هزینه‌های بسیار زیادی برای این دستگاه تشنه‌به‌جوهر صرف کنید. صرفه‌جویی ۴۰ دلاری چندان به‌چشم نخواهد آمد؛ چراکه درمقابل، رقمی درحدود ۱۴۵ دلار را صرف مواد موردنیاز آن خواهید کرد.
  • دلیل دوم برای کسانی است که می‌خواهند چاپ را به‌صورت رنگی انجام دهند. حتی ارزان‌‌ترین پرینترهای جوهرافشان نیز توانایی چاپ رنگی را ارائه می‌دهند؛ درحالی‌که ارزان‌ترین نمونه‌های لیزری صرفا قابلیت چاپ سیاه‌و‌سفید را دارند. در نگاه اول، این استدلال به‌نظر منطقی می‌رسد؛اما اگر به عمق این مسئله دقت کنید، شاید متوجه نکته‌ی دیگری شوید.

اول از همه، ارزان‌ترین نمونه‌های لیزری قابلیت چاپ رنگی را ارائه نمی‌دهند؛ اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان پرینتری لیزری با قابلیت چاپ رنگی خرید. نمونه‌های لیزری با چنین قابلیتی با قیمت پایه ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار دردسترس هستند و تونر رنگی آن‌ها از تونر سیاه‌وسفید نیز گران‌تر است. بااین‌حال، مسئله‌ای که وجود دارد و بسیاری به آن بی‌اعتنا هستند، این است که شما همیشه به‌اندازه‌ای که فکر می‌کنید، چاپ رنگی انجام نمی‌دهید. آیا هر چیزی را واقعا باید به‌صورت رنگی چاپ کرد؟ متن بسیاری از اسناد و مدارک سیاه‌رنگ هستند و هیچ رنگ خاصی در آن‌‌ها وجود ندارد؛ پس چاپ‌کردن آن‌ها با پرینتر رنگی یا پرینتر سیاه‌و‌سفید عملا تفاوت خاصی ایجاد نخواهد کرد.

پرینتر کانن / canon printer

البته مواردی هم وجود دارند که باید به‌صورت رنگی چاپ شوند. واضح‌ترین مثال نیز عکس است؛ اما حتی پرینترهای جوهری نیز آن‌طورکه باید، به‌خوبی عمل نمی‌کنند و رنگ‌ها را با همان کیفیت دیجیتال نمی‌توانند چاپ کنند. رنگ‌های درون یک عکس دیجیتال برای چاپ‌شدن، به چیزی بیشتر از چند بشکه جوهر از رنگ‌های مختلف نیاز دارند. این پرینترها ساخته شده‌اند تا با وضوح و کیفیت بالا، درمقایسه‌با چاپگرهای قدیمی بهتر عمل کنند. البته خرید این دستگاه نیز مشکلی ندارد؛ اما بسیار گران و کار با آن پیچیده و مشکل است؛ در‌حالی‌که می‌توان عکس‌های خود را به یک سرویس چاپ عکس ارسال و نتایج بهتری گرفت.

بنابراین، برای خرید پرینتر مناسب خانه یا دفترکار خود، به‌جای توجه به قیمت ارزان‌تر پرینترهای جوهرافشان، به صرفه‌جویی‌هایی بیشتر توجه کنید که در بلندمدت با استفاده از پرینتر لیزری خواهید کرد؛ چراکه درنهایت، خروجی باکیفیت‌تری خواهید داشت، صرفه‌جویی بسیار بیشتری خواهید کرد و مانع از سوءاستفاده شرکت‌های مختلف خواهید شد که سال‌ها است جوهر‌های خود را با قیمت گران عرضه می‌کنند.

دیدگاه شما کاربران زومیت دراین‌باره چیست؟ شما از چه نوع چاپگرهایی استفاده می‌کنید؟ فکر می‌کنید استفاده از چاپگرهای لیزری بهتر از نمونه‌های جوهری است؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات